Frustraties als iets niet lukt

Jullie weten zo langzaamaan wel, dat mijn Eva niet altijd de makkelijkste is. Ze ziet er lief uit (dat vind ik en dat zeggen mensen ook), maar ze is dus nogal een pittige dame met een eigen wil. Ze wil nu van alles, maar soms lukken dingen haar gewoon nog niet. Dan wil ze bijvoorbeeld haar schoen aandoen, maar dat is natuurlijk erg moeilijk. Dan gaat ze dus zitten kermen. Of ze wil per sé iets hebben wat ze niet mag hebben, zoals laatst een verdwaald chocoladekoekje op het aanrecht (net voor etenstijd). En dan zet ze dus een keel op als ik dat niet geef. Als ze opgetild wil worden, wat heel vaak zo is, steekt ze haar armpjes uit en doet ze ‘Eeeeeee’. En dat doet ze harder naarmate ik haar niet pak. Ik negeer het dan soms, want ik kan en wil echt niet constant met haar op de arm lopen. Zijn jullie kindjes ook zo gefrustreerd als iets niet lukt?

En in hoeverre helpen jullie ze met iets? Vanmiddag gaf Eva aan dat ze op haar driewilier wilde, dus die pakte ik. ‘Eeeee’ en ik zette haar erop. Ze ‘reed’ een beetje richting keuken en ik zag dat ze zelf afstapte en daarna weer ging zitten. Toen kwam ze aangereden en deed ze ‘eeeee’, omdat ze eraf wilde. Dus ik zeg: ‘Eef, stap zelf maar af’. Kijkt ze me heel zielig aan, van: ‘Maar mama, dat kan ik niet?’ Dus ik: ‘Eva, mama zag dat je op- en afstapte, dus probeer het zelf maar. Niet zo snel opgeven!’ Nou, tranen met tuiten, want ze kon ‘opeens’ zelf niet meer afstappen. Ik gaf niet toe en uiteindelijk liet ze zich heel onhandig van de driewieler af rollen, huilend. Ja, ik ben een zotje zeg! Ik weiger om alles te doen wat mevrouw wil! Natuurlijk help ik haar wel met het schoentje en met eten met een vork (kan ze best goed), maar soms speelt ze gewoon een spelletje en daar pas ik voor.

Gesproken over spelletjes. Eva is dol op ‘high fiven’ en soms doen we onze vinger tegen haar vinger en zeggen we ‘Dzzzz’. Dat vindt ze geweldig! Gisteren deed ik alsof ik dan stroom kreeg en ik trilde expres. Nou, ze lag dubbel en gilde het uit! Dus ik deed het nog een keer. Maar toen wilde ze dat papa het ook deed en die is de beroerdste niet, dus hij deed het ook. Zaten we met z’n drietjes na het eten te ‘stroomtrillen’. Maar ja, na 15x ofzo hadden wij er geen zin meer in. Eva wilde nog doorgaan en zette het dus meteen weer op een brullen! Want ZIJ wil toch een spelletje doen? Uiteindelijk, als we voet bij stuk houden, drijft de bui wel weer over en komt ze daarna heel lief bij je zitten. Ze IS ook superlief, maar wel een drammertje in de peuterpubertijd.

Hoe kan ik het beste omgaan met frustratie/haar helpen/diva-gedrag? Ik voel me af en toe zo streng en kattig! Maar ja, dat is wel het beste als je een Hollywoodactrice thuis hebt zitten!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Oh zo herkenbaar. Mamma ik eis dat jij mij nu tilt en mijn wil is wet. Mamma ik wil NU een mandarijn en het boeit me niet dat ik zo nog moet eten of naar bed moet. Mamma ik wil NU dat speelgoed en als ik het heb gooi ik het in een hoek want dan is het niet leuk meer.

Hier is het negeren negeren negeren inderdaad want er is anders geen land met haar te bezeilen. Ik ga soms best een beetje met haar mee maar niet te vaak en niet te lang. Ze moet weten dat mamma’s wil wet is en die van haar.

Net ook weer optillen want ze wil weten wat er op het aanrecht ligt. Dus ik zeg oke nu weer op de grond dan kan ik pap maken (mijn pap) die van haar was al op. Dus brullen ik negeer dat dan zicht ze en haalt der schouders zowat op. Nu staat ze tv te kijken met paddington en is alles weer oke. Dus inderdaad niet toegeven.

