Geen leuke opa

mijn zoontje van 2 jaar oud,gaat 3 keer per week naar opa en oma toe.
maar ga er altijd met een rotgevoel heen,mijn moeder vind het helemaal geweldig om op te passen,maar mijn vader niet.
hij vind mijn zoontje alleen maar lastig,hij knuffelt er wel mee,maar zoals verschonen wil hij liever niet en ook niet naar bedje brengen!
nou doet mijn moeder het altijd wel,maar soms moeten mijn moeder en ik samen weg,dan moet mijn vader even oppassen,maar dan moeten we zorgen dat hij verschoont is en op bed ligt omdat hij er geen werk van wil hebben,hij zegt dat het mijn zorg is en mijn kind is.dus ik moet hem verzorgen.
en hij heeft liever ook dat ik stop met werken,want het is mijn kind en niet zijn kind.
ik zit hier zo mee,en praten helpt niet,wordt hij alleen maar bozer om.
soms denk ik weleens van je mag toch dankbaar zijn dat je een kleinzoon hebt en veel kan zien,hoeveel opa’s zien hun kleinkinderen nooit.
ik wou dit even kwijt,weet soms niet wat ik moet.

ybruinenberg

Hoi,
Vervelend zo hè… Kan me je gevoel helemaal voorstellen. Daarintegen kan ik het gevoel van je vader ook voorstellen, drie dagen oppassen op een klein kind is best pittig.
Heb je misschien ooit overwogen om je zoontje naar een kdv of gastouder te laten gaan?
Of is het een mogelijkheid dat je moeder bij jou in huis komt om op te passen? Dan kan je vader zelf kiezen of hij daar wel of niet bij wil zijn.
Groetjes Nancy

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 30 Jul 2012 14:48:15

Hoe vervelend het ook voor jou is. Ik kan me de denkwijze van je vader wel voorstellen. Dat hij helemaal geen luiers wil verschonen dat begrijp ik dan weer niet. Maar standaard 3 dagen per week op je kleinkind passen is een hele opoffering. De opmerking hij mag blij zijn dat hij zijn kleinkind zo vaak kan zien daar ben ik het dan ook niet mee eens. Want ja kleinkinderen zijn leuk, maar het kan ook te zijn. Hij zal het misschien lekker vinden als het vrijblijvender is en niet zo vaak in de week hele dagen. Op deze manier offert zowel hij als je moeder veel vrije tijd op.

Kan hij niet wat minder naar je ouders en bijv. naar een crèche?

Mijn kinderen gaan 1 dag naar mijn ouders en 1 dag naar de crèche. Mijn ouders wilde ook wel 2 dagen oppassen, maar dat vind ik zelf te veel. 1 dag is genoeg, ze moeten nog wel opa en oma blijven en geen mede opvoeders.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Helemaal eens met Sandra!
Je vader heeft die hele zorgperiode al gehad, en je kunt niet van hem verwachten dat hij dit maar moet doen omdat jij toevallig een kind hebt. (zwartwit bekeken)
Misschien uitwijken naar een andere vorm van opvang inderdaad!

Groetjes Manderijn.

ik bedoel geen 3 hele dagen,1 hele en 2 halve dagen.
en mijn moeder doet het graag,want ze heeft niks te doen,ze heeft geen hobby’s of werk.dus dit vind zij een mooie tijdverdrijf

en heb geen ander oppas,en creche is te duur.

ybruinenberg

En is het geen optie als een gedeelte van die oppasdagen in jullie eigen huis plaatsvindt?

Dus bijv. die hele dag bij je ouders en die 2 halve dagen bij jullie in huis. Dan kan je vader evt. beslissen om thuis te blijven als je moeder die 2 halve dagen bij je zoontje is. Heeft je vader gewoon z’n eigen ding en zo blijft het voor iedereen leuk.

