Geen stuwing

Afgelopen maandag ben ik gestopt met de borstvoeding, omdat ik nog zo weinig had, adviseerde het cb om snel af te bouwen, het zou binnen 3 dagen gedaan kunnen zijn. Alleen 'savonds voor het slapen nog de borst, om in de nacht geen last te krijgen.
Dat heb ik idd gedaan, en dan 24 uur niet. Maar in de tussentijd (3 dagen) heb ik totaal geen last van mijn borsten, geen stuwing, geen druppelende tepels…
Ja, na 24 uur voel je de knobbels/melk klieren wat beter, maar dat is het.
Nu lees ik op internet allemaal horror verhalen met ontstekingen enz enz…
Ik denk dat ik vavavond die laatste voeding ook gewoon met de fles doe (kolven lukte me niet) en helemaal geen borst meer geef.
Doe ik hier goed aan…?
Heeft iemand ervaring met zo snel afbouwen en ook geen last ervan gehad? Of ben ik te voorbarig en komt t nog?

Groetjes!!

ps, wat gebeurd er eigenlijk met de melk die nu nog in de kliertjes zit? Moet je dat in de gaten houden?

Sommige kwartjes vallen pas jaren later…

Heerlijk toch, geen stuwing? Ik heb toen ook in een week tijd volledige bv afgebouwd en dat ging zonder problemen. Erik was toen een paar weken oud en dronk dus echt om de 3 uur, maar toch weinig tot geen last gehad. Je kan het gewoon proberen, om de laatste voeding door een fles te vervangen. Je merkt snel genoeg hoe je lichaam erop reageert.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ja, ik heb ervaring! 2x zelfs.
Toen onze oudste een half jaar volledige borstvoeding had gehad, wilde ik gaan afbouwen zodat ik haar tot ongeveer haar eerste verjaardag alleen nog de ochtendvoeding zelf zou geven.

Maar toen ik eenmaal begon met afbouwen, stopte de produktie acuut! Blijkbaar had mijn lichaam zoiets van “Oké, alles of niks. Dan maar helemaal stoppen”.

Helemaal geen stuwing gehad, gewoon van het een op het andere moment weinig of geen produktie meer! Verder ook nergens last van gehad behalve dan geestelijk want hier had ik me niet op ingesteld. Was even een flinke domper dat ik die ochtendvoeding niet meer kon blijven geven en onverwacht helemaal op flesvoeding over moest.

Toen de jongste een half jaar was, wilde ik weer op dezelfde manier af gaan bouwen maar dit keer was ik erop ingesteld dat het precies zou gaan zoals met de oudste. Zo kon het nooit tegenvallen als ik inderdaad weer niet die ochtendvoeding zou kunnen blijven doen.

En inderdaad, precies hetzelfde verhaal! Ineens nagenoeg geen produktie meer en ook helemaal geen stuwing of last gehad.

Dus kan best dat het bij jou ook zo is en dat je ook helemaal geen stuwing meer hoeft te verwachten. Blijkbaar is je lichaam er klaar mee en is je lichaam het ermee eens om te stoppen met borstvoeding.

Groetekes, Sje

Ow wat fijn, zulke snelle reacties!!!
Zit ik me weer druk te maken om niets!!! Internet met al die enge verhalen is ook niets voor mij…haha

En idd wat Sje zegt: mijn verstand weet dat dit het beste is, maar mijn hart…voel me heel erg verdrietig dat ik de 6 maanden niet vol kan maken.

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen dat het je tegenvalt dat je de 6 maanden niet vol hebt kunnen maken.

Als ik voordat ik moeder werd vriendinnen daarover hoorde klagen vond ik het maar gezeur want het was toch juist fijn dat je niet meer zo gebonden was. Inmiddels weet ik wel beter. Ik ben geen borstvoedingsgoeroe ofzo, maar borstvoeding geven is gewoon zo bijzonder en schept zo’n band met je kindje. Dan is het echt even omschakelen als je die allerlaatste voeding gaat geven.

Ik bleef dat in eerste instantie ook maar uitstellen. Een paar dagen lang was elke voeding de laatste voeding. Haha!

Lukte het jou trouwens ook niet om met de neusspray Syntocinon de voeding op gang te houden? Dat is speciaal gemaakt voor vrouwen die problemen hebben met de melkproduktie of met kolven.

Groetekes, Sje

Heb ik niet eens geprobeerd
Na twee weken steeds lastiger voeden met Sarah, ben ik naar het inloopspreekuur gegaan. Daar bleek ze met haar 14 weken afgevallen te zijn tot onder de 5 kilo.
Het was dus idd: Of proberen de borstvoeding weer op gang te krijgen Of volledige flesvoeding.
Ik heb toen snel de beslissing gemaakt. Om nu weer te gaan proberen elke twee uur aan te leggen, met haar tegen spurten…
Daarbij (en misschien een beetje egoistisch), ik was gewoon op. Ben 24 uur per dag, 3 maanden alleen met haar geweest. En ze huilde huilde huilde. Ik heb het wel eens aangekaart, maar wilde ook niet teveel “zeuren”. Ze groeide de eerste tijd wel gewoon goed, (soms wel 300gram per week) dus er was geen reden tot paniek.
Het is mijn eerste, en baby’s huilen nou eenmaal. Dat wist ik wel, alleen niet wat normaal is. Dus ik accepteerde het maar gewoon.

Maar nu…met de fles…jeetje wat zonde van 3 maanden gehuil. Het had zo anders gekund. Aan de ene kant zonde, aan de andere kant, ze heeft wel drie maanden de beste voeding gehad.

Lekker dat je geen stuwing hebt. Ik wil je wel aanraden om je borsten de komende weken goed in de gaten te houden. Als je harde plekken voelt kun je proberen om die weg te masseren(vaak komt er dan toch nog een beetje melk) blijven de harde plekken dan moet je even naar de huisarts gaan want dan kan je borstontsteking hebben. Niet om je bang te maken hoor. Heb zelf ook zonder problemen afgebouwd en gelukkig nooit een ontsteking gehad maar het is wel iets om op te letten.

groetjes Ramona