Harde ontlasting

Senne heeft al 2 weken last van harde ontlasting.
Iedere keer een harde keutel, meer komt er niet…

Ze drinkt en eet echt voldoende. Ze lust geen pap dus die granen kan ik haar niet geven. Ik heb vanmiddag fijn volkorenbrood gegeven, weet niet of ik daar goed aan heb gedaan…

Heeft er iemand tips?

Groetjes van Sascha en Senne

Je zou kunnen proberen wat Roosvicee Laxo doet.

Groetekes, Sje

ik gebruik hier wel vaker olijfolie. helpt ook goed.

a href=“http://lilypie.com/”>Lilypie First Birthday tickers</a

quote:
Je zou kunnen proberen wat Roosvicee Laxo doet.

Groetekes, Sje

Gebruik ik al bijna een week maar doet niets…

Hoe regelmatig is haar ontlasting? Wel gewoon elke dag wat of niet?
En moet ze er moeite voor doen of komt die harde ontlasting wel gewoon?

Groetekes, Sje

quote:
Hoe regelmatig is haar ontlasting? Wel gewoon elke dag wat of niet? En moet ze er moeite voor doen of komt die harde ontlasting wel gewoon?

Groetekes, Sje

Ze moet er echt enorm veel moeite voor doen. Het is wel iedere dag iets… iedere luier een klein keuteltje. Ik heb vanmiddag een thermometer in d’r anus gedaan en toen kwam er wel iets meer…

Ik dacht om een beetje olie door de groente te doen maar toen moest ze niets meer hebben van de groente… toen ik dezelfde groente erna gaf zonder olie at ze het in 1 keer op

Ik ga morgen naar de dokter, het heeft nu lang genoeg geduurd!!

O, zielig he als ze zoveel last hebben van hun poepies.

Hopen dat de dokter een passende oplossing heeft.

Kiwi’s zijn ook goed. Werkt ook laxerend.

Sterkte morgen

Lilypie Second Birthday tickers

Bij dim zat het op een gegeven moment ook goed vast. Mijn moeder zei thermometer en wat vaseline nou je kon het er beter uitpeuteren en dat was ik niet van plan. Op gegeven moment had ik hem in een warm bad gezet en het was er zo uit.

Maar neem aan dat deze tip niet helpt, aangezien het al een paar dagen duurt en ze vast wel een keer in bad is geweest

Sterkte,

quote:

Bij dim zat het op een gegeven moment ook goed vast. Mijn moeder zei thermometer en wat vaseline nou je kon het er beter uitpeuteren en dat was ik niet van plan. Op gegeven moment had ik hem in een warm bad gezet en het was er zo uit.

Maar neem aan dat deze tip niet helpt, aangezien het al een paar dagen duurt en ze vast wel een keer in bad is geweest

Sterkte,

Ja, ze is al een paar keer in bad geweest ja
Thermometer hielp ook niet en kiwi’s vind ze vies…

Heb lactulosestroop gekregen. Ik ben niet langs geweest, ze is absoluut niet ziek en heel vrolijk. Dan hoef ik ook niet langs vind ik zelf.
Ga zo de stroop ophalen, ben benieuwd of het helpt…

Ik was even wat aan het googlen voor je en vond dit:

Dat je kindje elke dag ontlasting moet hebben, is een fabeltje. Het is niet vreemd als de ontlasting enkele dagen op zich laat wachten. Het is ook niet bijzonder als je kindje drie keer per dag een poepluier heeft. Het gaat er vooral om dat je kind geen last heeft van zijn ontlasting. Moet je kindje veel moeite doen om de ontlasting te laten komen? Huilt je kindje telkens bij het produceren van een poepluier? Laat hij alleen maar windjes zonder echt resultaat? Dan kun je van moeizame ontlasting spreken. Dit kan komen doordat de ontlasting te droog is, maar er zijn ook andere oorzaken.

Wennen aan verandering
Andere voeding is een van de belangrijkste oorzaken van moeizame ontlasting bij baby’s. Ben je pas overgestapt op andere voeding? Dan moeten de darmen van je kindje even wennen. Het is niet vreemd als je kindje reageert op de nieuwe voeding en bijvoorbeeld moeizame ontlasting heeft. Geef zijn lichaam altijd twee weken de tijd om aan de nieuwe voeding te wennen. Wissel dus niet te snel (opnieuw) van voeding. Je zult zien dat de ontlasting na twee weken vanzelf verbetert.

