Heeft opvoeden al zin?

Hey meiden,

Klein vraagje. Wanneer begin je met opvoeden van je kind. Misschien een stomme vraag…

Ik vraag het me af omdat Dani, naast een erg vrolijk en lief kindje, ook echt heel dwars kan zijn en erg boos kan worden als hij zijn zin niet krijgt. Bijvoorbeeld als ik een speeltje van hem pak of als hij van mij niet de tvgids mag hebben om stuk te scheuren (). Hij kan dan echt doen alsof de wereld vergaat. Onze eigen “Drama King”.

Heeft het zin om nu bijvoorbeeld al tegen hem te zeggen “nee Dani dat mag niet” of zo iets. Of hem even geen aandacht geven… Of moet ik hem gewoon zijn zin geven? Nu wil ik veel voor hem doen, maar ik vind ook dat hij moet “leren” dat hij niet altijd maar zijn zin kan krijgen.

Misschien gek om dit te vragen over je kindje van 6 maanden, maar er zit bij hem echt een kop op, haha.

Hebben jullie hier ook weleens mee te maken gehad en hoe gaan jullie ermeen om?

Liefs!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Nu al beginnen met opvoeden. Ze snappen het heel goed hoor. Morgan wil nog wel eens de dvd’s van heel dichtbij bekijken en als ik zeg nee weet ze dat ik het meen. Ik zeg twee keer nee en dan sta ik op en zeg ik nog een keer nee en haal ik haar daar weg. Ik geef haar wel altijd een alternatief waar ze wel mee spelen mag. Zo leren ze wat wel en niet mag.

Groetjes,

Michèle

[img]http://www.magicalkingdoms.com/timers/tickers/m661c5sf9ur9yhu8.png" alt=“magicalkingdoms.com Ticker” border=“0”/>
Free Disney Tickers

hier precies zo hoor, en inderdaad al duidelijk de grenzen aangeven. het lijkt mij hoe eerder hoe beter. als je hem nu zijn gang laat gaan blijft dat voor hem een gewoonte en wordt het later alleen maar lastiger om af te leren. dat is tenminste mijn idee. en inderdaad een alternatief geven waar hij wel mee mag spelen.

liefs,
Rinske

[img]http://b1.lilypie.com/SThIp2.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

Opvoeden heeft altijd zin! Zo vroeg mogelijk mee beginnen want alles wat ze heel vroeg leren voelen die kleine moppen minder als opvoeden. Ze weten straks niet beter dan dat het gewoon zo hoort.

Al sinds onze meiden wisten wat “op” en “in” was, ruimden ze zelf hun speelgoed mee op aan het eind van de dag. En nu weten ze niet beter of er moet zelf opgeruimd worden voordat ze naar bed gaan. Sputteren ze ook niet tegen want het zit er vanaf de babytijd in gebakken.

En zo hebben we meer dingen ingebakken bij die dametjes. Dingen als dankjewel en alsjeblieft bijv. Al in de babytijd zei ik alsjeblieft als ik ze iets gaf en toen ze nog niet konden praten zei ik er zelf achteraan “Dankjewel zeg je dan”. Gewoon luchtig. Maar toen ze eenmaal gingen praten kwam er zonder enige moeite dankjewel terug als ik alsjeblieft zei! Als ze van iemand iets krijgen zeggen ze altijd uit zichzelf dankjewel. Hoef ik niks aan te doen.

Dus hoe jong ze ook zijn, niet hun zin geven als je dat eigenlijk niet wilt. Gewoon beginnen met “mag niet”, “kan niet”, “moet anders” etc.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 26 May 2009 16:14:58

hoi
Ja dat heeft zeker zin!
Emma begrijpt al heel goed dat Nee betenkend dat iets niet mag, nu moet ze nog leren om het dan ook echt niet te doen, maar dat komt vanzelf. Als je er nu n iet mee begint wordt het starks alleen maar moeilijker! Want als je hem nu wel laat spelen met bv de tv gids en over 3maanden mag hij het ineens niet meer, zal hij dat eerst heel raar vinden!

Veel succes met opvoeden

groetjes

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Dank voor jullie reacties!
Ik ga er gelijk mee aan de slag. Ik vind het nu ook tijd worden. Ik kan nu meestal goed aan hem merken of hij gewoon zijn zin wil hebben of dat er wat anders is. Ik vond dat eerst een stuk lastiger en vond ik het allemaal ook zielig en wilde ik hem niet te lang laten huilen. Maar aangezien we een mannetje hebben die echt een eigen wil heeft is het wel verstandig om een grens aan te geven. Ben benieuwd hoe hij er op gaat reageren, haha

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

altijd spannend, maar inderdaad hier hetzelfde hoor. ik merk hier al aan het soort huiltje of er echt iets aan de hand is of dat het gewoon bespelen en d’r zin doordrijven is.

liefs,
Rinske

[img]http://b1.lilypie.com/SThIp2.png" alt=“Lilypie 1st Birthday Ticker” border=“0” />

Zo klein nog, maar al zo verschrikkelijk slim! Wees alert!

Groetekes, Sje

hahaha absoluut!
ze nemen je in de maling waar je bijstaat.

liefs,
Rinske

Wat?

Nu pas beginnen met opvoeden?

Nou, begin er maar niet meer aan.
Ben je al veel te laat mee.

M.

Ik probeer Eva ook al duidelijk te maken wat ze wel en niet mag. Zo kruipt ze ALTIJD naar het kacheltje en naar de plant, wat niet mag. De laatste tijd is ook de keuken hot, maar ik heb liever niet dat ze daar komt. Daar liggen misschien splinters en bovendien ben ik bang dat ze zich later brandt daar. Ik zeg nu dus al: ‘Nee Eva, niet naar de kachel. NIET naar de kachel. NEE, NIET naar de kachel’ en na 3x pak ik haar op en moet ze naar iets waar ze wel mee mag spelen. Maar ja, planten en snoeren zijn nu eenmaal leuker. En dan doet ze zo: ie-ie-ie-ie en dan weet ik dat ze zich aanstelt. Dan zeg ik ook: ‘Daar trapt mama niet in Eef!’ Huilen en pruilen klinkt inderdaad heel anders! Al kan ze ook overdreven huilen. Laatst stootte ze haar kopje aan de kast en toen was het krijsen. Ik pak haar op, geef haar een aai over haar bol en zeg: ‘Ah, is al goed schatje!’ Ging ze nog harder huilen. Gewoon zo van: ‘Ik ben zielig, zie je dat niet?’ Steeds harder huilen, voor de show. Toen heb ik haar weer op de grond gezet en na 3 seconden zatze weer te spelen. ACTRICE!

Groetjes Rainbow, trotse mama

quote:
Wat?

Nu pas beginnen met opvoeden?

Nou, begin er maar niet meer aan.
Ben je al veel te laat mee.

M.

Haha … dat geeft tenminste hoop…

quote:
Ik probeer Eva ook al duidelijk te maken wat ze wel en niet mag. Zo kruipt ze ALTIJD naar het kacheltje en naar de plant, wat niet mag. De laatste tijd is ook de keuken hot, maar ik heb liever niet dat ze daar komt. Daar liggen misschien splinters en bovendien ben ik bang dat ze zich later brandt daar. Ik zeg nu dus al: 'Nee Eva, niet naar de kachel. NIET naar de kachel. NEE, NIET naar de kachel' en na 3x pak ik haar op en moet ze naar iets waar ze wel mee mag spelen. Maar ja, planten en snoeren zijn nu eenmaal leuker. En dan doet ze zo: ie-ie-ie-ie en dan weet ik dat ze zich aanstelt. Dan zeg ik ook: 'Daar trapt mama niet in Eef!' Huilen en pruilen klinkt inderdaad heel anders! Al kan ze ook overdreven huilen. Laatst stootte ze haar kopje aan de kast en toen was het krijsen. Ik pak haar op, geef haar een aai over haar bol en zeg: 'Ah, is al goed schatje!' Ging ze nog harder huilen. Gewoon zo van: 'Ik ben zielig, zie je dat niet?' Steeds harder huilen, voor de show. Toen heb ik haar weer op de grond gezet en na 3 seconden zatze weer te spelen. ACTRICE!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Heel bekend.
Maar eh, splinters in de keuken??

Hylke mag wel in de keuken komen, hij vindt het fantastisch om te kijken als ik aan het koken ben. En helpen proeven enzo natuurlijk

Hij mag alleen niet aan de knoppen van het fornuis komen,
en als het lampje van de over brandt mag hij helemaal niet in de buurt
van het fornuis komen.
Dat weet hij donders goed, en hij probeert het toch regelmatig.

Nou wordt onze oven van de buitenkant niet heet
(na ruim een uur op 250 is de buitenkant hooguit handwarm),
maar dat is niet elke oven die hij tegenkomt (bij opa en oma,
bij de oppas) dus dat leren we hem heel goed aan.
En inderdaad: oppakken en wegzetten als hij toch iets doet dat niet mag.

Acteren zit die kleintjes in het bloed!!

M.

Haha het zijn idd geboren acteurtjes, dus opvoeden heeft zeker zin. Wij zijn er meteen mee begonnen toen hij ook buiten de box kwam. Want ja dan gaat er een wereld voor ze open en kunnen ze overal bij. Zeker toen Tim eenmaal kon kruipen ging het opvoeden pas echt beginnen haha. Wij laten hem duidelijk blijken waar hij wel en niet aan mag zitten. En idd als hij ergens heen blijft gaan wat niet mag, oppakken en ergens anders neerzetten. Eventjes gaan ze dan huilen, maar daarna is het weer over. Tim gaat overal staan, dus veel dingen hebben we al zo op de tafel enzo neegezet dat hij daar in ieder geval niet bij kan. Maar ja ik ga toch echt niet alle planten van de vloer halen. Ze moeten ook leren dat ze niet overal aan mogen zitten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie 1st Birthday Ticker

Als morgan echt hard stoot gaat ze echt hard huilen en dan zeg ik doe je nou?? En dan huilt ze nog steeds. Kus der op over is hier dan de methode, Maar van de week stootte ze zich zachtjes en keek ze eerst of wij wel keken pas toen we keken ging ze huilen. Little miss diva. Valt me trouwens ook op dat Morgan jaloers wordt als ik andere kindjes aandacht geef dan gaat ze ook lopen gillen

Groetjes,

Michèle

img]http://www.magicalkingdoms.com/timers/tickers/m661c5sf9ur9yhu8.png[/img]