Heel slecht/weinig eten

Hallo mama’s,

Mijn dochtertje is nu bijna 14 maanden, en sinds een week eet ze heel erg slecht/weinig. Normaal at ze 's ochtends een boterham met wat drinken, daarna fruit, tussen de middag 2 boterhammen en drinken, in de middag een tussendoortje en 's avonds warm eten met daarna yoghurt. Nu eet ze 's morgens ong. 3 hapjes brood en wel drinken, 2-3 hapjes fruit, tussen de middag weer een paar hapjes brood en wel drinken, tussendoortje ook maar half (en wel drinken), en 2-3 hapjes warm eten, en wat yoghurt. Dus echt maar heel erg weinig. Drinken doet ze wel voldoende. Merk ook dat ze sneller moe is overdag, want ze rent de hele tijd rond. En als je weinig eet, ben je sneller moe neem ik aan? Ook ruikt ze een beetje uit haar mondje, en dat heb ik nooit eerder gemerkt. Ze maakt geen zieke indruk, is ook vrolijk etc. Maar ik maak me wel ongerust, aangezien het al een week is… Herkent iemand dit? Of heeft iemand misschien tips/advies? Thanx alvast!!

Hoi!

Zolang ze goed drinkt, is er nog niet veel aan de hand. Rond 64 weken zit weer een sprongetje (bij bijna 15 maanden) dus kan goed dat ze daar last van heeft. Als ze uit de sprong is, zou ze weer beter moeten gaan eten. Zolang ze vrolijk is en niet ziek, lijkt het me echt die sprong.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Je vertelt dat ze ook een beetje uit haar mond ruikt.
Ik heb wel eens gelezen dat dit ook met het doorkomen van tanden/kiezen te maken kan hebben. Ik weet niet in hoeverre dat speelt bij jouw kindje, maar dat kan ook het slechte eten veroorzaken.
Ook kan het een beginnende verkoudheid of misschien keelpijn zijn, waardoor ze een beetje ruikt en slecht eet?

Groetjes van Christa

Tja, da’s de leeftijd, dat slechte eten. Gecombineerd met een sprongetje!

Tip? Niks doen! Eet ze niet, dan eet ze maar niet. Wat je vooral NIET moet doen is alternatieven aanbieden onder het mom “ja maar ze moet toch iets eten!”. Niet doen want boterhammen zijn lekkerder dan boontjes.

Zolang ze goed blijft drinken is er weinig aan de hand. Ze moet leren dat ze kan eten als het etenstijd is en niet op andere momenten. Dus ook niet halverwege de middag nog eens proberen een boterham aan te bieden ofzo.
Voor je het weet is er geen weg meer terug.

Je zult merken dat het een fase is en zodra ze door heeft dat er met mama niet te sollen is, gaat ze vanzelf weer beter eten.

En dat sneller moe heeft eerder met het sprongetje te maken dan met het slechter eten. Ze hebben echt wel reserves om voorlopig door te kunnen blijven rennen, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

En uit de mond ruiken kan komen door slecht eten. Zolang je regelmatig wat eet of drinkt op een dag ruik je minder snel uit je mond dan wanneer je heel weinig eet.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 07 May 2009 13:51:39

ik heb idd ook dit probleem bij britt bij haar zijn zijn op goede vrijdag haar amandelen keel en neus verwijdert ze at en eet nog steeds erg slecht.
idd ook een paar hapjes en dat was het dan al weer.
ik bied haar het aan merk aan haar ook dat ze erg veel zin heeft haar toch lukt het om er meer dan een paar hapjes in te krijgen.
ze komt ook niet aan ze is en blijft 15 kilo.
wacht het nog even af mischien dat het nog met de operatie te maken kan hebben.

Lilypie 1st Birthday Ticker
Lilypie 3rd Birthday Ticker

britt het heeft zijn tijd nodig bij kevin duurde het zowat een paar maanden
voor dat we merkten dat hijbeter begon te eten.

het komt allemaal vanzelf en 15 kilo vind ik een goed gewicht hoor

Hoi britt

Dat weinig blijven eten na de keel en amandelen operatie blijft wel even een week of vier aanhouden hoor. Het zit zo in hun patroon dat ze echt moeten wennen dat ze ook meer kunnen eten zonder dat er iets in de weg zit of dat het moeilijk gaat. ook is het lichaam zo gewent aan het weinig eten dat het de eetlust ook weer terug moet zien te krijgen. Dus nog even afwachten.

groetjes

lon106

MIjn zoontje wordt 3 jaar volgende maand . Hij heeft maanden alleen maar potjes bruine bonen gegeten . Sinds kort heb ik besloten om daar maar eens mee te stoppen . Uitgelegd dat potjes buine bonen voor baby’s zijn en dat Luca gewoon aardappelen en groenten moet eten , net als mamma . Elke avond is het huilen aan tafel en hij raakt het eten niet aan . Hij eet nu vanaf 12.00 uur dus helemaal niets meer . Pfff … Hij heeft honger maar weigert gewoon te eten . Ik geef hem daarna niets meer . Soms een appeltje . ( hij heeft heel lang ook geen fruit gegeten , maar sinds de peuterschool eet hij soms wel eens een appeltje ) . Hoe lang zal het duren voordat hij gaat eten ? sochtends eet hij een bordje pap en smiddag 1 boterhammetje . meer niet . Hij moet toch voedingsstoffen te kort komen .

