Hallo allemaal,
Mijn dochtertje Tabitha is nu 10 1/2 maand maar de laatste maand heeft ze steeds meer moeite met slapen. Ik hoop dat jullie misschien tips hebben.
Mijn kleine meid heeft in het begin heel erg veel last gehad van krampjes. Daarom is het er eigenlijk ingeslopen dat ze op de arm in slaap valt en dan in haar bedje werd gelegd. Toen de nachtvoeding weg viel, sliep ze ook goed door (De avondfles van 22.00 uur en dan doorslapen tot ± 8.00 (soms wat eerder soms wat later)).
Toen ze bijna 9 maanden was, hebben we die laatste voeding geschrapt, ze krijgt nu de laatste fles om 19.30. Ook houdt ze nu ons ritme aan qua etenstijden.
Sins kort (omdat we dachten dat ze overdag te veel sliep) is ze overgegaan van 2 slaapjes naar 1 tussen de middag. En dan op tijd naar bed.
Dit is ons schema:
6.30 Papfles
9.00 liga + diksap
12.00 Papfles of boterham + diksap
12.30 Slaapje
15.00 Fruithapje + diksap
18.00 Groentehapje + diksap
19.30 Avondpapje
20.00 Slapen
Ik merk dat ik er wel een erg lang verhaal van maak.
Het probleem is eigenlijk dat ze nu niet meer doorslaapt. Om 20.00 u ligt ze in bed maar als wij gaan slapen rond 23.00 u wordt zij weer wakker. Met tig keer naar haar toe lopen om die speen weer inde mond te doen, slaapt ze wel weer om om 2.00 u 's nachts klaarwakker rechtop in bed te staan. Dan wil ze dus echt niet meer slapen. Bij ons in bed nemen werkt ook niet, ze wil alleen maar spelen. Dan maar op de arm en in de woonkamer gaan zitten tot ze slaapt. Dan kan ik dus pas om 4.30 u gaan slapen. het breekt me op, ik ben kapot.
Ik weet ook dat het eigenlijk fout is om haar op de arm te laten slapen en dat ze moet leren om in haar eigen bedje zelf in slaap te vallen. Dat proberen we nu ook, maar als we haar neerleggen gaat ze weer rechtop staan. Na 3 uur bezig te zijn en ze blijft niet liggen en zet t op een huilen, dan ben ik het zat, en gaat ze op de arm. Binnen 5 minuten slaapt ze.
het consultatiebureau zegt dat het een kwestie van volhouden is, maar ik ben nu op het punt dat ik het niet meer aankan, dus ik hoop dat jullie wat tips hebben. Is het dagschema niet goed? Moet ze toch weer een extra slaapje?
Alvast heel erg bedankt en sorry dat het zo’n onwijs lang verhaal geworden is.
meentje