Hartkloppingen

Ik heb sinds een paar weken last van hartkloppingen. De ene dag heb ik er een paar keer last van en de andere dag helemaal niet. Uit het niets gaat mijn hartslag ineens mega snel. Echt maar een paar seconden en daarna is mijn hartslag weer normaal. Ook slaat mijn hart wel eens een slag over. Is dit normaal tijdens je zwangerschap? Ik weet niet of dit kwaad kan voor je baby, maar daar ben ik soms wel bang voor.

Net had ik het weer. Ik zit nu op mijn werk en was gewoon een mailtje aan het tikken. Uit het niets krijg ik ineens een hele snelle hartslag. Waardoor ik even een moeizame ademhaling heb en daarna is het weer over.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Hey Sandra,
Heb gelijk even op internet gekeken en vond de volgende stukjes:

Inleiding:
Je hart moet gedurende de zwangerschap 40% extra bloed rondpompen. De hartslag wordt hoger en het hart is iets vergroot. Als je zwanger bent, komen extra hartslagen vaker voor.

Vooral rond de 30-34 weken zwangerschap wordt het hart extra zwaar belast. Als je geen hartpatiënt bent, kan je lichaam dit in principe allemaal prima aan.

Mocht je last krijgen van hartkloppingen, raak dan niet in paniek. Het is heel normaal en je mankeert niets aan je hart. Ga even rustig zitten en blijf rustig ademen, dan zakt het vanzelf.

Kortademigheid
Vooral later in de zwangerschap klagen veel vrouwen over kortademigheid. Dit wordt veroorzaakt doordat je ademcentrum gevoeliger is voor CO². Je bent dus niet werkelijk kortademig, maar je lichaam geeft eerder een prikkel af dat je zuurstof nodig hebt.

Probeer normaal te blijven ademen. Je kunt de neiging hebben te gaan hyperventileren. Probeer dit te vermijden.

Veel vrouwen hebben bij de minste inspanning last van hartkloppingen. Dit kan een angstig gevoel geven, maar probeer niet in paniek te raken. Er is niets mis met je hart. Gecombineerd met de hartkloppingen voelen veel vrouwen zich ook kortademig. Hierdoor kan de paniek toeslaan. Probeer dit echt te voorkomen. Ga even rustig zitten en probeer zo normaal mogelijk te ademen, dan zakt het vrij snel weer. Ga vooral niet heel diep ademen, want dan loop je het risico te gaan hyperventileren.

Heb je toch de neiging om te hyperventileren? Houd beiden handen voor je mond en neus, als een kommetje, en adem rustig in en uit. Niet te diep ademen, maar oppervlakkig. Blijft het dan nog, plaats dan een plactic zakje over je mond en neus en adem even in het zakje.

Het schijnt dus veel voor te komen. Wel erg vervelend trouwens, maar gelukkig niet erg.

Wat ik wel eens heb (ook tijdens de zwangerschap) is dat als ik te veel koffie heb gedronken, mijn hart ook ineens sneller kan slaan of een slag overslaat.

Omdat ik daarvoor bij de dokter was geweest kwam dit aan het licht. Daarom houd ik dus goed in de gaten hoeveel koffie ik drink.

Misschien kan dit ook bij jou zijn of reageert je lichaam anders op koffie. Ik weet niet of je het ook van thee kan krijgen.

Mamma van:

Anna geboren op 2 juli 2007

Nora geboren op 4 juni 2009

Ik heb dat heel mijn zwangerschap gehad maar de VK en de huisarts hebben altijd gezegd dat het geen kwaad kon…

Groetjes van Sascha en Senne

Bedankt voor jullie reacties.

@Saro lief dat je voor me op internet hebt gekeken. Hou zelf niet zo van zoeken op internet, dus daarom dacht ik ik plaats eerst mijn vraag hier voordat ik ga zoeken. Want voor mijn gevoel staan op internet alleen maar nare verhalen en dingen die niet altijd kloppen. Maar dit klinkt idd goed.

