Geen groente eten

Waarschijnlijk ook al een veel geplaatst topic, denk ik zo. Maar wilde het toch kwijt…

Luka heeft al vanaf dat hij met 6 maanden vast eten mocht hebben supergoed gegeten, groente, fruit, brood, alles!
Maar nu de ppt is aangebroken is het al 2 weken een ramp, alsof hij ruikt dat er vitmaines in zitten of zo!
Fruit wil hij niet eten, hij houd zijn mond stijf dicht.
Met het avondeten eet hij alleen zijn aardappels en vlees op, maar zijn groente helemaal niet. Zodra wij het willen voeren is het, natuurlijk, gillen geblazen…
Naar ons gevoel hebben we alles geprobeerd: negeren, straffen ( op zijn strafkleed), belonen als hij wel goed gegeten heeft, geen toetje ( dan word hij om 3.00 uur 's nachts wakker van de honger), overdreven complimentjes maken, zelf zijn gang laten gaan ( dan komt er dus niets in zijn maag!), voeren en helemaal niets meer zelf laten doen (advies van cb…). Maar het helpt allemaal niet! En dwingen word afgeraden, en ik vraag me af of dat helpt…

Begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken of hij genoeg vitamines binnen krijgt, dus zijn we begonnen met Davitamon. Maar ja, ik vind dat geen oplossing! We weten niet meer wat we moeten doen…

Iemand tips? Of een hart onder de riem…

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Ehm… tjaah… een lastig probleem!
Toevallig ben ik er net een boekje over aan het lezen (speciaal voor mijn opleiding), en daar komen de volgende dingen uit naar voren:
-Een kind heeft ongeveer een soeplepel vol avondeten nodig
-Het kind zelf laten eten, lukt het niet, kan je er wat bij helpen.
-Als het kind niet wil eten, jammer, dan niet. Niet proberen toch nog een hapje, gewoon niet op reageren. Ook als hij wel wat gegeten heeft, niet zeggen, nog 1 hapje en dan krijg je een toetje of dan mag je van tafel: GEWOON VOLLEDIG NEGEREN.
-Het helpt om je kind voor een na de maaltijd aandacht te geven in de vorm van ermee ‘kletsen’, helpen bij het eten maken ed.
-Het toetje niet als machtsmiddel gebruiken, gewoon altijd een toetje geven.

Quote: "Kinderen hebben nergens zoveel macht over, als over het eten. Zo wordt een onbewuste basis gelegd voor onderhandelingen. niet eten wordt gestraft: geen televisie kijken, vroeger naar bed, niet voorlezen. Voor wat hoort wat: Als je je bord leegeet, krijg je een lekker toetje. De impliciete boodschap is, dat eten iets onaangenaams is waartegenover een beloning moet staan."
Ik denk dat je uit dit stukje al wel wat conclusies kan trekken.

Als jij je prettig voelt bij een multivitamine, gewoon doen!
Seth krijgt ook multivitamine kauwtabletten.

En dat eten komt vanzelf weer, en tot die tijd: Net doen of het je geen ene moer kan schelen!
Liefs, Anne

Lilypie Third Birthday tickers

Erik eet ook slecht groentes; hij lust wortels en bietjes en daarmee is het gezegd. Heel eerlijk? Ik ben er helemaal niet mee bezig. Zie het echt als een fase en het zal heus ooit beter worden. Hij eet gelukkig goed fruit en ik heb ergens gelezen dat als ze 2 stuks fruit per dag eten en geen groente, ze op zich nog niets te kort komen. Geef hem dan ook nog een vitaminetabletje en prima, toch?

Erik is (even afkloppen) nooit ziek en is hartstikke gezond en vrolijk.

Groetjes,
M

Ik vrees dat het geen groente willen eten bij alle peuter pubers een probleem is. Wellicht dat het hier na nog niet voorbij is. Je kunt uitleggen dat groente en fruit belangrijk is, ze erbij te betrekken als je boodscheppen doet en kookt, een hapje ondertussen laten proeven als ze willen maar dan houd het een eind op.