Of je bekijkt in overleg per week op welke dag het handiger is in jullie huis. Of eerst een maand zo uitproberen (1 dag bij je ouders en 2 halve dagen je moeder bij jullie) en dan evalueren hoe het bevalt voor alle partijen.

Het is voor je zoontje misschien ook fijner om niet 3x per week naar het huis van je ouders gebracht te worden. Als ik naar mezelf kijk; laat mij maar lekker in mijn eigen omgeving zijn. Het is misschien wel een wat beter en fijner ritme ook voor je zoontje als-ie niet elke keer op een ander adres geplaatst wordt.

Bovendien merkt je zoontje ook dat er een spanning om jou heen hangt elke keer dat je hem daarheen brengt. Dat heeft impact op een kind.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Jul 2012 16:39:49

Nah Sje, mijn gedachtengang dus ook. Ook ik kan me voorstellen dat een opa of oma dit niet altijd leuk vind. Om welke reden dan ook. Wellicht dat het dus een optie is om oma bij jullie thuis te laten oppassen, zo heeft opa meer de lusten en niet de lasten ( bij wijze van ) en gaat opa het misschien leuker vinden dadelijk om allen typische opa dingen te doen. Ik heb er altijd van genoten om bij mijn opa en oma te zijn, we kwamen er af en toe een dagje. Alleen wij kids, heerlijk dat opa pijl en boog maakte, kastanjes met ons ging rapen, brood met ons bakte enz enz.
Mijn broertje had thuis eens letterlijk een plunjezakje aan een stokje gemaakt. Klaar om van huis weg te lopen. Ik vroeg hem, " waar ga je heen dan " ? Waarop hij antwoorde " naar opa en oma, want die zijn nooit boos op me en doen tenminste leuke dingen". " Haha ja natuurlijk doen ze dat maar als je er woont zullen ze ook wel eens mopperen op je en moet je zo nu en dan iets wat je niet leuk vind ", zei ik. Waardoor de plunjezak weer mopperend uitgeladen werd.
Snap je mijn punt ? Het verschil zit in het verzorgen en een ietwat serieuze opvoedkundige taak, of zo nu en dan genieten dat de bengels er zijn en de tijd en ruimte maken voor ze om dingetjes te doen die alleen opa’s en oma’s doen.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ook ik begrijp je vader wel … maar dat even terzijde.

Kan je hier niet over praten met je moeder? Of merkt zij het niet eens?

Mijn ouders hebben ervoor gekozen in nood op te passen … Maar dit omdat zij 11 kinderen hebben en zich niet willen verplichten naar eentje omdat je dit dan weer naar alle 11 moet doen … Nu blijft het leuk. Ze komen zomaar langs, of met mij koffie drinken oid. Maar 3 dagen (of dagdelen) van de 5 is veel! Daarnaast geef je aan ook weleens met je moeder even weg te moeten … dus dan komt er nog een deel bij …

Probeer je eens in je vader te verplaatsen en praat er open met elkaar over… Misschien denk je dat is iets van ‘vroeger’ thuis blijven voor je kind. Maar ik vind kinderen belangrijker dan mijn werk. En als het niet lekker loopt met oppas loopt het nergens lekker … Dus open gooien jullie komen er wel uit… desnoods een ochtend minder werken? 2 dag(delen) klinkt als vriendelijker als 3

Ik vind het helemaal super dat je ouders dit voor jullie over hebben en doen! Wat fantastisch dat jouw ouders bereid zijn om 3 keer in de week!!! op te passen!

Groetjes

Gewijzigd door - goudvisje20 op 09 Aug 2012 09:15:17

quote:
Nah Sje, mijn gedachtengang dus ook

Team Esje-Asje is supersterk, dat weet je toch?!

