Heel vervelend gedrag na thuiskomst gastouder

Hello Ladies,

tijdje geleden dat ik hier ben geweest… Heel `t gezinnetje is ziek geweest een of ander besmettelijk buikgriep virus. Maargoed we zijn weer beter Joaquin was er het eerst overheen (typisch hè dat die kleintjes zo snel beter zijn…)

Als Joaquin thuiskomt op ma en dinsdag om 5 uur heeft papa hem opgehaald bij de gastouder. Op het moment dat meneertje thuis komt is hij erg vervelend vraagt telkens om aandacht hangt aan de broek met koken, en zet je hem met een speeltje aan de kant laat hij zich op de grond vallen als een drama-queenen er valt geen land mee te bezeilen.
Aan tafel merk ik dat hij honger heeft maar meneer wil het op zijn manier dus liefst met lepel eten zelf… dat kan hij nog helemaal niet dus ook weer flinke huilbuien als het niet lukt (uit frustratie denk ik). Ik pak het lepeltje dan af eerst weer 3 minuten huilen dan gaat hij met zijn vingers eten pakken en dan pakt hij alleen de groentjes 1 voor 1 er tussen uit.
Ik heb gisteren met Sven (mijn vriend) besproken dat we zo ie zo geen alternatief aan gaan bieden als hij helemaal niks meer eet dadelijk (mocht hij dat gaan uitproberen) en ik negeer zijn gedrag ook zoveel mogelijk aan tafel ookal is hij dan een STOORzender!

Hoe kan ik dat overmatig aandacht vragen en dreinen ombuigen naar iets positiefs of zelfs afleren? Want niks helpt eigenlijk, speelgoed aanbieden, in de box zetten. Hij wil telkens opgetild worden dan en overal naar wijzen en zegt hij: "dit"en “dat” en wil hij dan aanraken, of hij zeurt de hele tijd mama??? Of papa???

Ik zei tegen Sven dat je zelf ook je dingen moet kunnen doen (zoals koken) en als hij zich zo gedraagd dat ik hem even op de gang wil zetten (een minuut of hooguit 2). Met de deur dicht om zelf ook even een mini adempauze te hebben

Wat raden jullie peutermama`s aan?

p.s. als ik hem zelf de hele dag heb gehad is hij `s avonds ook wat sneller op zijn teentjes getrapt maar dan krijg ik hem nog wel afgeleid met iets…

Liefs xxx

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wij hebben het snel ingedamd. Smeren met het eten, is eten weg. Dan geen alternatief natuurlijk! Wij geven altijd het vlees (dat is het lekkerste) als laatste. Ze moeten dus eerst een normaal portie groente en aardappelen eten voor ze wat lekkers krijgen. Na de maaltijd een toetje, maar als ze niet willen eten of smeren met eten, GEEN toetje!

Als ze daarna nog drammen en vervelend zijn, geef ik ze geen speelgoed, mar is het linea recta naar bed! Niets zeggen, gewoon pyjama aan en in bed doen. Niets leuks meer doen of verhaaltje lezen of wat dan ook. Hup, naar bed!

Ze kunnen het wel een paar dagen volhouden, maar de kleine man is jullie gewoon aan het uitproberen! Volhouden, kinderen hebben nu eenmaal duidelijkheid nodig. Overdag ook niet te veel snoep of lekkere dingen geven. Dan krijgen ze vanzelf trek in het avondeten.

Ps, je banner is veel te groot! Dan is het hele topic uit zijn verband.

Mamma van:
Anna geboren op 2 juli 2007
Nora geboren op 4 juni 2009

Ook hier is dat vaak zo, als ik uit school kom, en Seth opgehaald heb.
Daarna moet er eten gekookt worden, en ook Seth is vaak vervelend als hij dan thuis komt.

Hij heeft mama dan gewoon gemist, kan weer even helemaal zichzelf zijn (inclusief driftbuien enz.), en wil even lekker aandacht.Maar helaas gaat dat niet altijd.

Hier mag Seth dus altijd even tv kijken als ik aan het koken ben. Dan is hij meestal rustig en heeft hij erna weer energie om te eten.

En inderdaad: Spelen met eten-> waarschuwen.
Vervolgens nog een keer spelen-> bord weg. En blijven zitten tot iedereen klaar is, zonder speelgoed ed.
Daarna wel gewoon een toetje aanbieden, want dit is weer een nieuwe kans.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ik ben het helemaal met Anne eens. heb ook niets toe te voegen alsof zij mijn bericht schreef

Ja ik klets gewoon veel en graag, Judith vandaar dat bijna al mijn banners (neem aan dat je daarmee het gehele verhaal bedoeld?) langdradig zijn. Dus kan me voorstellen dat je je niet goed kunt focussen op de vraag die ik stel.