Ons dochtertje heeft vanavond hooguit 1 theelepeltje spinazie op !!! Wel goed haar vlees en gebakken krieltjes. Het is niet anders, kunt er wel een heel drama van maken maar dan eet je ook niet lekker.

Straffen en geen toetje vind ik uit den boze. Prijzen als je kind goed gegeten heeft kan altijd en o ja … dwingen zou ik ook nooit doen. Dan krijgt het kind nog meer een aversie tegen eten.

Laten we eerlijk zijn? … welke volwassene vind groente nu echt lekker?? Het kan ook heel smaakloos zijn en overal een sausje op gooien doen wij niet.

Je kunt tussendoor nog zelf een hapje voeren maar als het niet werkt zou ik het laten.

En lees wat @bakmama schrijft … een kind kan 10 dagen zonder eten dus waar maken we ons toch druk over ???

Groetjes Esther

Bedankt voor jullie reacties!
Ik las idd al dat het bij elke peuter een probleem is, maar ja, dit is mijn peuter…
Ik maak me gelukkig niet zelf echt zorgen hoor, maar met dit vind ik het toch wel erg vervelend, met name omdat bij zijn obstipatie fruit en groente erg belangrijk zijn… Maar dan alsnog kan ik het idd niet dwingen en dat hebben we ook niet gedaan. Ik hoop wel dat het niet lang duurt…

Het is altijd makkelijk praten, zie mijn dochtertje ook liever lekker groente eten maar zei eet haar fruit weer erg goed dus dat zijn dan toch de nodige vitamientjes.

Houdt Luka echt bij allerlei soorten fruit zijn mond dicht? Een potje fruit? Appelmoes? Misschien als straks de lekkere aardbeien komen??

Ergens heb je toch altijd de zorg, het bezorgde … ik denk dat elke moeder dat heeft. Hopelijk gaat Luka snel een stukje fruit eten of groente!

Gr Esther

Dan ben ik misschien een van de weinig volwassenen die groente wel echt lekker vindt hahahaha. Ik vind dat persoonlijk lekkerder dan aardappelen en een stuk vlees.

Zoals als ik al een in een eerder topic geschreven heb, heeft onze oudste zoon vanaf 18 maanden ook echt een eetprobleem gehad waarbij we zelfs videohometraining hebben gehad.
Hij is inmiddels 4 en sinds een paar maanden moet hij van ons 4 hapjes eten. Een hapje voor elk jaar. Hij moet verplicht 2 hapjes groenten eten, de andere 2 hapjes mag hij zelf kiezen. Dit is lang niet altijd makkelijk en de ene dag gaat het vloeiender dan de andere, maar hij eet nu tenminste wel iets en blijft ook de verschillende smaken proeven. Eet hij niet, dan gaat hij naar bed. Deze dwang lijkt tot nu toe bij hem te helpen en bij zijn jongere broertje (2 ,5) ook. Hij moet 2 hapjes groenten eten. Nou eet hij wel graag vlees, dus het is een iets minder moeilijke eter.
Als toetje wil hij altijd fruit.

Fruit gaat er gelukkig wel altijd goed in en brood ook.

Hier krijgen ze ook multivitamine hoor. De jongste krijgt een kauwtablet met als extra aanvulling nog 5 druppels vit. D en de oudste krijgt alleen maar vloeibare vitamine weg, dus die een theelepeltje van de Sterke Beer. En dit op aanraden van de arts-homeopaat waar we komen.

Gewijzigd door - Simzoe op 17 Feb 2011 10:06:59

Ik sluit me helemaal aan bij Mriek! Hier doe ik er eigenlijk ook niet moeilijk over als Minke een keer geen groenten wil. Zo lust ze bv geen andijvie. Zolang ze verder wel goed eten en fruit wel gewoon eten elke dag, dan hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Wat ik vaak doe om extra vitamines te geven is als “hapje”( bv einde middag als je staat te koken) gezonde dingen geven, zoals een paar reepjes paprika, wat cherry tomaatjes, etc. Dan hebben ze dat vast binnen en hier merk ik er eigenlijk niets van dat ze dan minder eten ofzo…
groetjes!

