Goed genoeg lopen voor 1ste schoentjes?

Ik lees vaak dat kinderen zo’n 6 weken goed los moeten lopen voordat je schoentjes voor ze kunt kopen. Mijn vraag is nu, hoe weet ik of hij goed genoeg loopt. Met 14,5 maand begon hij zijn 1ste stapjes los te zetten. Een paar weken later begon hij grotere stukken los te lopen en nu loopt hij zo’n 4 a 5 weken gewoon los. Hij loopt nog wat met zijn armpjes omhoog en loopt nog wat wijdbeens. Ook valt hij nog wel regelmatig, verliest dan even zijn evenwicht.

Ik weet nu niet wanneer ik schoentjes voor hem kan gaan kopen. Hij draagt nu als we naar buiten gaan schoentjes die ik eens een keer van iemand heb gekregen. Ze zijn een paar maten te groot en deed ze eigenlijk aan vanwege de kou buiten. Maar nu loopt hij er sinds een paar weken ook af en toe buiten heel even op. Hij vindt het geweldig, buiten lopen. Hij kan er wel op lopen, maar zie dat ze te groot zijn.

Graag hoor ik wat van jullie ervaringen. Wat wordt er bedoelt met goed los lopen? En wat voor 1ste schoentjes kan ik het beste voor hem kopen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

nooit te grote schoenen aan doen daar kunnen ze lellijk mee vallen
ik zou zelf nooit geen schoentjes van iemand anders aan doen bij je kind
is slecht voor de voetjes

zodra ze echt goed kunen lopen en stevig op de voeten staan dan pas schoentjes kopen

ik heb me laten vertellen dat die zachte schoentjes het beste zijn. Boris loopt al tijdje goed los maar binnen doe ik hem altijd anti slip sokken aan en geen schoentjes. Om naar buiten te gaan heb ik huggies voor hem lekker warm en zacht, zijn meer soort van slofjes maar wel heerlijk warm aan zn voetjes en dat zijn ook van die zachte. Ik heb ook andere met een harde zool maar die gebruik ik eigenlijk niet.

Je kunt makkelijk al schoenen gaan kopen hoor nu hij 4-5 weken losloopt. Ik heb altijd begrepen: bij 6 weken los lopen, schoenen gaan kopen. Geen richtlijn hoe goed ze los moeten kunnen lopen. Maar ik denk dat er bedoeld wordt dat ze met 6 weken los lopen normaal gezien goed genoeg lopen om ook op schoentjes te kunnen lopen. Dat vereist nieuwe vaardigheid natuurlijk.

En die te grote schoenen, niet meer aangeven als-ie loopt. Heel slecht voor de voetjes en voor de ontwikkeling van het lopen.

Groetekes, Sje

Wij hebben Anna echt eerder dan na zes weken schoenen aan gedaan. Wel goede schoenen van Dr. Visser en ook nog leuke van Nijntje! Super leuk, ze wilde in het begin niet zo vaak aan, maar als ze nu haar schoentjes al ziet wil ze die al aantrekken!!

We hebben wel een maatje groter gedaan dan dat ze heeft, aar daar heeft ze totaal geen last van en zo heeft ze ruimte genoeg voor haar voetjes.

Mika liep 3 a 4 weken goed los toen hij zijn eerste schoentjes kreeg,die liep op precies 12 maandjes oud.(Hij liep al vrij snel heel stevig.)

Alleen het rotte was dat de zachtezoolschoentjes maar tot maat 22 ging,en aangezien Mika al maat 23 had met zijn 1ste verjaardag moest hij gelijk over op normale schoentjes.

Nu is hij 16 maandjes oud en heeft al 2 maandjes maatje 25.
Hij leeft op grote voet,maar is soms ook een nadeel.

De eerste schoentjes moet je ook echt aan laten meten in een goede schoenenwinkel die meet zowel de breedte als lengte op.

Veel suc6

Bianca mv 2 kanjers.
(2000) en (2007)

lastig dit hoor, want ik ben in zo’n goede schoenenwinkel geweest en daar zeiden ze zelfs 3maanden goed los laten lopen. Met van die leren slofjes (zootjes, boumy’s). Heb ik ook gedaan. Want daar liep hij ook goed op (ze kunnen dan nog goed die grijpbeweging maken met de voetjes en teentjes, dus balans vinden).
Pas na 3mnd echte schoenen gekocht (in die winkel) op laten meten etc. De 1e schoen is erg wennen voor ze. Het is het beste als de zool niet te dik en flexibel is voor het goed kunnen afwikkelen etc. zn 2e schoen was wel een robusste stevige schoen, wel flexibel op de buigpunten (bal vd voet) maar wel stevig en vooral de verstevigde hiel is belangrijk> dat het hielbeen gefixeerd is.

Maar als je kind echt op straat loopt, dan zou ik sneller “echte schoenen” pakken.
Laat je adviseren en die dr visser schoenen zijn idd ook oké.
Milo ging vlak voor de zomer lopen, dus kon makkelijk in de tuin op die leren sloffen lopen. We merken aan hem dat hij (dat bevestigde een vriendin ook) dat hij wel een grote vooruitgang maakte in zn lopen, hij liep al snel stabiel. En ging snel hollen. hij ging nog later als jouw kindje lopen dus dan zijn ze al wat sterker ontwikkeld, mogelijk is dit de reden. Ik ben ervan overtuigd dat het vele lopen op blote en /of leren slofjes heeft bijgedragen aan een goede loop ontwikkeling

x Floss

Bedankt voor jullie reactie’s. We hebben gisteren in de stad zijn eerste schoentjes gekocht, Elefanten. Ze zijn soeple en buigzaam, maar bij de hiel wel iets steviger, zodat hij niet naast de schoen kan gaan lopen. Hij loopt nog niet heel veel buiten, denk dat dit wel goede eerste schoentjes zijn.

Floss, wij laten Jasper binnen gewoon op leren slofjes of anti-slipsokken lopen. ook als we ergens anders naartoe gaan, doen we als we er zijn de schoentjes uit en slofjes aan. Hij loopt dus nog steeds heel veel op slofjes of sokjes (blote voetjes vind ik nu wel wat koud) Maar nu buiten laten lopen op slofjes vind ik te koud, vandaar dat we de schoentjes hebben gekocht, want hij vindt het buiten lopen wel heel leuk.
Ik denk dat het ene kind sneller stabiel leert lopen dan het andere, hoe dat komt weet ik niet. Jasper heeft altijd al wat meer tijd nodig gehad om stabiel te zijn, bv ook met zijn hoofdje omhoog houden. Hij heeft ook Fysio gehad, had een zwakke rompbalans. Hij heeft heel veel vooruitgang gemaakt dankzij de fysio. Hij loopt nu steeds beter en sneller, zal ook binnenkort wel gaan hollen =)

Nogmaals bedankt voor jullie reactie’s.