Onze dochter heeft in het begin redelijk goed groente gegeten, alleen groene groenten niet. Maar wortels, bruine bonen, sommige potjes zonder groene groenten, at ze prima. Nu wissel ik het af. Een potje maar ook vers eten geven. Nu eet ze ook geen wortel-aardappelpuree (vers) meer en stukjes moet ze al helemaal niets van hebben. Ze eet 's ochtends wel pap, fruit gaat goed, maar vb brood en koekjes wordt ook kokhalzen (dat doet ze dus ook met groene groenten/stukjes).
Is dit een fase? En wat te doen? Wel blijven aanbieden? Ze krijgt altijd een toetje na het eten en als ze het niet lust/eet, biedt ik geen ander avondeten aan. En moet ik dan vers/potjes met stukjes geven? Of ook afwisselen en iets wat ze wel lust geven?
Pff, moeilijk hoor!
Geen (groene) groente meer eten
Sprong zal het niet zijn, want ze is 2 mnd te vroeg geboren. Dus de 6 mnd sprong heeft ze net gehad. Vandaag weer brood geprobeerd. Klein blokje met boter in de wangzak gestopt en kokhalzen en spugen. Zelfs nog pap van vanmorgen wat eruit kwam. De fles gegeven en die dronk ze wel helemaal leeg, dus ze heel wel honger. Ik ga het maar gewoon verder doen op deze manier, dan zal ze het vanzelf wel eten (hoop ik)
hoi hoi,
Misschien kun je je eens inlezen in de raply methode? Ik heb het hier deels toegepast. Het principe is dat het kindje alles ongeprakt krijgt. Nu duurde het mij dan veel te lang voordat moppie iets binnen kreeg (moppie was een kleintje) dus ik gaf haar geprakt maar bijvoorbeeld broccoli, wortel, bloemkool, sperciboon etc zo uit het handje. Dat maakt het interessant en ze eet het graag, nog steeds als ze zegt dat ze klaar is en ik geef haar hele spercibonen of broccoli eet ze nog lekker even verder.
groetjes,
Wendy
@Moppiesmama: ik heb me daar wel eens in verdiept (deels), maar ik geef haar vb ook een koekje in de hand. Dan sabbelt ze erop, maar als ze maar een ietsiepietsie klein stukje in haar mondje krijgt, begint ze al te kokhalzen. Vanmiddag dus een ienieminie stukje brood en toen kokhalze en spugen zelfs. Heel vervelend, maar waarschijnlijk zal ik (nog meer) geduld moeten hebben. En misschien het brood geven een paar dagen laten rusten? Vanavond had ik broccoli, wortel, aardappel en tartaar met de staafmixer gemaakt (dus erg fijn gemalen) en ook daarvan begon ze te kokhalzen.
Maar als ze dus in wezen op het moment pas ongeveer 6 maanden is, is ze dan wel toe aan stukjes als brood en koekjes? Brood begint ongeveer bij 7 maanden pas. Grote kans dat ze nog helemaal niet toe is aan stukjes eten.
Groetekes, Sje
@Sje: dat zou inderdaad kunnen. Alleen pap en fruit (heel iets grover dan potjes) eet ze wel normaal, terwijl dat toch ook wat dikker is. maar ik denk dat ik het brood sowieso maar even laat zitten en dan de groente maar even op 6 mnd potjes ga houden of verse wortels of zo, in ieder geval geen groene groenten, haha
Dat is dan inderdaad het proberen waard: even geen stukjes en over een maandje weer eens brood proberen bijv.
Groetekes, Sje
hoi,
Amy heeft ook een dikke anderhalve week eten met stukjes ( fruit en groenten) kokhalzend uitgespuugd. alsof ze voor het eerst normaal eten kreeg.
papfles, koek, brood en sap ging allemaal prima, wel minder, maar ze weigerde echt haar andere eten.
Of het nou een fase was of een hele heftige virus op haar luchtwegen, of tandjes…alles zou kunnen namelijk, tkam allemaal tegelijk. Bij Amy was het opeens over.
Ik zou het zeker blijven aanbieden…niet forceren natuurlijk, maar wel blijven aanbieden. Ze kent het namelijk al, maar heeft er gewoon geen trek in momenteel. Ze kan met hele andere dingen bezig zijn in haar ontwikkeling en eten is ff niet zo ‘belangrijk’ voor haar.
liefs annelies
Gewijzigd door - Happylife op 03 Jan 2012 08:33:38
De tandjes zijn wel in opkomst inderdaad. Onder heeft ze er net 2 door en boven zie ik ook al een klein wit puntje. 's nachts is ze ook regelmatig wakker (vannacht 3.30 uur en 6.15 uur) en als ik er Dentinox heb gesmeerd, slaapt ze weer lekker.
tja ik heb zo’n vermoeden idd… Vooral boventandjes heeft amy veel last van en dan is echt anders als anders met eten.
kan een combi zijn. Gewoon lekker doorgaan en als ze weigert…nou dan niet…geef je gewoon wat yoghurt /vla meer.
liefs annelies
@HAPPYLIFE: dat doe ik inderdaad ook. Vanavond dus maar weer wortel/bloemkool proberen (redelijk fijn) en dan daarna yoghurt. Dat laatste gaat er altijd wel in. MOgen ze trouwens ook al gewone vla als ze nog geen jaar zijn?
nee volgens mij niet, maar soms geef ik haar wel eens een likje en dat vind ze toch lekker… nergens last van dan hoor…haha.
liefs annelies
weet je wat amy wel luste wanner ze verder alles weigerde…bietjes met wortel. als ik haar een keer geen vlees of vis geef dan maak ik een mixje van biobietjes en wortel…super zoet natuurlijk…
Gewijzigd door - Happylife op 03 Jan 2012 15:23:05
Wij geven Jitse wel gewoon vla,
Meestal wel gemengd met yoghurt.
Groene groenten gaan er bij hem ook nog steeds niet in.
Twee happen, en dan duwt ie de boel weg.
En huilen alsof de wereld vergaat.
Maakt niet uit of we zelf maken of uit een potje geven.
Rode bieten gaan goed, bloemkool gaat wel,
bruine bonen zijn net zo favoriet als italiaanse maaltijden.
Zó op!
Natuurlijk blijven we de groene maaltijden ook aanbieden,
maar tot nog toe is het elke keer drama.
M.
HIer begint ze er inderdaad ook van te kokhalzen. Vandaag weer. Ik had aardappels, bloemkool en broccoli gepureerd, maar na 1 hap moest ze kokhalzen. Dan ga ik he tniet doorgeven, want dan weet ik dat elke hap zo gaat en soms kotst ze er dan zelfs nog wat anders uit.
Dus dan toch maar wat anders (toetje) geprobeerd en dat ging uiteraard wel goed. Vers eten moet ze sowieso minder van hebben. Alleen wortels/bloemkool gaan goed, voor de rest eigenlijk niets. misschien de bietjes maar eens proberen.