hallo, ik heb een dochtertje van 4 maanden. Heb al een paar keer geprobeerd om haar fruit te geven maar ze vindt er helemaal niks aan. Doet nu gewoon haar mondje al niet meer open! Heb al vanalles geprobeerd. Peer, appel, banaan, appel/banaan, heb het al een beetje warm gemaakt in de magnetron, andere lepel maar 't niet er echt naar uit dat ze 't niet lekker vind. Maak me hier wel zorgen om. Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en misschien tips voor mij heeft? Alvast bedankt!
Gr.
Fruithapje
Geen zorgen om maken. Ze is er gewoon nog niet aan toe. Mee stoppen en over een tijdje nog eens proberen. Ze is tenslotte nog maar 4 maanden en krijgt nog zat melkflessen dus voor de voedingsstoffen heeft ze het nog niet nodig. Sterker nog, kindjes die borstvoeding krijgen, krijgen de eerste 6 maanden alleen maar melk, geen fruit.
Geef haar als je over een tijdje weer probeert geen gecombineerde smaken. Dus die appel/banaan achterwege laten voorlopig. Ze is al 4 maanden alleen maar melk gewend en moet nieuwe smaken leren kennen. Geef haar dus eerst bijv. een paar dagen achter elkaar peer, tot ze daar redelijk aan gewend is. Ga dan over op bijv. banaan. Ook weer paar dagen achter elkaar.
Zodra je merkt dat ze de fruithap makkelijker begint te eten, kun je op gecombineerde smaken overgaan.
Groetekes, Sje
Hallo Saskia,
Wij proberen Anne (16 week) ook te laten wennen aan het
fruithapje.
Vanmorgen de 1ste keer.
Deed haar mond niet echt open, kwam op haar lippen en
ze ging met de tong over de lippen heen.
Ze hoeven het inderdaad nog niet te hebben.
Met 6 mnd mag ook, als ze het eerder willen is het ook goed.
Niet forceren, komt vanzelf.
Flesjes melk zijn nu nog belangriijk!
Groetjes Heleen
hallo,
helemaal met sje eens. ze is er niet aan toe.
gewoon later proberen want het is nog geen moeten. pas bij 6 maanden.
als je toch gaat dwingen krijg je hier straks alleen maar meer problemen mee, en eet ze het misschien nooit meer.
Dus gewoon nog even wachten en dan een paar dagen dezelfde smaak geven zodat ze aan het smaakje kan wennen.
groetjes Gytha

Hallo Saske,
Ik denk ook dat Sje gelijk heeft, maar ook ik vond dit in het begin heel vreemd dat mijn dochter het niet lekker vond, maar wij zijn gewend dat wanneer wij iets eten onze mond wagenwijd open gaat en natuurlijk verwacht je dat ook bij je kindje. Dit kan natuurlijk niet zo zijn, want ze hebben alleen nog maar flessen gehad en zuigen dus alleen maar. Aan de lepel moeten ze ook heel erg wennen. Ik dacht in het begin ook van “eh waarom doet ze haar mond niet open, zal ze het niet lekker vinden”, maar hier moeten ze ook aan wennen om te happen ipv te zuigen. Heb haar ook laten wennen met het lepeltje.
Gr. Natasja

Precies, ze moeten er ook aan wennen dat ze hun eten op een andere manier krijgen. Ze zijn gewend dat ze het meteen achter in de keel hebben en nu moeten ze ineens leren dat ze iets wat ze voorin de mond krijgen, zelf naar achteren moeten transporteren. Dat valt niet mee.
Groetekes, Sje
Hallo Saske,
Je kan je kleintje de lepel geven om mee te spelen. Zo leert ze de lepel kennen. Het gaat automatisch haar mondje in gaan. Zo hebben we het hier ook gedaan een weekje voordat ze de groentehap kreeg. Ik zou me ook geen zorgen maken, je kleine dame neemt wel fruit als ze er aan toe is. Hier gaat het ook niet zo heel makkelijk. Fruit wel, maar groente… Als het niet oranje ziet moet ons meisje er niet veel van weten… Alles op zijn tijd! Succes ermee!
Groetjes,
Tamara
Hallo allemaal,
bedankt voor je reacties en tips! Ik hou het voorlopig gewoon bij de flesvoeding en probeer 't over een maandje of zo nog wel een keer. Ga haar inderdaad eens met een lepel laten spelen, zodat ze er een beetje aan kan wennen!
Nogmaals bedankt! Gr. Saske