Gewoon een paar vraagjes

Ik hoor van veel moeders dat hun kinderen allemaal dol zijn op fruit…
Jeske niet. Zij is dol op groente, vooral bloemkool kan haar goedkeuring wegdragen.
Welke groenten mag ze nou eigenlijk nog meer hebben? Bruine bonen lust ze niet.
Broccoli vind ze maar zozo. Wortelen vind ze wel okee. Net als sperziebonen
Ik vind het overigens moeilijk om zelf een papje te brouwen, want moet ik dat dan net zo lang koken als ik dat normaal doe en dat dan fijnmalen? Lijkt me overigens ook het meest logische…

Ze zit nu aan 4 flessen van 210 water en 7 scheppen per dag… Ze slaapt 's nachts gewoon goed door. Maar vanaf wanneer mag ik de laatste fles vervangen door een papfles?

Jeske krijgt al een tandje… Ze is er vroeg bij en ze heeft er behoorlijk last van… Ze krijgt van die koelbijtringen om op te kauwen en dat helpt wel een beetje. Ze komt alleen moeilijker in slaap. Is er nog iets wat een beetje helpt?

Buiten mijn vragen gaat het verder prima hoor. Ze is sinds gisteren voor het eerst verkouden geworden. Dus ik loop de hele dag snottebellen te vegen, hahaha. Ze gaat dit weekend ook voor het eerst uit logeren. Ik vind het wel spannend hoor. Maar ik weet zeker dat het allemaal goed gaat komen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden…

Liefs,
Paula

Hallo,

Ik zag dat je dochter 3 mnd is. Mag ik vragen waarom je ze al groente en fruit geeft? Is dat niet erg jong? Of je hebt er misschien een rede voor?
Met de 6 mnd zijn de darmpjes pas echt ‘rijp’ voor vast voedsel. (Al krijgen veel kindjes al met 4/5 mnd).

Over het algemeen mag ze al best veel groenten hebben, alleen met bruine bonen, koolsoorten, ui en prei zou ik nog even wachten. Deze zijn nogal zwaar te verteren voor jonge kindjes. En nitraatrijke groenten mag je maar 2x in de week geven, niet meer.
Dan houd je nog genoeg over hoor, erwtjes, courgette, witlof. Kijk anders eens op keukenkikker.nl Daar staan ook een hoop recepten op.

Je kookt de groenten goed gaar, en dan kan je het pureren/prakken. Desnoods kan je er nog vocht aan toevoegen om het wat dunner te maken.

Succes! Gr Sandra

Ik weet niet of je er iets aan heb, maar ik kreeg inderdtijd het advies niet te snel op te geven met nieuwe smaakjes. Zo moet je meerdere dagen achter elkaar hetzelfde fruithapje geven. Bij Joyce was het zo dat ze het de eerste dag niet moest, de tweede dag een hapje en de derder dag stond ze er meer voor open.
Zo leerde ze fruit te eten.
En daarna op deze manier ook groente.

Ik vind ook wel dat je er best vroeg mee begint.
Wij begonnen er pas later mee omdat ik bang was dat haar darmpjes vast voedsel nog niet aankonden. Misschien een goede vraag aan de andere moeders of het consultatiebureau ? Want als het inderdaad zo is dat darmpjes vast voedsel nog niet kunnen verdragen krijgen ze er darmkrapjes van en geloof me, dan breekt je hart als je kleintje zo huilt en je begrijpt maar niet wat er is en het is ontroostbaar.

En voor het doorkomen van tandjes gebruikten wij speciale druppeltjes hiervoor.
Dat hielp altijd wel want na een druppeltje te hebben aangebracht viel ze vaak wel weer in slaap.

Groetjes van Miranda

Volgens mij begonnen wij met groete-/fruithapje toen Joël 5 maanden was ofzo.

Wij gebruiken het liefst Dentinox voor doorkomende tandjes. Gewoon op de plek aanbrengen. Wij doen dat met de vinger. Je kunt ook Chamodent druppels geven.

Groetjes, Mariëlle, Joël en Daniël

Lilypie Tweede Ticker

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Wat betreft het vast voedsel… Het lijkt wat vroeg, maar ik kreeg echt het idee dat ze er aan toe was. Dat bleek ook wel zo te zijn. Ze hapte meteen toe en na 6 hapjes had ze ook wel weer genoeg. Ze had/heeft ook nergens last van, geen buikpijn of krampen of diarree.

Jeske is erg groot voor haar leeftijd (67 cm, 7 kilo) en qua motoriek ligt ze ook een beetje voor. Maar dat kan denk ik ook komen omdat ze bijna twee weken na de uitgerekende datum geboren is…

Als ik haar vergelijk met mijn zoontje (met 11 mnd 9 kilo en 71,5 cm) is het zeker al een flinke meid zeg. En als ze van het fruit/groente geen last heeft…
Ik zou met citrusvruchten alleen nog wel even wachten, dat is wel scherp voor de darmen.

Gr Sandra

Ja je bent volgens het cb vroeg met hapjes
Maar dat was ik ook allebei mijn jongens hebben vanaf 3 maanden fruithapjes gehad en vanaf 4 maanden groenten
Vroeger kregen ze ook al snel fruit
Ben je bang voor allergietjes
En wil je zelf een hapje maken
Kook het fruit dan eerst goed voor je het geeft
Je kan het ook invriezen daarna
Zo heb ik het bij de boy`s van mij ook gedaan

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin