Geen avondeten


#1

Onze dochter van bijna 2 jaar weigert al een aantal maanden haar avondeten. Soms eet ze wel iets (spaghetti met saus, maar dan vist ze het gehakt eruit), stamppot (geen vlees erbij) of macaroni (ook zonder vlees). Ik zet haar een bordje voor, laat haar zelf eten of help haar als ze dat wil en haal haar bord weg als ze gaat spelen/niet eten. Toetje krijgt ze altijd. Ik snap dat het bij de PP hoort, maar ik vraag me af of ik op deze manier goed handel. het duurt al een maand of 4 en is begonnen toen ze erg verkouden was. Overdag eet ze wel goed. Brood, fruit, drinken en een koekje/snoepje krijgt ze.
Iemnad nog andere tips?

Oja, ook als ik 2 gebakken aardappels, 3 doperwten en 2 kleine stukjes vlees op haar bord leg, weigert ze, dus het ligt niet aan de hoeveelheid.

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!



#2

Toverwoord: negeren! Het is gewoon dwars, gewoon uitproberen wat ze aan het doen is want ze hoopt lekkerdere alternatieven te krijgen.

Alleen helpen als iets echt niet lukt (zelf iets snijden ofzo), maar niet meer voeren ofzo want voor je het weet is ze straks 6 en wil ze alleen maar eten als je haar voert. Da’s gekkenwerk natuurlijk.

Bord neerzetten en lekker zelf in soppie gaar laten koken. Geen aandacht aan besteden en gewoon zelf eten. Eet ze iets, compliment geven. Eet ze niks, jammer dan: na het eten bord weghalen en klaar ermee. Geen alternatieven aanbieden waarvan je weet dat ze die wel lekker vindt want dan is het eind zoek! Je merkt vanzelf of een kind echt iets niet lust. Zolang ze niet kokhalzen, lusten ze het. Dat ze het een lekkerder vinden dan het ander, da’s een ander verhaal. Dat heb je zelf ook. Als je mij laat kiezen tussen friet en sperziebonen dan kies ik ook friet maar dat wil niet zeggen dat ik geen sperziebonen lust.

Ik ben persoonlijk tegen dat toetje als ze niet eten. Hier hebben ze nooit (ook niet in de babytijd!) een toetje gekregen als ze niet aten. Beetje eten, beetje toetje, goed eten, heel toetje en niet eten, geen toetje! Er wordt zo makkelijk gezegd “het toetje hoort bij de maaltijd” maar ik krijg altijd het idee dat dat gezegd wordt door ouders die op die manier legaal toch iets aan hun kind willen kunnen geven omdat ze anders bezorgd zijn dat hun kind verhongert. Daar doet deze mama niet aan mee. Zolang ze genoeg drinken is er weinig aan de hand en als ze echt honger krijgen dan eten ze wel.

Een toetje kunnen ze “verdienen” hier. Ze eten vrijwel altijd belabberd, dus ik koop niet eens meer toetjes want ik kon ze altijd over de datum weggooien. Zonde van het geld!

En wat we hier inmiddels jaren geleden ook al ingevoerd hebben: met honger naar bed betekent niet dat je de volgende ochtend dubbel ontbijt krijgt. Klinkt heel hard maar als ze weten dat ze de volgende dag dubbel ontbijt kunnen krijgen dan leren ze helemaal niet eten 's avonds. Dus als ze hier om extra ontbijt vragen nadat ze op hebben waar ze normaal gezien genoeg aan hebben, dan denk ik eerst terug aan wat ze de vorige avond gegeten hebben. Hebben ze niks of een paar muizenhapjes op dan hebben ze pech en krijgen ze geen extra ontbijt.

Ze halen het die avond maar weer in als ze echt zo’n honger hebben.