Groetekes, Sje

okey het klinkt misschien geweldig,maar is het echt niet.
mijn vader is(sorry dat het plat klinkt)egoistish aangelegd,en dit zeg ik niet zomaar.
toen ik puber was(en niet eens een moeilijke puber)mocht ik niks,ik mocht maar 1 keer in de week naar mijn vriendin,en zelfs dat was teveel.
ik mocht niet op vakantie met vrienden.nee ik moest lekker gezellig bij hem zitten,terwijl dat ook niet zo is.als ik thuis was,dan was hij wel boven op zijn kamertje(hij is gek op muziek maken,en doet dat ook een beetje)!
mijn moeder mag niet veel weg,want nee dan is hij alleen thuis.
dus dat mijn moeder hier zit,kan dus ook niet.
ik heb gewoon een rare vader,hij is niet zo van de opa dingen doen met zijn kleinkinderen.hij zei laatst zelf tegen mijn nicht,dat hij blij was dat hij maar 1 kleinkind had,hij moet er niet aan denken dat hij nog meer bij krijgt!
dus hoezo een leuke opa/vader?!
sorry maar moest dit even kwijt!

ybruinenberg

Tsjah, en toch kies je zelf voor deze soort opvang!
Als je van te voren weet hoe je vader in elkaar steekt, als je dat zelf als niet fijn hebt ervaren, zou ik persoonlijk mijn kind er al helemaal niet heen brengen!

Groetjes Manderijn.

@yvon123

Ik kan je heel goed begrijpen hoor, maar hij past wel op!
En als je zoontje dadelijk wat ouder is, gaat je vader het vast wel leuk vinden hoor. hij is pas 2 jaar oud, en opassen op een 2 jarige is best pittig.

Maar mijn vader die wil zijn kleinkind niet eens zien! ik heb er ook niet echt contact meer mee. Hij belt als het hem uitkomt, en als we langs mijn vader gaan, mogen de klein kinderen dus ook echt niet mee hoor! hij heeft zelf ook nog 2 kinderen nu ( nieuw huwelijk) jongen van 8 en meisje van 7.

hij wil ook absoluut geen opa worden genoemd, hij heeft mijn dochter van 4 jaar nog nooit gezien!! het kindje van mijn zusje is 6 jaar oud, en die heeft hij toevallig 1 keer gezien buiten! en toen deed die aardig schijnheilig.
Nou dit vind ik geen leuke vader/opa!

in februari is mijn opa (vader van mijn vader) overleden, en toen belde die ons wel in die periode, en nu horen we helemaal niks meer van hem. terwijl hij toen vertelde ik wil het contact weer goed maken, en elkaar vaker zien blablabla! maar goed hij heeft dit dus nooit meer gedaan, en is gewoon verder gegaan met zijn ziellige leventje. voor mijn hoeft het ook niet meer dat contact, als hij zijn kleinkinderen niet eens wil zien!!

Gelukkig is mijn moeder ook opnieuw getrouwd, en heeft ze een hele lieve opa! dat voor haar haar echte opa is.
Van het bestaan van mijn vader weet ze niet eens! het heeft ook niet veel zin om dat tegen haar te vertellen.

Liefs X

Gewijzigd door - Nemo op 04 Aug 2012 16:08:58

Even daar gelaten of ik je vader snap of niet (ik ken je vader ten slotte niet), heb je er wel eens over nagedacht om je kindje op een peuterspeelzaal te plaatsen voor die twee halve dagen? Hij is ten slotte al twee. Jij kunt hem dan weg brengen en je moeder kan hem dan ophalen en even mee naar hun huis nemen tot jij klaar bent met werken.

Ik ken je financiele situatie niet (en die hoef ik ook niet te weten), maar er zijn speelzalen die een subsidieregeling hebben voor mensen met een lager inkomen.

Het is maar een idee maar moest er bij jouw verhaal gelijk aan denken.

En peuterspeelzalen zijn niet zo duur hoor.
Hier kost het 46 euro in de maand voor 2 dag delen.
je krijgt toch ook kinderbijslag neem ik aan?

