Heb jij dat nou ook s morgens?

Het klonk even als het onverbiddelijke geluid van een langsrazende goederentrein.
Nog donker…
Met moeite en met al mijn wilskracht dwong ik mezelf mijn hand op te tillen om het tot in mijn hersens doordringende geluid tot stilte te dwingen.
Mijn vingers gleden langs het ding maar tot mijn frustratie vond ik niet de knop die ik hebben moest.
Een verboden vloek ontsnapte toch via mijn lippen naar buiten toen ik besefte dat ik mijn tot nu toe gesloten ogen moest openen.
Ik kon het niet, ik wilde niet…en had het ook nooit gedaan als de angst niet aanwezig was dat het helse kabaal mijn nageslacht zou wekken…
Dus dwong ik mezelf mijn oogleden te bewegen en mijn ogen te openen, nog steeds donker…
In het donker zochten mijn ogen naar de felrode cijfers boven mijn hoofd. Ik wist dat als ik deze zou traceren ik met het grootste gemak de goederentrein tot stilstand kon brengen…
En zowaar, doch met oneindig veel tegenzin lukte het me…
Vervolgens liet ik me wederom weer vallen in de zee van warmte en veiligheid en onbewust besloot mijn lichaam een poging te doen om weer te ontvluchten aan de realiteit. Maar dat kon ik niet toestaan.
Dus met alle kracht die ik die afgelopen nacht in mijn slaap verworven had,
vocht ik ertegen en dwong mijn oogleden op hun plaats te blijven.
Ik vroeg me af of ik me zou overgeven aan de dag, net nu de nacht zo goed voelde.
Na enkele minuten begonnen mijn ogen te wennen aan het donker en besefte ik dat het donker geruisloos plaats maakte voor het ochtendlicht. De lucht in de kamer verried de genadeloze kou die mijn lichaam zou proberen te verlammen als ik besloot op te staan. Tot zover waren slechts mijn voorhoofd en mijn neus het slachtoffer…
Ik kreunde bij alleen al de gedachten…ik draaide me om…daar lag hij.
Ik kon het niet helpen medelijden te hebben met hem maar het was mijn taak, mijn verantwoording hem naar de realiteit te roepen. Hij kon het niet op eigen kracht…
Dus ik stootte hem aan en fluisterde zijn naam.
Hij draaide zich om en keek me aan. Zijn ogen schreeuwden om mijn medelijden…
“Het is al tijd” zei ik…
Zonder woorden maar met een diepe zucht verliet hij de warmte en begaf zich in een oogwenk in de kou.
Mijn bewondering voor hem des te groter… Wat een held…
Geruisloos begaf hij zich naar de ruimte naast onze kamer waar hij zich ontdeed van zijn nachtelijk gewaad om zich te hullen in een waar harnas tegen de kou.
Vervolgens kuste hij me en fluisterde: ‘‘fijne dag, tot straks schat’‘
Daarna volgde het geluid van een deur die werd geopend en gesloten en tot slot een verraderlijke stilte. Ik wist het…nu kwam het moeilijkste deel…
Nu kwam het erop aan…
Ik mocht en zou niet toegeven aan de verleiding…
Ik negeerde de schreeuw van mijn donzen omhulsel om gezelschap en met alle bij elkaar verzamelde moed ontworstelde ik mijn beide benen aan de greep van mijn warme verblijf.
Toen mijn voeten de ijskoude laminaten vloer raakte wist ik het, "er is geen weg terug’’.
Ik rilde en duwde ook de rest van mijn donzen omhulsel van me af en stond op, ik had me overgegeven…
Gretig omsloot de kou mijn lijf wat me des te meer aanspoorde in de voetsporen van mijn man te treden en me gauw te begeven naar kleine ruimte naast onze kamer. Ik knipte daar de lamp aan en liep naar de spiegel. Een verslagen doch trotse jonge vrouw keek me aan. Ze grijnsde…

en zong zacht…’‘always look on the bright side of life tuudu, tuduutudutudu’’ …
En weer een ijzig koude dag in de eindeloze winter van 2010 was begonnen…

Gewijzigd door - henriekah op 18 Feb 2010 11:52:02

Jeetje joh, wat een proza! Ben je schrijfster? Je kunt dingen wel heel goed omschrijven! Ik dacht al wel dat het om opstaan ging en inderdaad, dat vind ik in de winter ook afschuwelijk!

Groetjes Rainbow, trotse mama

hahah erg he …ik haaaat het…nee geen schrijfster…gewoon een hobby…

Oh nou, je schrijft goed hoor! Heel dichterlijk en ik kan het weten, want ik ben Neerlandica! Ik háát opstaan ook en zeker als het nog donker is. Bah. Gelukkig hoeven wij pas rond half 8 op en wordt het steeds lichter!

dit heb ik nou met een lach zitten lezen! Geweldig geschreven en zooooooooooooo herkenbaar. Maar bravo meid, het is je weer gelukt vandaag, de dag is inmiddels een heel eind op weg om vervolgens te eindigen in die ooooo zo zalige nacht, waarin je alles weer mag herbeleven.
Slaap lekker vannacht en sterkte in diezelfde strijd morgenochtend.
Lfs

@ rainbow, neerlandica? was da?
hihi

@wieb16 k zie er nu al naar uit lekker mun nest in te kruipen en tja morgen wederom die strijd, maar k win m altijd, dat geeft de burger moed!

Chapeau henriekah, wederom een steengoed verhaal. Word tijd dat iemand jouw gaat ontdekken .

By the way, zie net dat onze oudste kids bijna dezelfde dag jarig zijn, luna is van 26 febr.
Gr Patries

Gewijzigd door - luna en mees op 18 Feb 2010 19:50:37

@Henriekah, dat is iemand die afgestudeerd is in Nederlands!

@ rainbow, ow waardeer ik je compliment heulemaaal.
@luna en mees ! thanks, als ermee mij brood zou kunnen verdienen deed ik het gelijk!

@Henriekah
Geweldig. Je moet er echt wat mee gaan doen!!! Nooit geprobeerd?

@Rainbow
Heerlijk toch dat er iemand is die ook goed nederlands kan. Ik erger me er vaak aan maar ja, ik ben een dochter van een leraar Nederlands… Wij weten niet anders dan constant gecorrigeerd worden als we iets verkeerd zeiden.
Ben je lerares dan?

Groetjes Bianca

en, lekker geslapen allemaal? Hoe ging het vanmorgen, toen die goederentrein er weer aan kwam?

nou ik schrok me wederom te pletter en had deze keer wat minder moeite aangezien de volumeknop op HARD stond, ik was klaarwakker hoor en de kachel brandde. How bout joe?

nou, ik hoef er momenteel niet vroeg uit omdat ik Toos werkloos ben (vandaag soll.gespr.gehad en ik heb een andere baan per 15 mrt of 1 april). Dus mijn wekker is mijn zoon de laatste tijd en die gaat zo ergens rond 8-en af en dan gaan we rond half 9 eens ons bedje uit. Dus ik heb er geen moeite mee op dit moment, maar die tijd gaat dus weer komen (ook dan hoef ik niet vroeg op te staan hoor).

@BIanca, dat zal wat geweest zijn, met een leraar Nederlands! Ik vindT, zij werT, HUN zeggen…Aaaaah! Mijn vriend is techneut en zegt altijd: ‘Ik heb gestofZOGEN’. Hahaha. Maar dat maakt mij niks uit hoor, hij is een kei in wis- en natuurkunde! Hij haalde 9’s op de Universiteit in die vakken. Ikke niet, alleen 1-en en 2-en! Ik ben trouwens geen lerares geworden, maar communicatiemedewerkster bij een gemeente. Dat bevalt prima!

quote:
gestofZOGEN'

Haha! Geestige kerel heb jij.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik zeg ook altijd gestofZOGEN, maar Chris zegt gestofZUIGT!!

Welke klopt er dan??

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Gestofzuigt. Maar laat Rainbow als Neerlandica de knoop maar definitief doorhakken.

Stof gezogen is ook nog een variant.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

hier is het gestofzuigert of stofzuigeren haha maar ik dacht ook dat het gestofzogen was omdat het verleden woord van zuigen toch zogen is ?? ik zoog wij zogen en niet ik zuig wij zuigden of wel… nu dat ik het opschrijf lijkt het allebei te kunnen hahhaha

henriekah nou het komt voor dat ik me laat verleiden door de warme dekens en dat ik de kou nog even laat voor wat het is. gelukkig hebben we nu een weekje vakantie dus mag het ook eindelijk weer hahaha.

groetjes

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

gestofzuigD is het dan eigenlijk Mriek

Lilypie Vierde Ticker

[img]http://m1.lilypie.com/OZTJp2.png" border=0>

Inderdaad, het is GESTOFZUIGD! Veel mensen in Brabant zeggen ook: GEROLEN i.p.v. GERUILD. Gerolen…ook al zo’n raar woord. Maar het is dan wel weer ‘geroken’ en niet ‘geruikt’. Rare taal hebben wij eigenlijk!