Groei echo en dan?

We hebben over 2 weken een groei echo. Dat krijg je automatisch als je een te hoog bmi hebt.
Maar nu vraag ik me wat af. Bij de 20 weken echo liep de baby met groei al wat voor. Stel dat het nu bij de groei echo weer zo is, wat gebeurd er dan eigenlijk? Het enige wat ik tot nu toe steeds dacht was leuk nog een echo. Maar nu begin ik er over na te denken waar de groei echo eigenlijk voor is. En als je kindje dus inderdaad groot blijkt te zijn, wat voor stappen worden er dan ondernomen?
Hopelijk heeft er hier iemand ervaring mee en kan me helpen. Ben af en toe toch een beetje bang voor de uitkomst

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Bij deze groeiecho wordt gekeken naar hoe groot/klein je baby is. Omdat er steeds meer vrouwen met overgewicht zwanger zijn, wordt het voor de verloskundigen steeds moeilijker om met hun handen te voelen hoe groot een kindje is. Om deze reden hebben ze die extra echo in het leven geroepen.
Mocht er op de echo blijken dat je kindje al erg groot is dan laten ze je niet tot 42 weken lopen maar wordt je met bv 39 weken door verwezen naar het ziekenhuis om de bevalling op gang te brengen.
Mocht je kindje te klein zijn dan wordt eerst rust geadviseerd en dan krijg je met 36 weken weer een echo. Mocht je kindje dan nog te klein zijn dan moet je ook naar het ziekenhuis.

Ook kijken ze hoe het kindje ligt, met de billen naar beneden of naar boven.

Geniet lekker van de echo…alhoewel er niet heel veel op te zien is, want je kindje is te groot om haar helemaal te zien.

Ja daar ben ik dus bang voor… Ik hoor steeds zulke horror verhalen over inleiden, dus daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin

Nou heb de groei echo met 30 week dus kan nog wel aardig wat zien, want met Sylvie hebben we met 28 week zwangerschap een 3/4D echo laten maken

ik zou niet te veel na gaan denken over alle negatieve verhalen die je hoort. En lekker genieten van de echo. Ik denk dat ik hem ook krijg tegen die tijd, daar ik ook zwaarder ben.

Ik kreeg met 32 weken een echo, omdat er bij mijn man in de familie nierproblemen voorkomen (zijn broertje is met 1 nier geboren en uiteindelijk overleden) Met de 20 weken echo keken ze of beide niertjes aanwezig waren en met deze echo keken ze of de niertjes goed gegroeid waren.

Tijdens deze echo kwamen ze er ook achter dat we een zwaar kindje hadden. Daan werd op ruim 9 pond geschat bij de geboorte. Dit wilde ze in de gaten houden, dus paar weken later weer een echo. Ook deze keer ruim voor op groei. Maar er is nooit over inleiden gesproken hoor. Ze wilde het alleen in de gaten houden en ik ben nog op suiker getest. Uiteindelijk was Daan bij de geboorte 3690 gr en 51 cm. Maar wel bijna 4 weken te vroeg geboren. Dus hij zou idd aardig zwaar zijn als hij op tijd was geboren.

Ik zou er dus maar lekker van genieten dat je nog een echo krijgt en je nergens druk om maken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Ik heb ook flink overgewicht, maar heb bij de zwangerschap van Anouk geen groeiecho gehad hoor. Ik heb alleen met 36 weken nog een liggingsecho gehad omdat de vk dacht dat Anouk in een stuit lag. Merel is ook in een stuit geboren, vandaar.

