Ik heb vorige week het consultatiebureau gebeld omdat het een rommeltje is/was wat betreft slapen en eten bij ons kleine ventje van 5 maanden. Ze hadden toe aangeraden:
7 uur borst
10 uur fruit
11 uur borst
15 uur borst
18 uur groente
21 uur borst
Prima, het ging ook een paar dagen prima zo. Nu slaapt hij 's ochtends opeens langer, van 9.30 tot 11 (op zich erg lekker). Wat nu met het fruithapje? 1 uur verlaten of niet geven? En dan het hele rooster van de dag 1 uur verlaten? Of kan ik het fruit geven en dan meteen de borst erachteraan?
Ik heb vanochtend weer gebeld met de advieslijn van het consultatiebureau en die zei dat ik dan het fruithapje maar na de borst moest doen. Maar naar mijn idee is dat erg verwarrend voor hem. De ene keer borst voor en de andere keer borst na fruithapje.
Ben benieuwd of jullie advies hebben of kunnen vertellen hoe jullie het doen.
Fruithapje?
Ik zit een beetje met het zelfde probleem. De ene keer slaapt thije, de andere keer niet. Ik geef alleen het fruithapje eerder, dus om 9:00. Ik probeer thije wakker te houden tot die tijd (vanaf 7 uur), dan het fruithapje en dan naar bed. Als ik zie dat hij eerder moe wordt dan geef ik het hapje eerder. Groente krijgt hij nog niet fulltime. Je zou dus voor hij gaat slapen het fruithapje kunnen geven!
Lijkt dat je wat?

inderdaad wat kim zegt doen wij ook.
Fruit tegen de tijd geven dat ze moe wordt en dan lekker naar bedje.
Als ik jou schema zie zou je het ook om 13.00 kunnen geven??
Wij zaten ook altijd met dat fruit te vogelen. zat ook vaak tekort op een voeding.
succes groetjes gytha

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik het fruithapje ga doen voordat hij weer gaat slapen. Maar nu was hij vanochtend om 8 uur nog niet wakker (je hoort mij op zich niet klagen!!). Ik heb hem toch maar wakker gemaakt omdat anders het hele eten op “vaste tijden” weer een rommeltje zou worden. Hadden jullie dat ook gedaan, wakker maken? Het is eigelijk tegen mijn gevoel in, maar anders wordt het wel erg onregelmatig. Wanneer ik werk om krijgt hij de eerste voeding om 7 uur(2 dagen) en op de andere dagen pas om 8.30 de eerste voeding. Ook tegen de avond wanneer ik er dat gewoon 4 uur tussen hou komen die voedingen anders wel erg dicht op elkaar (16.30 borst, 18 uur groente, 21 uur borst.
Wat mij nu door het hoofd schiet…zou ik anders de avondvoeding kunnen vervroegen zodat hij eerder wakker wordt?
jeetje wat een vragen…waar is de handleiding???
Hoi Estelle,
Wij doen het altijd zo bij Anne:
om half 6 wakker en dan fles.
Daarna slaapt (soms ook niet meer) ze nog tot half 7.
7 uur fruithap en dan om 8 uur op bed.
Slapen tot 9 uur/half 10
fles om kwart voor 10
slapen van half 12 tot half 2
kwart voor 2 fles en koekje
slapen van half 4 tot kwart over 4/half 5 en dan warm potje
en yoghurt na.
18.00 op bed en om 21.30 papfles.
Anne wordt elke morgen om half 6 wakker. Haar schema is ook elke dag
gelijk.
Een enkele keer slaapt ze smiddags nog om half 2 maar maken we haar
toch wakker. Gewoon om de 4 uur voeding.
Bij jou zou ik het zo doen:
om half 9 voeding.
vlak voor je kindje weer gaat slapen het fruithapje geven.
Na het slaapje weer voeding geven en een lange vinger of ander koekje.
Om 16.30 geen borstvoeding geven maar eerst het warme hapje en wat drinken (diksap ofzo) endan om 18.00 borstvoeding.
En dan savonds nog een keer de borst geven.
De borstvoeding van 18.00 is dan het toetje zeg maar.
Mocht je kindje niet veel drinken om 18.00 dan zou je die voeding weg
kunnen laten en net als wij doen wat yoghurt na het eten kunnen geven.