Klinkt allemaal heel hard, maar ik moet ergens de grens trekken. Lunch zit hier ook een grens aan. Ze kunnen makkelijk 5 boterhammen op tussen de middag, maar dan eten ze 's avonds helemaal niet meer. Dus max 3!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 10 Apr 2013 11:19:46


#3

Heel erg bedankt voor je reactie. Ze vraagt eigenlijk nooit om extra ontbijt of lunch. Ik denk dat ze gewoon niet veel nodig heeft.
dit eet ze op een dag:
ontbijt: 1 boterham met boter en beleg en een bekertje melk
tussendoor: fruit (1 tot 1,5 st) en bekertje ranja
lunch: 1 tot 1,5 boterham met boter en beleg en bekertje melk
dan slapen 2 uurtjes
tussendoor koekje (biscuit of zo of soepstengel) met bekertje drinken
’s avonds: weinig tot geen avondeten en toetje (normale grootte)
voor het slapen gaan klein beetje drinken

Heel af en toe eet ze 2 boterhammen tussen de middag, maar verder eigenlijk niet. Ik weet wel zeker dat het uitproberen is, want als we vb soep eten, wil ze het wel.
Ik geef haar wel een toetje, maar inderdaad niet extra veel of zo om te compenseren. En na het avondeten krijgt ze zeker niets anders, daar ben ik heel strikt in.
Ik kan inderdaad proberen om jouw “toetjesmethode” in te voeren, dat zou wellicht stimulerend werken.
Bedankt voor je tips!



#4

Haha, grappig, moet je zien wat mijn meiden op een dag eten en drinken (en die zijn 8 en 9!):

Ontbijt: 1,5 boterham met vleesbeleg + 1 beker melk

Op school: fruit + 1 beker ranja

Lunch: 1,5 boterham, 1 plakje ontbijtkoek + 1 beker melk

Uit school om 14.30 uur: klein koekje of snoepje (niet groot want ik wil dat ze 's avonds eten!) + 1 beker ranja
(De oudste eet haar fruit op school de laatste tijd niet meer op dus die moet van mij haar fruit opeten bij wijze van lekkers. Ze krijgt dan geen koekje of snoepje meer want ik wil haar stimuleren om haar fruit wel goed te eten op school)

Avond: wisselend, meestal weinig tot niks + 1 beker melk
Voor het naar bed gaan: 1 beker ranja en afhankelijk van wat ze gegeten hebben hebben krijgen ze evt. nog iets van een klein koekje of snoepje. Maar daar zijn we dus heel streng in: weinig of niks eten, dan niks lekkers meer voor het naar bed gaan!

Eigenlijk eten en drinken onze meiden zo ongeveer hetzelfde als jouw dochtertje en blijkbaar hebben ze daar zelfs als ze 8 en 9 zijn genoeg aan, want ze zijn echt zelden ziek of verkouden, groeien verder goed en ontwikkelen zich goed. Rare wezens, die kinderen!

Succes met je toetjes-offensief. Mogelijk werkt de methode bij je dochter en gaat ze daardoor wel weer beter eten.

Hou je ons op de hoogte?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 10 Apr 2013 12:12:28


#5

Ik baalde daarook van, zeker omdat Dylano ondergewicht had. Hier werkte een beloningsbord en appelmoes. Hij was wel ouder. 3 3 1/2 jaar. Apoelmoes is hier nog steeds.
Watvheb ik dan vreetzakhe hihi.
'S morgens 3 boterhammen
Tussendoor thuis fruit en koekje op school alleen fruit
Tussen de middag 2 boterhammen plus plak ontbijtkoek en uit school nog snoepje of koekje.
Avondeten redelijk normaal nu. Zelden toetje wilt hij niet, alleen chocoladetoetje
En dan is het nog een paling heb vrijdag zelfs extra meet en weegmoment.

Liefs Michelle


#6

Dat vind ik persoonlijk ook riskant om overal appelmoes bij te serveren om het aantrekkelijker te maken. Ik ken een volwassene en die lust ongeveer niks zonder tomatenketchup. Bjek!
Mijn tante maakte vroeger voor mijn neefje alles lekkerder met suiker! Doopte ze zelfs de stukjes brood met smeerworst in de suiker omdat-ie het anders niet at.

Groetekes, Sje


#7

Hier valt het gelukkig mee. Wij doen er steeds minder bij en dat gaat goed. Ook is het alleen bij gekookte aardappels, en die eten we hooguit 3 keer per week
Gatver alles met suiker moet er niet aan denken!

