Fruitvliegjes

Het stikt hier van de fruitvliegjes! En er ligt alleen fruit in de koelkast. We hebben geen planten waar ze bij zitten, en de vaatdoek verschoon ik wel 4 keer per dag! De senseo word na elk gebruik schoon gemaakt, en de afvalbak staat al buiten. Toch blijven ze komen, soms wel 30 tegelijk! Danny zuigt ze steeds op met de stofzuiger, maar dat werkt maar voor even.
Verder hebben we al van alles geprobeerd; azijn met afwasmiddel, een glas met fruit er in, folie er over met gaatjes, zodat ze er in gaan maar er niet uit komen, een zak water op gehangen, een vliegengordijn voor de achterdeur, 10 x per dag het aanrecht met glorixdoekjes afnemen, maar niks helpt! Heeft iemand hier de gouden tip?

Groetjes Anouk

Sorry Anouk, geen tip…Ik lees mee, want ook wij worden - na een totale mierenplaag - helemaal knetter van die vieze dingen! Ik zie er nu alweer een paar op de lamp zitten, terwijl ik ook net de koffiepads weg heb gegooid. GRRR. Hopelijk zijn we er snel vanaf!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Zijn het echt fruitvliegjes of zijn het hele kleine donkerbruine kevertjes?

Ik heb namelijk ook eens zo’n plaag gehad en toen bleek dat het helemaal niet om fruitvliegjes maar om broodkevertjes ging. Die komen op droog brood af, maar uiteindelijk, toen ik ging zoeken in mijn voorraadkast bleken ze te zitten in een zakje komijnenzaadjes en ze hadden zich ook door de zakjes Duijvis dipsausjes heen gegeten. Brrrrrr…

Dus check even of het echt fruitvliegjes zijn. Als dat niet zo is en het zijn inderdaad broodkevertjes dan zit er niks anders op dan heel je voorraadkast uit te mesten.

Ik had hier afgelopen week ook een paar fruitvliegjes rondvliegen en wat ik gedaan heb om ze weg te krijgen is de muggenstekker aanzetten een paar uurtjes in de huiskamer. Dan vallen ze dood uit de lucht. Maar…ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik nog zo’n “giftige” muggenstekker heb die een aantal jaren geleden in Nederland uit de handel is genomen.

Die stekkers en navulflesjes worden in mediterrane landen nog wel verkocht. Dus als je iemand kent die nu in Frankrijk, Spanje of Griekenland op vakantie is, laat ze zo’n stekker met navulling meebrengen. In Frankrijk zijn het blauw met zilveren doosjes en iets van gele opdruk. Merk is “Raid”.

Groetekes, Sje

hier stikt het van de gewone vliegen en heb net als jij alles al opgeborgen of buiten gezet worden er gek van
per dag elektrocuteren we er een stuk of 20 maar zodra de tuindeur open gaat zitten ze weer binnen!!

before you judge me, try hard to love me

Nog wat tips voor je opgezocht:

• Wijnfles met laagje van 1cm droge witte wijn er nog in neerzetten
  • Die folie-tip met die gaatjes uitvoeren met honing in een glaasje i.p.v. fruit
  • In de horeca gebruiken ze deze: half kopje appelsap + half kopje keukenazijn + flinke scheut afwasmiddel in een bakje
  • Niet doodslaan, want dan zijn ze een voedingsbron voor andere fruitvliegjes.
  • Mottenbal aan draadje in je afvalbak hangen.
  • Zo’n blauwe lamp die je nog weleens in winkels ziet op vers-afdelingen. Daar vliegen ze op af en knetterknetter…dood!
  • Scheutje ammonia in een bakje of glas neerzetten.
  • Sinaasappel doorsnijden en wat kruidnagels erin prikken
  • Spuitbus tegen vliegende insecten.

Die truc met azijn en afwasmiddel werkt alleen als er verder helemaal geen etenswaren of drinken in de buurt zijn, anders vliegen ze om dat schaaltje heen.

