Groentehapje

Onze Owen is bijna 5 maand en sinds een aantal dagen kijkt hij pas naar ons wanneer we eten, da’s niet zo erg verder.
We hebben van de week al geprobeerd een groentehapje aan te bieden, maar dat vind hij helemaal niets!
Dit hebben we 5 dagen gedaan, maar kind was er helemaal van overstuur en dus denk ik…toch een ander hapje proberen…
We waren begonnen met wortels+aardappels.
Iemand tips??
Of juist ook ervaring hiermee?

quote:
je mag alles worden, behalve ongelukkig

Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom je bij 5 maanden al begint met groenten.

Als ze bij 6 maanden met groenten beginnen is het vroeg genoeg. Dus blijkbaar is-ie er nog niet aan toe. Over een paar weken opnieuw proberen en tot die tijd niet pesten met groentehap.

En je moet sowieso niet beginnen met gemengde hapjes. Dus wortelen-aardappelen is geen goed plan. Ze moeten na een half jaar alleen maar melk, wennen aan nieuwe smaken dus 1 smaak tegelijk: alleen maar worteltjes een aantal dagen na elkaar, dan een aantal dagen na elkaar een andere enkele groente. En zodra dat goed gaat kun je gemengde smaken gaan proberen.

Maar zoals ik al zei: voorlopig geen groenten geven! Paar weken mee wachten voordat je het opnieuw probeert.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 02 Jan 2011 14:44:35

Ik zou ook nog even wachten, waarschijnlijk ben je te vroeg begonnen. Hij heeft het nog niet nodig en vanaf 6 maanden is het ook alleen maar BIJvoeding hè. Melk is nog het voornaamste qua voeding. Dus niets forceren, gewoon even wachten en over een paar weken opnieuw proberen. En dan idd één smaakje een paar dagen achter elkaar, om goed te kunnen zien of 'ie erop reageert.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

als hij niet wilt dan niet, maar misschien kun je toch beginnen met fruit?

Vind hij het niet lekker of heeft hij nog geen honger? Onze kinderarts adviseerde destijds om eerst een fles te minderen. Dus 4 flessen aanbieden, waarvan ‘s avonds papfles. Dan heb je tussendoor meer ruimte om aan vaste hap te beginnen. Wij zijn begonnen met fruit, dat ging in het begin met 2 minihapjes, tot later 50 gr. per keer. Steeds verder opbouwen en nieuwe smaken proberen. Begonnen met alleen peer, toen alleen banaan, toen alleen appel en daarna een combinatie van 2 van deze smaken. Uiteindelijk alle combinaties met appel, banaan, peer, perzik, meloen en mango gemaakt. Steeds verder opbouwen.
De eerste keer dat ik worteltjes had gemaakt, vond hij het ook niets. De tweede dag 1 hapje en zo opgebouwd. De sperziebonen hebben echt heel lang geduurd. Vers vond hij helemaal niets, en een potje wel. Hmm, mijn kookkunsten zullen wel niet goed genoeg zijn.
Maar als hij het niet lekker vindt, en wel honger heeft, kan het ook een kwestie van smaak zijn. Als je één smaak (vb alleen wortels) 4 dagen heb geprobeerd, kan het zijn dat hij het "ineens’ wel lekker vindt.
Zoals hiervoor ook al gezegd is, eerst 1 smaak groente per keer. Bruine bonen, wortels, broccoli, sperziebonen zijn smaken om mee te beginnen (er zijn er natuurlijk nog wel meer). En anders toch nog even geduld hebben en over een week of zo nog eens proberen.
Succes!

Levi is met 4 maanden met fruit begonnen en deze week met groente. Bij Jurian met 6 maanden begonnen en die weigerde het … Dus nu eerder begonnen en meneer smult van het fruit … ligt echt te smakken! Super leuk…!! Ook heeft hij nu beter ontlasting (eet geen banaan ) dus heeft het zeker wel zijn pluspunten.

Nu keek Levi al tijdje het eten uit onze mond s avonds en was het alleen maar miepen. Wat doe je dan? Echt nog maand wachten? Noppes! Lekker mee laten eten… hij geeft zelf wel aan als hij het niet wil. Maar vroeger (toen ik klein was) kreeg je met 3 maanden al geraspte appel. Daarom kijk ik wat dat betreft niet zo naar wat moet (bedoel dus die 6 maanden). Kindjes geven dit toch ook zelf aan? Net als het slapen etc.

Wel geef ik Levi 1 soort groente en nog geen aardappels. Dus vandaag sperziebonen door de mixer en smullen maar. De potjes vind ik zelf mega smerig … en volgens mij Levi ook. Die kreeg hij nl gister en trok toch een gezicht

DAmes allemaal bedankt voor de tips weer!
Vind het zo’n fijne site:D

Zijn even gestopt, nu begonnen met fruit: peer en elke dag gaat het beter!
Doen nu maar 2 of 3 kleine hapjes zodat onze schat aan de smaak kan wennen en het idee dat hij anders dan de fles krijgt. Aansluitend krijgt hij dan ook de fles.

Hij is er nu ook wel aan toe, kijkt het eten uit de mond als wij eten:D

Wat ben ik trots op die kleine schat!!!