@bakmama … wat een HEERLIJKE gezonde gehaktballetjes !!! Goed idee … moey nu denk iktoch maar eens aan een keukenmachine want die heb ik niet. Het zijn vaak van die super grote apparaten en ik heb niet veel plek meer in mijn keukenkastjes !! maar het lijkt me toch wel heeeeeeeel handig.

Groente kan nog best grof zijn ook al koop je de fijn gesneden variant, nou daar trapt mijn dametje dus niet in

Heb je nog een keukenmachine tip?

Groetjes Esther

@bakmama: da’s idd een super idee, het verstoppen van groente. Vanavond hebben we het geprobeert met het prakken van zijn eten en alles door elkaar te mengen, ook het vlees. En geloof het of niet, hij at zijn halve bord leeg!
Pas toen er een groter stuk lof in zat wilde hij niet meer eten…
Eerst wilde hij alles apart in hapklare brokken op zijn bord om zelf te kunnen pakken, nu blijkbaar niet meer…
Soep wil hij niet hebben, hij heeft blijkbaar niet het gevoel dat dat avondeten is.
Maar de gehaktballetjes gaan we zeker proberen morgen!

Fruit weigert hij nog steeds te eten, bij opa en oma aardbeien, peer, mango en ananas geprobeerd. Maar helaas…

Maar we hebben nu zoiets van:’ Eet je niet, eet je niet’ en dat geeft wel wat rust. Daar lijkt Luka ook op te reageren, hij was vanavond bij het eten gezellig. We lieten hem zijn gang gaan met zijn eten en gaven af en toe een hap tussendoor. Draaide hij zijn hoofd weg, dan wachtte weer even met een hap. Zo at hij toch heel wat.
Geeft weer een goed gevoel!

Een staafmixer kan ook een hoop doen
Enne… je hebt ook een bakje voor eronder, deze bijvoorbeeld:

Werkt ook heel erg goed.

Liefs, Anne

Uhm… Mijn bronnen zijn:
Een kind moet minstens 10x iets eten, voor hij aan de smaak gewend is, MAAR het kan ook wel 20x duren.
Dus, ik zou nog even doorzetten

Maar moet ook eerlijk zeggen dat Seth nog nooit ergens van gekokhalst heeft.
Liefs, Anne

Onze dochter zit nu dus ook al in die fase. Ze weigert gewoon alle groente te eten behalve erwtjes en rode kool. De rest stopt ze in haar mond en komt er direct weer uit. wat ik ook probeer.
Ik was eigenlijk niet zo van de appelmoes, maar heb deze vandaag toch maar eens over de broccolie gedaan en ze at het helemaal op. Ik vraag me alleen af of dit wel zo slim is om te doen.

groetjes Jeuly

Ik zou het gewoon puur aan blijven bieden. Anders zou het zomaar kunnen dat je na verloop van tijd overal appelmoes op moet gaan doen, lijkt me niet gezond, er zit ook best wat suiker in appelmoes en zoals Bakmama zegt, ze proeven de echte smaken niet meer.

Gisteren at Fabienne ineens uit zichzelf een paar halve spruitjes !!! Het kan wel maar je moet het aan blijven bieden en de eerste 10 keer eten ze het niet tot dat wonderlijke moment wat ik gisteren had Dan toch ook weer flink prijzen hoor!

Wij zijn ook niet van het mengen met appelmoes of jus…
Wel prakken we nu even alles omdat hij anders gewoon echt niet eet, maar dus alleen zijn aardappels en groente en verder er niets overheen.
En hij moet ook niets van appelmoes hebben trouwens… Jus vind hij wel erg lekker, maar hij lijkt het niet te missen als het niet op zijn eten zit.

Ja zo dacht ik zelf ook al over die appelmoes. Maar ik had zoiets dan krijgt ze tenminste de groente binnen. Dan toch maar weer zonder blijven aanbieden, vind het ook belangrijk dat ze de smaken leert kennen.

Gr, Jeuly