Bij al het bovenstaande geldt: zorg dat je kleine moppen er niet bij kunnen!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Aug 2010 15:15:23

@Mama van 3 jongens: heb je een hordeur?

Weet niet waar je woont, maar vorige week stond in het nieuws dat Brabant en vooral Midden-brabant dit jaar veel overlast van vliegen heeft.

Groetekes, Sje

Bedankt voor de tips! Ik ga er mee aan de slag!
Ik heb zelf het idee dat al die trucjes met het aantrekken van die vliegen niet werken. Tis net of die beesten slim genoeg zijn om er alleen in de buurt te komen, maar er niet in te gaan! Nu op het moment staat er niks in de keuken waar ze voor zouden willen komen. Het is er brand schoon en er ligt hélemaal niks wat ze lekker of op een andere manier aantrekkelijk vinden! En toch zitten er een stuk of 10 op het bovenste keukenkastje!

Of het dan wel fruitvliegjes zijn, ik weet niet hoor, ik zie er geen kever in, maar echt een vlieg. Al zijn ze ook wel weer bruin, en niet zwart! Ze gaan inderdaat ook in de zak van het brood! We halen al een paar dagen de benodigde aantal plakken brood uit de vriezer, want hoe goed ik de broodzak ook dicht deed, na een uur zaten er toch wat in! Ik zal het kastje eens gaan inspecteren!

Wij hebben hier trouwen ook wel last van gewone vliegen, maar die zitten nu te ploeteren op zo’n ranzig geel plakding. Ik heb altijd gezworen dat ik die vieze dingen niet in huis wil, maar toen hier vorige week ook tientallen vliegen in huis zaten, en iritant op je hele lichaam gaan lopen kriebelen, ben ik overstag gegaan, en ik moet zeggen, die werken echt!

Groetjes Anouk

sje @ nee geen hordeur meer want de kids lopen er steeds doorheen dus die heeft het begeven

woon op de veluwe

tijdens dat ik dit bericht schreeft begint zoon nummer twee te gillen en zat er een wesp in zijn gezicht wesp er af gegooit (later gevonden met angel op de vensterbank)zuig de wond leeg en met alchol schoon gemaakt pleister erop!
goed gehandeld of moet er nog iets bij dit vraag ik omdat er alergie voor wespen aan beide kanten van de fam zit dus hoop dat er iemand er meer van af weet

Fruitvliegjes zijn inderdaad bruin en niet zwart.
Als ze meestal op dezelfde plekken zitten (bijv. dat keukenkastje) zou ik daar toch eens wat intensiever controleren. Boven, in, onder, achter.

Zit vlak daarbij toevallig ook een rooster voor ontluchting? Van het ventilatiekanaal in huis? Kan ook zijn dat ze daar doorheen komen en dat daarachter iets zit wat lekker is. Muizenlijkje ofzo.

Groetekes, Sje

Bij wespensteken:

• angel verwijderen
  • pijn en jeuk verzachten met bijv. prikweg, nestosyl ofzo.
  • koud nat gaasje gedurende 10 minuten op de steekwond leggen
  • koop een uitzuig-apparaatje! Dat zit in zo’n insectenbetensetje waar ook bijv. een tekentang in zit. Die doosjes met verschillende maten zuigmondjes zijn bij bijv. blokker of action te koop.

Huisarts waarschuwen bij:

• kind jonger dan 3 jaar met meerdere steken
  • steek in mond, keel, hals of vlakbij oog
  • vorige keer allergische reactie gehad op steek
  • als er nu allergische reactie optreedt (uitslag, roodheid, zwelling, benauwdheid)
  • als er een rode streep verschijnt (ontsteking lymfevat)
  • andere verschijnselen die op een allergische reactie kunnen duiden (bewustzijn, rood over het gehele lichaam).

