Graag hulp bij slapen!

Hallo allemaal,
Mijn dochtertje Tabitha is nu 10 1/2 maand maar de laatste maand heeft ze steeds meer moeite met slapen. Ik hoop dat jullie misschien tips hebben.

Mijn kleine meid heeft in het begin heel erg veel last gehad van krampjes. Daarom is het er eigenlijk ingeslopen dat ze op de arm in slaap valt en dan in haar bedje werd gelegd. Toen de nachtvoeding weg viel, sliep ze ook goed door (De avondfles van 22.00 uur en dan doorslapen tot ± 8.00 (soms wat eerder soms wat later)).
Toen ze bijna 9 maanden was, hebben we die laatste voeding geschrapt, ze krijgt nu de laatste fles om 19.30. Ook houdt ze nu ons ritme aan qua etenstijden.

Sins kort (omdat we dachten dat ze overdag te veel sliep) is ze overgegaan van 2 slaapjes naar 1 tussen de middag. En dan op tijd naar bed.

Dit is ons schema:
6.30 Papfles
9.00 liga + diksap
12.00 Papfles of boterham + diksap
12.30 Slaapje
15.00 Fruithapje + diksap
18.00 Groentehapje + diksap
19.30 Avondpapje
20.00 Slapen

Ik merk dat ik er wel een erg lang verhaal van maak.

Het probleem is eigenlijk dat ze nu niet meer doorslaapt. Om 20.00 u ligt ze in bed maar als wij gaan slapen rond 23.00 u wordt zij weer wakker. Met tig keer naar haar toe lopen om die speen weer inde mond te doen, slaapt ze wel weer om om 2.00 u 's nachts klaarwakker rechtop in bed te staan. Dan wil ze dus echt niet meer slapen. Bij ons in bed nemen werkt ook niet, ze wil alleen maar spelen. Dan maar op de arm en in de woonkamer gaan zitten tot ze slaapt. Dan kan ik dus pas om 4.30 u gaan slapen. het breekt me op, ik ben kapot.

Ik weet ook dat het eigenlijk fout is om haar op de arm te laten slapen en dat ze moet leren om in haar eigen bedje zelf in slaap te vallen. Dat proberen we nu ook, maar als we haar neerleggen gaat ze weer rechtop staan. Na 3 uur bezig te zijn en ze blijft niet liggen en zet t op een huilen, dan ben ik het zat, en gaat ze op de arm. Binnen 5 minuten slaapt ze.

het consultatiebureau zegt dat het een kwestie van volhouden is, maar ik ben nu op het punt dat ik het niet meer aankan, dus ik hoop dat jullie wat tips hebben. Is het dagschema niet goed? Moet ze toch weer een extra slaapje?

Alvast heel erg bedankt en sorry dat het zo’n onwijs lang verhaal geworden is.

meentje

Hoi Meentje,

Als je dat graag wil kan je haar wel 1 slaapje geven, maar zou hem dan eerder geven.
Tabita is nu van half 7 tot half 1 wakker. Dit vind ik erg lang.
Probeer anders of ze om half 12 wil slapen en dan s avonds om 18.00 op bed.
Is dit wat?
Tabita is te lang wakker vind ik en raakt zo over haar slaap heen, en is zo oververmoeid dat ze slecht zal slapen.

Het is niet de bedoeling dat ze op jouw arm in slaap valt.
Ze moet dit zelf doen in haar bedje.
Heb je ook een vast schema: dus voor slapen gaan in badje, avondpapje, boekje voorlezen, even knuffelen en dan lekker slapen.
Probeer eens Natusan baby bath. Dit is rustgevend en ze zal hierdoor goed slapen. Misschien heb je dit al?

Als Tabita s nachts wakker wordt en gaat staan, weer in bed leggen, aai over de bol, kusje en zeggen dat ze weer moet gaan slapen. En dat jullie ook slapen.
Verder zou ik proberen om van die speen af te komen.
Wij moesten er destijds ook tig keer heen voor de speen en hebben hem toen niet meer ingedaan.
Was even wennen maar met een paar dagen konden ze zonder.
Ze wordt ook wakker van de speen denk ik, omdat hij uit de mond is gevallen.

Zou het fruithapje niet meer doen, maar dan wat sap na het slaapje en klein koekje.
Dan om 16.30 eten.
!8.00 fles en dan lekker slapen.

Groetjes Lisan.

Ze zit in een periode van een sprongetje. Zie het oei-ik-groei-boek. Kan goed dat dat ook een van de oorzaken is van slechter slapen.

Groetekes, Sje

idd waarschijnlijk sprong. Maar ik denk ook dat ze te laat naar bed gaat 's avonds.
Als ze maar een slaapje hebben dan vervroegd de bedtijd 's avonds vaak.
Persoonlijk zou ik haar een toetje na het eten gaan geven(geen diksap dan) en haar rond 18.30 naar boven doen zodat ze om 19.00 uur op bed kan.
Dan hoef je haar ook niet meer wakker te maken voor haar avondpapje(hoeft niet meer vanaf 9 maanden als je een toetje geeft) kijk gewoon of ze er zelf voor wakker word. Zou het eens proberen, misschien dat oververmoeidheid de oorzaak is, is bij mijn zoon meestal het geval als hij niet wil slapen.

groetjes Ramona

Ik vind persoonlijk 1 slaapje wel weinig, zeker voor de tijd dat ze wakker is.
Ik denk dat ze te weinig slaap krijgt en dat ze daarom ook 's nachts een zootje er van maakt.
Je zou kunnen proberen of ze weer beter gaat slapen met 2 slaapjes.
Onze zoon is 13 maanden en zat 1 maand op 1 slaapje, maar slaapt ook regelmatig weer 2x nu. Vandaag was hij 7.00 uur wakker en heeft 2x 1,5 uur geslapen en ging 18.30 uur weer naar bed. Heb hem niet meer gehoord, dus die slaapt als en roos. Terwijl hij over het algemeen heel weinig slaap nodig heeft.

Probeer goed te kijken naar de signalen van vermoeidheid: aan ogen zitten, ogen wrijven en jengelig worden.
Succes!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hallo en bedankt voor jullie snelle reacties tips. Ik ga weer proberen om twee slaapjes te doen overdag en 's avonds wat eerder naar bed. Ik hoop dat dit lukt, Ik houd jullie op de hoogte.

meentje

Mag ik vragen naar jullie dagschema’s en ritueeltjes?
Misschien helpt dat voor mij als nieuwe richtlijn.

meentje

Hai!
Ik denk dat het heel verstandig is weer 2 slaapjes te doen. Onze oudste dochter is 2,5 en ging pas met 1,5 naar een slaapje toe.

Ons schema rond die leeftijd was:

7.00 papfles
9.00 fruit en diksap
9.30 slapen (voor ongeveer 1,5-2uur)
12.00 brood met wat sap o.i.d.
14.00 flesje melk en daarna naar bed
14.15 slapen voor 1,5 uur
16.00 uur liga met sap
18.00 warm eten
18.30 in bad, lekker warm met natusan bedtime of zwtsal goede nacht
18.45 pyamaatje aan en een flesje melk drinken(of pyamapapje) op het aankleedkussen, tandenpoetsn, daarna een boekje lezen
19.00 naar bed met altijd hetzelfde slaapliedje

Als ik je een hart onder de riem mag steken: Ik geloof totaal niet in de oei ik groei-sprongetjes maar ik geloof wel dat kinderen op een bepaalde leeftijd heel goed een oorzaak-gevolg relatie kunnen leggen. Ik roep, dus mama komt. Ik ka staan dus ik wordt uit bed gehaald en als ik het maar lang genoeg volhoud dan mag ik naar beneden tot ik lekker bij mama op schoot in slaap val… Dat oorzaak-gevolg verhaal wat jullie nu gecreeerd hebben moet je omruilen in: als je in bad geweest bent en je ligt in bed is het tijd voor de nacht, dan kun je piepen wat je wil, je kunt gaan staan, gaan gillen en schreeuwen, maar uit je kamertje kom je niet meer.
Wij hebben dat bij Madelief rond die tijd heel consequent gedaan en binnen een week had ze door dat wat ze ook deed het geen zin had.
Natuurlijk worden de trucen uit de doos gehaald om toch haar zin te krijgen, maar ik bleef heel consequent en ging de eerste keer erheen: Nee Madelief, het is tijd om te slapen, mama gaat ook zo slapen en papa gaat slapen en jij gaat nu ook slapen. De tweede keer legde ik haar weer terug en maakte het korter: Nu is het klaar, het is tijd om te slapen en liep weg. De keren erna legde ik haar zonder iets te zeggen terug. De eerste dagen soms wel een uur lang, maar binnen een week had ze het door!

Volgens mij (zo aan je verhaal te lezen) wil je dit ook heel graag, maar lukt het je nog niet om resoluut de knop om te zetten. Ik kan me voorstellen dat je het ook een beetje zielig voor haar vindt, maar wat pas echt zielig is dat je kindje over haar slaap heen raakt door oververmoeidheid en daardoor overdag niet meer leuk kan spelen. Bovendien hebben jij en je man waarschijnlijk ook wel een keer zin in een avondje samen op de bank.

