Heey,
Ik ben mama van Seth, 6 maanden.
Hij is sinds een week bezig met hapjes (worteltjes heeft hij nu op).
Maar ik heb niet het idee dat hij het echt lekker vind…
Hij heeft ook veel diarree, ik weet niet of dat nu met tandjes, of het eten te maken heeft.
Hoe deden jullie het, met het eerste hapje? en hoeveel kregen ze toen, en wanneer op de dag?
Want op het cb geven ze er niet veel info over…
Hapjes
vanaf 6 maanden heb je potjes waar alles al in zit … dus ook aardappeltjes en vlees. Ik gaf Jurian met 6 maanden een volledig potje groente.In winkel zijn die potjes te koop en als hij 6 maanden is mag hij volledig potje leeg eten. Maar lust hij niet … dan niet aandringen. Gewoon aanbieden en klaar… dan komt het vanzelf goed en krijgt hij ook geen aversie tegen eten. Jurian is met 4 maanden al begonnen met proeven en vond het toen helemaal niks … hij is dus ook bij 6 maanden pas goed gaan eten. Dus … het kan even duren voor je kleine eraan gewend is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al snel zelf ben gaan bakken/kokken want vond die potjes niet echt mijn smaak. In noodgevallen of naar de oppas krijgt hij wel potje mee… (gemak …)
Tip : geef hem rond de tijd dat jezelf ook eten zijn hapje. Dit zodat ze dit al snel leren en de tussendoortjes etc kan hij dan op de andere tijden krijgen. Ook ziet hij jullie dan eten en … zie eten doet eten …
Geloof me heb geduld als hij het niet wil/lust over paar weken eet hij de bodem uit het potje.

Gewijzigd door - mini-boy op 08 Jul 2009 10:24:30
sorry nog even een toevoeging … 6 maanden is sprongen tijd… en vaak ook tandentijd dus kan heel goed met elkaar te maken hebben. Die diarree wijst echt naar tandjes krijgen heen… al kan het dan nog dagen/weken duren voor ze echt doorkomen. Heeft hij pijn? en zijn druppels van VSM die je hem kan geven. Heeft hij luieruitslag van de diarree? Zaraqou (oid) is een spray die je bij drogist kunt kopen… ideaal… niet smeren met handen maar een laagje over de kapotte huid sprayen.

hey hey
als je begint met hapjes, nooit gelijk een heel potje geven, maar rustig verschillende soorten uitproberen. En dan liefst paar dagen achter elkaar zodat je kan merken of hij/zij er op reageert. Je moet zoiets rustig opbouwen.
Zodoende was ik met Jens ook gelijk heel enthousiast begonnen, alles tegelijk, en hij maar brullen en spugen en buikpijn hebben… pfff… Wat bleek; hij verdroeg de appel niet die in vrijwel alle (fruit)potjes zit als smaakmaker.
Dus je doet 't goed, lijkt me! Zelfs eerst met groente beginnen schijnt nog beter te zijn, omdat dat lichter verteerbaar is dan fruit.
Misschien dat Seth een ander smaakje wel lekker vind? Of zelfgekookt? Of misschien wel zelfgekookt, zonder kruiden/specerijen, en dan gewoon in pakklare stukken (rapley-methode)?
Sommige kindjes vinden die gepureerde structeer vreselijk en knabbelen en sabbelen liever op hele stukken. Nu is wortel heel zacht als 't gekookt is, dus erin stikken zal niet zomaar.
Succes ermee!
En ja, misschien heeft hij ook wel last van tandjes en/of een zogenoemde sprong.

Wij mochten met 4 maanden al beginnen met bijvoeding. Eerst moesten we met fruit beginnen en als dat goed ging mochten ook groente. Dit ivm darmkrampjes. Fruit gaven we hem dan voor zijn voeding van 3 uur zodat we wisten dat hij trek had. Was nog niet veel hoor, een kwart appel ofzo. Ze moeten natuurlijk nog heel erg aan de smaak wennen en aan het feit dat ze iets van een lepeltje krijgen. Het kan best zijn dat ze daarom even raar kijken. Toen fruit goed ging zijn we het af gaan wisselen. De ene dag groente en de andere dag fruit. Ook maar kleine hoeveelheden groente hoor. Ik heb altijd vers klaargemaakt en niet uit een potje. Ik gaf hem gewoon wat worteltjes en keek dan hoeveel hij wilde hebben. Met 5,5 maand mochten we hem groente en fruit gaan geven. En zo ga je dit langzaamaan uitbreiden.
Groetjes,
Sandra
[img]http://lb2f.lilypie.com/N9bVp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” />
Bij Morgan zijn we ook met 4 maanden begonnen, maar ze was er nog niet aan toe. Ze kreeg buikpijn en zo. Met 5 maanden zijn we opnieuw begonnen en met 6 maanden at ze de potjes voor 6+ al leeg. Gewoon gewenning inderdaad.
Groetjes,
Michèle

En hou er rekening mee dat je nieuwe smaken soms wel 10 keer moet aanbieden voordat ze het lusten. Na een paar keer aanbieden en niet willen eten kan je nog niet zeggen dat ze het niet lekker vinden.
Groetjes,
M
Hmmm… ik krijg honger van de titel van dit topic. Moet direct aan tapas denken, hahaha!
Wij zijn met 4 maanden begonnen of fruit of groente op een dag. eerst een half potje. Van het CB mocht het toen al een heel potje en toen we het haar aanboden, ging het op. Wel heeft ze er inderdaad even aan moeten wennen qua ontlasting. De ontlasting verandert sowieso met het geven van hapjes. Wordt wat steviger (ik gaf BV) en het gaat meer stinken, bereid je maar voor!
En aan het einde van dit topic heb ik ineens helemaal geen trek meer, vreemd… hahaha!
Bedankt voor alle reacties!!
Hij krijgt nu al een paar dagen worteltjes, eerst zelfgekookt en later uit een potje.
Ik heb het idee dat hij e structuur van de worteltjes die ik zelf gekookt had nog te grof vond, dus nu krijgt hij al 2 dagen uit een potje. Hopen dat hij dadelijk weer wat meer eet.
Hij heeft geen luieruitslag, nog nooit gehad ook eigenlijk, dus we wachten maar gewon af. Hij is wel al 3 maanden flink aan het kwijlen en bijt op alles. Heb voor de zekerheid dus maar een bijtring in de koelkast gelegd.
Liefs, Anne
Haha, hij heeft net weer zijn hapje op en zich zelf volledig ondergesmeerd! zijn hele gezicht en haar zat onder. Helaas heeft hij nog niet veel binnen gekregen. Hij loopt nu ook al 3 dagen naar iedereen en alles zijn tong uit te steken, dus dat helpt ook niet mee…
Morgen maar eens net voor zijn fles proberen, misschien eet hij dan beter. En anders toch fruit, misschien vindt hij dat lekkerder…
Blijven proberen maar…
Wij zijn met vier maand begonnen met groenten. Zelfgemaakte hap ging er niet in, potjes waren groot succes! Na een viertal dagen at ze met gemak een heel potje leeg. Een paar dagen later zijn we dan ook direct begonnen met fruit, niet afwisselend, dus elke dag groenten én fruit. Zelfgemaakt ging er ook weer niet in. Potjes van de winkel wel, maar ze heeft toch een duidelijke voorkeur voor groenten, niet voor fruit.
Nu zijn we een week later en bied ik de ene dag zelfgemaakte fruitpap aan en de andere dag een potje. Als ze het niet opeet, is het voor mama!
ruben is met 4 maanden ook begoonnen met potjes…
het ging er in als een trein…
vanaf gisteren krijgt hij pap ( met lepel) fruithap, fles, warme hap en laatste fles…maar de warme hap ging vandaag niet geweldig…
volgens mij mist hij het gesabbel aan fles…hij kan dit nu nog maar ongeveer 2 keer per dag doen, en stop het fopje erin en meneer sabbelt er tevreden aan…
hij moet er maar aan wennen hoor!
groetjes!
karin

ik ben met 4 mnd begonnen met worteltjes en sperzieboontjes kwa groenten en fruit: peer en banaan.
in het begin moeten ze gewoon erg wennen aan echt eten (dus potjes enz.)
ik gaf gelijk een half potje omdat hij het zo lekker vond en dat ging goed maar dat is ieder voor zicht (zat niet in een sprong toen dus dat zal zn goede eten verklaren)
en 6 maanden is een sprong dus ze kunnen dan zoiezo al moeilijk doen en vooral als ze iets nieuws aangeboden krijgen.
het komt vanzelf wel goed alleen het is doorzetten maar niet dwingen! wil hij niet dan niet… volgende dag beter
trouwens WELKOM:-d
<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/090617/Yqux.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://m1.lilypie.com/n5BMp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>
Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 08 Jul 2009 18:59:07
Hoi,
Sluit me aan bij mijn voorganger, Isa.
Veel succes ermee en denk je aan het fototoestel!
Zijn leuke momenten en vooral wanneer ze helemaal onder zitten.
Mijn kinderen gingen met de tong blazen en dan kwam het eten echt overal.
Hier was een schortje (voor mij dan) geen overbodige luxe!
Groetjes lisan.