Groetjes,

Michèle

Ja hoor erg herkenbaar hier ook. Vanochtend zat ze met een vrachtwagen te spelen en die heeft een achterklep wat je omhoog moet schuiven voordat je er iets in wil doen. Ze schuift dat ding omhoog maar je moet hem vasthouden anders valt het weer naar beneden. En dat ging niet op haar manier. Gillen en ze kijkt me aan. Uiteindelijk wel gelukt. Ik negeer het ook. En ik moet zeggen, ze is altijd wel gauw weer stil. Op haar loopautootje ook daar kan je achteraan lopen , maar ook op zitten. Mevrouw kan er zelf op en af stappen, maar niet sturen en ze vindt het veel leuker als wij haar duwen. Ze kan het heel goed zelf met haar voetjes. En gillen en jammeren. Oke dan doe ik zelf wel. Alleen als ze moe is blijft ze echt jammeren. Negeren. Is moeilijk hoor. Maar daar worden ze volgens mij wel handiger van. En gaan ze dingen zelf uitvinden. Het is soms echt jantje huilt jantje lacht, veranderd als een blad aan de boom. Volhouden dus.

Groetjes Carolien

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Heel herkenbaar!!! en dan heb ik een jongen
Ik heb al eerder gezergd ook bij Madelon vond ik dit een rotleeftijd en weet nu weer precies waarom
Ik ben net zo’n politieagent een hele dag en voel me eigen ook een kattekop en streng hoor rainbow, mar het moet is voor der eigen bestwil. Heb vandaag oppas kindeje (ouders zijn aan het verhuizen) en Dylano krijgt dus even niet genoeg aandacht naar zijn zin (kindje is jonger is 7 maanden. En dan gaat hi jstreken uithalen, dus ik verhef me stem. Oppaskindje begint te huilen (heb ik toch nog effect op iemand ) en Dylano stond me gewoon uit te lachen dus die heb ik gauw ff weggezet

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Ow ja hij kan ook heel lief zijn hoor

Liefs Michelle

Mijn moeder zegt altijd hoe gefrustreerder ze raken hoe sneller ze het leren.

Groetjes,

Michèle

Wat een pak van mijn hart weer, dat het herkenbaar is! Vanochtend wilde ze de snoetenpoetsers pakken, die iets te ver weg stonden. Ging het weer van ‘eeeee’ en ik weigerde gewoon om ze te pakken. Ik zeg: ‘Loop maar om de tafel!’ Pakt ze de TV-gids en ‘graait’ daarmee naar de snoetsenpoetsers. Ze wist ze zo naar zich toe te trekken. Zo, weer wat geleerd! Je moeder heeft gelijk Michele, door frustraties leren ze zeker! Negeren lijkt mij ook de enige oplossing om dit gedrag de kop in te drukken.

Enne, ik dacht dat meisjes wel erger waren dan jongens, maar ik begrijp dat Dylano ook wel een pittig ventje is!

Ik voel me ook echt politievrouw. ‘Nee!’, ‘niet doen!’, ‘mag niet!’, ‘ophouden!’ Ik kan zo bij de commando’s: ‘Voooorwaarts MARS!’

Ook hier heel herkenbaar.

Vanochtend wou Noah een appel terwijl die net een appel gehad had, en hem helemaal uitspuugde. Nou dan krijg je geen appel weer.
Maar meneer wou persè… en zette het toch op het gillen!!
Ik heb hem gewoon genegeerd, en hij hield vanzelf op!

Ook hier voel ik me soms een politie agente hoor!!

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Ja jongens zijn ook zo Rainbow althans Dylano wel

Liefs Michelle

Haha ja heel herkenbaar jullie verhalen. Marijn is ook een jongen zeg wel een tegen hem je bent toch geen meisjes Madelijk (sorry niet persoonlijk bedoeld voor ouders met een dochter). Toevallig zei ik vanavond nog tegen m’n man Marijn wordt rustiger kijken hoe lang dit zo blijft.

Hahaha, maar volgens mij zijn meisjes toch iets drukker en kattiger dan jongens? Dat hoor ik ook van vriendinnen en collega’s. Maar ja, Marijn en Dylano hebben dus ook een eigen willetje, dus eigenlijk gaat dat dus ook al niet op!

Pfffffffff hier nog zo een met een eigen willetje. Vooral als ik hem iets verbied is hij echt boos. Laat hij z’n eigen op de grond vallen en gaat dan liggen krijsen. Ik vind dit meestal behoorlijk lachwekkend want het gaat gepaard met een hoop drama. Als ik er om lach dan houd hij meestal snel op. Om me vervolgens aan te kijken met zo’n blik van als dit toch niet gaat werken kan ik net zo goed m’n energie ergens anders insteken. Om vervolgens gewoon weer vrolijk te gaan spelen. Hoezo uitproberen? Helaas voor rens heb ik dat snel in de gaten.
En dan zitten die van jullie al in de PP die moet hier nog beginnen. Toch vind ik het prachtig om te zien hoe ze steeds meer een persoontje worden.
@rainbow ik denk at je er zo prima mee omgaat. Vervelend gedrag negeren en wat ze zelf kan ook zelf laten doen. en natuurlijk goed gedrag prijzen niet te vergeten. Want die draakjes van ons zijn ook gewoon erg leif.

Groetjes Ramona

Meisjes en jongetjes hebben inderdaad beide een eigen willetje, maar als ik mijn schoonzus (van mijn kant) hoor dan uiten ze het wel beide op een andere manier. Meisjes zijn inderdaad gemener dan jongetjes, zij knijpen eerder

Groetjes,

Michèle

ja ook hier is het heeeel herkenbaar.
heb ook weinig tips,
want ik rommel eigenlijk ook maar wat aan, dan negeer ik weer een tijdje, als ik dat beu ben wordt ik ook eens boos en spreek ik rico streng toe. of ik zet de kinderstoel in een hoek met zijn rug naar me toe. maar al dat boeit hem voor geen meter.

ik wil wel even zeggen dat ik het knap vind van Eva dat ze op een 3wieler kan “fietsen” en ook de rest van de dingen die je noemde. vind dat echt super hoor, rico die doet dat niet, die doet weer andere dingen.

Dingen die rico bijvoorbeeld doet kwa zin door drijven:
Rico heeft gegeten, en ik heb ook soms honger als het nog geen tijd is om te eten zeg maar. dus pak ik een boterham en dan is het: die!
dus zeg ik: nee Rico jij hebt net al gegeten, nu heeft mama honger.
NEE NEE NEE!!! is het dan en WHEEEEEE!!!
en dan weer: DIE!
of: Rico gooit constant zijn speelgoed uit de box, ik haat rommel dus stop het regelmatig terug in zijn box (i know ergens ook niet goed maar toch)
dan gooit ie zn bal er weer uit en ik zie dat niet omdat ik bijvoorbeeld op ikkeben zit ofzo of gewoon iets aan het doen ben haha. dan is het ook: WHEEEEEEE helemaal hysterisch alsof hij pijn heeft, dus ik kijk geschrokken naar hem van: wat is er??
zegt ie: BAL! wijst ie naar zijn bal die naast mij is komen te liggen. ja leuk rico,
dus die bal nog een keer aan hem gegeven, want hij vind het enig om ballen over te gooien. ja niet altijd wanneer hij wil. ik ben het (wat jij zei over dat stroom geven) ook wel is beu.
dan krijst hij weer en ik kijk weer is het weer: BAL! (met zn aller liefste stemmetje)
of het is constant: MAMA MAMA MAMA!! zeg ik: ja rico? rico weer: BAL!
hij is echt een ballen freak want het is bal voor bal na (al heel lang weet niet of dat normaal is)
zeg ik weer: nee rico jij gooit hem zelf telkens weg dus nu heb je gewoon pech.
nee nee nee!!!"
zucht…

rico gaat ook regelmatig op de grond liggen en met zijn hoofdje tegen de grond aan zodat hij onder de kasten kan kijken. daar ligt dan iets wat hij wil hebben en zo gauw hij het heeft smijt hij het weer onder de kast.
of hij heeft een leeg bordje met een lepeltje, doet ie net alsof hij aan het lepelen is. “in het bordje met het lepeltje schrapen en dan hup de mond in” "hee zit niks in WHEEE!!“
pff af en toe is het gekken werk.
hij heeft ook zo’n politie scootertje zeg maar, daar wil hij dan op, en dan racen we samen de kamer door (hij kan niet los natuurlijk) en o;p den duur is mijn rug moe, dan is het ook MAMA NEE… uh uh BROEM BROEMMM!!” (dus: rico wil op de scooter rijden haha)
en ook zijn tut zoeken… help dat is een drama.
meneer wil zijn tut, ik vraag: waar is je tutje dan?
wijst ie onder de kast en ja hoor daar ligt hij dan (terwijl ik m al heel lang aan het zoeken was voor hij ging slapen) hij doet expres alsof ie hetn iet weet waar zijn tut ligt, om te rekken dat ie gaat slapen. terwijl als ik vraag waar is je tut? doet ie net alsof ie van niks weet en op den duur loop ik dus de kamer uit (rico kan niet tutten als ie in bed ligt) en dan brult ie, kom ik een keer terug en zeg: ik vraag het nog 1 keer, waar is jou tutje? en dan wijst ie dus onder de kast of waar ie dan ook ligt en zegt hij: TUT, TUTJE!!
jahaa draakje!