@Judith, ik wist niet dat je het van teveel koffie kon krijgen. Ik drink geen koffie, maar wel thee. Als ik niet zwanger ben drink ik best veel thee (alleen rooibos). Nu ik zwanger ben drink ik dit niet, want dan komt het er meteen weer uit. Had ik bij mijn vorige zwangerschappen ook. Ik drink nu fruitthee, maar dat zijn maar een paar kopjes per dag. Ik drink niet zo veel door mijn misselijkheid.

@ Sascha, wat vervelend dat jij het je hele zwangerschap hebt gehad. Wel fijn om te horen dat het geen kwaad kon. Ik moet pas weer 21 oktober, dus wel fijn dat jouw verloskundige aangaf dat het geen kwaad kon.

Dan ga ik er gewoon op vertrouwen dat het geen kwaad kan.

Groetjes,
Sandra

Ik kan de andere verhalen beamen. Tijdens mn vorige zwangerschap had ik er flink veel last van. Een aantal keer in de auto (achter het stuur) gehad en dat was echt heel vervelend. Ik heb het toen nagevraagd en het komt idd door de zwangerschap en kan absoluut geen kwaad. Geen reden tot zorgen, gewoon even rustig gaan zitten zei mn vk. Je lichaam maakt heel veel extra bloed aan en daardoor schommelt de bloeddruk. Ook moet je hart gewoon wat harder werken.

Het is wel vervelend, maar kan geen kwaad.

Ik heb er trouwens deze zwangerschap niet veel last van. Wel snel een hoge hartslag als ik me inspan, maar geen onregelmatigheden. Verschilt dus duidelijk per zwangerschap.

Nog steeds zo misselijk en hoe is het met je blaasontsteking?

Liefs!

Bedankt Liske, wel een geruststelling dat ik niet de enige ben die er last van heeft. Stom misschien, maar iedere keer als ik het heb dan schrik ik ervan en ben ik bang dat het kwaad kan voor de kleine. Dat het niet goed meer gaat met de bloedtoevoer of zuurstof toevoer ofzo. Gelukkig is het iedere keer wel heel snel over. Maar soms heb ik het bijvoorbeeld 3 keer in een kwartier ofzo en daarna weer een tijdje niet.

Met mijn blaasonsteking gaat het gelukkig goed. Ik heb geen pijnklachten meer. Nog wel veel kleine beetjes plassen, maar dat kan ook door mijn zwangerschap komen. Mijn urine was op kweek gezet en heb vanmorgen gebeld voor de uitslag. Maar verder was alles goed, het was alleen een flinke ontsteking. Woensdag moet ik voor het laatst anti biotica innenmen. En dan moet ik donderdag nog even laten controleren of de ontsteking weg is.

Met de misselijkheid gaat het nog niet goed. Ben nog steeds dag en nacht erg misselijk. Bij Tim had ik dat tot 4 maanden, maar voor mijn gevoel niet zo erg als bij deze zwangerschap

Hoe gaat het met jou? en je misselijkheid?

Groetjes,
Sandra

@Sandra: Fijn dat je geen last meer hebt van je blaasontsteking. Das weer een zorg minder, ja toch? Ik werd ook een beetje bang van die hartkloppingen hoor, ik was bang dat ik flauw zou vallen, maar dat is nooit gebeurd. Het is gewoon een raar gevoel en gelukkig wen je er wel aan.
Ja, die misselijkheid… ik had ook het idee dat het deze keer heftiger was dan bij Nora. Of dat nou komt omdat ik het in mn hoofd kleiner had gemaakt, of dat het echt zo was, ik weet het niet. Bij mij duurde het in elk geval wat langer de tweede keer. Nu ben ik er zo goed al vanaf. Gisterochtend moest ik nog even overgeven, word wel misselijk wakker elke dag, maar na het ontbijt is het in principe over. Nou meid, ik hoop dat het bij jou ook snel afneemt, want het is wel slopend om zo lang misselijk te zijn!

