Geen fruit meer (sowieso weinig eten)

Eva is nooit een fruitmonster geweest. Hoewel, toen ze klein was, at ze wel keurig een heel potje Olvarit-fruit op, elke dag ééntje. Ze kwam dus prima aan haar vitamine C. OPEENS had ze genoeg van de stukjes die in die potjes zaten en toen schakelde ik maar om op Frutapura. Ik had natuurlijk al vers geprobeerd, maar dat was geen succes. Dat is jullie bekend. Ze slobberde de cupjes goed naar binnen. Maar wel maar één per dag en daarmee kwam ze maar op één stuk fruit i.p.v. twee. Ik vond dat nog altijd beter dan helemaal niets. En jullie voelen 'm al aankomen…ze lust nu OPEENS die cupjes ook niet meer! Wel gewone appelmoes, maar die geef ik niet wegens te veel suiker en dus niet gezond. Soms krijgt ze een fruitsmoothie van Friso, zo’n pakje, zodat ze toch iets van vitamine C binnen krijgt, maar dat is meer een traktatie zeg maar, die krijgt ze héél soms.

Probleem: Eva eet nu al dagen niets meer van fruit. Ze eet wel groente, maar daarmee komt ze bij lange niet aan wat ze nodig heeft. Ik krijg het er niet meer in. Als ze mij bv aardbeien ziet eten, zegt ze wel ‘aabeitjus’, maar als ik er eentje aanbiedt, draait ze haar hoofdje weg. Banaan gaat héél soms, en héél soms 1 klein stukje appel. That’s it. Hoe krijg ik haar weer terug aan het fruit en hoe erg is het als je kindje geen fruit eet?

Eva eet momenteel sowieso weinig. Ook tussendoortjes zoals liga’s laat ze staan en tussen de middag eet ze nog maar één i.p.v. twee boterhammen. Avondeten gaat meestal goed. Ik weet dat dit verder niet zo erg is, maar over dat fruit maak ik me wel een beetje zorgen?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Als eva zo gek is op appelmoes kijk dan eens voor biologische appelmoes, daar zit geen toegevoegde suiker in.

Enne het kan zijn dat ze even wat minder eten nodig heeft. Morgan heeft ook van die periodes dat ze minder eet. Oke Morgan is kwa fruit het tegenovergestelde maar die kan weer rustig al haar groente laten staan. Maar die heeft ook periodes dat ze minder eet. Ik zou me niet te druk maken, als ze maar goed drinkt. Als ze trek/ honger hebben eten ze toch wel en je zult zien als ze weer een groeispurt in gaat eet ze wel weer meer.

Groetjes,

Michèle

Ja, daar dacht ik ook meteen aan, de biologische appelmoes. Maar die zou ik ook niet elke dag eten, zo blijf je bezig!
Ook heb je knijpfruit van zonnatura, die hebben wij weleens als we weg gaan.

Verder zou ik vooral niet teveel meegaan in Eva haar escapades, omdat ieder kind in staat is om gewoon fruit te eten. Je kunt het natuurlijk wel afwisselen, dus soms appelmoes, soms knijpfruit, soms gewoon fruit in stukjes en je kunt zelfs nog een smoothie maken met bijv. aardbeien en melk.

Ik zou eens navragen of ze op het kdv ook geen fruit eet. Vaak is het zo dat als kindjes van dezelfde leeftijd het wel allemaal met smaak eten, Eva ook vanzelf gaat proberen, en zien dat het wel lekker is.

Verder zou ik er niet al teveel aandacht aan besteden, want dan heeft ze haar zin weer. Je biedt het aan, kan het eventueel op tafel laten staan, zodat ze tijdens het spelen een hap kan nemen, en klaar. Wil ze niet, ook prima weghalen en klaar! Niets erover zeggen, dat je het vervelend vindt oid (wat je wel vindt, maar niet laten merken!!). Je kunt een kind niet dwingen om dingen te eten die ze niet wil, terecht of onterecht niet wil. En dat weet een kind ook, en gaat daar natuurlijk ‘gebruik’ van maken, want daar hebben ze zelf de macht over.

