hoi meiden,
Heb al eerder zo’n soort onderwerp in de groep gegooid maar ik hoop op meer ervaringen en tips en vooral, hoe lang het kan duren!
Mijn dochter van twee kan heel goed delen, speelgoed geven aan andere kinderen, op haar beurt wachten, etc. Totdat ze denkt, nu is het genoeg. Dan veranderd ze ineens in een ( sorry) heel vervelend meisje. Ze kan andere kinderen stevig vasthouden, duwen en nu zelfs haren trekken!! Ik corrigeer en zet haar apart, uitleggen dat het niet mag, dat het zeer doet, excuus maken en weer verder spelen. Maar als ze hiermee begint, gaat het maar door! Bah. Het gaat nergens om, een ander kind kan gewoon bij de glijbaan staan en dan rent ze ernaar toe en hup heeft ze het kind weer vast. Gaat echt nergens over! Ze krijgt thuis genoeg aandacht, daar hoeft ze het niet om te doen. Ze zit twee dagen op de creche en is het daar nu ook aan het doen. Please…een tip of ervaring. Ik kom alleen moeders tegen die het niet kennen!!!
Ben zo bang dat andere kinderen haar niet lief meer vinden of zelfs de moeders. Terwijl ze verder echt lief is ( naast pittig en ondeugend).
Haren trekken, duwen en vastgrijpen
Oh moeders die zeggen mijn kind doet dit nooit kijken of nooit naar hun kinderen of laten hun kinderen nooit bij andere kinderen. Het is heel normaal als ze dit gaan doen. Het ene kind doet het wat meer dan de andere en de sommige wat heftiger dan andere, maar peuters hebben een eigen wereld en dat andere daarnaast leven vinden ze prima maar soms komen andere in hun zone. En soms is die zone heel klein en soms heel groot. Wat jij doet, dat corrigeren is prima en daar moet je ook mee doorgaan want ze moet het niet als normaal gaan zien, maar het is wel normaal dat ze ook deze fase door gaan. Morgan beet iedereen. Zomaar uit het niks, we zijn wat keren op het matje geroepen (bij wijze van) op het kdv en nu is ze er overheen. Ze mept nog steeds wel eens en heeft ook peuter fights maar het bijten is nu over. Is ook een fase geweest, maar wel een die meteen de kop in gedrukt is.
Groetjes,
Michèle
he, toch fijn te horen. Jammer dat andere moeders gewoon daar niet eerlijk over zijn, ik snap best dat het ene kind het erger doet ( of weer wat anders doet) dan andere kinderen. Ik vind het zelf ook niet leuk gedrag maar het is niet het enige gedrag dat ze laat zien. Ik probeer haar op het moment wel wat ‘strenger’ aan te pakken want ze is niet snel onder de indruk.
lief dat je reageert en ook al is het niet leuk dat andere kinderen het ook doen, wel fijn te lezen. Ik heb ze namelijk zelf ook nog niet meegemaakt maar dat komt misschien ook omdat mijn dochter die rol zo snel op haar neemt…
hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat het kwartje viel dat het geen goed gedrag was?
Dt heeft even geduurd, maar dat kwam door haar oude kdv. Daar was ze toen ooit de eerste baby en ze waren gek op haar. En een paar leidsters tollereerde dit gedrag dus van haar omdat ze haar zo schattig pittig vonden. Nou geloof met er is niks schattigs aan een dreumes die overal haar 4 tanden in zet.
Op het kdv waar ze nu zit was het snel over want daar kreeg ze wel straf, ze werd even apart gezet plus ze is daar terug gebeten. Oke het is niet meteen de oplossing die ik iedereen aanraad, maar Morgan werd een paar keer zelf gebeten en toen had ze door dat het niet leuk was. Wij waren eerlijk gezegd een beetje blij dat het gebeurde want ja zelf je kind bijten is ook de oplossing niet, maar als een ander kindje het doet. Inmiddels weet ze dat het allemaal niet mag en bijt ze wel van zich af maar is het bijten en zo er vanaf. Overigens heeft ze na het bijten ook even een knijp periode gehad maar die was er zo uit want ik heb dat dus wel een keer gedaan terug knijpen. Niet pedagogisch verantwoord, maar ze kneep mij zo hard dat het bloed uit mijn wang liep en toen heb ik zo ingegrepen.
Groetjes,
Michèle
wat zijn het toch schatjes! wel jammer dat je zo van de ene in de andere fase terecht komt! En het gaat maar door. Ze is zelf ook een keer gebeten en was daar echt van onder de indruk maar het heeft niet geholpen.
Het gaat ook vaak niet eens om ander speelgoed ofzo, ze kan uit het niets op het kindje waarmee ze ‘speelt’ aflopen en hup, dan heeft ze die haren in haar handen. Maar goed, ik blijf corrigeren en positief benaderen als het wel goed gaat. En ik hoop dat de gesprekken straks weer vanzelf terug komen want als ik nu op visite ga ben ik meer aan het scheidsrechter spelen dan dat ik koffie aan het drinken ben. Volhouden en je bericht doet me wel goed moet ik eerlijk zeggen. Ik kreeg zo erg het idee alsof zij het alleen maar doet. En nu maar duimen dat het heeeel snel over is ( voordat we nergens meer mogen komen)…
Helemaal mee eens… Moeders die zeggen dat hun kind NOOIT iets verkeerd doet… dat zijn hele vervelende kinderen (en moeders) … Ja echt hoor, vind dat zo achterbaks. Ieder kind is nl aan het ontwikkelen en probeert papa of mama uit. Ook Jurian hoor … gelukkig bij andere lief maar als het hem niet zint zet hij gerust de tanden even in het handje van een ander kindje. Ik vind dit HEEL erg … straf hem gelijk door op de stoel te laten zitten. Maar merk wel dat hij het uit onmacht doet. Het kindje komt nl aan iets wat hij wilde hebben … Dus begrijp hem wel hoor en leg het dan uit. Maar zeg dat hij wel straf heeft en op de stoel moet. Ook krijgt dat kindje dan wat hij opdat moment niet mocht hebben.
Heb zelfs ooit een keer bij Jurian in zijn hand gebeten. Ja ik voelde me heel rot maar het heeft geholpen… Hij beet nl Levi in zijn neus. En ik dacht nu moet hij voelen hoe dit voelt… Hij heeft het NOOIT meer gedaan (tot nu toe )
pppfffhh bullshit natuurlijk mijn kind doet dat nooit, die moeder verdient een ’ knijp’ } dat doen ze allemaal, dan zijn ze er klaar mee, en da was het dan …
pfhh gebeurt zovaak in de speeltuin, maar vind het zaak dat het meteen aangepakt word… (moet zeggen dat dat ook tot nu toe altijd gebeurt in de speeltuin ! ) … en vooral blijven doen natuurlijk, vorige week was pippy met het buurmeisje aan het spelen, heb ze 10 minuten loepen roepen, omi pelen … …dus buurmeissie over de schutting, nou nou toen werd het meppuh, want ja die wilde op haar glijbaan, nou nou katfight… harentrekken meppuh… dus ik had 1 peuter in de hoek bij het raam, en de andere peuter bij de poort in de hoek !
buurvrouw over de schutting ’ alles onder controle? ’ … ow zegt ze ’ je hebt meerdere hoeken … hahahaha
bedoel als pip daar loopt te rellen mot ze bij de buren ook gewoon in de hoek, dr word nie gemept
Pippy is geboren 17.07.2009
Dan zullen jullie mij een vervelende moeder vinden ??
Nee, mijn kind doet dit inderdaad niet en niet alle kinderen hebben een pittig en/of temperamentvol karakter. Fabienne heeft ook de leeftijd van PPT maar vertoond erg weinig van dit soort vervelend gedrag. Vanmorgen ging mama naar de kapper en zit ze heel braaf in haar stoel met een paar krul spelden te spelen. Nee, ze duwt niet, trekt niet aan haren, laat zich niet op de grond vallen, bijt niet, mept niet … ik zie toch alles van haar omdat ik full time huismoeder ben.
Maar wie weet wat nog gaat komen?
nou wijffie, da’s dan super fijn voor jou, heerlijk zo’n braaf kindje toch !
denk dat we het anders bedoelen, mama’s die je dan aankijken zo van
’verwijtend… ’ snappie… die meer ontkennen dat hun kinderen dit doen, en jij een peuter heb met een hoofd vol zand omdat kindlief die dat nooit doet, net een bak zand over je kind heengooit… (spreek ff voor mezelf… maar wil natuurlijk niet dat mama’s met brave kids denken dat ik hun vervelende moeders vind ! want da is nie zo ofcourse… )
maar hoop dat het zo blijft voor jou, pip had gisteren ook zo’n brave dag, heerlijk !!! afgelopen vrijdag op het kdv had ze de omgedraaide versie, en had ze vaak in de hoek moeten staan … omdat ze aan het rellen was
Ik heb vaak gedacht; wanneer ga je nu eens peuter puberen zoals ik vaak hier op het forum lees. Het is wel af en toe grenzen op zoeken maar het woordje gang maakt hier nog steeds zeer veel indruk, soms is ze wat driftig als iets niet lukt, trappen en driewieler bv … dat zorgt wel voor commotie (ongeduldig).
Maar ik snap je hoor! Vorige week heeft een 6 jarige mijn auto bekrast met een baksteen !!! WOEST WAS IK … de vader van het jongetje zei meteen; mijn zoon doet dat niet. Dus wel, toe gegeven en de ouders kijken me niet meer aan !!! Zeggen mijn echtgenoot gedag maar mij niet. Ach ja … die ouders heb je dus ook. Auto is gerepareerd door een schade bedrijf …
ow lekker ! ook fijn inderdaad van die ouders die dan zeggen , ’ doet mijn kind nie’ … pfhhhhhh!!
nou meid ik zou zeggen geniet van je brave kind, want hier moet ik regelmatig tussen peuters springen, maar ja goed, zolang dr maar een ouder tussen springt vind ik het prima, en als ze daarna sorrie zeggen en knuffelen…als iedereen in de wereld da deed, zou het er een stuk leuker op worden !
