Grr weet het even niet meer

Ik moet even mijn frustratie kwijt… Marijn luisterd zeer slecht. Als ik zeg dat iets niet mag bv met zand gooien, zachtjes met Dion doen ed luisterd hij meestal niet. Ik zeg tegen hem dat het niet mag of dat hij zachtjes moet doen en dan zegt hij ja en doet het vervolgens gewoon weer. Ik waarschuwde altijd 3 keer maar ben nu zover dat ik 1 keer waarschuw en hem daarna al op de stoel zet. En vervolgens gaat hij gewoon weer verder met waar hij gebleven was. Was vandaag bij een vriendin en ze waren met water aan het spelen en Marijn gooide iedere keer met water naar dat meisje en dan wil ik niet hebben dus zei er wat van maar meneer gooide gewoon weer dus op de stoel dit tot 3 keer aan toe. Het stoom kwam uit mijn oren. We hebben de emmer weggehaald maar aan de ene kant vind ik dit niet de oplossing omdat hij gewoon moet leren om niet te gooien maar ja je bent het ook een keer zat.
Ik zet hem altijd op een stoel in hal en vertel waarom hij daar moet zitten en dat ik hem straks kom halen, daarna zeg ik van niet weer doen en sorry zeggen. Dit doet hij ook netjes. Maar soms het ik het idee dat ik niet doorkom of dat hij doet alsof hij het niet hoort. Hij moet me ook atlijd aankijken en als hij wegkijkt begin ik mijn verhaal opnieuw. Is dit een fase dat dit erger is of het echt etteren. Ik wil hem nu heel kort houden en kijken of dit werkt. Herkend iemand dit of heeft iemand nog tips. Trouwens niet alle dagen zijn zo hoor. En 4 week geleden is hij ziek geweest en heb ook nog niet het idee dat hij volledig hersteld is want zijn ogen zijn nu ook weer onstoken zit er aan te denken om te gaan bloedprikken. Vooral als hij slaapgebrek heeft is het gedrag erger. 's Nachts wordt hij ongeveer 1 a 2 keer wakker in de week en is dan ook helemaal overstuur. Het is echt een denkertje en ik denk ook dat hij zich vaak zelf in de weg zit. Maar het is ook wel een schatje hoor en op de crech is hij echt een voorbeeld kind gelukkig.

Gewijzigd door - pranger7 op 25 Jun 2010 21:13:28

Denk toch dat het uitproberen is, dus zou hem indd goed kort houden. Hij is echt zijn grenzen aan het opzoeken. De pp.

Hier is de baldadigheid ook erger als hij slaaptekort heeft. Je zou hem indd even na kunnen laten kijken of hij iets mankeert om dat in ieder geval uit te sluiten.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Hier heb ik dat ook mijn meissie ook steeds doen terwijl je zegt dat het niet mag maar zij trekt steeds aan bamboslingers voor de deur dat eind van de dag bijna niks meer hangt net als jou kleintje steeds blijven doen. ik heb weleens 1 dag 6x moeten waarschuwen en steeds weg halen steeds weer
En niet alleen dat maar met meerdere dingen.
Het zijn echte monstertjes
Tips heb ik niet want ik zit er ook mee kort houden kan je doen
ga ik ook doen.

Veel succes met jouw monstertje.

Mara is ook gruwelijk aan het uitproberen. Ze gaat van de ene hoek waar ze iets niet mag naar de andere hoek waar ze iets niet mag. Speelgoed laat ze bijna links liggen en wil vooral reactie uitlokken van ons als ze iets doet. Vaak zegt ze zelf al nee nee voordat ze iets gaat uitvreten en kijkt dan mega ondeugend.
Ik moet wel zeggen dat het bij Mara samen valt met slecht slapen, als ze een nacht goed slaapt hebben we een gezellige dag. Maar owee als ze een nacht heeft liggen spoken…dan is het vaak hommeles.

