Bo heeft als baby tot zijn 1,5 jaar ongeveer fysiotherapie gehad. in eerste instantie vanwege het feit dat hij KISS had, maar daarna omdat hij lkast had van een stijve rug.
We zitten nu bijna een jaar op peutergym, ook omdat hij zich nogal stijf beweegt. Ik zie echter geen duidelijke verbetering, zijn fijne motoriek is prima, maar de grove motoriek laat dus wat te wensen over.
Een 2 maand terug een gesprekje er over gehad met zijn kdv. Wij hadden een voortgangs gesprek wat gebruikelijk is 3 maanden na de start datum van de opvang. Alles was dus positief, en hij kan motorisch gezien ook alles, alleen mbt het bewegen is hij dus stijf.
Het zat mij niet echt lekker, en ik heb dit dus ook met zijn gym juf besproken. Ik weet dat je niet moet vergelijken, maar als ik dit vergelijk met leeftijdsgenootjes, dan is de manier waarop Bo zich beweegt en andere leeftijdgenootjes, een wereld van verschil.
De gym juf vond dus ook dat hij erg stijf is in zijn bewegingen, en daarom het ook erg belangrijk vind dat hij blijft gymmen. Nu was dit ook wel de bedoeling, maar op basis daarvan toch maar de fysio gebeld, en vorige week hadden we zijn eerste afspraak. Het blijkt dat hij zijn rug idd zoveel mogelijk recht houd. Dit valt voornamelijk op tijdens het rennen, gaan liggen etc. Hij maakt dus moeilijk buigingen en draai bewegingen. Normaal gesproken is het zo dat kinderen die wat ouder zijn, en dit hebben bij de fysio komen, maar dan is het al in een vergevorderd stadium in de zin dat het dan veel moeilijker is om dit probleem aan te pakken.
Ze gaf dus haar complimenten aan het kdv en de gymjuf dat het zo vroeg al is opgemerkt.
morgen hebben we weer een afspraak, en dan zal ze meer testjes doen. Kijken waar hij nog meer problemen mee heeft.
Ik ben benieuwd, maar hoop dat het mee valt. Ze hadden al wel gezegd dat als een kindje als baby zijnde al fysio nodig heeft, een kind dit ook vaak nodig zou hebben als het wat ouder wordt. had gehoopt dat het niet had gehoeven , maar goed, het is nu eenmaal zo.
Het is nu zaak dat Bo zoveel mogelijk zal bewegen, en op zijn kdv bieden ze de mogelijkheid om vanaf 3 jaar daar ook 1 keer per week te peutergymmen. Dus hij zal dan 1 keer met mij gaan gymmen, 1 keer op het kdv en dan nog fysio. Ik zit nog te denken om 1 keer per week ook nog eens te gaan zwemmen. Maar misschien is dit te veel van het goede. Wat vinden jullie?Punt is wel dat als ik ga zwemmen, dat dit dan wel recreatief zwemmen is, want de peuterzwemles is helaas op het zelfde tijddstip als de peutergym, dus dat schiet niet op dan.
Wat vinden jullie , zal ik naast het gymmen dan ook nog iedere week gaan zwemmen, ook al is het dan geen officiele zwemles? of is dat te veel van het goede? Het moet namelijk voor Bo ook wel leuk blijven!
liefs woezel