Groeipijn

Volgens mij heeft Lisa last van groeipijn.
Ze is al een paar nachten huilend wakker geworden van de pijn in haar benen.
Na gerustgesteld te zijn en een paracetamolletje gaat ze weer verder slapen.

Ik heb het net opgezocht op het net en ik denk dat het echt groeipijn is.

Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik weet dat Dennis het ook heeft gehad dus van een vreemde heeft ze het niet.

Maar het is wel zielig om je kindje zo te zien/horen huilen van de pijn.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Ik heb er in zoverre ervaring mee dat Stephan het tot nu toe nog niet gehad heeft, maar ik zelf vroeger wel.
Ik kan het me nog goed herinneren en het is inderdaad een rot gevoel.
Knuffff voor Lisa!

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Ik weet er helaas helemaal niks van, maar het lijkt me echt niet fijn. Dikke knufffff voor je meiske van me.

Oh wat zielig! ik heb het vroeger dan zelf gehad met de rug maar toen was ik al een jaar of 11, en dat deed ook zo veel pijn.
Ik zou niet weten wat je er tegen zou kunnen doen, alleen een paracetamol geven.
Maar dat heb je dus al gedaan.

Veel suc-6 met Lisa.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Ja! Lucas een tijdje geleden.
In zijn benen, ging vreselijk te keer, zoooooo zielig.
Kon hem niet troosten, even laten staan, begon hij een beetje rond te stampen, dat leek wat te helpen.
Daarna metteen een paracetamol gegeven en dat leek na een tijdje te helpen.

Vond het zo zielig.
Sterkte hoor, ze kan er dan nog wel eens vaker last van hebben, leg de para’s maar klaar!

Groetjes Mim

Ze heeft het deze week al 2 keer gehad, echt zo zielig.

Ik zal dinsdag aan mijn baas (huisarts) vragen of er nog iets anders aan te doen is.
Ik heb ergens iets gelezen over oefeningen voor het slapengaan maar er stonden geen oefeningen bij.
Dus ja wat heb je er dan aan!!!

Ik verdenk Demi al een tijdje van groeipijn, ze klaagt regelmatig van pijn in d’r beentje, maar word er snachts (nog) niet wakker van…

Groetjes Nathalie & Co

neesorry jolanda, ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me echt naar.
succes met je meisje.
enne… wel handig zo`n baas hihihi.

groetjes christa mama van diantha

[URL=http://imageshack.us][/URL]

De pijn
Je kind kan van de pijn niet slapen en hij heeft er soms zo’n last van dat hij moet huilen. Meestal wordt de pijn na een paar minuten alweer minder en is het binnen enkele uren verdwenen. Het kan ook zijn dat de pijn weer terugkomt. Dat kan zelfs na een aantal maanden nog gebeuren.

Het komt nogal eens voor dat groeipijn gepaard gaat met hoofdpijn of buikpijn. Er treedt overigens geen koorts bij op. De volgende ochtend kan je kind vermoeid zijn en klagen over een zwaar gevoel in zijn armen of benen.

Hoe kan het dat je kind groeipijn heeft?
Groeipijnen kunnen voorkomen bij kinderen vanaf drie jaar. De oorzaak is niet helemaal bekend, want voor groeipijn is vaak geen lichamelijk bewijs te vinden. Er is geen roodheid of stijfheid te constateren, de groei van het kind is normaal en röntgenfoto’s laten ook geen afwijkingen zien.

Uit onderzoek is gebleken dat X- of O-benen, platvoeten, de gezondheidstoestand van je kind en infecties geen oorzaken zijn van groeipijn. Artsen vermoeden dat de beenspieren van je kind wat opzwellen, waardoor het vlies dat er omheen ligt onder spanning komt te staan. Dit zou de pijn veroorzaken.

De pijn kan erger zijn als je kind de hele dag actief is geweest. Waarschijnlijk speelt er ook een psychische factor mee: bij kinderen die emotioneel labiel zijn, lijkt groeipijn meer voor te komen. Ook levendige en onrustige kinderen schijnen er vaker aan te lijden.

Is groeipijn te behandelen?
Groeipijn is gelukkig ongevaarlijk. Maar het is wel verstandig om bij aanhoudende pijn in de armen of benen van je kind de huisarts te raadplegen. Hij zal je kind geen gerichte behandeling geven, maar onderzoeken of het ook echt om groeipijn gaat. Zo kunnen andere oorzaken, zoals gewrichtsontstekingen, gescheurde gewrichtsbanden of reuma, worden uitgesloten. Schakel ook de huisarts in als de pijn bij je kind gepaard gaat met koorts, want dit zou kunnen duiden op een beenmergontsteking.

Meestal schrijft je huisarts bij erge groeipijn Paracetamol of Sinaspril voor en adviseert hij om spierstrekoefeningen te doen. Die kan je kind ’s ochtends en ’s avonds samen met jou doen. Deze oefeningen zorgen voor een betere bloeddoorstroming van zijn spieren, waardoor de pijn minder wordt. Sommige mensen beweren dat een kind door deze oefeningen meer aandacht krijgt en dat daardoor de klachten al kunnen afnemen.

Je kunt zelf ook een heleboel doen. Geef je kind bijvoorbeeld een lichte massage, stop hem in een warm bad en stel hem gerust. Een andere tip is om een koude doek met water en citroensap op de pijnlijke plek te doen. Dit stimuleert de doorbloeding en verlicht de pijn.

Ik hoop dat je wat aan de opgesnorde info hebt!

Hoi Anne,

bedankt voor de informatie, maar dit had ik zelf ook al gevonden.

Gelukkig heeft ze er vannacht geen last van gehad.

En Christa, zeker handig zo’n baas! Al vraag ik niet veel aan hem, ik heb het geluk dat ik in verband met mijn werk veel kan opzoeken daar.
Gelukkig kom ik niet zoveel bij de dokter, hihi natuurlijk wel3 keer per week maar dan om te werken.

Hoi Jolanda.

Hoe gaat het vandaag met Lisa?
Ik hoop dat ze vannacht lekker geslapen heeft, en geen last heeft gehad van pijn.

Hoi Marianne,
zoals ik in het berichtje boven jou bericht al schreef Lisa heeft vannacht geen last gehad.
Maar bedankt voor je belangstelling.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)
.

Och wat stom ik lees het nu!!
Ben blij dat het vanacht goed ging.

Thomas heeft ook behoorlijk last van groeipijn. Ben met hem al bij de huisarts geweest. Hij kon er eigenlijk niet zo veel mee. Als het ondragelijk werd, moest ik maar eens terugkomen. Hoort er bij…AAAArgggg!

Het gaat nu al veel beter. Thomas heeft er voornamelijk last van als hij een groeispurt heeft!! Dat kan ik bij Thomas heel goed merken, die past dan in een week zijn kleren niet meer…En dan heeft hij dus pijn. (niet zo gek natuurlijk) Ik wrijf wat over zijn benen, en na een poosje gaat het vanzelf weer over.

Groetjes Charon