Rens is de laatste dagen erg lastig. hij wil vooral graag z’n zin doordrijven. als ik hem iets verbied is het gelijk “maar ik wil het”. Hij blijft dan doorgaan. Nou heeft hij aan mij dan wel een verkeerde want nee is nee. hij kan dan echt ontploffen, gaat gillen, slaan en schoppen.
Van mij mag hij dan naar de gang vertrekken om af te koelen en na te denken. Meestal gaat hij dan nog meer gillen slaan en schoppen. Ik heb hem uitgelegd dat ik dat niet accepteer en dat het zeer doet.
Toch blijft hij aan de gang, komt 100 keer van de gang af en blijft slaan en schoppen.
Nou ben ik niet van plan om me te laten slaan door hem. Gevolg is dat ik hem dan meestal maar zo beet pak dat hij me niet kan slaan, net zo lang tot hij inbind en wel op de gang blijft zitten.
Maar erg prettig vind ik dat niet.
Heeft iemand nog tips om hier mee om te gaan? n is dit normaal gedrag voor een kleuter van 4?
Mijns inziens moeten ze op die leeftijd nog echt leren om met hun boosheid om te gaan en past dit gedrag bij de leeftijd al is de een hier misschien een beetje erger in als de ander. en Rens is altijd al een pittig kereltje geweest.
Toch krijg ik vaak het commentaar dat ik hem harder moet aanpakken.
Maar hoe doe je dat dan?
Onze regels zijn duidelijk en we zijn daar behoorlijk consequent in. We bieden hem in bepaalde dingen ook wel keuze’s om hem het gevoel te geven dat zijn mening ook telt.
Hij krijgt complimntjes bij goed gedrag en bij slecht gedrag krijgt hij een waarschuwing en als hij dan nog door gaat mag hij op de gang.
Daarna praten we altijd met hem over wat er aan de hand is.
Ik wil niet gaan lopen schreeuwen en terugslaan geloof ik niet in. Ik let er op dat er wel een plezierige sfeer in huis blijft.
Ik hoop eigenlijk dat dit gewoon een fase is die ook weer overgaat.