Geen tandjes willen poetsen

hallo allemaal,

Onze dochter van net 1 jaar heeft inmiddels 8 tandjes. Tot een paar weken geleden lukte het aardig om ze te poetsen, nu helaas niet meer.
Een spelletje of afleiden helpt niet. Mondje houdt ze stevig dicht, hoofd schudt ze heen en weer en met haar handjes weert ze af. Er zijn al meer topics over geschreven maar ik kom er toch niet zo uit. Het enige wat ik nog kan proberen is een vingertandenborstel. Ik las ook diverse keren om ze in de houtgreep te houden, maar daar vind ik Robine met 1 jaar nog wat klein voor, het moet geen trauma voor haar worden. Hebben jullie nog ideeën? Nu geef ik ze gewoon de borstel en laat haar even spelen, daarna smeer ik wat tandpasta op haar tandjes, dat laat ze net toe. Krijgt ze in ieder geval wel fluoride binnen.

Ik hoor graag van jullie
Groetjes van Irma

Als je dochtertje al 1 jaar is geweest, dan heb je op het verkeerde gedeelte gepost

Momenteel loopt er ook een topic op het forum van 1 tot 4 jaar, dus wellicht dat je daar iets mee kunt.

Overigens is het tandenpoetsen hier ook in het begin drama geweest. Met 7 maanden kwam zijn 1e tand door. Een paar dagen was tanden poetsen leuk en daarna gillen en krijsen. Omdat ik tandenpoetsen erg belangrijk vind was het hier toch de houtgreep. Dat vond ik beter dan niet poetsen. Na de houtgreep hem zelf laten poetsen.

En wonder boven wonder is het na heel wat maanden drama ineens goed gegaan. Hij laat het nu gewoon toen als we zijn tandjes poetsen. Hij begint al te lachen als hij de borstel ziet. En dat terwijl we hem eerst in de houtgreep hadden, dus zo erg is dat nog niet. We bleven er terwijl we hem in de houtgreep hadden bij uitleggen hoe en waarom tandjes poetsen belangrijk is.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

hier ook de houdgreep…was er eerst ook op tegen maar das beter als geen tanden poetsen!
ruben gilt al als hij de t-borstel ziet aankomen en als het klaar uis en hij zelf mag poetsen is ie ineens stil…dus zo erg zal het dan wel niet geweest zijn

groetjes!

karin

Hey Irma,

Hier laat ik Alicia gewoon zelf haar tandje poetsen ik doe tande pasta op de borstel en geef hem gewoon aan haar tijdens de luier verschonen, ze haalt hem gewoon tussen haar tandjes door en de kiezen doe ik zelf daarna. Zo worden de tandjes ook schoon.

Groetjes Nicole

Mama van Alicia ( 04-11-2008)

Hier ook de ouderwetsehoudgreep. Sommige dingen moeten nou eenmaal goed gebeuren en je wilt vast geen dochtertje met bruine voortandjes en of gaatjes… dat houd ik mezelf tenminste altijd voor als Minke ligt te klieren en ik haar even moet vasthouden. Uiteindelijk wennen ze wel,hier gaat het steeds beter.
groetjes!

Hoi allemaal,

Het is idd de houtgreep geworden. Ze heeft al een gelig randje bij haar ondertandjes zitten. Ik heb het eerst nog met een vinger tandenborsteltje geprobeerd, maar dat is van siliconen gemaakt, ik heb het idee dat het niet goed poetst, je aait dan meer. Het is iedere avond huilen, papa houdt haar handjes vast en ik poets de tandjes. Ze houdt haar tong ervoor mondje dicht, enfin een waar drama, maar vooruit. Ze is nu 13,5 mnd, ik ben benieuwd wanneer ze het een beetje gata snappen.

Groetjes Irma

Tandenpoetsen is hier gelukkig geen probleem, als ik over de tandenborstel begin of hij ziet hem wil hij zijn tandenpoetsen.
Misschien kun je samen gaan poetsen jij haar tanden en zij jouw tanden. Wij poetsen 's morgens vaak samen de tanden dat vindt Marijn leuk om te doen en mama soms wat minder want tandpasta vlekken zijn niet de mooiste vlekken maar ja dat hebben we er voor over.

Marijn 08-04-2008
Dion 15-10-2009

Hallo,

Ik was even benieuwd of een van de tips nog heeft geholpen? Tandenpoetsen is natuurlijk wel belangrijk voor het gebit van nu en later.

Hoi,

Het gaat met de houtgreep, even flink huilen. Het siliconen tandenborsteltje vond ik te zacht, krijg ik het gelige randje nooit mee weg. Met een gewoon tanden borsteltje lijkt het nu wat minder te worden. Na het poetsen mag ze zelf even met het borsteltje spelen, vind ze wel leuk.

groetjes, Irma