Ik zal hem anders stellen:

Mag ik mijn zoontje van 1 jaar al straffen door hem op de gang te zetten met de deur dicht als hij zich zo vervelend blijft gedragen na thuiskomst van de gastouder?

Joaquin vind vlees juist minder lekker dan groente. Het is dus geen feit dat vlees lekkerder IS.

Groetjes Ghislaine.

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 16 Nov 2010 14:14:19

Haha, met je banner bedoeld ze dat ding onder je verhaal, waarin staat hoe oud je zoontje is
Niks mis met lange kletsverhalen, namelijk!

Liefs, Anne

@ lalala: OH hahahaha!! Tja blonT hè ik zal eens kijken of ik er iets aan kan doen, denk dat de foto te groot is.

Gelukkig dat ik wel lekker lange verhalen kwijt kan heb ik soms ook echt even behoefte aan! Schrijf vaak gewoon op hoe ik het bedenk of zou vertellen aan iemand, vond het al zo`n kritische opmerking over die banner (in mijn ogen mijn verhaal haha) wel goed bedoeld natuurlijk dat weet ik!

xxx

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 16 Nov 2010 14:22:27

Even testje…

Aandacht vragen en aan je been hangen herken ik. Ze hebben je de hele dag niet gezien en aandacht van je gehad en dan komen ze thuis en dan willen ze toch eigenlijk wel aandacht maar ja er moet ook gekookt worden…hoe doen we dat…in de periode dat Marijn het deed zette ik hem in de kinderstoel bij me in de keuken en dit vond hij geweldig. Ik kon met mijn werk doorgaan en had hij mijn aandacht en kon ook nog kijken wat er gebeurde. Voor de tv werkte hier ook goed.
Als wij weer komen van het werk en je wil iets vertellen en niemand luisterd of zegt van nou ga daar maar even zitten want ik heb eigenlijk geen tijd voor je denken wij ook van nou mooi is dat zeg.

Gewijzigd door - pranger7 op 16 Nov 2010 14:57:50

Hoi Pranger7 ja klopt, als hij thuiskomt met papa ben ik nog niet thuis. Op het moment dat ik een half uur later thuis kom is papa aan het koken en kind overstuur, ik pak hem altijd meteen op mag hij even overal “dit”, “dat” aanwijzen en aanraken samen met mij en knuffel hem uitgebreid. Maar dat is het dus, dat is voor ons meneertje lang niet genoeg hij wil continue op de arm en dat kan natuurlijk niet… ook tv kijken wil hij dan niet.

Als ik zelf kook mag hij er inderdaad bijzitten in de kinderstoel dat gaat wel goed. Als ik hem zelf heb gehad de hele dag is er eigenlijk ook weinig spanning… (gelukkig) zal ik straks ook even tegen Sven zeggen dat hij hem als hij met `m thuiskomt en gaat koken op maandag hem even bij hem te zetten in de kinderstoel, was ik gisteren vergeten te zeggen goede tip!
Maar dan nog de vraag als hij na de aandacht die hij van mij uitgebreid heeft gekregen nog steeds zo vervelend is, kan ik hem dan even in de gang laten afkoelen (hooguit 2 minuten)?? xxx

Tja, moeilijk… Ik denk dat als hij het begrijpt het niet erg is om hem zo nu en dan in de gang te zetten bij vervelend gedrag. Mijn dochter is iets ouder dan jouw zoontje, maar begrijpt dit echt nog niet.
Ik herken het helemaal. Als mijn dochter naar het kdv is geweest en ik moet koken, staat ze ook te snikken met haar hoofdje tussen mijn benen. Ze is dan ook moe van een drukke dag en kan helemaal zichzelf zijn bij mama. Ja, dan kan ik haar echt niet op de gang zetten.
Maar vervelend is het wel…

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

quote:
Hoi Pranger7 ja klopt, als hij thuiskomt met papa ben ik nog niet thuis. Op het moment dat ik een half uur later thuis kom is papa aan het koken en kind overstuur,

Papa moet hem natuurlijk wel aandacht geven he.
Misschien een plekje in de keuken waar hij veilig mee kan kijken?
Een lepel aangeven, een deksel uit de kast pakken.
Allemaal leuke stoere dingen om mee te helpen!

quote:
ik pak hem altijd meteen op mag hij even overal "dit", "dat" aanwijzen en aanraken samen met mij en knuffel hem uitgebreid. Maar dat is het dus, dat is voor ons meneertje lang niet genoeg hij wil continue op de arm en dat kan natuurlijk niet... ook tv kijken wil hij dan niet.

Vervelend gedrag kan ook duiden op te lage suikerspiegel.
Kijk eens wat er gebeurt als je hem een koekje of een stukje banaan geeft.
(Niet te veel natuurlijk…)
Groot kans dat hij gewoon té veel honger heeft (als in: eten nodig heeft)
om rustig te blijven.

quote:
Als ik zelf kook mag hij er inderdaad bijzitten in de kinderstoel dat gaat wel goed. Als ik hem zelf heb gehad de hele dag is er eigenlijk ook weinig spanning... (gelukkig) zal ik straks ook even tegen Sven zeggen dat hij hem als hij met `m thuiskomt en gaat koken op maandag hem even bij hem te zetten in de kinderstoel, was ik gisteren vergeten te zeggen goede tip! Maar dan nog de vraag als hij na de aandacht die hij van mij uitgebreid heeft gekregen nog steeds zo vervelend is, kan ik hem dan even in de gang laten afkoelen (hooguit 2 minuten)?? xxx

Ja, natuurlijk kan dat. Als je eerst wat ik hierboven gezet heb,
maar even uitprobeert.
Kans dat het dan niet nodig is om hem op de gang te zetten.

M.

quote:
Tja, moeilijk... Ik denk dat als hij het begrijpt het niet erg is om hem zo nu en dan in de gang te zetten bij vervelend gedrag. Mijn dochter is iets ouder dan jouw zoontje, maar begrijpt dit echt nog niet. Ik herken het helemaal. Als mijn dochter naar het kdv is geweest en ik moet koken, staat ze ook te snikken met haar hoofdje tussen mijn benen. Ze is dan ook moe van een drukke dag en kan helemaal zichzelf zijn bij mama. Ja, dan kan ik haar echt niet op de gang zetten. Maar vervelend is het wel...

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

En als je haar dan eens eerst vijf minuten langer aandacht geeft.
Of inderdaad bij je in de keuken zet, en lekker rustig gaan praten?
Dan maar wat later koken…

M.

Als Hij blijft dreinen kun je hem best wel even op de gang zetten tenminste hier werkte dat rond die leeftijd al wel.
Maar ik zou denk ik eerst proberen om hem bij het koken te betrekken want het is wel begrijpelijk dat hij na een dag bij de gastouder gewoon aandacht wil.
Zit hij trouwens niet rond een sprong? Weet nog wel van Rens dat hij rond die leeftijd ook wat lastiger was. Dit laten ze vaak niet zien bij de gastouder maar bewaren ze voor thuis waar ze zich toch het veiligst voelen.
Ik weet niet of hij vaak bij de gastouder is? Het is misschien een idee om te zorgen dat het eten al klaar staat om opgezet te worden zodat je vlot aan tafel kan.
Wat betreft het eten zou ik er niet een te groot probleem van maken hoe hij eet. Als hij met z’n handen wil eten laat hem dan begaan komt vanzelf goed als zijn motoriek beter word. Mijn zoon at toen ook vooral met z’n handen en eet inmiddels prima met bestek. Hier pakte ik het bord af als hij met eten ging gooien of alleen maar met z’n handen erin ging zitten wroeten zonder te eten. Idd niets anders aanbieden maar wel een toetje. Voor de rest negatief gedrag zoveel mogelijk proberen te negeren. Wat hier trouwens ook wel eens hielp als Rens het te bont maakte was de kinderstoel van de tafel wegdraaien zodat hij met z’n rug naar ons toe zat.
Als hij aan tafel vervelend was bracht ik hem na het eten wel gelijk naar bed, vooral ook omdat het vaak met vermoeidheid te maken had.
Maar ik hield het bedtijdritueel wel gewoon hetzelfde als anders. Persoonlijk vind ik het belangrijk om de dag positief af te sluiten.

groetjes Ramona

quote:
Even testje.....

Zo is hij goed!! En ik had je vraag al wel begrepen. Wij zetten de dames op de gang als ze na drie keer waarschuwen nog niet luisteren. Nora draai ik ook wel eens met stoel en al om zodat ze naar de muur kijkt en het ineens niet meer zo gezellig is. Zo zakte ze elke keer onderuit in de stoel, laten we zo zeggen dat het omdraaien erg goed helpt!

Als kinderen moe zijn kan het ook heel goed dat ze niet luisteren. Dat merk ik ook aan Anna. Als die moe is, dan is er geen land mee te bezeilen! Het is wel belangrijk dat je met zijn tweeën één lijn trekt.

Mamma van:
Anna geboren op 2 juli 2007
Nora geboren op 4 juni 2009

@Judith en Anna: daar heb je helemaal gelijk in, ik vind ook zeker dat Sven en ik op een lijn moeten liggen qua opvoeding, straf en consequentie. Daar letten we ook wel op hoor, heb het er ook nog met Sven over gehad en hij is het er mee eens en gaat hem voortaan meer aandacht geven en bij het koken betrekken!

