Geen brood willen eten en cb

Luka wil al ruim 8 weken geen brood meer eten, maar dan ook echt helemaal niet meer!
Het begon nadat hij flink verkouden was geweest, had at toen veel minder en dat vonden we niet zo raar. Maar dat is al weer 7 weken geleden en nog steeds wil hij geen brood meer eten!
Hij at daarvoor altijd 's ochtends en 's middags een boterham en die ging dan helemaal op.

We dachten dat het een fase was, en dat zal het waarschijnlijk nog wel zijn en we hebben het continu genegeerd en niets anders gegeven.
Maar het word nu wel een probleem… Hij is al te licht voor zijn leeftijd, voor hij ziek werd woog hij net 13 kilo. Maar nu weegt hij nog maar 11 kilo en hij is wel al 95 cm lang. Hij ziet er verder gezond uit en ik maak dan ook niet echt zorgen maar…
Er moet dus echt iets ingaan en het cb zegt nu ook: geef hem maar wat hij wil, hij moet aankomen ongeacht onze regels…

Sinds Vrijdag dus toch maar gaan geven wat hij wil, en daar is het volgende probleem: hij wil dus helemaal niets! Geen pap, geen muesli, geen crackers en geen yoghurt of fruit.
Wel wilde hij vandaag beschuit hebben, maar daar kan hij toch niet op leven als ontbijt en lunch?
Overdag en 's avonds eet hij verder goed, koekjes gaan er natuurlijk altijd wel in! Maar ik kan hem toch als ontbijt geen koekjes gaan geven?!

Maar het druist tegen mijn principes in, hij zal ondertussen wel weten dat hij sowieso dat koekje krijgt in de loop van de ochtend. Ik kan hem daar dus niet mee ‘chanteren’ zeg maar…
Het cb zegt dat ik me daar nu geen zorgen over moet maken, dat we dat er later wel uit kunnen halen en dat hij nu gewoon alles moet eten wat er maar in gaat om hem aan te laten komen. Anders moeten we naar de kinderarts ivm zijn gewicht…

Iemand nog advies of tips?

Onze zoon heeft toen hij bijna 1 was (toen was hij natuurlijk wel wat jonger dan Luka), ook 3 weken geen brood gegeten. Van alles geprobeerd. Wel in de mond geven, niet in de mond geven, op een lepel, in een bordje, in zijn handje. Niets hielp. Tot ik het aan een vorkje prikte en hij ook een vorkje in zijn handen kreeg. Ik prikte om en om aan het vorkje, eerst mijn vorkje, daarna zijn vorkje. Het kosste toen even wat geduld, want hij kon zelf nog niet zo goed eten, maar hij at weer! Misschien heb je dat al wel geprobeerd hoor.

Heeft hij niet last van een keelontsteking of zijn amandelen? Dat kan natuurlijk ook behoorlijk pijn doen.

Of iets van fruitontbijt, breaker, of wil hij dat ook niet?

Pff, vervelend hoor, zeker als hij niet al te zwaar is.

In ieder geval veel succes en hopelijk snel resultaat!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Hallo,

Vervelend dat je er zo mee zit dat ze niet wil eten. Ervaring zelf heb ik niet. Een vriendin van mij heeft ook een dochtertje en wou rond die leeftijd ook ineens geen brood. ze heeft van alles geprobeerd. Ze heeft toen een tosti zonder korst gemaakt. En opeens had ze weer zin. Ze heeft de tosti ook gemaakt in allerlei vormpjes en zo uitgebreidt dat ze gewoon weer brood kon eten.

Misschien is het ook een idee, om broodjes te vormen met van die cakevormpjes, zoals een vlinder, bloem en dergelijke. Zo is het brood wat kleiner. Als een idee kun je ze versieren als een cakje. twee kleine broodjes in een vorm van bv een vlinder, dun laagje pasta op elkaar leggen, boven en zijkant besmeren met een laagje boter en dan bedekken met een laagje hagelslag. Probeer het eerst met wit brood.
Wie weet vind ze het leuk om je er mee me te helpen en dat je het op den duur ook uitbreidt. Het is maar suggestie

Is misschien een eierkoek ook geen optie?

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Jolanda

Hallo,

Vervelend dat je er zo mee zit dat ze niet wil eten. Ervaring zelf heb ik niet. Een vriendin van mij heeft ook een dochtertje en wou rond die leeftijd ook ineens geen brood. ze heeft van alles geprobeerd. Ze heeft toen een tosti zonder korst gemaakt. En opeens had ze weer zin. Ze heeft de tosti ook gemaakt in allerlei vormpjes en zo uitgebreidt dat ze gewoon weer brood kon eten.

Misschien is het ook een idee, om broodjes te vormen met van die cakevormpjes, zoals een vlinder, bloem en dergelijke. Zo is het brood wat kleiner. Als een idee kun je ze versieren als een cakje. twee kleine broodjes in een vorm van bv een vlinder, dun laagje pasta op elkaar leggen, boven en zijkant besmeren met een laagje boter en dan bedekken met een laagje hagelslag. Probeer het eerst met wit brood.
Wie weet vind ze het leuk om je er mee me te helpen en dat je het op den duur ook uitbreidt. Het is maar suggestie

Groetjes Jolanda

Hallo,

Groetjes Jolanda

Hier ook heel lang geen brood er in gekregen. Tot ik er een zogenaamde molenboterham van ging maken Heel stom, maar meneertje vond het geweldig, en eet zijn broodje nu nog steeds zo: Sneetje door snijden en dubbel doen, en dat in 4 reepjes snijden, die reepjes als een kruis op het bord leggen en klaar is de molen Ook enthousiast juigen bij elk hapje en applaus geven werkt hier goed, want dan willen ze meteen nog een hapje. En sowieso alles altijd wat aantrekkelijker maken op het bordje. Bijvoorbeeld een gezichtje maken met oogjes van druifjes etc. Misschien is dat een idee?