En te zwaar zijn om te bevallen bij de vk?? Hoe zwaar moet je dan zijn? Ik vind het een beetje een hypocriete regel van een vk. In het zkh moet toch ook iemand de bevalling doen?? Bij mij is bij de zwangerschap van Merel wel gezegd dat ik in principe niet thuis boven mag bevallen omdat ik overgewicht heb. Als er iets gebeurd en ik zou met de ambulance naar het ziekenhuis hebben gemoeten, zou het ambulancepersoneel mij niet naar benenden mogen dragen. Dat is blijkbaar iets arbotechnisch. Ik zou dan benenden moeten bevallen en in ons geval was dat de woonkamer. Dus niet! Ik heb gelijk gekozen voor een zkh-bevalling. Maar het moest helaas beide keren op medische indicatie.

Groetjes Natasja

@Natasja: Bij onze verloskundigenpraktijk is dat in ieder geval standaard dat mensen met te hoog BMI een extra groei echo krijgen. Maar die regel is nog maar pas ingevoerd. Waarom? Omdat er nog veel te veel bevallingen mislopen doordat mensen ineens suiker blijken te hebben of doordat de baby veel groter is dan gedacht. Daarom is deze regel ingevoerd zodat ze nog meer complicaties kunnen voorkomen.
Dat vind ik toch wel een fijn idee.
Ik heb er alleen nog nooit van gehoord dat je niet thuis mag bevallen als je zo en zo zwaar bent. Wel wat jij zegt dat je dan niet boven mag bevallen.
Maar op mij is dat sowieso niet van toepassing omdat ik hoe dan ook in het ziekenhuis ga bevallen.
Ik weeg nu 93 kilo en voor mijn zwangerschap 90. Maar wel bij een lengte van 1,68 dus veeeeeeeeel te zwaar. Al zie je er niet veel van aan mij. Ik zie er wel stevig uit maar niet veeeeeeeeel te dik
Ik had dit hele gedoe bij Sylvie helemaal niet, maar toen woog ik 83…
Ik hoop maar dat alles mee zal vallen en dat ons meisje gewoon op haar tijd komt. En genieten van de echo zullen we zeker doen!

Ik heb ook niet gezegd dat je niet thuis mag bevallen, maar ik mocht in principe niet boven bevallen.

Groetjes Natasja

Ik zei ook niet dat jij dat zei
Ik zei gewoon dat ik er nog nooit van had gehoord

@ bakmama: mmmm… Gelukkig was dat bij ons niet zo. Ik woog 100 kg bij het begin van de zwangerschap van Anouk en ik mocht gewoon bij de vk bevallen. Maar ik wilde zelf in het zkh bevallen en dan onder begeleiding van de vk.

Groetjes Natasja

Ik woog bij Danielle ook boven de 100 kilo en mocht gewoon thuis bevallen. We woonden toen in een bungalow, dus op de begaande grond.
Nu weeg ik nog net 100 kilo en ik heb ook de keuze; of beneden of in het ziekenhuis. Aangezien ik het niet zie zitten om in de woonkamer te gaan bevallen hebben we al gekozen voor het ziekenhuis.

Groetjes Corina

Gek dat ik zelf bij mijn laatste zwangerschap niet eens gewogen werd!
Mijn verloskundige huisarts vond dat ze zonder de cijfertjes wel kon zien of het goed zat! Ik ben dus helemaal niet bekend met deze 100kilo regel

Manderijn

Nou de afspraak staat, volgende week vrijdag om 12 uur en mn vriend gaat gezellig mee Half 2 dezelfde dag moeten we naar de verloskundige dus gaat hij daar ook gezellig mee heen Is allebei in Drachten dus tussendoor even boodschapjes doen, we maken er met zn 3en een gezellig dagje van
Meteen die dag ook mn suiker laten prikken, dat is wat minder, maar goed ik kan er goed tegen, die spuiten Dus dat scheelt
Ik heb er wel zin in en ik denk eerlijk gezegd zelf dat het wel mee zal vallen Misschien dat ons meisje ietsje groter is maar ik denk niet dat het zoals bij Sandra zal zijn.
Ben zelf nog bijna niet aangekomen en ik eet en snoep absoluut niet veel, dus zal vast helemaal goed komen