@ramonavanzanten: hij is niet zo vaak bij de gastouder, ma en di van 8:30u-17:00u en donderdag van 8:30u-13:30u de rest ben ik gewoon thuis met m en kook ik. Dat omdraaien van de kinderstoel is misschien wel een goede oplossing als hij aan het klieren is aan tafel. Hij mag van mij ook lekker met zijn handen eten en knoeien is niet erg als hij maar niet gaat spelen met zijn eten of bordje idd. Is het trouwens dan niet zo, als je hem omdraaid van tafel, dat hij dan een negatief gevoel aan het avond eten gaat overhouden? Daar ben ik dan een beetje bang voor ik wil het een fijn ritueel maken en geen negatieve bedoeling. Of iets waarvan Joaquin misschien het idee krijgt dat hij eten alsmachtsmiddel` kan gaan gebruiken omdat hij reacties losmaakt bij ons op die manier…??

@MarselenDiana: Ja papa moet hem zeker aandacht geven g**v#}r%$*r!!!
Maarre ga ik zeker even proberen ja, om hem bij thuiskomst een koekje of iets anders te geven. Ben benieuwd, thanx. Is beter dan hem op de gang moeten zetten!

@annemiek80: ik denk ook niet dat Joaquin het al goed begrijpt als ik hem op de gang zet, maar mijn insteek is meer zo van even uit de situatie weghalen zodat hij én ik even een korte adem pauze hebben. Dus (nog) niet zozeer als straf voor zijn gedrag.

Nou ik weet weer wat meer, ben blij dat ik het met jullie heb besproken! We gaan er mee aan de slag hoor! Groetjes! xxx

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 18 Nov 2010 09:53:15

Stoel van de tafel wegdraaien deed ik alleen in de extremere situaties dus bv driftbui aan tafel. Rens blijft daar in hangen als hij aandacht krijgt en als ik de stoel wegdraaide was het zo over. Dit gebruikte ik niet als hij bv niet wilde eten. Als ze niet willen eten dan eten ze maar niet. Misschien is het wel handig om voor de maandag en de dinsdag het menu gezond maar simpel te houden. Bv zondag voor 2 dagen te koken oid.
Of zorg dat je voor Joaquin een prakje hebt staan zodat jij dan bv joaquin eten kunt geven en je man ondertussen kookt. Is wel iets minder gezellig maar zo verloopt het misschien allemaal wel iets rustiger. Kan me nog van Rens herinneren dat het toen ook wat lastiger was met eten. Vooral ook omdat ze bij de gastouder vaak vermoeider worden als thuis. Misschien is het dan ook wel gewoon te laat voor hem. Als Rens te moe was at hij echt niets meer. Nu is Rens bijna 2 en speelt dat probleem eigenlijk niet meer. Vandaag aten we door omstandigheden pas om half 7 en dat ging eigenlijk prima.

Succes in ieder geval hiermee,

groetjes Ramona

quote:
Ik zal hem anders stellen:

Mag ik mijn zoontje van 1 jaar al straffen door hem op de gang te zetten met de deur dicht als hij zich zo vervelend blijft gedragen na thuiskomst van de gastouder?

Nee dat denk ik niet, je kindje voelt zich duidelijk even niet lekker en in mijn ogen kun en mag je daar geen straf voor geven. Er zal een reden zijn waarom hij zich zo gedraagt. Wellicht een hoop indrukken, domweg moe van de hele dag ergens anders of simpelweg papa en mama gemist. Ook sprongetjes zijn de wereld nog niet uit op deze leeftijd, maar niet iedereen ziet daar wat in. Ik denk dat je moet proberen begrip te hebben voor het feit dat hij even niet lekker in zijn vel zit, welke reden dit dan ook heeft. Vaak gaat het beter als je er begrip voor kunt opbrengen geheel tegen je eigen gevoel in. Want ook jij hebt dan een drukke dag achter de rug terwijl je hier dan even de puf niet voor hebt soms.
Gaat het na het eten beter ? Dan kan het ook met honger of een lage suiker spiegel te maken hebben ( onze jongste had het altijd moeilijk rond de tijd dat ik moest koken ). Als dit nl zo is kun je de gastouder vragen om het wat extra`s te geven tussendoor ( om een uurtje of 4 of zo ).

Succes !

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Beste Asje, het gaat al beter hij is nog wel snel op de teentjes getrapt na de gastouder maar sinds ik hem bij thuiskomst een extra soepstengel en wat diksap geef houd hij het beter vol tot het avond eten! Interessant om te weten van die lage suikerspiegel. Ik heb hem dus niet op de gang hoeven zetten heb daar maar vanaf gezien omdat ik het inderdaad wel cru vind als hij niet lekker in zijn velletje zit om hem daarvoor te straffen. Hoewel ik er wel toch nog even duidelijk bij wil zeggen dat het niet bedoeld was om te straffen maar om hem en mijzelf even uit het ‘slechte gedrag’ weg te halen zeg maar…

Groetjes, Ghislaine.