Fruitdieet voor 1-jarige, kan dat?

Hoi allemaal,

ik heb even een vraag. Mijn zoontje is 13 maanden en heeft altijd goed gegeten. Gewoon 1 stuk fruit, 1 bordje pap, 1 boterhammetje, 1 bordje warm eten, 1 soepstengel, 1 bakje joghurt en af en toe wat meer van het een of ander.
Nu eet hij sinds een week geen brood meer. Hij doet zijn mond gewoon niet open. Doet hij het wel, dan spuugt hij vroeg of laat het brood weer uit. Sinds een paar dagen krijgt hij ook zijn avondeten niet op en vanmorgen heeft hij zelfs zijn ochtendpap laten staan. Ik denk dat een oorzaak is dat hij veel hoest, maar dit weet ik niet zeker.
Het enige wat hij wel goed eet is fruit. Banaan, kiwi, appel etc. Nu is mijn vraag: Is het heel erg als hij gedurende een bepaalde periode alleen fruit eet? Ik denk nl dat het een fase is die overgaat, maar maak me inmiddels een beetje zorgen of hij wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.
Oh ja, drinken is ook een probleem. Hij wil alleen melk, andere drankjes drinkt hij eigenlijk niet.

Alvast bedankt voor reacties!

Groetjes

Rond die leeftijd gaan veel kindjes moeilijk doen met eten, niets bijzonders. Geen alternatieven aanbieden, dus alleen fruit geven wanneer je dat normaal gesproken ook deed. Op de andere eetmomenten aanbieden wat je altijd aanbood en wil hij dan niet eten, dan niet. Ze hongeren zichzelf echt niet uit hoor, zodra ze trek krijgen eten ze echt wel. Zolang ze maar drinken is er niets aan de hand. Laat maar merken dat hij beter eieren voor z’n geld kan kiezen, dan ben je hier het snelste mee klaar.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

ben het helemaal met mriek eens. Niet eten is het grootste machtsmiddel op deze leeftijd. Wil hij niet eten dan negeren en gewoon weghalen tot het volgende aanbied moment. Dus geen alternatieve en niet te veel aandacht aan schenken. Dan is de lol er snel vanaf en als ze honger hebben eten ze wel hoor.

Groetjes,

Michèle

helemaal mee eens. hij begint in de gaten te krijgen dat hij een keuze heeft, de maaltijd is daar DE beste situatie voor.
niet moeilijk over doen, zeker niet dwingen om te eten en niks anders aanbieden.
en het fruit idd niet op andere momenten aan gaan bieden dan je hiervoor deed, dat maakt het voor hem wel heel makkelijk om hiermee door te gaan.

Niet bang zijn dat hij iets tekort krijgt, die kleintjes zijn slim genoeg om zichzelf echt niet uit te hongeren.

succes ermee!

liefs,
Rinske

Sluit me helemaal hier bij aan. De meeste kindjes gaan zo’n fase door rond hun eerste jaar. Als je alternatieven gaat aanbieden is het hek van de dam.
Gewoon het normale eetpatroon aanhouden is het beste. Ze hongeren zichzelf echt niet uit.
Hou het wel leuk aan tafel. Dwing nooit eten naar binnen. Wil hij niet eten, dan zet je gewoon z’n bord weg. Vooral niet boos worden. Zo voorkom je dat het een machtspelletje word.
Ik weet niet of je hem nog voert of dat hij al zelf mag eten? Hier at hij beter als hij het zelf mocht doen. Geeft wel een hoop zooi, maar ze moeten het toch een keer leren.
Maar als hij zoveel hoest is het misschien wel beter om even naar de huisarts te gaan voor de zekerheid om even zijn longetjes te laten checken.

groetjes Ramona