Niet doen:

• in de bult knijpen
  • met een naald in de bult peuteren
  • het gif met de mond uit gaan zuigen omdat je zelf allergisch kunt reageren

Groetekes, Sje

oke dat laatste heb ik dus wel gedaan omdat ik helaas geen uitzuigaparaatje heb maar gelukkig ben ik iig niet allergies maar papa dus wel en beide familie komt het wel voor of hij het is weet ik niet want zover ik weet is hij nog nooit gestoken door eens wesp.

maar super bedankt voor de tips ga zeker zo’n apparaatje halen ik hou hem nog even goed in de gaten hopen dat het mee gaat vallen kan het er even niet bij hebben nu maar ja dat heb je niet uit te kiezen

o en rood is het wel rondom de steekplek maar ja dat kan ook goed komen omdat ik er staan heb zuigen hahaha

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 16 Aug 2010 15:45:12

pff bij mij komen ze steeds uit de gft bak vliegen hoe vaak ik die ook leeg, heb er net maar een laag haarlak in gespoten zijn ze weer even dood.

Ik heb gelezen dat gewone vliegen er zeven dagen over doen om vlieg te worden en dan nog zeven dagen leven, dus ze leggen eitjes worden maden en dan coconnetjes in zeven dagen zevende dag heb je een vlieg, dus als je zorgt dat de plekken waar ze kunnen eitjes leggen wekelijks goed schoon wordt gemaakt, dus gft bak legen en goed in de sop zetten, komen er nooit vliegen uit ^^ heeft hier tegen de vliegenplaag geholpen, hoewel ik had een bak vlees in de vuilnisbak gesmeten die niet goed meer was ivm me koelkast die kapot was normaal doe ik alles in een zwarte vuilniszak clipje eromheen en in de bak nu dus niet stinken zette net de container aan de straat helemaal vol met maden, volgende keer weer een zak eromheen heb daar ook maar een lading haarlak in gespoten zijn er al een paar gesneuveld en morgen een guts gloor erin. Kon vorige week ook mijn schuur waar de containers staan niet fatsoenlijk betreden ivm de vliegen, vliegen zijn dus weg was zo blij, maar jah nu heb ik allemaal maden dus ze hebben hun werk gedaan…

Als hij echt mega-allergisch zou zijn, dan had je het al lang gemerkt. En die roodheid rondom de plek kan inderdaad van het uitzuigen zijn.
Gewoon in de gaten houden.

Groetekes, Sje

dat denk ik ook want mijn man zwelt echt binnen een paar min helemaal op en krijgt het benauwd dus ik schrok echt stel dat hij ook alergies is dan wat maar goed op een nog steeds pijnlijke plek mankeerd hij gelukkig niks

@Jaantje, als je maden in je gft-bak wilt voorkomen, bewaar vleesresten die je weg wilt gooien dan in de vriezer toe je gft-bak weer geleegd wordt.

Op het moment dat je je gft-bak aan de straat zet, doe je er alle ingevroren vleesrestanten in en je hebt geen last meer van maden in die bak.

Groetekes, Sje

Het is echt een erge plaag… Vliegen ed zijn er meer als vorig jaar wel typisch want we hebben een strenge winter gehad.
Wij hebben hier overal horren, ook de achterdeur. Jony stond er op te rammen toen heb ik haar heel erg op haar kop gegeven… nu komt ze er niet meer aan,maar roept me als ze naar binnen wilt. Je hebt ook van die mega dure hor deuren (soort harmonica) kost je een rib uit je lijf maar schijnt super kind vriendelijk te zijn…
Ik moet zeggen dat werkt echt super… Heb overigens geen last van kleine inni mini vliegjes… gauw afkloppen…

Sterkte Cora

Er stond een uitleg bij hoe we aan die vliegenplaag in Brabant komen, maar ik ben het vergeten.

Groetekes, Sje

@Sje dat was toen dus het probleem, ik had geen diepvries, dus koelkast kapot en het vlees ook het begon al te stinken in mijn keuken dus snel naar buiten in de container gegooid die middag een andere koelkast gehaald waar wel een diepvriesvak inzit, dus voor in vervolg zou ik die tip onthouden ^^