Goed recept voor cupcakes


#1

Ik had een goed recpet voor cupcakes en dan waren ze ook echt lekker. Probleem is dat ik dit recept kwijt ben. Nu 2 keer een recept van internet geplukt, maar vond de cupcakes niet zo lekker als ik gewent was. Vond ze niet compact genoeg.

Iemand van jullie een goed recept, want ik wil ze morgen weer met hem gaan bakken?

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#2

Cupcakes moeten juist niet compact zijn, maar luchtig. Door de versiering die er nog op gaat, wordt het anders een te machtig cakeje.

Als je compacte cupcakes wilt, moet je eigenlijk gewone cakemix gebruiken. Die cake is dan wat compacter en vettiger.

Ik bak vaak cupcakes (ben helemaal verslaafd geraakt aan dat versieren met fondant enzo) en ik gebruik altijd de cupcakes-mix die ze bij de Jamin verkopen (van Funcakes is die).

Verder gebruik ik ook nogal eens glutenvrije vanillecake-mix die gewoon bij de Jumbo te koop is (in het vak van Zonnatura) Van Lhian’s kitchen is die. Die is ook erg lekker en je proeft het verschil niet met andere cakemixen.

Groetekes, Sje


#3

Bedankt voor je reactie Sje.

Ik zie dat ik het verkeerd geschreven heb, want ik vind ze juist niet luchtig genoeg. Vond er de laatste keer ook geen goede cakesmaak aan zitten, het zag er te suikerig uit van binnen. Niet zoals een cake eruit hoort te zien van binnen.

Ik gebruik zelf altijd zelfrijzend bakmeel, maar moet dan misschien toch eens cupcake mix gebruiken.

Leuk dat je zo verslaafd bent geraakt aan het versieren van cupcakes. Wil ik ook nog eens gaan proberen. Ik kom niet verder dan met poedersuiker en water een plakkerig goedje maken (kom even niet op de naam) en dan wat versiering erop strooien. Fondant lijkt me ook erg leuk, waar koop jij die? Zie het wel in de supermarkt liggen, maar vind die zo prijzig.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#4

Voor een cake (en cupcakejes) gebruik ik altijd de mix van Soezie. Kun je bij de Welkoop halen en is erg luchtig. Ze rijzen altijd erg goed en zijn heerlijk van smaak. Er zit geen citroen smaakje aan, die je bij anderen vaak wel hebt.

Alles wat groot is, begon ooit klein, je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!


#5

@Sandra, die cupcakesmix zorgt voor lekkere luchtige cakejes. Dus het proberen waard!

Hier hebben ze veel van dat cupcakes-spul bij de Jamin. Daar verkopen ze ook fondant. Let op, je hebt fondant en marsepein. Marsepein is veel plakkeriger om te verwerken, fondant plakt eigenlijk niet. Dus ik vind persoonlijk fondant ideaal!

Je kunt fondant in allerlei kleuren kopen, maar wat je ook kunt doen is gewone witte fondant kopen en die zelf kleuren. De kleurstoffen bij de Jamin zijn vrij duur maar maar sinds kort hebben ze in de supermarkt van Dr. Oetker ook kleurstoffen: blauw, rood en geel in 1 doosje. Kost iets van 2 euro nog wat. Met die 3 kleuren kun je veel meer kleuren maken als je mengt: blauw en rood = paars, blauw en geel = groen, rood en geel = oranje.

Fondant ietsje plat maken, heel klein drupje (je hebt echt maar heel weinig nodig!!!) erop, dichtrollen en kneden maar! Gebruik daarbij wel van die latex handschoenen want die kleurstof gaat heel behoorlijk in je huid zitten en dat moet er dan net als watervaste stift weer vanaf slijten. Da’s niet tof.

Maar het werkt dus perfect! Dus als je niet teveel standaard kleuren wilt kopen, kun je het ook op die manier doen. Ik koop tegenwoordig gewoon elke keer een kilo witte fondant en die kleur ik zelf in hoeveelheden die ik nodig heb.

Als je met een kelin blokje fondant van 250 gram (= iets van 2 euro) begint en dat setje kleurstoffen van Dr. Oetker, dan kom je al een heel eind!

Wat uitrollen betreft, dat gaat het prettigst met zo’n fondantroller (ook bij de Jamin). Daar ben je wel iets van 7 euro aan kwijt maar dat werkt echt perfect, plakt niet, en er zitten 2 maten bandjes aan weerszijden omheen zodat je fondant altijd dezelfde dikte heeft na uitrollen.

Groetekes, Sje


#6

Bedankt voor de tips Sje. Nu je het over beide hebt. Volgens mij is het marsepein wat hier in de supermarkt ligt en geen fondant.

Ik kom nooit bij Jamin, maar die hebben we hier wel. Dus ga meteen vanmiddag even shoppen

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#7

Er zijn wel beginnerpakketjes fondant in de supermarkt. Van dokter Oetker volgens mij. Zitten 3 kleuren in.