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/091211/RTYm.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“63” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/VLS0p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - MamavanRico op 17 Jan 2010 17:55:20

haha michele, roep maar niet te hard, rico knijpt ook en die slaat als 'n volwassenen
had laatst een traan oog zo hard sloeg ie erop, en waarom? ik wilde alleen maar een kusje! boehoee!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Wat een verhalen allemaal. Eigenlijk is het wel lachen, maar op sommige momenten dus echt niet! Eva wil constant de trap op, wat uiteraard niet mag. Als ze dan van de gang af moet, gilt ze het uit met een rood kopje van woede! Ze wil altijd op de laptop, wat ook al niet mag. Dan gaat ze aan je been hangen, zo van: pak me op, dan kan ik bij de laptop! Ja, echt niet dus! Kwaad. En inderdaad wat jij ook schrijft Inge, dingen wegsmijten en dan ‘eisen’ dat jij ze 100x oppakt. Eva wil steeds opgetild worden, waar ik ook niet altijd zin in heb. En zo gaan we maar door. Ze is op dit moment ook snel geïrriteerd en kan zichzelf niet lang vermaken. Dan wil ze haar Woezel en Pip-laptop, maar na 2 minuten wil ze blokken, die ze na 1 minuut inruilt voor de loopkar. Binnen no-time is het hier een soort Bart Smit met al dat uitgestalde speelgoed waar mevrouw niet naar omkijkt. Maar ik negeer het dus he, dat lijkt me het beste.

Op het moment vind ik Eva behoorlijk lastig en vind ik het soms helemaal niet zo leuk als ze zo doet. Dan duurt de middag erg lang, zeker omdat ze dan veel jengelt. Het zal hopelijk weer een fase zijn? IK ben wel blij dat jullie het herkennen en dat ik niet de enige mama ben die haar dus negeert. Want als ik soms denk: ‘Hou op, ik heb geen zin om met jou te spelen, want je gooit mijn toren toch na 3 seconden alweer om!’ voel ik me soms best slecht. Dan zie ik voor me hoe andere mama’s heel lang gezellig met hun kind spelen en dat dat kind ook braaf meedoet, zoals in een reclame. Dan denk ik: ‘Waarom bouwt Eva niet gezellig met mij een toren?’ en dan voel ik me schuldig omdat ik er dan zelf niet meer zo’n zin in heb en iets anders wil gaan doen. Ik verheug me op de tijd dat we écht samen kunnen spelen en we bv samen kunnen kleien. Dat vind ik nou leuk!

ook DAT herken ik meid,
ik wil ook met rico torens bouwen! maar ook hij gooit het om en dan denk ik : nou!
soms is het spelen ook wel leuk hoor haha, heel vaak eigenlijk ook wel.
het is meer zovan… als we NIET spelen is het vervelend. want hij wil constant op de grond en aangezien we hier nu 2 honden binnen hebben wandelen lukt dat niet dus spelen we 9 van de 10x op zijn eigen slaapkamer.
dat is tevens dan ook speelkamer, want we hebben gewoon geen plek elders…
het stappen doen we wel ook in de woonkamer, maar dan wel aan de hand.
en de box staat uiteraard in de woonkamer.
maar, ook dat samen kleien ja! dat lijkt me superleuk en samen kleuren enzo!
maar ik weet dus ook niet wat rico wel en niet al zsou kunnen.
ik weet niet wat ik m kan aanbieden.
dat trap klimmen kan rico hier ook niet want we hebben geen trap.
bij mijn ouders wel en daar had ie laatst 2 treetjes opgezet. ik schrok me rot en rende erop af.
ja weet ik veel, heb thuis geen trap haha, dus lette ik niet automatisch op. nu dus wel…
en die reclames, meid dat wordt vast opgenomen met kindjes die net in een makkelijke fase zitten! en voel je niet schuldig…stom misschien ik doe het zelf ook, maar weet wel dat het niet nodig is.
we doen ons best en meer kunnen we niet doen!
wat met spelen erg leuk is (wat rico dan leuk vind) is samen dingen in en uitruimen
een speelgoed kist (of wasmand)
en ik heb ook een stoffen huisje van babino ofzoiets… en daar stopt hij dan blokjes in en uit
en dan zitten we echt even langs elkaar en dat is gezellig.
maar dan is ie dat weer zat en gaat rond kruipen en met ballen gooien (ja die bal weer haha zie ander topic van mij)
en ik gooi dan ook wel mee, of rol de bal over.
maar het spelen is dan weer minder leuk als hij ergens aan wil gaan staan (commode ofzo) en daar spullen af gaat trekken. dan leg ik de spullen verder naar achter en dan wordt ie boos. want “ikke wil en zal en MOET datte hebben, zo niet dan krijg je oorlog mamma!”

