kenji is nu 3 maanden en zag bij de kruidvat dat er fruitpotjes waren voor baby’s van 4maanden maar hoor van veel ouders dat je beter met 6maanden kan beginnen met deze potjes wat is jullie ervaring hier mee? ik hoorde laatst van me moeder dat er een tv programma was geweest over potjes dat er veel suiker in zit nu dacht ik ik ga zelf een fruitprakje maken maar hoe maken jullie een eigen fruit hapje welk fruit gebruik je?en als kenji een fruithapje krijgt moet ik dan een fles weg laten heb echt geen idee hoe dat werkt
groetjes kim
Fruithapje met 4maanden
mijn zoontje word morgen 5 maandjes oud,
ik mag begin februari pas beginnen met potjes,
hij krijgt borstvoeding en heeft droge ecseem,er komen allergieen in de familie voor vandaar dat ik later mooet beginnen.
meneer is ook iets te zwaar.
9290 gram bij 71,5 cm lang.
Bianca mv Nicky en Mika Dani 16-08-2007
Hoi,
Fruithapjes of groentehapjes mag je inprincipe vanaf 4 maanden gaan geven. Een aantal ouders doen dit later. Er zijn cb’s die het introduceren van fruit en groente te gelijk laten lopen al zijn dat er weinig. Ook kan een allergie aanleg of ouders met een allergie aanleiding zijn om te zeggen wacht tot de zes maanden en begin dan met het introduceren.
Ik ben zo’n ouder die pas via een vast protocol vanuit de dietist vanaf zes maanden fruit en groentes heb geintroduceerd. Ik heb zelf een aantal voedselallergieen en bij mijn man zit er ook aanleg in de familie. Om de kans te verkleinen voor onze dochter hebben wij een al het fruit en groenten een voor een geitroduceerd. Ons werd erg aangeraden om geen potjes te nemen. Vanwegge o.a. de suiker. Vaak geef je dan ook niet tegelijk een groente en fruithap. maar na een tijdje.
Ik wilde zo wie zo al alles zelf gaan klaarmaken. over het algemeen goedkoper ook.
Ik heb een staafmixer aangeschaft, bakjes van de xenos (per acht verpakt in vrolijke kleuren voor geloof ik 1 a 2 euro).
Vervolgens heb ik eerst een appel gepureerd en gekeken hoeveel er in zo’n bakje past. vervolgens heb ik dat ook met het andere fruit gedaan. Bij manderijn peer en sinasappel deed ik altijd een beschuitje. maar mag ook een liga zijn.
Een keer in de week stond ik even in de keuken om alles te schillen pureren en vervolgens ging het in 8 bakjes en de vriezer in. Dit deed ik ook met de groente en later met vlees erbij. Ik kookte een keer in de week drie of vier veschillende gerechten/ ccombinatie’s en deed ze in van die bakjes en in de vriezer. Ze hebben bij de xenos ook nog een groter maatje van deze bakjes.
S’morgens haalde ik een bakje eruit en liet het ontdooien in ijskast groetehap warmde ik op in de magnetron.
Ik moet zeggen heb er absoluut geen spijt van ze is een goede eter en lust praktisch alles (behalve lof en spruiten).
Het cb zal je ook het wanneer te beginnen met je bespreken en aangeven.
Groetjes,
lon106
Wij zijn met vier maanden begonnen met fruitpotjes en af en toe groentepotje. Groente was in het begin niet echt favoriet, maar gaat nu al een stuk beter.
Ik begon ermee omdat ik het idee had dat Anna er echt aan toe was. Iets meer in het mondje dan melk. Begonnen met een potje peer van Olvarit. Maak nu ook wel eens zelf een fruithapje omdat daar wat meer stukjes in zitten en ze hierdoor meer moet kauwen.
Je kunt heel goed een fruithapje zelf maken door een banaan of een peer met een blender/staafmixer goed fijn te malen. Met een vork kan het ook, maar dan heb je kans dat er meer stukjes in zitten. Ik doe er altijd een liga (voor vier maanden) doorheen en een beetje ongezoete appelsap. Zo weet ik in ieder geval zeker dat er geen suiker in zit.
Je moet wel eerst je kindje laten wennen aan een soort fruit en dan pas een ander soort fruit proberen. Vooral peer en banaan zijn erg geschikt voor een eigen fruithapje.
Anna krijgt nu vier flesjes en een fruit/groentehapje.
Je moet gewoon op je eigen gevoel afgaan en beslissen of je kindje er wel of niet aan toe is.
Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.
Voor kinderen die borstvoeding krijgen wordt geadviseerd om pas bij 6 maanden te beginnen met zogenaamde bijvoeding, zoals fruithapjes en groentenhapjes heten.
Kindjes die flesvoeding krijgen, mogen volgens mij bij 4 maanden met fruit beginnen en met 6 maanden met groenten. Bij 7 maanden mogen ze brood.
Groetekes, Sje
Hallo Sje,
Met 4 mnd mocht Anne al groente en fruithapje.
En nu is ze 6 mnd en mag al brood eten.
Elke destijds ook op die leeftijd.
Ik geef flesvoeding.
Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 25 week oud
ik maakte het ook altijd zelf klaar, in die zelfde bakjes van de xenos, heel handig! Kijk eens op keukenkikker.nl voor lekkere recepten!
Als je appel neemt, kan je die eerst in stukjes even koken totdat hij zacht is. Dan pureren en af laten koelen.
Met een ftuithap gaat er geen fles van af, als ze genoeg groente eten kan er wel een fles vanaf, maar op het begin is dat uitproberen. Luca gaf ik op het begin nog een klein flesje daarna.
Thije krijgt af en toe wat om te proeven. Hij en ik vinden het wel best zo…

hier heb ik wat aan… maar blijf nog met onzekerheid en vragen zitten… onze cb arts is heel vaag… dus daar heb ik niet veel aan… hij zei je heb een flinke jongen dus hij zal wel eerder toe zijn aan wat bijvoeding… tja wat dan… moet ik zelf maar even kijken GRR… en dat met een kindje die veel last heeft van krampjes!
als je fruit pureert moet je er dan een liga oid door doen? of is dat niet nodig?
mag je vers fruit en groente in de diepvries bewaren en ontdooien??
mijn zoontje wordt morgen 4 maanden en lijkt deze week echt niet genoeg aan zijn fles te hebben… vooral de middag onrustig… misschien idee om een keer te kijken hoe hij op een fruithapje reageerd!
Hier begonnen met groente en dat ging goed. Toen ik voor het eerst fruit gaf 's ochtends (vervangt overigens geen fles, maar is echt een tussendoortje) wilde hij 's avonds z’n groente niet. Ik had het idee dat hij de smaak van de groente ineens een stuk minder vond, omdat hij had geproefd hoe heerlijk zoet het fruit was… Dus nu maar even eerst alleen weer de groente totdat hij het echt goed eet en dan maar weer eens de fruit proberen. Als groente trouwens goed gegeten wordt, vervangt dat op den duur wel een fles heb ik begrepen.
Groetjes!