Op het moment hebben ze ook cupcakesspulletjes bij de Wibra (deze week in de folder). Fondant, versierspulletjes, papieren cupcakesvormpjes.

Bij de Xenos hebben ze ook veel cupcakes-spul en bij de Boerenbond/Welkoop hebben ze ook een en ander.

Versierspulletjes, dus van die zilveren pareltjes etc, moet je niet bij Jamin kopen. Veel te duur! Bij de supermarkten en bij de Xenos hebben ze voor veel minder geld net zulke leuke versierspulletjes!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 May 2012 13:04:13


#8

Oke, dan ga ik ook meteen even bij de Xenos en Wibra langs.

Welkoop ken ik niet, die hebben wij hier niet.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#9

Super om cupcakes te maken! Eva en ik houden erg van bakken. Zij wil graag een keer die Oetker cakes maken, met chocolade en daar kun je dan allemaal bloemetjes op plakken enzo. Maar bij ons zakken de papieren cupjes altijd uit als we het beslag er in doen, waaedoor we meer eh…cakerepen krijgen of hele rare vormen (niet mooi bol en rond). Wij eten ze wel, maar ik kan ze niet presenteren… Ik heb wel van Xenos zo’n harde bakvorm met rondjes, maar ehm…hoe krijg ik die cakes er dan netjes uit? Stomme vragen misschien, maar het lukt bij ons niet zo goed terwijl we het allemaal echt super vinden om samen in de keuken te staan? Tips?

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#10

Super om cupcakes te maken! Eva en ik houden erg van bakken. Zij wil graag een keer die Oetker cakes maken, met chocolade en daar kun je dan allemaal bloemetjes op plakken enzo. Maar bij ons zakken de papieren cupjes altijd uit als we het beslag er in doen, waaedoor we meer eh…cakerepen krijgen of hele rare vormen (niet mooi bol en rond). Wij eten ze wel, maar ik kan ze niet presenteren… Ik heb wel van Xenos zo’n harde bakvorm met rondjes, maar ehm…hoe krijg ik die cakes er dan netjes uit? Stomme vragen misschien, maar het lukt bij ons niet zo goed terwijl we het allemaal echt super vinden om samen in de keuken te staan? Tips?

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#11

Rainbow, je kunt in die vormen de papieren vormpjes doen, dan haal je ze er zo uit.
Wij hebben siliconen vormen (ziet eruit als die papieren, alleen dan van silicoon, in gezellige kleuren). Die zijn echt ideeal, en de vorm blijft goed.
Ook bij de Xenos gekocht, iets van 3 euro voor 12 vormen, dus geen geld.

Liefs, Anne

[img]http://lb4f.lilypie.com/ggj4p1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” />


#12

Ja precies, papieren vormpjes in muffinbakvorm zetten, dan 2/3 vullen met cakebeslag en dan een half uurtje op 165 in de oven.

En weet je hoe je mooie platte cakejes krijgt zodat je ze fijner kunt versieren? Zodra ze uit de oven komen een houten of glazen snijplank erop leggen. Lichtjes aandrukken, 5 minuten laten liggen en voorzichtig eraf halen.

Dan moet je ook de cakejes uit de muffinvorm halen want anders worden ze soepig aan de onderkant. Ik tjoep ze er altijd met een vork uit. Op een hittebestendige ondergrond af laten koelen en klaar is klara!

Groetekes, Sje


#13

@Lalala, hoe simpel kan het zijn? Meid, ik heb er geen seconde aan gedacht dat je die papieren vormen er gewoon in kunt doen! Bedankt, we gaan het lekker een keer proberen. Die prinsessencakejes of die van de Efteling Sprookjesboom.

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#14

Het regende zo hard vanmiddag en Daan heeft bijna de hele middag geslapen, dus ben de deur niet meer uitgeweest. Toch nog maar een keer met zelfrijzend bakmeel gebakken vanmiddag, want die had ik nog staan. Heb een ander recept van internet gevonden en moet zeggen ze waren heerlijk.

Ik heb alleen ook hetzelfde probleem als Rainbow. De meeste worden wel mooi plat, maar er zitten er altijd een paar bij die een torentje worden zeg maar. Echt een punt erop, dus die kun je bijna niet versieren. Ziet er niet mooi uit. Terwijl ik het beslag nadat het in het cupje zit altijd nog wel zoveel mogelijk glad strijk. Ik weet dat je 2/3 moet vullen, maar vind dit altijd lastig inschatten.

Ik ga in ieder geval ook die bakvorm kopen en de Tip van Sje gebruiken om er een plank op te leggen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#15

Als je lelijke punten op je cupcakes hebt en je hebt geen plank om erop te leggen, dan kun je ook die punten eraf snijden voordat je ze versiert. Als de versiering er eenmaal op zit, zie je toch niet meer dat er een top vanaf gesneden is.

Groetekes, Sje