Wat soms heel goed werkt is opa en oma inschakelen voor 2 nachtjes: vreemde ogen dwingen… Maar goed uiteindelijk moeten jullie het toch zelf doen.

Sorry voor dit lange verhaal, maar ik herken mezelf zo in de situatie dat ik hoop dat je iets aan mn tips zal hebben.

Laat je weten hoe het gaat?

Groetjes,
Anne

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">

hoi anne,
heel erg bedankt voor je tips, ik ga die zeker uitproberen!
Ik laat nog weten hoe het gaat,
groetjes meentje

Onze dochter is ook 10.5 maand ons schema is nu:

7.00 wakker
7.30 1 boterham en 120 ml halvolle melk, of Optimel
8.30 wassen of in bad
9.00 op bed tot 10.00
10.00 koekje en beker diksap/roosvice
12.00 1 of 1 1/2 boterham en diksap/roosvice
12.30 tot 14.00 soms 14.30 op bed
15.00 fruit en diksap/roosvice
17.15 warm eten en toetje
19.00 fles 180 water en 5 schepjes.

Heel heel soms al ik vrij ben slaapt onze meid tot 8.00 Dan doe ik haar alleen s’middags op bed. Dan heeft ze dus maar 1 slaapje gehad.
Ik heb wel geprobeerd om naar 1 slaapje over te gaan. Maar onze meid was aan het eind van de middag dan helemaal op…en spookte s’nachts veel meer.

Ook onze meid heeft een speen. Ze heeft meestal 1 speen in haar mond en ik leg nog 1 naast haar hoofd. Dan kan ze altijd wel 1 vinden. Want je dochter is wel op een leeftijd dat ze hem zelf in haar mond kan krijgen.

Ja ik kan wel zeggen dat je haar niet uit bed moet halen. Tis ook beter van niet…maar ja jij wil s’nachts ook wel een beetje slapen.
Toch zou ik je als tip geven, even doorbijten. Denk dat ze het na een paar dagen dondersgoed door heeft dat mama haar niet uit bed haald.
Als ze huild, heen gaan, niks zeggen, recht leggen, aai over de bol, speen erin en weer weg gaan.

Succes!

Laat je weten hoe het is gegaan.

Gr Egberta

Lilypie First Birthday tickers

hallo daar,
gisteren na weer een dramatische nacht was de kleine vroeg wakker dus kreeg ze half 6 al een fles. Om kwart voor 7 was ze weer moe en sliep ze tot 8 uur. Toen nog een flesje melk en een koekje. Om kwart voor 10 viel ze weer in slaap tot 11 uur. om half 12 een boterham en een flesje melk. Toen weer geslapen van 2 tot 3. Om half 6 groentehapje en wat drinken. Om kwart over 7 flesje pap en ze viel weer in slaap. (helaas nog wel op de arm, die slaapjes).

Ik had gehoopt, aangezienze dus 3 slaapjes had gehad, dat ze 's nachts zou doorslapen. Helaas, om half 2 was ze weer wakker, pas om 4 uur sliep ze weer. Half 7 vanmorgen stond ze weer rechtop in bed. Ik was vandaag behoorlijk slaperig op het werk.

Van mijn man had ik gehoord dat ze van half 10 tot kwart over 11 heeft geslapen. Half 12 een boterham en een flesje melk. Van half 1 tot 2 uur heeft ze weer geslapen. Om half 3 ging ze met papa boodschappen doen en daarna kreeg ze een fruithapje en wat drinken.

Toen ze mij samen gingen ophalen van het werk heeft ze van kwart over 4 tot half 6 in de auto geslapen. Om 6 uur haar groente hapje en wat drinken. Daarna begon ze alweer in haar oogjes te wrijven, maar ik wilden nog even wachten met haar laten slapen. Rond kwart voor 7 schone luier en pyama aan en toen lekker een flesje pap.

Nu ligt ze een uurtje te slapen. Ik hoop dat het de rest van de nacht stil blijft. Morgen moet ik weer werken, dus kan ik wel wat nachtrust gebruiken.

Nu ze zoveel overdag slaapt, denkt dat ze haar slaap een beetje inhaalt. Maar ik hoop niet dat het teveel is zodat ze 's nacht daardoor weer niet slaapt. We zullen het wel zien. Voorlopig kan ik nu even lekker op de bank bijkomen.

Ik houd m’n vingers gekruist voor een goede nacht.

meentje

hoihoi,
Helaas is de nacht niet zo soepel verlopen als ik had gehoopt. Om half werd ze wakker omdat ze haar speentje kwijt was. Toen viel ze weer in slaap, maar om half 5 was het weer zover. We konden weer tig keer naar haar toe.