Liefs X

Ik ken niet alle ins en outs dus het is best moeilijk om echt goed te kunnen reageren, dus reageer ik alleen op wat ik nu lees van jou.

Ik vind het persoonlijk niet terecht om te zeggen dat hij geen leuke opa is omdat hij niet wil verschonen en niet naar bed wil brengen.
ik bedoel mijn vader deed dat ook niet bij mijn zoontje, hij gaat gewoon over zn nek van poepluiers. tja de 1 kan daar tegen de ander niet. en naar bed brengen doet hij ook niet omdat hij van mening is dat als ik hem zelf naar bed breng hij dat gewoon gewend is en hij dan zelf een fijnere nachtrust (mijn zoontje dan he)
Ik vind hem om die redenen echt niet een minder leuke opa.
hij komt er ronduit voor uit dat hij zn luier niet gaat verschonen, en als hij ergens met hem heen fietst en hij is ergens en hij had in zn luier gepoept komt hij terug gefietst (dat was als we samen een weekendje daar waren oid) tja ik heb daar geen problemen mee kan er best wel inkomen.

Ik weet niet of je vader verder dingen met je zoontje onderneemt? b.v. fietsen of naar de speeltuin ofzo? die dingen zijn wel erg belangrijk om te doen als opa. gewoon bezig zijn met je kleinzoon moet niet zo’n moeite zijn. Als dit het geval NIET is zou ik toch een woordje met hem spreken. dan “wordt” hij maar boos. ok ij heeft niet gekozen voor een kleinkind maar hij zal zn eigen maar aan moeten passen. Ik neem aan dat hij van kinderen houdt anders was hij zelf in de eerste instantie toch ook geen vader geworden?

Wellicht dat als je het aankaart bij je moeder dat deze je vader erop aanspreekt ? Wat vind ze er zelf van ?
Als oma graag oppast kan ze dat ook bij jullie thuis doen, als opa liever niet zich ermee bemoeit is het een logisch gevolg dat oma dan de deur uit is als ze wel wil komen oppassen. Ik kan er toch al niet goed tegen dat een man de vrouw thuis houd.
En anders toch zoeken naar goede kinderopvang.
Mijn kindje onder brengen bij iemand die die dit eigenlijk niet wil, zou ik niet kunnen denk ik. Ik wil graag dat mijn kinderen zich overal gewenst voelen. Nu wil oma dat wel graag, maar opa niet en dat voelen de hummels echt wel aan. Dus als oma niet thuis wil oppassen vind ik het ook haar keuze om aan de nukken van haar man toe te geven en ging ik voor een andere oplossing zorgen. Opa heeft er niet voor gekozen om opa te worden ( hahaha maar goed ook dat hij dat niet zelf in de hand heeft ).

Ennuuuuhm hou je er even rekening mee dat dit nu allemaal op een openbaar forum staat ? Ik weet niet of er familie wellicht googled of zo.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 06 Aug 2012 08:12:54

@Nemo, dan vind ik jullie peuterspeelzaal best duur hoor… ik betaalde toen Noah daar naar toe ging, 12.50 per maand…
En ook hij ging 2 dagdelen in de week…

Is misschien ook inkomens gerelateerd…

Liefs, Melanie

Bij ons in de stad zijn de peuterspeelzalen een onderdeel geworden van de kinderopvang. Je betaald ook de uurtarieven van de kinderopvang.
Als je recht hebt op kinderopvangtoeslag blijven de kosten redelijk hetzelfde maar als je daar geen recht op hebt (bijv je werkt niet en je wilt je kind toch graag laten wennen aan het groepsgebeuren) gaat je dat toch een behoorlijke smak geld kosten in vergelijking met voorgaande jaren.

@Melanie_Christiaan
Dat is inderdaad een heel stuk minder ja als hier!!
Ik vond 46 euro ook al niet veel.

@yvon
Ik zou dus als ik jou was even wat informatie gaan opvragen misschien dat het bij jullie ook zo goedkoop is

Liefs X