Gezien wij hier al eerder het boek uitgebreid besproken hebben zal ik gelijk mijn recensie van de film plaatsen. We zijn gisteravond geweest, ik had het boek gelezen en Mervin niet. Voor beide was dit helemaal geen probleem. Oke als je het boek gelezen hebt weet je dat je stukken mist, maar dit waren geen storende stukken. Ze hebben zeg maar de basis van het boek genomen en dat verfilmd. Zo zit Sarah korter in het doorstroomkamp en de hele periode dat Julia bedrust moest houden is er ook niet, maar dat zijn, vind ik, geen essentiele stukken die het verhaal maken. Ook mis je bepaalde karakters en hebben sommige een kleinere rol, maar ja de film was nu al lang zat. Wel raad ik je aan pakken snotlappen mee te nemen want die heb je echt nodig. Zeker als je bij het boek al zat te snuffen.
Mervin was natuurlijk en blanko blad zeg maar, maar ook hij hield het niet helemaal droog. Hij vond de film heel indrukwekkend en een goed document van de verschrikkingen die er gebeurd zijn. Tevens gaf het hem een beeld van wat zijn opa meegemaakt moet hebben. Zijn opa kwam uit Rotterdam en heeft zijn broers voor zijn ogen gefusieerd zien worden. En hij heeft zijn jongste broertje van 11 moeten indentificeren en ook zijn opa heeft zijn hele leven net als Sarah het verdriet in zijn ogen gehad.
Maar ik kan hem jullie zeker aanraden. Deze film en het ook het boek zullen mij altijd bij blijven en staan in mijn mooiste lijstjes en op mijn aanraadlijstje al morgan ouder is.
Groetjes,
Michèle