Wij houden Mara dan ook heel kort. Ik waarschuw 2x, luistert ze dan nog niet zet ik haar op de deurmat. Meestal begint ze dan te brullen, dus het komt wel aan. Ik laat haar daar ongeveer een minuut zitten en ga dan naar haar toe. Zeg haar wat ik niet leuk vond en dan maken we het weer goed. Meestal werkt dit, maar ze heeft ook wel eens een dag gehad dat ze bijna meer op de mat zat dan wat anders.

En ik hou maar ik mn achterhoofd dat het er bij hoort. Lang leve onze eigenwijze peuters.
Succes ermee, ik blijf de tips van anderen ook zeker even mee lezen!

XxX Mamsje Didi

Wat ben ik blij te lezen dat het hier niet alleen is… Ik ben zelfs ff het noorden kwijt Onze jongste zoon (twee geweest in mei) is écht op momenten niet te genieten… Niet luisteren, als ik iets zeg antwoordt hij al zo vlug van “nee, mama !”, roepen, tieren, krijsen, pffffffffffffffffffff… Komt nog es bij dat ie heel slecht slaapt 's nachts. Het gaat op en af. Het is nu de derde week dat het ietsje beter gaat, maar gewoon es écht doorslapen lukt em niet Probleem is dan natuurlijk dat ie de andere kids wakker maakt, stel je es voor hoe ons gezin er uit ziet na al die weken slecht slapen…
Ik ben het echt beu aan het worden… De andere drie kids deden toch zo niet hoor !!! Zijn broer (die nu 11 is) heeft geweend en slecht geslapen tot ongeveer één jaar, ik hoopte al dat, eens die kaap voorbij, het ook zou stoppen, maar nietes dus…

Het zal er dan wel gewoon bijhoren als ik het zo lees. Oh oh wat kunnen ze je bezig houden. Gisteren waren we in het zwembad en we waren er nog geen minuut gooit hij al zand naar andere kinderen en als ik iets niet wil is het dat wel dus waarschuwen maar nee hoor gewoon weer doen. Dus Marijn er weg gehaald en verplicht op het badlaken zitten. Toch maar weer proberen en tot 2 keer toe gewoon weer gooien dus maar niet meer in de zandbak en richting zwembad. Daar heeft hij zich gelukkig goed gedragen. Ik ben ook zo bang dat kinderen straks niet meer met hem willen spelen omdat hij met zand of water gooit. Andere kinderen vinden dat niet leuk en dat kan ik me heel goed voorstellen.
Hij kan ook heel lief zijn voor andere kinderen en dat is natuurlijk weer super om te zien.
Maar we blijven bezig met kort houden.

Hoi,

Rond deze leeftijd ondekken ze nog meer dat ze een individu zijn en dat dus als een in de wereld staan. Ook ontdekken ze dat de wereld grenzen heeft maar dat je die wel eerst moet ontdekken. Ook hebben ze een fase waarin de eigen ik meer ontwikkeld. Het is dus een fase die wel helaas met vlagen terug komt de komende jaren.
Kort houden en duidelijke grenzen zijn heel belangrijk. Maar geef hem wel de ruimte grenzen te ontdekken dus ook weer niet te kort houden.
En benoem tijden en dingen die je gaat doen. Ze hebben nogwel niet besef van tijd maar weten dan wel straks gaan we iets anders doen. Ook leg uit waarom jij vind dat iets niet mag of je iets niet wilt hebben. Dit zal je eindeloos keren moeten herhalen maar anders leren ze het niet en kunnen ze ook geen gevaar leren zien.

groetjes

lon106

@lon1306
Ik vind het ook heel belangrijk dat ze zelf de grenzen zoeken en dat ze wel de ruimte hebben zich te ontplooien anders worden het net van die robotten. Zette Marijn bv eerst na 3 keer zandgooien en waarschuwen op de stoel maar doe het nu na 2 keer en de volgende keer na de 1ste keer. Want dit heeft niets met ontplooien te maken maar gewoon niet luisteren.
Was vandaag bij dokter omdat Marijn ook nog steeds nog lang niet fit is en soms wel 4 uur in de middag slaapt. En toen had ik het over het luisteren en zei van mss kan de dokter wel even in je oortjes kijken of ze wel schoon zijn haha dus de dokter even in zijn oren en ja hoor schoon. Hij zal wel gedacht hebben wat is dit nou weer. Maar we hopen dat deze fase snel voorij is.

