Ik geef nooit meer iets aan giro 555. Echt nooit meer!
Tot de tijd van die tsunami in Thailand gaven we altijd aan giro 555 bij bijzondere noodgevallen. En met die tsunami hebben we ook 50 euro overgemaakt.
Lazen we een poos later in het nieuws dat ze geld over hadden van die tsunami-ramp en dat ze dat besteed hadden aan de slachtoffers van de onlusten in Sudan.
Sorry maar ik had nooit geld in Sudan willen steken. Sorry voor de slachtoffers, maar in dat soort landen is er meestal geld en gelegenheid genoeg om arme mensen van eten en hulp te voorzien, maar het geld zit daar op de verkeerde plekken. Het is daar dweilen met de kraan open en de conflicten zullen nooit opgelost worden!
Plus een burgeroorlog is geen natuurramp en volgens mij was daar giro 555 primair voor bedoeld.
Vroeger toen ik op de lagere school zat, dacht ik al “Als ik later groot ben zijn de problemen in de derde-wereld-landen opgelost”. Ik ben nu groot en het is daar nog precies hetzelfde. De bezem moet maar eens goed door veel landen heen daar.
Ik had een beetje de hoop dat de gebeurtenissen in Egypte, Tunesië en Libië eindelijk eens iets los zouden maken en een soort spreekwoordelijke tsunami zouden veroorzaken waardoor al die dictators en geldwolven van hun zelf toegeëigende troons gestoten zouden worden. Maar volgens mij was dat ook ijdele hoop.
Dus om antwoord te geven op je vraag: nee, ik geef nooit meer iets aan giro 555, hoe erg ik die hongersnood in Afrika ook vind, want ze hebben ooit mijn geld gebruikt voor iets waar ik nooit geld in had willen steken. Als ze het voor een andere natuurramp gebruikt hadden, had het me niet uitgemaakt, maar niet voor de nasleep van een burgeroorlog!
Het had dus nu elke andere natuurramp kunnen zijn hoor, Haïti vorig jaar hebben we ook niks gegeven op giro 555 en als nu bij wijze van spreken België overstroomt, geven we ook niks op giro 555. Het gaat ons gewoon om giro 555, niet om de aard van de ramp.
Ik geef overigens wel aan andere goede doelen en we zijn ook donateur van verschillende goede doelen, dus het is niet zo dat ik niet wil helpen. Ik ben alleen kritischer geworden.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 07 Aug 2011 11:01:04