Liefs Michelle


#8

Oh dan valt het inderdaad mee. Ik zag het al voor me dat er zelfs bij macaroni en bami appelmoes op tafel staat.

Weet je wat we hier weleens doen? Als we bijv. bami of nasi hebben, dan zet ik ook altijd kroepoek en een schaaltje cashewnoten op tafel. Dat lusten ze natuurlijk wel maar daar word je niet groot van, dus dan mogen ze na een bepaald aantal afgesproken happen een stukje kroepoek of een nootje pakken. En als ze dan goed gegeten hebben, dan krijgen ze bijv. nog een paar stukjes kroepoek of een paar nootjes.

Dat vind ik dan een ander soort beloning omdat het bij de maaltijd hoorde.

Groetekes, Sje


#9

Nee bij nasi, macroni ed komt hier geen appelmoes bij brr. Hier zijn gerechten met rijst geen probleem meestal.

Liefs Michelle


#10

Hier is Hollandse pot meestal geen probleem. Die gekke meiden van mij lusten zelfs gewoon spruitjes! Omgekeerde wereld!
De oudste kon bij oma een keer kiezen: wil je frietjes of wil je aardappelen met bloemkool? Koos ze dat laatste!

Groetekes, Sje


#11

Nou Dylano gaat toch echt voor de friet spruiten lust hij ook, wel met appelmoes

Liefs Michelle


#12

Sje, wat nou als je meiden goed gegeten hebben sávonds en ze willen de volgende ochtend 2 boterhammen eten mag dat dan wel en als ze slecht hebben gegeten de avond ervoor mogen ze niet meer dan 1,5.
Ik vind dat een beetje vreemd eigenlijk, de dag begint toch met een schone lei om het zo maar even te zeggen, het zijn opgroeiende kinderen en wat is nou een sneetje brood meer.
En dat van geen toetje geven … daar krijg je toch alleen maar strijd over. De meiden denken vast stik maar in je toetje ik eet toch lekker niet en dan wordt het z’n getouwtrek lijkt mij.

[img]http://lb3m.lilypie.com/my9gp1.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />


#13

Als ze gewoon goed gegeten hebben 's avonds en ze willen dan de volgende ochtend extra ontbijt dan maakt me dat niet uit.

Tuurlijk begint een dag met een schone lei, maar we gaan geen maaltijden verplaatsen. Anders weten ze altijd: maakt me niet uit dat ik met honger naar bed ga, ik kan morgenochtend zoveel bij-eten als ik wil. Dat schiet toch niet op? Op een gegeven moment doen ze helemaal geen moeite meer om 's avonds te eten!

Als je kinderen 8 en 9 zijn en altijd al slecht avondeten, dan moet je op een gegeven moment iets en op alleen maar brood word je niet groot! Het is ook niet zo dat dit altijd al zo geweest is, we hebben het een tijd geleden ingevoerd toen ze steeds vaker om extra ontbijt gingen vragen. Toen gingen er bij ons bellen rinkelen.

Over toetjes heb ik nooit strijd gehad want ze zijn al sinds de babytijd gewend dat ze gewoon geen toetje krijgen als ze niet eten. Dus ze weten niet beter, er wordt ook nooit om gezeurd.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 Apr 2013 10:52:00


#14

Zou de appelmoes zijn vruchen hebben afgeworpen de kleine man is uit het ondergwicht gedoe. Lengte en gewicht hoten nu ook bij elkaar. Wel klein manneke voor zijn 4 1/2 volgens mij. Hij is ni 1.06 meter en 16 kg.
Op 7 maanden ruim een kilo erbij. (Ribben kun je nog tellen) maar me is happy.

Liefs Michelle


#15

Bij ons heeft met onze zoon (nu 3,5 jaar) het ook een hele tijd met 2 jaar, wij hebben het genegeerd en ineens begon hij weer te eten.
Zij zijn volhouders, maar wij houden het langer uit!
Nu eet hij al ruim een jaar als een bouwvakker, dus ik zou me er geen zorgen om maken…