ik snap heel goed dat je hier helemaal tureluurs van wordt, Rico is nog een stukje jonger maar begint het ook te doen (vooral dingen uit de kast halen wat ik niet wil hebben)

Bij kinderen is het vaak: uit het oog uit het hart (met speelgoed etc dan he niet met mama of papa natuurlijk)
Ik zou hem ook kort houden als hij niet wil luisteren? prima dan pak je het weg en probeer je hem af te leiden met wat anders.
na een uur gaat hij echt niet zeggen: he waar is dat bakje waar ik mee aan het spelen was?
echt niet haha…
Ik denk dat het gewoon uit de situatie halen is en wat anders te doen geven.
wat hij ontzettend interesant vind dan he want anders werkt het nog niet echt.
op den duur is hij dat ene speeltje gewoon vergeten en is ie weer met wat anders bezig.
Even een voorbeeldje: Rico zat in zijn poeliebadje op het balkon, hij had een vormpje voor de zandbak in zijn badje wat hij telkens vol schepte met water en het vervolgens over het balkon gooide (het water niet het bakje zelf)
ik zei dus ook: Rico zo worden de onderburen nat, jij mag niet met water gooien!
hij deed het weer, ik zei nogmaals: nog 1 keer en ik pak het af!
hij weer doen dus ik pakte het bakje af en gaf hem een bad boekje, hij was even boos toen ik het afpakte maar met wat afleiding was dat zo voorbij.
op den duur ging hij met zijn handen een “kuipje” maken om het over het balkon te gooien, toen zei ik : Rico ook op deze manier mag het niet, als jij nog 1 keer water op wat voor manier dan ook over het balkon gooit ga je uit bad.
Hij gooide weer en zei al: nee nee!
ik zo: nee inderdaad maar waarom doe jij het dan toch? Ik pak je nu uit bad want je had moeten luisteren.
hij werd laaiend maar ook dat was na afleiding met een paar minuten over.
het is en blijft uitproberen kijken hoever ze kunnen gaan, laat niet met je sollen jij bent de baas en jij bepaalt.
als je kind niet met water kan spelen op een normale manier zou ik gewoon zeggen: jij bent blijkbaar nog niet groot genoeg om lief te kunnen spelen met bakjes en water.
klaar dus.
maargoed dat is ieder voor zich… dit zou mijn manier zijn.
succes

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

@MamavanRico
Oh wat herkenbaar met het water…haha wat een boefjes. Ik haal hem op een gegeven moment ook uit de situatie omdat ik er dan ercht zat van ben.
Wij zijn en blijven nog steeds de baas.

haha ja wel he
maar het alleen weghalen uit de situatie kan wel zin hebben maar doe je ook aan afleiden direct daarna? hier werkt dat altijd perfect… enne boefjes streken blijven ze allemaal houden en ook pp dagen.
zolang ze niet dag in dag uit continue strontvervelend zijn is het nog wel om uit te houden… ach en anders plakken we ze toch achter het behang?
(waar hebben we trouwens behang hier in huis?)

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Vooral het nee, nee zeggen als ze weten dat het echt niet mag vind ik heel herkenbaar, haha. Erg fijn om te horen dat jullie soms ook naar de Praxis willen rijden voor een voordeelpak behang

XxX Mamsje Didi

@MamavanRico
Ja, ik bied hem zeker dan wat anders aan, anders heeft het weinig zin. Opzich gaat dat best goed maar vooral met het zwembad is dit vrij lastig blijft toch trekken he. Wil dan ook niet gelijk het water weggooien omdat hij nadat hij leuk heeft gespeeld best weer in het zwembad mag als hij zich gedraagd.
Wij hebben ook geen behang in huis maar ach een wandje kan best toch haha