Om de klachten bij moeizame ontlasting te verminderen, kun je je kindje tussen twee flesvoedingen wat extra water geven. Je kunt ook wat meer water bij de voeding doen: voeg dan 10 tot 20 ml extra water aan een fles toe. Voorwaarde is wel dat je kindje alle flessen altijd goed leegdrinkt.

Door verandering van voeding kan je baby last krijgen van harde ontlasting. Maak geen drastische wijzigingen in de voeding. Zorg dat je kindje de tijd krijgt om aan nieuwe voeding te wennen. Een andere oorzaak van een harde ontlasting is te geconcentreerde flessenvoeding. Controleer of je niet teveel schepjes poeder gebruikt. Schep luchtig en strijk de schepjes af met de botte kant van een mes. Indien de ontlasting een probleem blijft, kun je tussendoor vooraf gekookt (mineraal) water geven. Met name bij warm weer is voldoende vocht voor je baby belangrijk.

Wat je kunt proberen is fruithapjes te geven. Fruithapjes stimuleren de darmen en hierdoor wordt de ontlasting meestal zachter. Ook kan je overwegen over te stappen van gewoon leidingwater op natriumarm mineraalwater zonder prik. In dit mineraalwater zit minder kalk dan in leidingwater. Water dien je te allen tijden te koken. Om het kalkgehalte van hard leidingwater wat lager te maken kan je het water tien minuten laten doorkoken, dit wat af laten koelen en voorzichtig afschenken.

En van andere forums:

• mijn moeder gebruikte vroeger stukjes zeep daar maakte ze een soort zetpilletje van voor de harde ontlasting! Daar was ikz elf nou nooit op gekomen!
  • ik heb haar toen zoveel mogelijk sap (sinaasappel en appel) gegeven. Na enkele dagen werd het al weer zachter en nu is het gelukkig weer normaal.

Staan ook een paar ideen tussen:
Na 5 keer doorverbinden en teruggebeld worden door het consultatiebureau gisteren, was dit de uitkomst:

Mevrouw 1 zei olijfolie mag absoluut niet en ook geen johannesbroodpitmeel gebruiken en tussendoor alleen een flesje water geven, maar ik ben geen verpleegkundige dus je wordt terug gebeld.

Mevrouw 2 zei juist wel johannesbroodpitmeel gebruiken maar over voeding moet je met je vaste verpleegkundige overleggen dus die belt je terug.

Mevrouw 3, verpleegkundige die ik niet kende, zei lactulose gebruiken.

Ik naar de drogist, naam vergeten, briefje lag thuis… dus nog even gebeld

Mevrouw 4 zei ik zie hier staan lactulose, maar dat mogen wij niet adviseren!

Doorverbonden met mevrouw 5, vaste verpleegkundige, die zei tsja lactulose is vrij verkrijgbaar, maar ze is nog zo jong, overleg even met de huisarts voor je dat gaat gebruiken.

Dus bel ik vanochtend de huisarts en die zegt… een theelepeltje olijfolie…

Nouja goed iedereen heeft er andere ideen over, google wordt je ook niet altijd wijzer van, maar misschien zit er iets tussen… ik ga fruithapjes maken

Sterkte

Jeetje kan me voorstellen dat je het nu niet leuk meer vind. Hopelijk helpt de lactulosestroop. Mijn schoonmoeder heeft me ook een keer verteld dat zij dit vroeger deed met een Thermometer. Sinds dien vind ik het wel lastig om haar daar te brengen als zij moet oppassen Maar goed vroeger was het ook anders natuurlijk en je moet toch wat als het niet wil. Maar ben blij dat Muriel er niet last van heeft. Ben ook heel voorzichtig met het opbouwen van het geven van ander eten en hoop het zo te voorkomen. Hoe snel zou die lactulosestroop moeten werken?

Zo, wat lief, dank je wel!!

De ontlasting is echt heel droog. Ik kan het met een billendoekje zo oppakken en dan is de luier weer helemaal schoon. Ze loopt knalrood aan en roept en kreunt heel hard. En dan nog zit er een heel klein keuteltje…

Olijfolie helpt niet zei de huisarts, blijft aan de fles hangen.
Dus nu de lactulose…

quote:
Jeetje kan me voorstellen dat je het nu niet leuk meer vind. Hopelijk helpt de lactulosestroop. Mijn schoonmoeder heeft me ook een keer verteld dat zij dit vroeger deed met een Thermometer. Sinds dien vind ik het wel lastig om haar daar te brengen als zij moet oppassen Maar goed vroeger was het ook anders natuurlijk en je moet toch wat als het niet wil. Maar ben blij dat Muriel er niet last van heeft. Ben ook heel voorzichtig met het opbouwen van het geven van ander eten en hoop het zo te voorkomen. Hoe snel zou die lactulosestroop moeten werken?

Met 1 of 2 dagen… 5 ml per dag. Ben benieuwd of mevrouw het drinkt…
Ze heeft het nog nooit gehad maar nu sinds 2 weken is het echt raak!

Thermometer hielp niet, weet ook niet precies wat het moet doen hoor, als je met de thermometer erin gaat, werkt dat stimulerend of zo?

Geen therometer of iets anders daar in stoppen! Dat gebied daar is heel gevoelig! AUB niet doen!

Verder zou ik dingen als rijstbloem, banaan etc laten staan. Je kunt haar pruimensap geven, soms in natuurvoedingswinkel verkrijgbaar! Dat werkte bij mijn dochtertje ook erg goed! Idd donkerbruin brood, bruine rijst en “bruine” pasta geven werkt vaak ook goed!

Oohhh en ze hebben je toch wel verteld dat je lactulose niet te lang mag gebruiken bij kids he!

quote:
Geen therometer of iets anders daar in stoppen! Dat gebied daar is heel gevoelig! AUB niet doen!

Verder zou ik dingen als rijstbloem, banaan etc laten staan. Je kunt haar pruimensap geven, soms in natuurvoedingswinkel verkrijgbaar! Dat werkte bij mijn dochtertje ook erg goed! Idd donkerbruin brood, bruine rijst en “bruine” pasta geven werkt vaak ook goed!

Oohhh en ze hebben je toch wel verteld dat je lactulose niet te lang mag gebruiken bij kids he!

Nee, hebben ze me niet verteld! Hoe lang mag dat dan?
Ik geef ze nu ook pruimensap (Roosvicee laxo) en volkoren brood…
Verder krijgt ze nu op het aankleedkussen al een flesje water. Dan heeft ze dat lekker binnen en ligt ze lekker rustig

Chronisch gebruik van lactulose word afgeraden (sommige zeggen langer dan een maand mag alleen onder medische begeleiding, andere zeggen 3 maanden, dus raadpleeg tzt even je huisarts of CB)
Dit is ivm verstoring van electrolyten (heel verhaal, niet zo belangrijk) maar als je Engels kunt lezen zou ik even googlen op: chronic lactulose use in infants! Daar kun je veel info vinden.

Ik zou toch eens gewone 100% pruimensap proberen, das die rosevicee lacto toch niet? (soort aanmaak limo toch?) (Wel verdunnen met water) En als je zelf voor die kleine eten maakt en niet uit een potje heeft zou ik toch eens gaan voor bruine “koolhydraten” waaronder dus die bruine rijst etc! zitten veel meer vezels in dan de witte variant!

Hoi
Sarah heeft sinds ze groente en fruit eet ook keutels, hard.
Ook zij wordt helemaal rood en het komt niet allemaal in 1 keer.
Ook kan ik het gewoon oppakken met een doekje en de luier is schoon. De keutel zelf is niet knetter hard.
Ze heeft dit nu al 2 maanden, groeit goed en eet goed. Is vrolijk etc etc.

Ik laat het zo, zolang ze blijft poepen vind ik het goed.
Ikzelf moet ook soms moeite doen…

Zo, dat was weer een stap voorbij mijn schaamte, graag gedaan voor dit smakelijke verhaal :smiley:
Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

@ Boukje & Sarah! hiihihihih kom echt even niet meer bij, en mijn collega zit me toch raar aan te kijken!

Heey meid.
Werkt de lactulosestroop al?