Op welk tijdstip geven jullie je kindjes een fruit/groente hapje en hoeveel? Anouk is vandaag 17 weken en ik zou eigenlijk wel eens een fruithapje willen proberen. Liefst om een ca. 18.oo uur, aangezien ze na de fles van 15.00/15.30 altijd slecht wil slapen (hooguit nog even van half 5 tot half 6) lijkt het met zo handig om haar dan wat te geven zodat ik de fles nog even kan rekken tot 19.00 uur. En begin je dan de eerste dag met 1 lepeltje? Ik hoor graag jullie ervaringen…Sabine
Fruithapje? wanneer en hoeveel?
Wij zijn met 6 mnd begonnen met fruit en groente. Dit omdat het beter is voor de darmpjes. Wij geven het altijd 's morgens, rond 10.00. Toen begonnen we ook met een paar hapjes, wat binnen een week al snel meer werd, omdat meneertje het erug lekker vond.
Gr Sandra
Pfffff geen idee meer precies wanneer wij ermee begonnen zijn, stond wel op de potjes aangegeven en daar hebben we ons wel aan gehouden. Misschien kun je de eerste keer beter eerder op de dag proberen, stel dat ze er nl buikpijn van krijgt, zit je er s`avonds mee. Als dit goed gaat dan kun je ook later doen. Ik gaf de kinderen altijd meteen zoveel als dat ze zelf ervan wilden eten.
Hi,
Ik ben begonnen met een fruithapje toen Annika 4 maanden en 1 week was. Eerst 1 klein lepeltje proberen en toen ze het lekker vond nog een paar hapjes. Dit gaf ik meestal rond een uur of 5. Dat heb ik 2 weken langzaam opgebouwd. Daarna heb ik het fruithapje naar de ochtend gedaan en ben rond half 6 begonnen met groentehapjes. Ook weer 1 lepeltje proberen en kijken of het gaat. Eerst steeds dezelfde smaak en daarna weer een nieuwe smaak proberen. Nu eek Annika ongeveer een half potje (olvarit) fruit (10.00)en half potje groente (17.30)per dag. Daarnaast krijgt ze 4 flessen van 200 ml. (7.00-11.30-15.00-19.00) en na de hapjes meestal wat water of diksap.
wij zijn begonnen toen ze 4 maanden waren. En dan deed ik het in het begin tussen 2 voedingen in. Omdat ze in het begin toch nog niet zoveel er van nemen. Toen ze er steeds meer van gingen eten deed ik het rond 15.00 Maar ik denk dat het tijdstip waarop je het geeft niet zoveel uitmaakt. Je kan nu dus wel gewoon beginnen. Ik ben eerst met potjes olvarit fruit begonnen en toen dat goed ging deed ik vers fruit. Allebei een halve banaan. En daarna deed ik er een peertje bij, kiwi ben ik net pas mee begonnen omdat dat wel een aparte smaak is. Maar je kan ook gewoon potjes blijven geven.
Mijn kleine man is nu 4,5 maand ben sinds 2 weken begonnen met groente en fruit geven.
Eerst gaf ik hem een paar hapjes fruit appel en banaan maar hij trok er een vies gezicht bij dus ben ik groente gaan geven wortel en dat ging er als pap in
Dus nu geef ik hem een half potje groente als wij savonds gaan eten.
En nu eet hij ook wel fruit tussen de middag en geef hem op een dag nog 100 cc diksap en hij krijgt 4 flessen van 240 CC.
gr. Debora
Mama van Ingairo en Ishando!
bedankt voor jullie reacties. Ik heb van het weekend geprobeerd wat ze ervan vond, gewoon even laten likken langs de lepel, en ze begon gelijk te smakken, dus elke dag maar even weer proberen. Ik geef haar een beetje om ca. 17.00 uur omdat ze dan toch niet meer wil slapen, en nog moet wachten dan op de fles van ca. 18.30.
Vandaag op het cb geweest en mag in principe de fles van 23.00 laten vallen. Hebben jullie ervaring met rijstebloem? Zo ja hoeveel lepels moet je dan toevoegen aan een fles van 200 ml? Grt, Sabine
Hai sabine,
Ik heb ervaring met rijstebloem maar mijn zoontje kon daardoor niet goed meer poepen dus ben ermee gestopt op het pak staat hoeveel je in een fles van 200 ml moet doen ik d8 3-4 schepjes.
Maar ja je moet het gewoon uitproberen en kijken hoe jou kindje erop reageerd die van mij reageerde er dus niet goed op last van verstopping.
gr. Debora
Mama van Ingairo en Ishando!
Ik ben vanmiddag met de jongens naar het cb geweest. En kan nu ook de 23.00 fles laten vervallen.Eigenlijk konden we al eerder stoppen met die fles alleen kwamen ze toen nog snachts een keer voor de voeding. Nu heb ik de 19.00 fles verplaatst naar 20.00 en bij die fles moet ik nu ook rijstebloem doen. Heb het vanavond geprobeerd, nog even afwachten of ze zo de nacht volhouden. Jesse en Jamai krijgen een fles van 210 cc Nutrilon 2 en met 3 schepjes rijstebloem. Maar dat is vanaf 6 maanden. Bij 3 tot 6 maanden moet je er 2 schepjes bij doen.
Succes. hoop dat het bij Anouk ook lukt.
liefs Diana
Hoi Debora, kun je mij misschien eens laten weten wanneer hoe jouw voedingschema/voedingstijden er ongeveer uitziet? Het cb heeft ons nl. ook aangeraden terug te gaan naar 4 flessen, aangezien Anouk niet alle vijf flessen meer leegdrinkt. A.s. vrijdag is ze 4,5 maand oud. Verder ben ik gestart met een fruithapje. Sinds afgelopen zaterdag mag ze max. 2 lepeltjes (ze eet het ook nog niet echt, ze likt er meer aan, maar ze vindt het volgens mij wel lekker). Alvast bedankt voor je reactie. Grt, Sabine
Lastig is dat he Thamar. Anouk was de eerste 2 maanden echter een hongerige baby. Later bleek dat zij een werveltje scheef had in de nek en doordat ze heel hard aan de flessen zoog ze minder pijn had! Je moet het maar weten!
Ik probeer wel zoveel mogelijk 4 uur tussen de flessen te houden, zeker overdag (07.00-11.00-15.00-18.30-23.00). Ik rek het soms wat door haar in bad te doen, of nog even met haar te spelen, of nog even op de arm te laten slapen. Echter het heeft geen zin om heel lang te rekken, want dan is de honger ook wel over. Aan het eind van de middag is bij haar de rek er wel uit, dan krijgt ze gewoon iets eerder de fles. Op een gegeven moment komt er ook vanzelf een beetje een schema en dat is voor jezelf ook veel rustiger. Veel succes ermee.