Als je je echt zorgen gaat maken, kan je altijd nog even onderzoek doen naar bijvoorbeeld een multivitame (kauwtablet oid).

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Biologische appelmoes, dat is een goeie! Ze vindt appelmoes wél lekker. Maar ja, elke dag…ze moet ook gewoon fruit leren eten. Natúúrlijk doet ze het wel op het kdv, daar eet ze een halve fruithap en wat stukjes fruit. Zo is ze dan ook wel weer he? Dat knijpfruit ken ik ook, maar ik vrees dat ze daarmee niet uit de voeten kan en dat dus te veel gedoe vindt. Ik vind dat fruit ook wel duur Anne? De afwisseling is misschien ook wel goed, dus ik ga dinsdag (dan is ze thuis) wat stukjes fruit neerzetten. Klopt het dat je er wat citroensap op kan doen, zodat het niet bruin wordt??

Ik mag toch hopen dat Eef inderdaad nog een keer een groeispurt doormaakt, haha, anders blijft ze wel klein! Normaal eet ze ook, net als Morgan, goed en graag, dus het zal weer een fase zijn denk ik!

Klopt rainbow gewoon wat citroensap opdoen al is het niet nodig hoor, het zit tussen onze oren dat als het oxideert (das het bruin worden) het niet lekker meer is. Enne je kan gewoon zo’n plastic citroentje nemen, hoef je geen hele verse citroen voor te nemen

Enne Morgan heeft nu weer een brood aflik fase. Ze likt het beleg van der brood en als ze de kans krijgt laat ze het brood liggen

Groetjes,

Michèle

Verder als 1 stuk fruit kom ik ook niet hoor En als je aarbeien hebt hoeveel geven jullie er dan? Of kersen en druiven. Ik doe altijd maar een handje heb geen flauw idee

Koek blijft hier momenteel ook liggen. Ze hebben ook mnder nodig natuurlijk.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Hier ook een echt fruitmonstertje, dus kan je niet echt tips geven.
Ben ook wel even benieuwd hoeveel aardbeien/druiven jullie geven… Als het aan Joey ligt eet hij elke dag een pond aarbeien, heel de dag door! Als we de supermarkt in lopen zie je direct de aardbeien staan. AAAATJE roept hij dan enthousiast, haha! Hij krijgt momenteel elke dag een paar aardbeien en druiven in zijn bakje. Daarnaast wissel ik appel/banaan/perzik/nectarine en meloen af. Maar is dat eigenlijk niet slecht? Elke dag wel 4 aarbeien, en soms 's middags nog 2 als hij weer bij de koelkast AAATJE staat te roepen

Groetjes Anouk

Nou ja, hooguit slecht voor zijn tanden mama_snoekie, maar verder krijgt hij er niets van hoor

Seth is ook verzot op aardbeien, frambozen en blauwe bessen! Die krijgen wij altijd van oma, want ik vind ze veel te duur!

Rainbow, die van zonnatura heb ik maar 1x gehad, en die zijn inderdaad duur!
Je hebt ze ook bij de lidl, een stuk goedkoper en zit verder ook geen suiker bij, maar daar kom jij volgens mij nooit?! Ik neem het btw echt alleen mee als we een hele dag weggaan oid. Dus eigenlijk bijna nooit

Ik ga zelf volgende week eens proberen een smoothie te maken voor Seth, met soya melk, omdat ik heb daar aan wil krijgen, maar hij lust het niet

Trouwens, als het toch over fruit gaat, ik heb ook een vraag:
Hoeveel fruit geven jullie tegelijk, ik bedoel: Seth zou volgens mij wel 10 mandarijnen wegeten, als ik hem de kans gaf. Maar dan geef ik er max. 3 tegelijk. Hoe doe jullie dat?

@Mirema: ik doen inderdaad een vol schaaltje aardbeien, ik denk ongeveer 125 gram oid.

