Groeipijntjes

Een vraagje over groeipijntjes…
De onze is een prima slaper 's nachts, op de enge dromen na dan. Even een kus en troosten is dan voldoende. Maar nu…sinds een paar nachten wordt hij huilend wakker (tijd varieert), ligt te woelen in bed, kan niet stil liggen en klaagt over pijn in zijn benen. En de enige die dan kan/mag troosten is mama.

Vannacht lag ik bij hem en vertelde hij me weer dat hij pijn in zijn knie had. Na een poosje zei hij: geeft niets hè, gaat wel weer over! Maar hij had zo veel pijn dat hij dus bleef krioelen, zelfs in mijn armen. Uiteindelijk mee naar ons bed genomen waar hij na nog een periode van krioelen in een onrustige slaap viel. Ik heb hem daarna over kunnen leggen in zijn eigen bed (poeh, wat is 15 kilo dan zwaar als ze zich slap houden…). Om half zes riep ie me, heel zijn dekbed van hem afgeschopt inclusief het tafeltje verplaatst die naast zijn bed staat. Het valt me op dat hij nu overdag ook steeds weer gedragen wil worden en hij loopt onhandig. Kan hij overdag ook last hebben van die pijnen? En wat kunnen we er aan doen? PCM geven? 's Nachts lukt dit niet, dan raakt hij echt overstuur als ik zo’n billenpil geef.

Herkent iemand dit? Heb al wel wat gegoogled, maar dat blijft zo theoretisch. Hoor graag van anderen die het herkennen

Wat ik heb gelezen, komt het niet vaak voor dat de groeipijn ook overdag aanwezig is, maar kan wel voor komen, zeker aan het einde van een dag.

Tips om het te verminderen zijn wrijven, en strekken met een gestrekte knie.
Dan til je het been op, en duw je de tenen naar de knie toe, zolang het been maar gestrekt is. En natuurlijk paracetamol…

En die zetpillen, daar ben ik al een tijdje mee gestopt. Ik maak dan warme thee voor mijn oudste, en dan neem ik een halve paracetamol (dat is dan 250mg van de 500mg) en die vermorzel ik tussen 2 lepels en laat het eerst oplossen in het warme water van de thee… en dan het zakje er in zeg maar… Want een zetpil gaat er bij mijn dametje niet meer in hoor… dan heb ik h;m na een gevecht in mijn neus of oor zitten en daar hoort tie niet! haha…

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Madelon heeft ook veel last van groeipijnen gehad, en die gaf ik op aanraden van de ha indd een zetpil. En ik bleef dan bij haar tot de pijn wat afnam en masseerde intussen der beentjes. Het komt met periodes. Dan maanden niet en dan weer een week bij wijze iedere nacht.

Heeft geduurd tot ze uitgegroeid was.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Dank voor de reacties!

@Madelon
Dan heb ik nog wel even te gaan… Het komt inderdaad met vlagen, hij heeft er een tijdje geen last van gehad en nu…nu is het er weer…Hij eet dan ook als een bootwerker en zag dat zijn favo vestje opeens te kort wordt bij de mouwen. Misschien vanavond voor het slapen maar een zetpilletje geven in de hoop dat hij niet wakker wordt, hoewel we geen voorstander zijn van preventief middelen toedienen.

Bij Hylke ook veel groeipijn.
Dan weer zijn benen (knieen), dan weer zijn heupen.
Laatst zelfs zijn mond!

En meestal juist overdag last, en 's nachts minder.
Ergens wel logisch, omdat je je benen 's nachts niet belast.
Paracetamol helpt hier prima.

M.