Geen uitdaging in groep 1


#1

Hallo,

Ik wil graag jullie advies over het volgende:

Onze dochter geeft de laatste tijd steeds vaker aan dat ze niet naar school wil. Als ik doorvraag zegt ze dat de school zo saai vindt. We leren er zo weinig en juf vertelt steeds hetzelfde. Ze komt gelukkig wel heel vrolijk uit school en gaat vaak ergens spelen.

Op de ouderavond 4 weken geleden, gaven de juffen aan dat ze hadden gemerkt dat onze dochter een ontwikkelingsvoorsprong had. Daarom gaan ze haar begin volgend jaar extra stof aanbieden. Ik ben een beetje bang dat ze steeds meer tegen school gaat op zien, dat volgend jaar een beetje te lang duurt. Wat zal ik doen, eerder aan de bel trekken of afwachten tot volgend jaar?

Ze is begin januari jarig en heeft vorig jaar al een half jaar halve dagen meegedraaid in groep 1. De school heeft een heel streng beleid ten aanzien van de afkapdatum, die is en blijft voor elk kind 1 januari.

Groetjes, Kirsten


Gewijzigd door - Kammi102 op 03 Nov 2013 22:15:35


#2

Hoi,
Ik heb even onderstaande tekst voor je opgezocht, komt uit een wetenschappelijk onderzoek van kinderen tot 6 jaar:

De ontwikkeling van kinderen verloopt niet lineair. Met name bij kinderen tot zes jaar verloopt die ontwikkeling veelal sprongsgewijs. Bijna iedere leerkracht kan zich zo’n kind voor de geest halen dat bij het begin van de zomervakantie nog zo’n uk was, maar zes weken later toen het schooljaar weer begon, plotseling als ‘grote meneer’ de school weer binnenliep. Een dergelijke sprong in de ontwikkeling van het kind kan van zeer tijdelijke aard zijn. Zo kan een kleuter met een voorsprong op zijn leeftijdgenootjes die voorsprong in de loop van het jaar weer verliezen.

De afkapdatum van 1 januari is er hierom ook niet voor niets (op verschillende scholen is die datum zelfs nog steeds 1 oktober)

Groetjes Nancy


#3

persoonlijk vind ik het een beetje vreemd dat ze wachten met extra uitdaging bieden. Waarom doen ze dat dan niet gelijk? Daar zou ik toch achteraan gaan hoor. En die ontwikkelingsvoorsprong hoeft natuurlijk niet zo te blijven, het kan ook dat ze straks een poosje stil staat maar het is wel belangrijk dat daar op tijd op in gesprongen word hoor!


#4

Hier zijn gecombineerde groepen 1/2, en zo kunnen de kinderen die
er interesse in hebben, af en toe meedoen met de groep 2 bezigheden.

Misschien dat er een andere groep 1 is met een actievere juf?

M.


#5

Ben me er zeker van bewust dat een ontwikkelingsvoorsprong best van tijdelijke aard kan zijn. Je hebt mij ook zeker niet horen zeggen dat wij een geniale dochter hebben Maar ja, op dit moment heeft ze dus even geen uitdaging en ik vind het belangrijk dat ze school wel leuk blijft vinden, ze moet er immers nog erg lang heen.

Denk dat ik toch maar eens voorzichtig aan de bel trek. Had het er nl. ook met een collega over en die zei ‘als je zelf geen leraar was, had je al lang aan de bel getrokken’, volgens mij heeft ze daar gelijk in. Wil niet gelijk als een zeurende of pushende ouder worden gezien.

Een combinatieklas 1/2 lijkt me ideaal, is de juf om de reden die wordt geschetst ook voorstander van … maar die is er dus niet.

Een andere juf vind ik geen optie, De juffen hebben het zelf gesignaleerd, dus ze zien het wel. Ze hebben ook als allerlei vraagstukken met haar doorgenomen, bijv. wat gebeurt er met de hoeveelheid water als ik het van dit smalle glas over giet in de brede glas enz… Bovendien vindt ze de juffen super en zit ze heel lekker in de groep.

Blijft lastig. Ik had achteraf gelijk moeten vragen waarom ze er tot januari mee wilde wachten, maar wilde niet gelijk drammen.



#6

Ben me er zeker van bewust dat een ontwikkelingsvoorsprong best van tijdelijke aard kan zijn. Je hebt mij ook zeker niet horen zeggen dat wij een geniale dochter hebben Maar ja, op dit moment heeft ze dus even geen uitdaging en ik vind het belangrijk dat ze school wel leuk blijft vinden, ze moet er immers nog erg lang heen.

Denk dat ik toch maar eens voorzichtig aan de bel trek. Had het er nl. ook met een collega over en die zei ‘als je zelf geen leraar was, had je al lang aan de bel getrokken’, volgens mij heeft ze daar gelijk in. Wil niet gelijk als een zeurende of pushende ouder worden gezien.

Een combinatieklas 1/2 lijkt me ideaal, is de juf om de reden die wordt geschetst ook voorstander van … maar die is er dus niet.

Een andere juf vind ik geen optie, De juffen hebben het zelf gesignaleerd, dus ze zien het wel. Ze hebben ook als allerlei vraagstukken met haar doorgenomen, bijv. wat gebeurt er met de hoeveelheid water als ik het van dit smalle glas over giet in de brede glas enz… Bovendien vindt ze de juffen super en zit ze heel lekker in de groep.

Blijft lastig. Ik had achteraf gelijk moeten vragen waarom ze er tot januari mee wilde wachten, maar wilde niet gelijk drammen.