Liefs, Anne

Morgan is gek op blauwe bessen of zoals zij zegt beessies. Daar eet ze zo bakken van leeg. Maar ze krijgt een klein schaaltje. Thuis wordt het fruit verdeeld meestal over 3 momenten. Das dan 's morgens, 's middags en na het eten. Dit laatste omdat ze niet altijd een toetje in de zin van melkproduct wil hebben en dan krijgt ze fruit en dat kan varieren van een bakje appelmoes/ knijpfruit van de aldi tot echt een stuk fruit. En dan is het elke keer maar 1 ding.

Groetjes,

Michèle

ja dat vnd ik zo vreemd aan appelmoes, het is bijna nergens zonder suiker te krijgen, terwijl appelmoes het eigenlijk helemaal niet nodig heeft al die suikers. Het is al zoet genoeg van zichzelf!
ik geef rico wel ooit gewoon normale appelmoes hoor daar niet van, maar in de reformzaak kan je ook appelmoes zonder suiker (of zoetstoffen) kopen, en die eet hij ook gewoon netjes op.

Misschien heeft het weinige eten te maken met de warmte Rainbow, of misschien heeft ze wat onder de leden?
En heb je wel is geprobeerd banaan op dr boterham te doen? eet ze het dan wel? dat vind rico altijd erg lekker,
en je kunt ook vruchtjes in dr yoghurt doen, prak je het gewoon een beetje. die kun je in zo’n blikje kopen zo’n coctail mix weet je wel.
vind rico ook lekker. eet hij wel is bij opa en oma (door de yoghurt dan)

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik geef nu af en toe een losse aardbei, want ik wil eerst even kijken wat ze daarmee doet. Eerst ging die nog weleens op, maar nu niet meer. En straks probeer ik het eerst met bv 10 en als ze dan meer lust mag dat!

De Lidl kom ik inderdaad nooit Anne. Die ligt bij mij niet dichtbij en dan moet ik er de auto voor pakken. Uit gemakzucht ga ik dan naar de AH om de hoek of naar de Jumbo. Bij de AH hebben ze wel light appelmoes, maar daar zitten dan weer zoetstoffen in, dus misschien eens bij de grote XL kijken voor biologische? Bessen vind ik zelf heerlijk, maar belachelijk duur, 3,- voor een bakje! Gelukkig krijg ik ze af en toe van een collega met een bessenstruik. Gratis en voor niks, hmmmm!

Ik heb hier zo’n plastic citroen staan. Ik vind fruit inderdaad vies als het bruin wordt, maar dat betekent dan dus niet dat het rot is? Dan ga ik het gewoon voor haar neerzetten en kijken wat ze doet! Banaan op brood lust ze helaas niet, mama wel! En stukjes in de yoghurt, daar gruwelt ze van. Vindt ze denk ik eng ofzo? We zullen zien wat ze doet met het stukjes eten!

dan prak je het toch en dan kwak je het erin
zelfde als geprakte banaan op de boterham en de aardbei in partjes op de boterham HEERLIJK. Eef nie moeilijk doen he! anders komt neef rico langs

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Seth gruwelt ook van stukjes in de yoghurt hoor!
Die moet gewoon helemaal glad zijn.

Enne, ik kan het fruitmonstertje Seth wel even langssturen, dan kan hij laten zien hoe lekker het allemaal is

Liefs, Anne

Hier gaat het nog steeds goed (afkloppen) Vanochtend heeft hij zo een kiwi op. Ik was aan het lepelen en meneer wou hem zo hebben, ik nee dat kan niet de schil zit er nog aan Was hij naderhand boos omdat we 2 helften weggooiden Hij snapte niet dat het op was

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Laat Rico, Seth en Dylano maar even naar Eef komen. Ik haal haar wel van het kdv! Kunnen ze haar eens laten zien hoe lekker fruit is! Gisteren at ze huzarensalade. Vond ze lekker. Ik probeerde er gauw een tomaat in te frotten, maar die viste ze er meteen weer uit! En ook het abrikoosje werd vakkundig aan de kant geschoven. Hopelijk komt het toch ooit goed, want fruit is wel belangrijk!

@ Rainbow nee het is niet bedorven waarom denken mensen dat toch altijd. Als het groen word en haar krijgt dan is het bedorven

Groetjes,

Michèle