Groetjes Anouk

Oei dat is balen om het zo maar te zeggen. Echt tips heb ik niet maar herken het zorgen maken over het gewicht wel. En ik zou indd hem op dit moment zijn zin geven want dat hij iets binnenkrijgt is belangrijker als het negeren van niet eten.

Mag hij hem zelf smeren anders zou je dat is kunnen proberen, Een verrassings
boterham vind Dylano ook helemaal geweldig, een boterham in vieren en dan 4 verschillende soorten beleg.
Pap uit een fles misschien.
Zelf wat siroop door zijn Yochurt laten doen.

Hoop dat hij snel weer gaat eten.

Liefs Michelle

tjs van mijn kant geen tips… die twee jongens van mij hebben werkelijk waar allebei 1.5 jaar geleefd op feta kaas…

iets anders aten ze niet

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Zo te lezen hoef ik me dus geen zorgen te maken!

Het hele creativiteitsgebeuren en het laten helpen hebben we ook gedaan, dat was dan voor 2 dagen leuk en dan ging het weer als van voren af aan… We zijn eigenlijk een beetje door onze creatieve uitspattingen heen!

We wachten maar gewoon af tot het over gaat, vandaag bij opa en oma heeft hij zo’n 6 beschuiten weg gewerkt. Dus geef ik hem dat morgen ook maar, dan eet tenminste iets.
Maar ik ben blij te lezen dat het goed komt!

Persoonlijk zou het mij ook te ver gaan om hem koekjes als ontbijt aan te bieden. Wel vervelend zeg dat hij helemaal niets meer moet hebben van brood en pap etc.

Is er niet iets met hem aan de hand in de zin van ziek zijn oid waardoor hij nu zo slecht eet? Ik zou hem idd proberen dan gezonde alternatieven te geven zoals beschuit, cracker oid.

Het lijkt mij dat als je eenmaal begint met koek als ontbijt en lunch je er niet makkelijk meer afkomt. Maar aan de andere kant lees ik dat het nu wel belangrijk is dat hij echt aankomt. Moeilijke situatie zeg, ik zou eerst voor de gezonde alternatieven gaan.

Sterkte ermee en ik hoop dat hij snel weer wat beter gaat eten. Want als hij het altijd gegeten heeft, dan lust hij het in ieder geval wel.

Groetjes,
Sandra

Mijn dochter heb tot 4 jaar geen brood gegeten of bijna niet.
Heb haar vaak aangeboden maar nee ze wou niet, nu gaf ik haar een rijsterwafel, crackers, beschuit, crosantje, pap en onbijtkoek als ze geen brood wou.

Met 4 jaar op de bassischool kwam ze ineens mama ik wil brood mee naar school en nu eet ze er 4 per dag op.

Sylvie heeft ook even een periode dat ze geen brood wil eten. Haar hoektandjes komen ook door en we dachten eerst daar zal het wel van komen. Maar koekjes gaan er dus wel in, net als bij jullie.
Dus dan kan het niet aan de hoektandjes liggen zou je zeggen. Nou smeren we 's ochtends gewoon 1 broodje voor Sylvie en leggen die in stukjes op haar bordje op tafel. Net zoals anders. Maar nu laten we dat bordje de hele dag staan (tot het echt hard word en niet meer te eten is natuurlijk ) en als ze honger heeft neemt ze dat maar. Het enige wat ze anders krijgt is rozijntjes of fruit. Ze krijgt soms ook nog wel een koekje, maar niet als vervanger voor het brood.
Wel geven we haar 's ochtends zo nu en dan melk met smacks of cornflakes, rijstwafels, ontbijtkoek of ontbijtdrinken.
Tsja je moet wat proberen, maar als ze echt geen honger heeft dan eet ze gewoon niet.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy

@Sandra1980: Luka is nu verder niet ziek meer, hij is gewoon zijn vrolijke zelf. Hij heeft verder dan ook nergens last van, op het cb denken ze ook niet dat hij ziek is of zo. Hij blijft gewoon achter in zijn gewicht en tja, daar moet dan naar gekeken worden volgens hun boeken…

Vanochtend heeft hij 2 beschuiten gegeten, dus dat vind hij wel lekker. Ineens vroeg hij ook vanmiddag om een tosti, dus die ook gemaakt en die ging er ook helemaal in! Hij weet dus donders goed dat hij nu krijgt wat hij lekker vind, hij probeerde het vanavond met het warme eten ook, toen zei hij dat hij een tosti wilde…
Nou, daar beginnen we dus niet aan!

We hebben nu afgesproken dat als hij overdag redelijk goed gegeten heeft hij 's avonds niet anders krijgt. Als hij overdag erg slecht gegeten heeft krijgt hij een tosti. En nu maar kijken hoe lang het duurt voor hij dat door heeft…