Gefrustreerd?

Mn kleintje is nu ruim 6,5 maand en slaapt nog steeds niet door.
Hij gaat al vroeg de nacht in om 19u al en slaapt dan tot 4 a 5u. Dat is 9 of 10 uur achter elkaar en ja, ik weet het, dat is gewoon doorslapen. Maar ik zou natuurlijk veel liever zien dat het 7u is… Later naar bed doen heeft geen enkele zin. Gisteren ging hij om 20.30 naar bed en meneertje werd om 4u wakker. Klaarwakker helaas. Een late fles geven heeft ook geen zin, 2 weken achter elkaar geprobeerd, geen effect.
Hij is al erg ver in zn motorische ontwikkeling. Rolde al met 12 weken en kort daarna ook terug. Zit al klaar in de kruiphouding, tijgert korte stukjes.
Het CB zei vorige week dat het dan lijkt alsof hij gefrustreerd is, hij wil meer dan zijn lichaam kan. En dat kan zn weerslag op de nachten hebben.
Wat denken jullie?

Hij is verder een enorm vrolijk kind, lacht altijd. Slaapt overdag over het algemeen prima. Is erg beweeglijk en ondernemend, heeft een duidelijk doel voor ogen en probeert alles om dat te bereiken (iets pakken bijv.) Wordt niet erg boos als het niet lukt, maar blijft gewoon proberen.

gaaaaaaap

Onze oudste was ook zo’n gefrustreerde baby. Die wilde veel meer dan ze met dat lichaampje kon. En elke keer als dan weer iets kon en ik opgelucht dacht, “hèhè, nu weer even geen gejengel omdat er iets niet lukt” begon het circus opnieuw want dan wilde ze iets nieuws kunnen! En zo bleef het maar doorgaan.

Verder was het een hele vrolijke tevreden baby overigens, gewoon een gezellig kind. Heel actief, ondernemend, enthousiast over van alles.

En nu ze groter is (9 inmiddels) zit dat nog steeds in haar karakter. Veel meer willen dan ze kan, heel leergierig zijn, heel veel vragen stellen over allerlei onderwerpen. Alleen nu is het beter te behappen omdat ze groter is, dus het komt er niet meer als frustratie uit.

Verschil is alleen dat onze oudste wel vanaf een bepaalde leeftijd lekker doorsliep, dus daar heb ik geen gouden tip voor. Het enige wat ik kan bedenken is structuur en regelmaat. Een vast ritueel voor hij de nacht in gaat. Ik weet niet of jullie een vast ritueel hebben? Hier hadden we al vrij snel een verhaaltje, slaap kindje slaap zingen met z’n (toen nog) drietjes. Mogelijk dat zo’n ritueel wonderen doet.

Zorg in elk geval dat-ie nog even een rustig moment heeft voordat-ie de nacht in gaat. Als je zelf vanuit een intensief computerspel op de X-box (ik noem maar wat)meteen je bed in stapt, slaap je ook niet meteen rustig. Zelf heb je ook een rustig moment nodig voordat je naar bed gaat. Zo werkt dat met kinderen ook.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Dec 2012 15:20:37

Ik denk idd ook dat er al een stukje karakter te zien is. Apart is dat hè, zo vroeg al.
Meestal kijkt hij met zn broer nog even naar de televisie, hij wordt dan helemaal rustig en ligt ontspannen (jaja, hij kan het wel) in zn wippertje te kijken naar Nijntje. Daarna naar boven, rustig pyjama/slaapzak aan, druppeltjes enz en altijd hetzelfde liedje zingen, al in het halfdonker, en daarna slapen. Hij slaapt meestal binnen 2 minuten, daar ligt het denk ik niet aan.
Poeh lastig, het breekt je zo op!

quote:
Ik denk idd ook dat er al een stukje karakter te zien is. Apart is dat hè, zo vroeg al.

Daarover gesproken: ik moest in september met de oudste voor de 9-jaar-inenting en daarvoor moest ik het groene boekje van het bureau meenemen. Daarin had ik nog de invulformuliertjes zitten van de CB-bezoeken van o.a. 1,5 jaar.

Praten we over 1,5 jaar he?! Klein mopje nog!

Op dat formuliertje moest ik in steekwoorden omschrijven “hoe ervaar je je kind?”. Dus woorden als actief, ondernemend, vrolijk, etc.
Al die woorden die ik toen opgeschreven heb (en dat waren er best heel wat), die kloppen nog steeds. Je voelt gewoon op die leeftijd al vrijwel feilloos aan hoe je kind in elkaar steekt!

Ik vond dat zo opvallend toen ik dat formuliertje teruglas!

Groetekes, Sje

Prachtig he, hoe snel je die karaktertjes aanvoelt!
Ik schreef op het eerste formulier van Jasper “tempramentvol” en dat klopt nog steeds maar al te goed! (die was dus ook altijd om 5 uur s’ochtends wakker, dus leef met je mee MamaJ, maar helaas heb ik ook niet de gouden tip voor je… Jasper slaapt nu overigens meestal wel tot ongeveer half 7 dus het kan nog beter worden!)
En bij Lisa schreef ik “lui” en dan niet zozeer negatief bedoelt maar meer als relaxt, vind alles wel best, lekker praktisch, niet te moeilijk doen…hoezo uit de borst drinken, flesje is toch veel makkelijker?!

Hoop voor je dat er nog een beetje verandering in komt, maar tot die tijd zelf vroeg naar bed!

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers