Geen macht over je peuter hebben

Hmmm…het is denk ik niet het feit dat Max er nog is dat dit soms moeilijker maakt. Eva is altijd pittig geweest en dat komt er nu goed uit. Max is best chill eigenlijk en die ligt gewoon te kijken naar Eva, zo van: waar maak jij je druk om? Ik vind alleen dat constante uittesten heel vervelend. Ik wil niet steeds de politie zijn, dus soms laat ik even de teugels los, maar dan moet ik ze weer strak trekken. Eva is denk ik op de schaal 1-10 een 6, dus wel heftiger dan Rico. Maar zij is ook heel vaak heel lief en grappig. Ze geeft me keurig een handje bv als we de straat over steken, dat hoef ik niet te vragen.

Wat het wél vervelender maakt, is inderdaad vermoeidheid. Max wordt nu steeds wakker om 6.15 uur zoiets en daar kan ik zoals jullie weten echt slecht tegen. Ook als ik om 22.30 uur naar bed ga! Hij maakt Eva wakker, die dan duidelijk moe is en daardoor ook lastiger wordt. Michele heeft er een topic overgeopend: als je alleen met ze bent, is het makkelijker. Ik vind Eva veel makkelijker op dinsdag en donderdag, als ik thuis ben, dan in het weekend. Het is niet altijd hommeles natuurlijk, die indruk wil ik ook niet wekken! Maar als ze slapen, lig ik soms wel moe op de bank. Na een half uurtje powernap kan ik er wel weer tegen, maar ik wist ook niet dat kinderen zoveel energie kunnen ‘zuigen’!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

oef ik had het vorige week bij de Hema. De hele tijd ging het goed, tot op het moment dat we langs een rek met ballen kwamen. Bo wilde een bal, en die mocht hij ook van mij, aangezien hij maar 1 heel klein voetballetje thuis heeft. Ipv dat hij er 1 pakt, gooit hij alle ballen uit het rek. Ik heb hem toen gewaarschuwd dat dit niet mocht, en alle ballen er in gedaan. Hup, Bo deed het zo weer. Ik heb toen gezegd dat hij geen bal meer mocht, heb hem opgepakt al krijzend en naar de kassa om de andere dingen te betalen.
HIj bleef maar aan gaan, dus ik tegen Bo: wil je een bal, JAAAAAA op een brul manier, dus ik zei, dat mag, dan ga je hem nu pakken en kom je gelijk teurg en niet de ballen er uit gooien. Dus hij rent er naar toe, wat doet hij, gooit hij weer alle ballen eruit!!!
Ik had toen gelukkig net al betaald, dus ik de spullen gepakt, ballen terug, en bo opgepakt al krijzend op mijn arm, en zo de winkel uitgelopen. HEt was zaterdag, dus lekker druk, iedereen keek mij omdat hij bleef krijzen en huilen, dit heeft zeker wel een 10 minuten geduurd. In die 10 minuten ben ik dus eerst met hem op de arm naar de auto gelopen om de spullen in te doen, en toen naar de C1000. Daar was het nog steeds drama en wilde niet in de kar. En iedereen maar kijken, maar ja, ik MOEST die boodschappen hebben. Dus toen heb ik zachtjes gezegd tegen bo, maam ziet dat je boos bent, kreeg ikw eer een hartverscheurende JAAAAAA. Toen zei ik, mama snapt dat wel, het is ook niet luek alle winkels in en uit, en dan ook nog geen bal, maar Bo moet wel luisteren, en dat dit de laaste winkel was en dat we dan lekker thuis gingen spelen, en wonder boven wonder, meneer werd rustig!!!

Als Bo echt stout doet in de winkel zeg ik ook tegen hem als hij niet luistert dat ze in de winkel ook een hoek hebben waar hij in kan staan, en heb dit ook al een keer gedaan. Het blijft moeilijk…

Ik ben er wel achter gekomen dat als ik zeg tegen Bo, ik tel tot 3 en als je bij drie nog niet klaar bent met stout doen, dan komt mama, dat dit heel goed werkt!!! Ik snap werkelijk waar niet waarom, volgens mij doen ze dit op het kdv ook, want ik heb die techniek nog nooit gebruikt, maar zodra ik zeg, moet mama tot 3 tellen? dan houdt hij gelijk op!!! hahahahah

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Morgan lacht mij soms uit als ik pissig ben en gelukkig kan ik mijn gezicht heel strak houden, en dan vraag ik zie jij mamma lachen en dan zegt ze lachend jaaaaa en dan vraagi kweet je het heeeeel zeker met een strenge stem en dan heeft ze wel door dat het menes is.

Groetjes,

Michèle

@Rainbow: nee ik bedoel niet dat max lastig is, haha ik bedoel gewoon dat je met een baby EN een peuter in huis natuurlijk wel vermoeider bent. ook al doet max niets toch slokt een kind energie op, omdat je er simpelweg op moet letten en constant in de gaten moet houden (opletten kost ook energie, + pampers van 2 kinderen verschonen, 2 kinderen verzorgen qua badderen, eten en drinken geven en bezig houden + de nachten die je eruit moet vanwege de nachtvoeding, max die eerder wel slecht sliep en jij toen wel elke keer op moest staan… kortom al die dingen slokken je energie op, dat ligt niet aan het ventje opzich he gekske. daarbij… slaapt max misschien nu wel beter dan in het begin vanwege zijn nekje en krampjes natuurlijk, maar je hebt ook zelf weinig tijd om je energie weer op te bouwen omdat het leven met je kids gewoon door gaat en jij er altijd voor ze bent en amper aan jezelf denkt, vind ik. en zo ben ik zelf ook, nadeel is dan wel dat je zelf geen nieuwe energie kunt opdoen die je een paar mnd geleden al bent kwijtgeraakt. snapje???

Wat een herkenbaar verhaal! ha! Die van mij wilde een hele tijd ook niet mee, en weglopen had ook echt geen zin, ze stond me zelfs uit te zwaaien!

Laatst bij de Ah net zo… dus ze is over de schouder mee gegaan… ik moest wel, want mijn andere schatje moest toch echt de fles hebben… Nou dat vond ze nog het minst leuke dat ze overd e schouder mee ging!

Maar idd… consequent blijven!! Dat werkt erg goed… en ja hoor mij frustreerd het ook gegregeld… soms lijkt het of je een ontaarde moeder bent die zomaar haar kind daar maar laat, of een moeder die niets onder controle heeft…

Maar opmerkingen van mensen in de winkel als van : “schattig he als ze zo ondeugend zijn” bek ik meteen af… Dat heb ik nu wel gehoord…

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

jeempie moeilijk hoor.
Hier een mannetje van bijna 2 dus nog geen peuterpuberteit.
Wat hier tot nu toe goed werkt is:
Ik gaan naar Bart door mn knieen en zeg: Bart ik wil niet dat je… of bart jij mag niet… de volgende keer ga je op de stip (stukje vloerbedekking in de hoek vd kamer) of in de hoek als we ergens zijn qwaar zijn stip niet is.
de volgende keer gaat hij 1 minuut (en als hij 2 is 2 minuten) op de stip.
Na die tijd ga ik naar hem toe en zeg waarom hij op de stip moest geven we een knuffel en gaan we door met de dingen vd dag.

De eerste keren zo een 20 x achter elkaar nu is vaak de eerste waarschuwing al genoeg.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat het geen wegrennertje is.

Het maakt ons trouwens niet uit waar we zijn want dan zeg ik bij de eerste waarschuwing: ze hebben hier ook een hoek.
Je kan maar duidelijk zijn denk ik dan.

Hoi,

Huisregels opstellen vijf voor binnen en vijf voor buiten.
Houd ze zich aan de regel dan mag ze een sticker plakken en knikker in de pot doen of iets dergelijks. Als ze aan het einde van de week een x aantal stickers heeft dan mag een extra verhaaltje ofzo. Einde van de maand en zoveel keer goed gedragen dan bijv een extra snoepje ofzo.
Daarbij conseqent blijven duidelijk blijven elke keer uitleggen kort en dadig waarom ze fout zat waarom er regels zijn en verder gaan waar je was.
Trekt ze iets uit de rekken zelf terugleggen en wel onmiddelijk en excusses aanbieden.
Wil ze niet gelijk mee d’r arm pakken en deznoods met een gillend schoppend slaant huilend kind de winkel uitlopen thuis gelijk een kriuis zetten.
Maakt ze het te gortig en er een mogelijkheid tot een staf hoek ofzo er haar er naar toe brengen zeggen waarom ze er zit en dat haar denktijd van drie minuten ingaat. huilt ze kan dan ka je niet nadenken tijd gaat pas in op moment dat zij ophoudt.
Naar bed gaan je ritueel aanhouden rekt zij het uit dan een dag geen verhaaltje liedje gewoon na tandenpoetsen in bed en kus knuffel en deur dicht klaar.

Ze zijn drie maar kunnen zicht heus wel aan regels houden. Maak de regels niet te moeilijk stel ze samen op en schrijf ze in haar bijzijn op. Ze kan wel niet lezen maar daar gaat vanuit oh mama meent de regels. Je kan die lijstjes ook altijd weer gebruiken door te wijzen waar de regel staat en deze op te lezen.
Houd ze zicht twee-drie maanden aan die regels mag je ervan uitgaan dat ze die weet en kan je eventuele andere regels opstellen.
Uitproberen zullen ze altijd grenzen zijn er voor de veiligheid maar zijn er ook om doorbroken te worden omdat ze eraan toe zijn. Is moeilijk om dat te herkennen maar overleg het dan.

Ik heb ervaring met het diva gedrag wat Eva vertoont die van mij heeft dit doorgemaakt vanaf het moment dat 2 jaar werd. Door opgegevewn moment bovenstaande door te voeren ging alles beter. natuurlijk is het nog even een week of twee doorvechten maar het geeft jou ook rust.
En belonen ze gaan er echt wel voor zeker als een beloning niet gehaald wordt.

Oja vergeet ik bijna het belangrijkst e van het hele proces Als ze iets goed doet haar eerste tien keer overdreven voor prijzen van bijv. Goh meid je heb mama echt geholpen door gewoon met mama mee te gaan toen we klaar waren in de winkel dat vind ik heel tof en goed van jou steek je duim omhoog en laat zien hoe blij je ermee bent… Ook als ze een keer lief speelt aangeven tijdens het lief spelen wat ben je toch lief aan het spelen.Mama kan nou echt even wat aan her huishouden doen gezellig hoor enzv. Na die tien keer bouw het overdijven af maar de complimenten moeten wel blijven. Daarmee bouwen ze zelfzekerheid op die een belangrijke rol speelt bij het opzoeken van de grenzen het is een uiting van onzekerheid van hun.
Klinkt raar maar het is wel zo.

Groetjes en veel sterkte.

lon106

Gewijzigd door - lon1306 op 18 May 2011 12:49:55

Gewijzigd door - lon1306 op 18 May 2011 12:54:26