Geen klanken

Jessey is nu 11 maanden, en ze maakt nog haast geen klanken! Joey riep op de leeftijd al heel vaak aaah en beh beh en oooh enzo. Jessey gilt alleen op verschillende toonhoogtes, en dan vooral keihard!
Op het laatste cb-bezoekje vroeg de verpleegkundige of ze al klanken maakte, en toevallig had ze de dag ervoor net voor het eerst een paar keer bah bah gezegd, dus ik antwoorde met ja. Maar het is daar ook bij gebleven en ze zegt het eigenlijk nooit meer…
Ze moet pas op 20 januari weer (de vorige keer was 2,5 maanden geleden, en eerder is er geen plaats…?) naar het cb. Ik maak me nu best een beetje zorgen, of is dit niet nodig?

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi,

om eerlijk te zijn heb ik geen antwoord op je vraag… mijn dochter is veel jonger (6.5 maand). Maar … je kan toch altijd het consultatieburo even bellen? Bij ons hebben ze nl liever dat je met vragen belt dan dat je blijft tobben…
succes!

Ik denk ook dat het per kindje heel erg kan verschillen.
Heb je wel het idee dat ze goed hoort? Kindjes die niet goed horen, maken ook niet makkelijk klanken.

Groetekes, Sje

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb absoluut niet het idee dat er iets met het gehoor is. Ze reageerd goed op haar naam, evenals op alle bijnamen die ze heeft

Ik las vandaag in de WIJ dat een kind rond de 11 maanden al veel woorden herkend, en daarbij ook een heleboel tips hoe je de taalontwikkeling kunt stimuleren. En dat was wel evens likken… Ik besef me namelijk opeens dat daar waarschijnlijk het verschil tussen mijn twee kindjes zit. Joey was in het eerste jaar alleen en tegen heb heb ik heeeel veel gepraat. Met alles vertelde ik wat ik aan het doen was (zo, mama pakt een schoon luiertje, en een doekje, oooeh wat is het doekje koud he? etc etc) Zodoende wist Joey ook wat er ging gebeuren als ik zei dat hij bv een schone luier aan zou krijgen.
Bij Jessey is dit allemaal heel anders gegaan tot nu toe. Want ik praat nog steeds hoor, maar tegen Joey! schaam schaam… Als ik met Jessey bezig ben is Joey vollop aan het kletsen. (en hij kan er wat van, pfff) en daar ga ik dan steeds op in. Terwijl ik een potje fruithap bij haar naar binnen lepel… oooh wat stom zeg, ik voel me er helemaal naar van… Het is gewoon mijn schuld, en ik kom er nu pas achter… nadat ik dat artikel heb gelezen…

Voordeel is natuurlijk dat ik hier echt keihard mee aan de slag wil gaan, en Joey ga leren dat mama soms gewoon even alleen voor Jessey er is, en later dan weer helemaal voor Joey. Ik moet een betere balans zoeken… Hebben meer mama’s van meerdere kindjes hier moeite mee?

Groetjes Anouk

Ik denk dat het goed is om er wat meer aandacht aan te besteden door veel met haar te praten, maar ik denk niet dat je je nu al veel zorgen moet gaan maken.
Rens was ook laat met klanken/praten. Bij mij op het cb gaven ze aan dat het belangrijker was dat hij taalbegrip had. Dus bv reageren op de naam of kleine opdrachtjes zoals pak de bal ed.
Rens was 18 maanden toen voor het eerst mama zei en inmiddels is hij bijna 2 en kletst me de oren van de kop.
Dus als er geen reden is om aan haar gehoor te twijfelen zou ik me nu nog niet zo druk maken. Ieder kindje heeft zijn eigen tempo.

groetjes Ramona

Hey dat van balans zoeken ben ik met je eens.
Maar of je nu met de een of met de ander praat,
de kleine zal er echt wel van oppikken.
Vind niet dat je nu de schuld op jezelf moet schuiven.
Denk ook niet dat dat nodig is.
Misschien gewoon afwachten en in de tussentijd toch lekker kletsen met je kleintje. En als je je echt zorgen gaat maken kan je toch een afspraak maken bij de huisarts?
Succes…
Groetjes Kristine

Ik denk dat het feit dat je met Joey praat eigenlijk alleen maar
goed is.
Je hoeft niet per se tegen haar te praten.
Voor haar is het horen van de taal genoeg.
En of jij wat zegt, of Joey, maakt helemaal niet uit.
Sterker: een “gesprek” tussen Joey en jou kan juist
een nog beter taalbegrip geven.

De kans is wel dat jullie met z’n tweeen zo aan het kletsen zijn,
dat Jessey gewoon geen zin en gelegenheid heeft om er tussen
te komen…
Betrek haar maar meer bij jullie gesprek, misschien gaat het dan beter!

M.

Jullie hebben gelijk, het is nutteloos om mezelf hier de schuld van te geven. Maar toch ben ik wel blij dat ik hier zo achter ben gekomen, want ik heb er vandaag extra goed op gelet, en Jessey vind het heel leuk om zo te kletsen! Ik heb veel geoefend op ‘‘ba ba ba’’ en dat zegt ze wel na Nu nog wat andere klanken er bij, en dan kletst zij me over een jaartje vast ook de oren van m’n hoofd! Haha!

Jessey is trouwens in hele andere dingen weer veel sneller dan Joey, ze kan sinds gisteren zelf gaan staan, en daar was Joey later mee En ze weet mijn aandacht trouwens wel goed te trekken als ze dat nodig heeft, want als ze zo hard gilt kijk ik wel om

Groetjes Anouk

Alles op haar tijd
Komt helemaal goed!

Maar ga alsjeblieft niet van die babygeluiden zitten maken.
Dat heeft helemaal geen zin.

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 13 Dec 2010 21:34:11

@Marcel
Mag ik geen babygeluiden maken in mijn bericht, of tegen Jessey? Tegen Jessey zal ik het verder ook niet doen hoor, maar omdat ik wist dat ze Ba ba al eens had gezegd ging ik dat met haar oefenen, en dat lukte! Vanaf nu word het ma ma instuderen Het blijft toch leuk als ze als eerste mama zeggen

Groetjes Anouk

quote:
@Marcel Mag ik geen babygeluiden maken in mijn bericht, of tegen Jessey? Tegen Jessey zal ik het verder ook niet doen hoor, maar omdat ik wist dat ze Ba ba al eens had gezegd ging ik dat met haar oefenen, en dat lukte! Vanaf nu word het ma ma instuderen Het blijft toch leuk als ze als eerste mama zeggen

Groetjes Anouk

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/6a5Jp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/TGRYp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

In je berichten mag je rustig je gang gaan hoor

Mama oefenen heeft geen zin }
Groot kans dat papa er toch als eerste uit komt

M.

dat is vaak zo, en Joey zei ook voor het eerst papa, maar dat bleef bij 1 keer, toeval! Daarna was het hele dagen mamamamama en opeens riep hij mij MAHMA! En daar ga ik weer voor

Groetjes Anouk