Heb even een vraag mbt het gooien van dingen. Bo heeft naleijk de gewoonte sinds een paar weken om met alles te gaan gooien. Van bekers tot speelgoed, tot steentjes die hij in de tuin vind, echt vreselijk!!
Eerder deed hij het alleen met zijn beker. Elke keer zeg ik op een boze toon dat dit niet mag, en ik pak het speelgoed bij de tweede waarschuwing ook af (of het drinken of what ever hij mee aan het gooien is,) Heb alleen niet het gevoel dat dit helpt. Sterker nog, meneer gaat het nu express doen. Dit houdt in dat hij je aankijkt op een hele ondeugende manier, zijn arm naar achteren doet, op dat moment zeg ik al , pas er op, dat mag niet, en hi gooit alsnog. Hij kijkt mij dan met een blik aan zo van, ik heb lekker toch gegooit en wat wil je er nu aan doen?? Tot nu toe zeg ik elke keer dat hij heel stout is, en dat mama boos is, en dat het niet mag etc. Totaal geen indruk laat ik achter.
Ik begin het egenlijk best vervelend te vinden, want straks komt bv mijn zus hier met haar baby van 4 weken oud, en ik ben dan zo bang dat bo iets op haar gaat gooien, welis waar per ongeluk maar toch!! Ik stop bo nu ook al vaak voordat hij gaat gooien (meestal zie je het al wel aankomen) maar meneer pakt dan wel wat anders, en dan loop ik dus de hele dag er achter aan, wat heel vermoeiend is om er voor te zorgen dat hij met niets gooit.
Mijn vraag is dus, wat kan ik er aan doen??
Volgende vraag, wij hebben in de tuin siersteentjes. Die lagen er al in voordat wij het huiskochten. Bo is nog in de fase dat hij af en toe dingen in de mons stopt. Ook daar zeggen we wat van, maar de laatste tijd, stopr hij alleen steentjes in zijn mond, die wij er dus elke keer uit halen. Het is echetr nu al zo ver, dat hij een steentje pakt, recht voor je gaat staan, en als het ware “dreigt” met een glimlach om zijn mond, dat steentje in zijn mond te doen. (houdt dan het steentje voor zijn mond, en wacht dan tot wij er wat van zeggen) Op het moment dat wij er wat van zeggen doet hij het in zijn mond. In mijn beleving komt dit dus neer op uitdagen. Eigenlijk hetzelfde als het gooien. Wat kan ik hier aan doen, zodat hij dit afleert? Steentjes weg doen is geen optie. Ja dat kan wel natuurlijk, maar eigenlijk vind ik dat hij moet leren om die steentjes met rust te laten, en al helemaal niet in zijn mond te doen. Welke tips hebben jullie?
liefs woezel