Maar doet fabienne dan NOOIT iets? Zal dan later wel komen …
Ik merk wel dat mijn zoontje veel van andere kinderen leert. Als hij alleen aan het spelen is en ik zeg niet aan het zand komen want is nat. Dan doet hij het niet… is er iemand bij dan doet hij het wel!! Gewoon uitsloverig gedrag …
@ Esther daarom zei ik al karakter van je kind werkt wel mee. Morgan is een pittig ding die graag nog even iets verder gaat dan het onderste uit de kan. Is niet erg maar wel vermoeiend soms Enne ze zeggen een rustige pp is een zware Puberteit dus wie weer komt jouw tijd over 8 a 12 jaar nog wel
Groetjes,
Michèle
hahhaa , nou maak je maar op voor als ze 16 is … nee joh misschien ist gewoon een braaf kind, nie iedereen heeft een rebelse peuter, of whatever pubertijd toch !!
ja dat ’ stoer-doen’ dat herken ik ook wel hoor, vooral wat grotere kindjes, alles wat hun doen wil zij ook nadoen, aapje ! dus ook de dingen die nie mogen , maar sinds die keer met het buurmeisje en die hoeken van de tuin, roep ze ’ noek’ en dan zoekt ze zelf de eerste beste hoek op en gaat staan brullen (humor, kom ik nie meer bij *achter me knuisje)
karakter werkt zeker mee, mijn meisje is vrij bijdehand en kan soms een dag achter elkaar aan het uitdagen zijn.
we gaan eens in de week naar peutergym, daar gaat het redelijk goed. Er zijn kinderen die bij haar in de buurt kunnen komen, het lijkt soms wel alsof het ene kind haar niet zint ofzo…en die kan een duw krijgen. Nu zit ik er wel even bovenop en heb haar hand al vast voordat die een ander aan kan raken! Maar leuk is anders. Ben nu even ook mega gevoelig ( net miskraam gehad) en dan kan ik het gedrag ook veeeel minder goed hebben. Tja, mama is ook maar een mens. Maar wel heel vervelend. En ik blijf afspraken maken bij andere kinderen want eens moet dat kwartje gaan vallen, maar uitkijken naar die afspraken doe ik op het moment niet. En daarbij, ze is OOK heel lief en er wordt nu al gezegd, wat een pittig ding, daar zit een koppie op, etc. Zal niet heel negatief bedoeld worden maar zo komt het even bij mij wel zo over!
En ik hoop dat we door de puberteit vliegen…zonder problemen, hebben we dan beide ook wel verdiend!!!
Oh meid wat naar van die miskraam. Kan me voorstellen dat je dan even een engeltje wilt ipv een bengeltje. Maar wees niet beledigd als ze zeggen dat er een koppie op zit dat betekend dat het een slim meissie is en daar moet je alleen maar trots op zijn.
Groetjes,
Michèle
dank je wel. Ach die kop die erop zit, daar hou ik zoveel van! En dat ze nu andere kinderen ’ aanvalt’ is heel naar maar ik weet dat het een fase is ( eh…hoop ik). En ik hoop dat anderen ook haar positieve dingen blijven zien, want als er iets te delen is, staat ze vooraan ( om te delen dan he… niet om aan te pakken). Maar ik kan niet negeren dat het een pittig meisje is, wat een hoop commotie veroorzaakt maar ook veel gezelligheid geeft!
@mini-boy … het klinkt heel saai maar Fabienne doet mbt andere kinderen niets wat niet mag. En thuis is het eerlijk gezegd ook zeldzaam, ik moet echt nadenken … het beperkt zich tot niet altijd mee werken met tanden poetsen bv of een hapje eten … langzaam de trap op lopen (treuzelen) en zo af en toe een grote mond.
Het is vaker genoemd, karakter speelt volgens mij een grote rol. Haar ouders waren vroeger rustig en ook in de pubertijd, ook nu zijn we nog steeds 2 rustige mensen. Ik zeg niet voor niets dat we zo nu en dan echt SAAIE HUISMUSSEN zijn!! Ze heeft het karakter ongetwijfeld van ons.
denise44@Heb zelf ook een miskraam gehad en weet hoe dit voelt … de gebeurtenis zelf, de hormonen … natuurlijk ben je even heel erg over gevoelig en kun je dit soort gedrag er even niet bij hebben. Sterkte!
@ Denise ha ha ha zo denk ik er ook over, Morgan is heel pittig heeft echt mijn karakter dus soms moet pappa er even tussen springen bij wijze van maar het is daarom ook nooit saai.
Groetjes,
Michèle