Ik was even wat aan het googlen voor je en vond dit:
Dat je kindje elke dag ontlasting moet hebben, is een fabeltje. Het is niet vreemd als de ontlasting enkele dagen op zich laat wachten. Het is ook niet bijzonder als je kindje drie keer per dag een poepluier heeft. Het gaat er vooral om dat je kind geen last heeft van zijn ontlasting. Moet je kindje veel moeite doen om de ontlasting te laten komen? Huilt je kindje telkens bij het produceren van een poepluier? Laat hij alleen maar windjes zonder echt resultaat? Dan kun je van moeizame ontlasting spreken. Dit kan komen doordat de ontlasting te droog is, maar er zijn ook andere oorzaken.
Wennen aan verandering
Andere voeding is een van de belangrijkste oorzaken van moeizame ontlasting bij baby’s. Ben je pas overgestapt op andere voeding? Dan moeten de darmen van je kindje even wennen. Het is niet vreemd als je kindje reageert op de nieuwe voeding en bijvoorbeeld moeizame ontlasting heeft. Geef zijn lichaam altijd twee weken de tijd om aan de nieuwe voeding te wennen. Wissel dus niet te snel (opnieuw) van voeding. Je zult zien dat de ontlasting na twee weken vanzelf verbetert.
Om de klachten bij moeizame ontlasting te verminderen, kun je je kindje tussen twee flesvoedingen wat extra water geven. Je kunt ook wat meer water bij de voeding doen: voeg dan 10 tot 20 ml extra water aan een fles toe. Voorwaarde is wel dat je kindje alle flessen altijd goed leegdrinkt.
Door verandering van voeding kan je baby last krijgen van harde ontlasting. Maak geen drastische wijzigingen in de voeding. Zorg dat je kindje de tijd krijgt om aan nieuwe voeding te wennen. Een andere oorzaak van een harde ontlasting is te geconcentreerde flessenvoeding. Controleer of je niet teveel schepjes poeder gebruikt. Schep luchtig en strijk de schepjes af met de botte kant van een mes. Indien de ontlasting een probleem blijft, kun je tussendoor vooraf gekookt (mineraal) water geven. Met name bij warm weer is voldoende vocht voor je baby belangrijk.
Wat je kunt proberen is fruithapjes te geven. Fruithapjes stimuleren de darmen en hierdoor wordt de ontlasting meestal zachter. Ook kan je overwegen over te stappen van gewoon leidingwater op natriumarm mineraalwater zonder prik. In dit mineraalwater zit minder kalk dan in leidingwater. Water dien je te allen tijden te koken. Om het kalkgehalte van hard leidingwater wat lager te maken kan je het water tien minuten laten doorkoken, dit wat af laten koelen en voorzichtig afschenken.
En van andere forums:
- mijn moeder gebruikte vroeger stukjes zeep daar maakte ze een soort zetpilletje van voor de harde ontlasting! Daar was ikz elf nou nooit op gekomen!
- ik heb haar toen zoveel mogelijk sap (sinaasappel en appel) gegeven. Na enkele dagen werd het al weer zachter en nu is het gelukkig weer normaal.
Staan ook een paar ideen tussen:
Na 5 keer doorverbinden en teruggebeld worden door het consultatiebureau gisteren, was dit de uitkomst:
Mevrouw 1 zei olijfolie mag absoluut niet en ook geen johannesbroodpitmeel gebruiken en tussendoor alleen een flesje water geven, maar ik ben geen verpleegkundige dus je wordt terug gebeld.
Mevrouw 2 zei juist wel johannesbroodpitmeel gebruiken maar over voeding moet je met je vaste verpleegkundige overleggen dus die belt je terug.
Mevrouw 3, verpleegkundige die ik niet kende, zei lactulose gebruiken.
Ik naar de drogist, naam vergeten, briefje lag thuis… dus nog even gebeld
Mevrouw 4 zei ik zie hier staan lactulose, maar dat mogen wij niet adviseren!
Doorverbonden met mevrouw 5, vaste verpleegkundige, die zei tsja lactulose is vrij verkrijgbaar, maar ze is nog zo jong, overleg even met de huisarts voor je dat gaat gebruiken.
Dus bel ik vanochtend de huisarts en die zegt… een theelepeltje olijfolie…
Nouja goed iedereen heeft er andere ideen over, google wordt je ook niet altijd wijzer van, maar misschien zit er iets tussen… ik ga fruithapjes maken ![]()
Sterkte