Bedankt voor jullie reacties. Ik heb absoluut niet het idee dat er iets met het gehoor is. Ze reageerd goed op haar naam, evenals op alle bijnamen die ze heeft![]()
Ik las vandaag in de WIJ dat een kind rond de 11 maanden al veel woorden herkend, en daarbij ook een heleboel tips hoe je de taalontwikkeling kunt stimuleren. En dat was wel evens likken… Ik besef me namelijk opeens dat daar waarschijnlijk het verschil tussen mijn twee kindjes zit. Joey was in het eerste jaar alleen en tegen heb heb ik heeeel veel gepraat. Met alles vertelde ik wat ik aan het doen was (zo, mama pakt een schoon luiertje, en een doekje, oooeh wat is het doekje koud he? etc etc) Zodoende wist Joey ook wat er ging gebeuren als ik zei dat hij bv een schone luier aan zou krijgen.
Bij Jessey is dit allemaal heel anders gegaan tot nu toe. Want ik praat nog steeds hoor, maar tegen Joey! schaam schaam… Als ik met Jessey bezig ben is Joey vollop aan het kletsen. (en hij kan er wat van, pfff) en daar ga ik dan steeds op in. Terwijl ik een potje fruithap bij haar naar binnen lepel… oooh wat stom zeg, ik voel me er helemaal naar van… Het is gewoon mijn schuld, en ik kom er nu pas achter… nadat ik dat artikel heb gelezen…
Voordeel is natuurlijk dat ik hier echt keihard mee aan de slag wil gaan, en Joey ga leren dat mama soms gewoon even alleen voor Jessey er is, en later dan weer helemaal voor Joey. Ik moet een betere balans zoeken… Hebben meer mama’s van meerdere kindjes hier moeite mee?
Groetjes Anouk