Groente en fruithapje

Hallo
Mijn tweeling is op dit moment 5 maanden oud. Sinds een week of 3 krijgen ze enkele hapjes fruit op een dag. Ze vinden het allebei heerlijk!
Nu eten ze per dag samen een (klein) potje op of 3 stukken fruit. Vanaf wanneer mogen baby’s een heel potje of 2 stukken fruit op een dag? Ze zijn het er namelijk niet mee eens wanneer het fruithapje op is. Verder vroeg ik me af of je voor6 maanden ook al met groente begint naast de fruit of dat je tot 6 maanden Of groente Of fruit geeft op een dag??
Verder zitten ze al sinds 4 maanden op 4 flessen (3x 180, 1x 210).
Groetjes

Lilypie First Birthday tickers

Hoi Babs,

Ik snap nooit de haast zo goed om voor de 6 maanden te gaan bijvoeden. De darmpjes zijn daar nog niet op ingesteld. Natuurlijk zegt de fabrikant dat het prima kan en gaat het vaak best goed maar waarom proberen? Ik zou nu zeker niet meer gaan geven nog. Als ze straks zes maanden zijn kun je groente introduceren. Ik heb geleerd dat je gewoon mag geven hoeveel ze willen. Ik geef bv en gaf eerst melk en daarna de BIJvoeding.

Misschien reageer ik een beetje heftig, sorry daarvoor. Mama’s volgen gewoon de winkels en het CB en op de potjes staat 4 maanden dus waarom niet. Maar ze zeggen er wel bij als je een allergie bij je kindje verwacht wacht dan nog wel even. Ja indekken heet dat. Ik bedoel dit echt niet als kritiek hoor maar wilde je mijn mening toch even meegeven. En ik ben zelf één van een tweeling dus vandaar dat ik emotioneel betrokken ben
Succes!
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 29 Aug 2010 13:24:16

Vanaf vier maanden kun je ze al gewoon fruit geven tot 100-125 gram. Gaf hier toen hij twee maanden was al een half potje van perenfruit omdat hij zo last van de darmpjes had, daarna nooit meer! en vanaf vier maanden een heel potje fruit of groente en vanaf vijf maanden al smorgens fruit en savonds groente. Ben niet bang voor allergieen als ze het nodig hebben en zelf aangeven en er geen last van hebben gewoon doen joh!

Mijn moeder heeft ons altijd koffie in de fles gegeven met melk we hebben er niets aan overgehouden niet dat hij koffie krijgt dat daargelaten maar in fruit zie ik zelf geen probleem ^^

Wat er ook gebeurd en wat iedereen ook zegt je moet altijd je eigen gevoel volgen jij bent de moeder en jij ziet wat je kinderen wel en/of niet aankunnen en nodig hebben.

Persoonlijk heb ik er niet veel mee dat je tot 6 maanden moet wachten met bijvoeding, dan had ik namelijk 3,5 maand trammelant gehad met Rens. Die keek me met 2,5 maand het eten al uit de mond. En die bleef maar huilen. Ik dacht dat ik niet voldoende voeding had(bv) en ben met hem daarvoor bij het cb geweest. Hij groeide prima dus ik had voeding genoeg. heb toen bijvoeding aangekaart maar daar moest ik van hun tot 6 maanden mee wachten. Met 3 maanden was ik het zo spuugzat dat ik hem een vier maanden potje fruit heb gegeven. Binnen een week at hij een heel potje fruit en een heel potje groente leeg en had ik gewoon weer een vrolijke baby. Met 5 maanden at hij al twee sneetjes brood 's middags.

persoonlijk denk ik dat je gewoon goed naar je kind moet kijken. Er zijn mensen die met 4 maanden al met fruit beginnen omdat ze dat zo leuk vinden terwijl de baby er nog niets van snapt. Dat vind ik dan weer niet nodig. Maar er zijn ook baby’s die met 6 maanden er nog niet an toe zijn. Elke baby is daarin weer anders.

Wel gaf ik altijd 3 dagen achter elkaar hetzelfde zodat je weet dat ze er niet allergisch voor zijn. Wil je dus groente gaan geven geef dan fruit waar je zeker van weet dat het goed gaat en geef die groente dan 3 dagen achter elkaar. Wil je een nieuw soort fruit gaan geven geef dan die dagen groente waarvan je weet dat het goed gaat.

Kiwi’s en aardbeien zijn geen goed idee nog omdat dit zeer allergie gevoelig is(vanwege de pitjes)

Ik zou gewoon een heel potje gaan geven van het fruit. En pas als dat goed gaat beginnen met groente.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Onze kinderarts zei dat ze op deze leeftijd (5 mnd) fruit en groente naar behoefte kunnen eten, maar dat het natuurlijk (nog) wel een tussendoortje blijft. Onze spruit kan wel 200 gram op, maar denkt dan dat hij op de normale tijd ook de fles op kan, niet dus. Ik geef dus ongeveer 150 gram fruit en 125 gram groente per dag en dat gaat goed. Als ze niet meer willen, geven ze dat (meestal) wel aan.
Goed naar je kinderen blijven kijken (en proberen niet te vergelijken ) en dan weet je vanzelf hoeveel ze nodig hebben.

Succes!

Baby geboren

Volg je gevoel, als moeder zie je het beste wat je kindje al wil. En wat fruit meer kan echt geen kwaad en als ze het toch lekker vinden zou ik het zeker geven!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers