en kwaad, en huilt, is woest!
heel de middag.
ze was niet te troosten, ook niet af te leiden met liedjes, speelgoed of wat dan ook!
het enige dat ze deed: richting kachel om het mikka eruit te pulken (mag niet) overal op en onder klimmen om toch nog bij snoeren te komen (mag ook al niet) hondje uit zijn mand pesten, en er dan zelf in gaan (ook dat mag ze niet. en in de gordijnen hangen (en jawel: dat mag ze ook niet)
de laatste maand, als ze iets gaat doen wat niet mag, dan roep ik, dat het niet mag, en als ze dan opkijkt, ga ik haar afleiden. 9 van de 10 keer lukt dat dan. als ze niet weggaat, of doorgaat, dan ga ik naar haar toe, zeg nog een keer dat het niet mag, en haal haar daar dan weg.
vandaag deed ze dus echt alleen maar wat niet mocht, en werd woedend als ik haar dan corrigeerde.
afleiden met speelgoed: kreeg ik het speelgoed naar mijn hoofd. afleiden met drinken, vloog de beker door het huis.
ik heb haar vanmiddag wel 30 keer bij de kachel vandaan gehaald, iedere keer zij dus woedend.
gillen, krijsen, helemaal overstuur, uit kwaadheid.
en dan op naar het volgende wat niet mag.
haar bij me nemen hielp niks, resultaat: ze ging mijn gezicht open krabben (enne: ja, dat mag dus niet)
ze bleef maar aan de gang, en ik dus ook, met haar corrigeren, weghalen, pogen af te leiden. maar niks hoor, ze werd steeds kwaaier.
niks aan de hand verder, voor zover ik kan zien, niet ziek of anders wat.
en na 4 uur dit fenomeen had ik het dus gehad, blijkbaar, want ze zat bij me op schoot, me te krabben en mijn ogen uit te steken, en toen heb ik heel erg hard in haar oor gebruld: nu is het over, je mag het niet!!!
hier schrok ze enorm van (en ik dus ook) en toen was ze helemaal overstuur.
toen kon ik haar wel beethouden, en troosten met haar sopje, na een drie kwartier nasnikken viel ze in slaap, en nu drinkt ze bij pappa de fles.
haar boosheid lijkt over.
maar ik weet dus niet wat ik moet doen in zo’n situatie, ja: consequent zijn. maar ik ben zo geschrokken van mezelf, dat ik zo hard in haar oor brulde, waar ze zo van overstuur is geraakt. en dat heb ik dus gedaan!
wie heeft er tips, ze is 11 maanden, en snapt langzamerhand wel dat er dingen zijn die je niet mag doen. met corrigeren en afleiden is het normaal zo over. maar nu dus de hele middag.
op een gegeven moment dacht ik: ga jij maar lekker in je box zitten klieren, maar ja: daar zat ze dan, helemaal in paniek en boos. en toen dacht ik: daar moet ik de box ook niet voor gebruiken, dat moet een veilige speel plek zijn.
kortom: help!
mo