Vandaag was ze erg jengelig, maar slapen wou ze niet. Alleen van 1 tot 2 heeft ze even geslapen.

Even de avond en nacht afwachten.

Meentje

joepie, vannacht eindelijk weer eens kunnen doorslapen!
Alleen 's avonds toen wij naar bed gingen werd ze even wakker door haar speentje, maar verder hebben we haar niet gehoord. Om 6 uur werd ze wakker, dat was wel vroeg.

Ik weet niet waarom ze nu wel doorsliep. Gisteren was ze erg onrustig en heeft ze over de hele dag maar een uurtje willen slapen.

Nou ja, we zien wel hoe het verder gaat.

meentje

Hoi Meentje,

Lekker dat ze 1 nacht heeft doorgeslapen. Hopen dat ze dit nu vol houd.
Kom je zelf ook een beetje aan slaap toe.

Bij ons is het op het moment vreselijk slecht. Moet er elk uur uit, en na 5en elk half uur. Onze meid is ziek dus overal om piepen. Hopen voor mij en vriendlief dat het snel opknapt…want ik ben ondertussen aardig gaar. Na 3 van deze nachten.

Misschien is de slapeloosheid van je dochter wel overgewaaid naar friesland…en hebben wij het nu

Gr Egberta

Lilypie First Birthday tickers

hoi,
vandaag een goede dag gehad met de kleine. Ze lag lekker optijd in bed.
Tabitha heeft haar twee onnderste voortandjes al en merkte dat er een puntje te voelen is van de bovenste. Misschien dat dat een oorzaak is, dat ze last heeft van die doorkomende tandjes…

Hopelijk gaat de aankomende nacht net zo goed als de vorige.

meentje

Hoi Meentje,

Zou gaan stoppen met die speen als ik jou was.
Wij hadden ook een speen destijds en dan kon je er ook steeds heen omdat ze hem zelf nog niet kon pakken.
In het begin zal het wennen zijn voor Tabitha dat ze die speen niet meer heeft.
Maar juist doordat die speen er niet meer is zal ze rustiger slapen en niet meer wakker worden omdat die speen er uit is gefloept.
Ik zou het echt proberen.
En laat Tabitha maar even piepen/huilen (weet niet of ze dat doet als de speen zoek is?), met een paar dagen of misschien wat langer (is per kindje verschillend) is ze helemaal van de speen af.

En die slaapjes: geen dag is gelijk. De ene dag zal ze aan 1 genoeg hebben, terwijl ze de andere dag misschien wat meer moe is en er 3 zal slapen.
Daar zou ik me niet te veel mee bezig houden. Tabitha geeft het wel aan hoe ze het wil die dag, dus zodra ze aangeeft moe te zijn (oogjes wrijven, jengelen, gapen) dan hup op bed.

Groetjes Lisan.

L. de Boer

En kan ook nog zo zijn dat wanneer die speen weg is, ze haar duimpje op gaat zoeken en die er dan instopt.

hoi lisan,
ik begrijp je tip om de speen al te leren.
Maar ze heeft hem nog zo nodig om rustig te worden en in slaap te vallen. Ze wordt anders echt overstuur.
Is het dan wel een goed idee om die speen nu al af te leren? Kan ik anders nog even wachten totdat ze beter kan begrijpen dat ze hem niet meer mag?
Groetjes Charmaine (aka meentje dus)

Vanacht heeft de kleine weer doorgeslapen. Alleen om 10 uur 's avonds werd ze even wakker maar de rest van de avond en nacht hebben we haar niet meer gehoord. Om half 7 vanmorgen werd ze wakker.

Misschien dat ze nu weer goed slaapt omdat ze overdag weer een extra slaapje heeft, of omdat haar bovenste tandjes door zijn, ik weet het niet.

Maar het gaat in ieder geval weer de goede kant op. Hopen dat het zo blijft.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips en adviezen, ik heb er veel aan gehad. Dank jullie wel.

Groetjes Charmaine

Fijn dat het beter gaat met slapen. Persoonlijk zou ik die speen niet in een keer afwennen. Krijgt ze hem ook overdag uit bed? Dan zou ik er mee beginnen om de speen op bed te laten. Dan weglaten bij het slaapje overdag en als laatste 's nachts(ongeveer met 1 jaar wordt geadviseerd) Je zou haar dan bv een knuffeltje kunnen geven om mee te slapen. let er dan wel op dat die niet te groot is en geen onderdelen heeft die kunnen losraken zoals bv kraalogen. Dan heeft ze toch iets vertrouwds op bed.

groetjes Ramona