Héél bang voor Sinterklaas

Ik wist dan Marijn bang voor Sinterklaas was. Vorig jaar was hij echt panisch voor die verkleede man als hij hem zag begon hij echt te huilen, gieren en kroop onder de tafel begon helemaal te trillen. Zwarte piet was/is ok. Ik dacht dit jaar zal het wel iets beter gaan en het ging ook iets beter want hij huilt en giert er niet meer om maar als hij Sinterklaas ziet zit hij onder tafel of zoals vandaag op het kdv rent hij naar het lokaal toe en wil niet meer terug. Hij heeft wel het hele feest vanachter het glas gezien maar wilde met geen mogelijkheid terug naar de hal waar het sinterklaas feest was. Vind het zo zielig voor hem ik stel met voor dat hij het ervaart als je bang bent voor een hond en iemand zegt tegen je van ga maar naast niet hond zitten dan denk je ook van ja hallo ik ben gek…
Vanmorgen heb ik het er nog met hem over gehad. Hij was laatst verkleed als sinterklaas op het kdv en ik zei tegen hem " waren de kinderen ook bang voor jou" Nee, zei Marijn. Toen zei ik " sinterklaas is gewoon een meneer die verkleed is als sinterklaas en dus niets engs dus je hoeft er niet bang voor te zijn". Maar dit helpt dus niet. Toen ik hem kwam ophalen vertelde hij eerlijk wat er gebeurd was en ik heb hem een dikke knuffel gegeven en gezegd dat het helemaal niet erg is. Maar wat schept mijn verbazing, zitten we in de auto " mama, als wij sinterklaas vieren vind ik het wel leuk dat hij ook komt" Dan ga ik hem een handje geven. Wat moet je daar nu weer mee. Heb het gevoel dat hij zich schuldig voelt om een of andere reden maar we zien volgend jaar wel weer hoe het gaat. Gelukkig werk ik op de school waar Marijn volgend jaar sinterklaas viert.

Is er iemand die ook een kindje kent die zoooooooo bang is voor sinterklaas. Er zijn heel veel kinderen wel bang maar van de 100 kinderen die er vandaag waren was er maar 1 die zo bang was als Marijn dus het is niet zo maar bang zijn zoals zoveel kinderen.

Maar ik zei vanavond ook al tegen mijn moeder heb liever dat hij bang is voor sinterklaas dan voor de dokter want dat is nooit een probleem, zelfs bloedprikken niet

Gelukkig hebben onze dames dat (nog) niet. Maar ik weet van mezelf dat ik als de dood was voor Sinterklaas! Panisch was ik! Vooral in de kleuterklas was het drama, Judith achter de rokken van de juf, huilend en bibberend! Ik kan mij dat ook alleen maar herinneren van Sinterklaas tijdens mijn kleuter tijd.

Tips denk ik niet dat ik je kan geven. Het zit nu eenmaal in het ‘koppie’. Dat krijg je er niet zo snel uit. Misschien kun je uitleggen dat Sinterklaas niet echt is en vooral de leuke dingen over Sinterklaas vertellen. Dan natuurlijk niet dat hij stoute kindertjes meeneemt naar Spanje!! Het kan soms ook wel eens helpen als hij erbij is als er een bekende (misschien wel pappa) langzaam verkleed wordt als Sinterklaas. Zo ziet hij dat er iemand zit die echt VERKLEED is als Sinterklaas en niet een vreemde is.

Mamma van:
Anna geboren op 2 juli 2007
Nora geboren op 4 juni 2009

Bedankt voor je reactie. Alle tips heb ik jammer genoeg al geprobeerd. Vorig jaar heeft zijn juf op het kdv al samen met hem de sint kleren aangedaan en hij werd ook daar bang van. Over meenemen naar Spanje begin ik al helemaal niet over, schoentje zetten we ook niet omdat dat ook weer reden tot nadenken geeft, hoe komt zwarte piet binnen ed. HEb hem ook al verteld dat hij gewoon een meneer is die zich altijd verkleed maar jammer genoeg is dit niet voldoende om hem te overtuigen.
We zullen we gewoon zien hoe het gaat en we gaan vooral niet pushen.