Met mij is het verder niet zo heel best. Ik ben nu een week verkouden en heb zulke hoofdpijn erbij… Ik ben heel moe en loop echt een beetje op mn eind. Die verkoudheid kwam net op het moment ik weer 100% aan het werk was, dus heb me nu al ruim 3 maanden niet goed gevoeld en dat ben ik spuugzat! kan er echt boos om worden, maar dat heeft geen zin natuurlijk. Ben wel weer aan het werk, maar houd het moeilijk vol. Voor morgenochtend toch maar een afspraak bij de HA gemaakt. Ben een beetje bang voor een voorhoofdsholteontsteking…

Liefs!

Met je zwangerschap heeft je hart inderdaad veel werk te verzetten . Ik had een medische keuring toen ik net zwanger was van Minke, voor onze hypotheek. Toen had ik een hartruis, iets wat ik nooit eerder had gehad. Toen ik vertelde dat ik zwanger was ( ik was pas een paar weken toen) zei die arts “ohh, dan komt het daardoor”. Kan je nagaan. Toen na mijn zwangerschap mijn ruis weg was ( toch even laten checken bij de ha) bleek dit dus echt daardoor te komen. Ik had met Neel zelfs hartkloppingen als ik een stukje had gewandeled op het laatst. Was na de bevalling meteen over.

@Liske, wat heerlijk dat je zo goed als van je misselijkheid af bent. Dat zal wel weer een stuk schelen. Haha ik kijk ook echt uit naar dat moment. Ik heb idd ook zoiets van heb ik die misselijkheid na mijn zwangerschap van Tim verdrongen of is het echt nu erger. Voor mijn gevoel is het in ieder geval echt wel wat erger.

Ja, ben blij dat ik geen last meer heb van de ontsteking. Woensdag de laatste 3 pillen van mijn kuur en dan donderdag nog even mijn urine na laten kijken.

@Linette, jeetje wat een verhaal joh. Kan me voorstellen dat het best wel even schrikken was dat ze een hartruis constateerden. Wel heel fijn dat het echt door de zwangerschap kwam en het daarna weer over is.

Onvoorstelbaar he wat een impact zo’n zwangerschap heeft. Ik had echt zoiets van ik weet wel dat er meer bloed in je lichaam zit als je zwanger bent. Maar ik dacht dat je daar pas later in de zwangerschap last van kon krijgen.

Ben echt blij te horen dat het er allemaal bij hoort. Toch een hele geruststelling.

Groetjes,
Sandra

oej maar misschien heb je last van een hoge bloeddruk meis? houden ze dat wel goed in de gaten?

quote:
oej maar misschien heb je last van een hoge bloeddruk meis? houden ze dat wel goed in de gaten?

Mijn bloeddruk was mijn hele zwangerschap heel laag en toch had ik het (vrijwel) iedere dag. Dat hoeft er dus niets mee te maken te hebben.
Maar wel altijd laten controleren natuurlijk

Groetjes van Sascha en Senne

ik heb altijd een lage bloeddruk, en dan ben je vooral heel snel duizelig, snel moe, misselijk niet scherp zien. dath eb ik dus zoiezo altijd, heel vervelend…
een hoge bloeddruk duidt meer op hartkloppingen, oorsuizen, krampen, last van je oren(druk) kortademigheid en spierzwakte. ook neusbloedingen komen dan wel eens voor.
dat jij hartkloppingen had had dan niks met je bloeddruk te maken want het past niet in het plaatje bij lage bloeddruk, en wel bij hoge bloeddruk, ik zou er dus net als jij ook wel even naar laten kijken, just in case.

Inge, mijn bloeddruk wordt goed in de gaten gehouden. Maar die is iedere keer keurig 115/120 om 60. Ik heb bij de zwangerschap van Tim ook nooit een hoge of lage bloeddruk gehad.

Groetjes,
Sandra

aah oke! nou fijn dat dat in ieder geval in orde is. en ook fijn dat je het bij tim niet hebt gehad, ik heb altijd een lage bloeddruk, moet je nagaan, dat het in een bepaalde tijd van de zwangerschap nog meer omlaag gaat en later ook weer omhoog. ik was echt helemaal niet lekker met dat geschommel.