Heel knap van je dat je het zo volhoudt om hem niks anders meer te geven 's avonds dan wat de pot schaft. Uiteindelijk heeft-ie geen keuze en gaat echt wel eten. Levenslang op bruine bonen leven lukt niet.

Hou vol meissie, ooit geeft-ie het op om zo koppig te zijn.

Groetekes, Sje

pfff ik vind het wel heel erg moeilijk .He t lijkt wel of hij een afectie heeft tegen warm eten . mn groenten en vlees . Ben benieuwd of hij ooit warm eten gaat eten . ik zal doorzetten .

Hij kan geen aversie hebben tegen warm eten want potjes bruine bonen at-ie wel! Hij is een peuter en die probeert mama tot wanhoop te drijven. Hij blijft uit alle macht vol te houden niet te eten zodat-ie die potjes bruine bonen weer krijgt. Niet toegeven! Dan maar niet eten! Als-ie genoeg drinkt is het voorlopig prima zo1

Groetekes, Sje

Hoi mama van Yoelle,
Ik herken je situatie! Mijn dochtertje at ong. anderhalve week heel erg slecht, en stonk ook een beetje uit haar mondje. Sinds gistermiddag gaat het ineens weer stukken beter. Vanochtend at ze ineens d’r halve boterham op (ipv 2 stukjes), en ook at ze haar hele middageten op.
Ik had al het vermoeden dat ze in een sprongetje zat, want verders was ze kern gezond. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken. Als ze maar wel goed drinkt.
Groetjes, Daniella

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Hier nog zo’n dreumes van 14 maanden die het vertikt om zijn avondeten te eten. Hij eet nog wel z’n pap en een deel van z’n brood, maar 's avonds vertikt hij het om een hap te nemen. De yoghurt die hij altijd na zijn warme maaltijd krijgt, drinkt hij wel vrolijk op. Wij geven hem dus ook niets anders en hij zal vast binnenkort wel weer gaan eten. Voorheen lustte hij alles en at iedere avond zijn bord leeg.

groet
Gwen

Lilypie 1st Birthday Ticker

@ mama van Yoelle
Even afwachten hoe het verder gaat. Bied het wel aan, maar zonder te veel nadruk erop te leggen.

@ Nila
Lijkt mij ook een peuter uitprobeer aktie ! Bijzonder goed dat je volhoud. Geef hem voor je eigen gemoedsrust elke dag een multivitamine en allemaal drinken waar ook vanalles aan goede stoffen inzit. ( joghurt en fruit drankjes bv ) Zo hoef je er niet 1 2 3 bang voor te zijn dat hij iets tekort komt. Misschien vind hij een bospeentje uit het vuistje of komkommer uit het vuistje wel lekker. Ik zou wel proberen om dus her en der door middel van uit het vuistje of in het drinken er iets goeds in te krijgen. Maak van de maaltijd op zich niet te veel heisa te maken want negatieve aandacht is ook aandacht. At hij al toetjes ??? Niet eten is geen toetje en ook dit concequent volhouden.

Succes allebei !

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

helemaal mee eens, echt een peuter actie.
zo min mogelijk aandacht aan schenken. mijn zoontje heeft ook zo een periode gehad. maakte me wel zorgen over of hij wel genoeg binnen kreeg. maar t gaat echt over.
lekker koppig doen. dwingen om te eten heeft geen zin, want dat maakt de sfeer aan tafel er echt niet beter op.
nu eet hij soms nog meer als ons. ligt eraan of hij t lekker vind. als hij geen zin erin heeft, dan ga ik hem niet dwingen, maar hij krijgt ook niks anders. eten wat de pot schaft.
succes ermee.

groetjes jolanda

vraag me af hoe lang hij het kan volhouden . als je ziet wat hij eet is het bijna niets ( overdag dan ) vanavond eens dora macronie maken . wie weet …

ze kunnen het lang volhouden hoor!
lieke heeft een tijdje geleden bijna 2 weken vol gehouden. Die deed ook ineens moeilijk met brood en warm eten dus echt alles!
Wilde ze niet dan niet geen aandacht aan schenken en weggooien.
En ook geen tussendoortjes ook al is dat moeilijk want je wilt toch dat je kindje eet.
Gewoon volhouden en consuquent blijven, ze kunnen het lang volhouden hoor en ineens eten ze super veel. athans hier. Na die bijna 2 weken ging ze eten of haar leven er vanaf hing hahah Nu weer wat minder maar dat komt wel weer.
Hoe klein ze zijn ze proberen je keihard uit!
Maar het komt echt goed hoor nog even doorzetten!
Wat ik in mijn achterhoofd hield was: als ze honger hebben gaan ze wel eten! en de ene keer is dat minder als de andere keer!!!
En laat je vooral niet gek maken door een CB is mijn ervaring!

heel veel succes jij gaat het winnen hoor!

groetjes gytha