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

quote:
haha michele, roep maar niet te hard, rico knijpt ook en die slaat als 'n volwassenen had laatst een traan oog zo hard sloeg ie erop, en waarom? ik wilde alleen maar een kusje! boehoee!

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/091211/RTYm.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“63” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/VLS0p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

hmm oke dan gaat die theorie ook niet op

Groetjes,

Michèle

Ja, hier nog een mama die dit gedrag heeeel herkenbaar vindt! Wij hebben echt afgesproken dat we niet op dat soort gedrag reageren. Ik heb er wel een alternatief voor. Heb het al eens bij een topic geschreven, maar dat maakt vast niet uit.

Als Nora op die manier haar zin wil krijgen, negeer ik haar in eerste instantie. Een enkele keer geeft ze dan op en gaat ze lief verder spelen. (maar das dus echt een enkele keer, zeg 1 op de 20 keer) Als ze dan doorschiet in zo’n paniekhuiltje en heel zielig gaat doen, dan ga ik bij haar zitten en vraag ik: Nora, wil je… (en dan wat ik vermoed dat ze wil) als ze dan rustig ‘ja’ weet te zeggen, want ze weet al goed wat dat betekent, dan ga ik met haar mee om haar te helpen of til ik haar op of wat dan ook. Als ze niet rustig wordt, laat ik haar uitrazen. En als ik geen tijd of zin heb om haar te helpen, dan zeg ik: doe is rustig en negeer ik haar verder. Maar ik probeer eigenlijk altijd wel tijd te maken, omdat ik zie dat ze steeds vaker eieren voor geld kiest en toch maar gewoon rustig antwoordt, zodat ze bereikt wat ze wilt.

Als ze moe is, is het het ergst, dus misschien dat het voor veel van onze herrieschoppers wel lastig is om naar 1 slaapje over te stappen, daar zitten de meeste natuurlijk ook middenin nu.

Maar ja, volgens mij wordt dit de grootste les in geduld en is ie voorlopig nog niet afgelopen…

liefs

Oww wat HEERLIJK herkenbaar weer
Ook ik heb soms echt de balen van Minke haar divagedrag en vind het mama zijn soms best een ondankbaar “beroep” en best zwaar. Ookal zou ik ook niet anders willen! Dubbel he… Gisteren was Minke echt met haar verkeerde been uit bed gestapt en niets was goed… Alleen maar jengelen, verveeld door de kamer dralen en alles op de grond smijten wat ik aanreik, bedenk, etc. “NEE” schreeuwen bij alles. Ik werd echt even gek van haar, zeker omdat ik nu natuurlijk elke dag thuis ben door mijn verlof vind ik het soms pittig. Ik was op een gegeven moment zo geirriteerd dat ik zelf even tot 100 moest tellen…pff. Op dat soort momenten ben ik ook echt even niet mijn geduldige zelf. Ik ben zo blij dat ik niet de enige ben die dit soms zo voelt! Zeker omdat ik altijd zo mijn best doe om het allemaal goed te doen met mijn meisje(s) en natuurlijk een supergoede mama wil zijn.(…uhhmm bestaan die dan ??) Zoals jullie allemaal waarschijnlijk. Maar ik denk wel dat je soms best mag balen, het is nou eenmaal niet altijd alleen maar leuk ( en zoals in de reclames hahaha)
Ook ik probeer Minkes vervelende gedrag zoveel mogelijk om te buigen door haar af te leiden of als het te erg is, te negeren. Maar het is soms erg lastig! Ik maak er gewoon elke dag het beste van en doe wat ik denk dat goed is. En dat is soms gewoon even klagen hier!

Lilypie First Birthday tickers