Wij geven Anne na het warme eten alleen yoghurt met roosvisee erdoor
omdat ze daar genoeg aan heeft.
Laat je nog wat horen!
Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 7 mnd oud
Weer die trouwe Heleen die antwoord weet op al je vragen, Bedankt!
Alleen redt Thijmen is Thijmen nu gewend te eten wanneer hij wakker wordt 's ochtends en dat is vaak rond 7.30/8 uur (soms 8.30). En als ik moet werken (2 dagen in de week) moet hij al om 7 uur eten.
daarbij ben ik de avondvoeding nu aan het vervroegen van 21 naar 20 uur en werk er naartoe dat hij over een tijdje om 19 uur de laatste voeding krijgt voordat hij gaat slapen. Dus hartelijk bedankt voor het meedenken, maar het lijkt me niet handig om pas om 8.30 de eerste voeding te geven aangezien het dan zo anders is dan de werkende dagen die om 7 uur beginnen . En daarbij lijkt me om 18 uur nog een borstvoeding geven niet handig als ik er naartoe wil om 19 uur de laatste te geven.
Ik heb de luxe dat hij lang zonder voeding kan al is hij pas 5 maanden. Ik heb vandaag de laatste voeding om 20 uur gegeven, ben benieuwd wat hij doet?
Maar…heerlijk dat er meegedacht wordt.
Hoi Estelle,
Ha ha ha trouwe Heleen?
Ik ben niet meer zo trouw hoor en ik weet ook niet op alles een antwoord.
Dit vond je ook niet zo"n goed idee wat ik net schreef.
Ik was te veel aan het ikkebennen en manlief was aan het mopperen dat
ik er te veel mee bezig was en hij op de 2de plaats kwam.
Dit is natuurlijk niet zo, maar ik was er wel erg veel mee bezig.
Nu is manlief op verjaardag bij zijn moe en ik blijf thuis bij de kids omdat
Anne flinke bronchitis heeft en dus liever thuisblijf.
Kan ik nu dus even flink ikkebennen!
Je schreef dat je zoontje om half 9 wakker was dus daar had ik wat over op
geschreven.
Als hij normaal gesproken om 7 uur de borst krijgt geef je die gewoon en
dan vlak voor het slapen gaan fruithap.
En als je de borstvoeding wil vervroegen naar 19.00 dan doe je dat toch.
Red hij dat om zo lang op te blijven?
Anne is om 18.00 echt heel moe en moeten we dus (helaas) wakker maken
uit een diepe slaap voor de papfles om 21.30.
Houd je me op de hoogte!
Groetjes heleen
Ik ben benieuwd hoe laat hij morgen wakker wordt. ik ga in ieder geval voor het ochtendslaapje de fruithap geven.
Hij redt het tot ongeveer 19 uur, maar de vraag is of hij dan nog genoeg puf heeft om de borst leeg te drinken. Maar goed, we gaan het gewoon proberen. Ik heb nu in ieder geval de 18 uur borst laten vervallen aangezien hij echt een heel potje groente opeet. Wat een vreetzakje…maar wel een heerlijk vreetzakje!
Ben ik weer. heb je antwoord op het een, krijg je daar ook weer een vraag van… (houdt het dan ooit op??)
Meneertje krijgt om laten we zeggen 7.45 de borst en wil om 9.15 weer slapen. In die tijd doe ik hem dat (om de dag) in bad vlak voordat hij weer gaat slapen. Zal ik nu het fruitje voor het bad doen, is wel dicht op de borst vind ik. Of juist na het badje, maar ja dan is hij weer loom en ook weer vies.
Tsja…
Hoi Estelle,
Je kan je zoontje ook na het slaapje van 9.15 eerst fruit geven en
dan een uurtje later de borst geven.
Of eerst de borst en een uur later fruithap.
Als je trouwens fruithap voor het badje geven wil komt het er niet uit hoor!
Wij geven Anne savonds rond 16.30/17.00 warm en om half 6 gaat ze in bad
(om de 2 a 3 dagen) en dan spuugt ze haar kleertjes nooit onder.
Het eten is dan al weer gezakt.
Gewoon doen wat jou het beste lijkt!
Hoe heb je het vanmorgen gedaan met het fruithapje? Of heeft hij nu nog
niks gehad?
Anne heeft vanmorgen weer lekker gesmikkeld van haar fruithapje!
Groetjes Heleen.