Fruit in stukjes? en hoe groot?

Mijn dochtertje van bijna 1 jaar krijgt thuis haar fruit nog geprakt met een vork en hard fruit als een appel haal ik nog door de rasp. Ze heeft in totaal 4 tanden, alleen de voortanden boven en onder. Nu zeiden ze op het kdv laatst dat ze rond deze leeftijd beginnen met fruit in stukken, dus ook appel en mandarijn met velletjes etc. Nu weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ze is een tijdje geleden een keer bijna gestikt in een stukje brood en daar ben ik toen erg van geschrokken en daardoor erg voorzichtig geworden. Better safe than sorry zeg maar… Nu weet ik dat ze het wel moet leren en wil ook weer niet TE voorzichtig worden. Hoe aten/eten jullie kleintjes van deze leeftijd het fruit? En als ze het al in stukjes eten, hoe groot maak je die stukjes? en eten ze dat dan ook zonder kiesjes?

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Banaan is natuurlijk simpel in stukjes, lekker zacht. Peer idem dito, ook zonder tandjes goed te doen. Die kaakjes kunnen heel wat aan hoor. Gewoon van alles proberen, je merkt snel genoeg hoe het gaat.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Je zou ook de appel in kleine stukjes kunnen doen en dan een beetje water erbij en dan 1 min in de magnetron.
Dion krijgt appel ook nog niet in stukjes omdat hij het nog niet weg krijgt en nu is het een beetje zacht en dat hapt zo lekker weg. Harde peer kun je ook wel even in de magnetron doen of een paar dagen wachten totdat hij lekker rijp is.

Appel kun je ook gewoon in dunne partjes snijden.
Groot genoeg om goed vast te houden, en dun genoeg om
af te kunnen happen.

Maar misschien is een stuk banaan een goed begin.

M.

Toen Tim 1 jaar was at hij al het fruit in stukjes. Hij had toen nog geen kiezen en 6 tandjes. Ik heb altijd vers fruit gegeven en de stukjes alleen in het begin gepureerd. Daarna kleine stukjes en die steeds groter gemaakt. Banaan hapte hij al snel zelf af en hoefde ik niet in stukjes te snijden. Kiwi is ook erg zacht en prima te proberen als je nog een beetje bang bent. Ook peer is als hij rijp is lekker zacht. Probeer voor je gemoedsrust eerst de zachte dingen. Het enige wat best hard is, dat is appel. Maar ook dat ging hier prima in stukjes met maar 6 tandjes.

Groetjes,
Sandra

Ook Seth kreeg alles in stukjes rond deze tijd.
Hij was DOL op mandarijntjes!! Ik sneed de partjes door de helft, en lekker eten maar. Verder at hij eigenlijk al het fruit (behalve appel), in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm. Hij had btw 6 tandjes.
Gewoon proberen!

Lieffs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Inderdaad gewoon proberen in stukjes. Appel is wel het lastigst. Maar ik sneed die altijd in heel dunne plakjes en niet de granny’s nemen, die zijn heel hard!

Maar banaan, mandarijn, peer kunnen ze zelfs zonder tanden haast in stukjes eten omdat het lekker zacht is.

succes!

Liefs!

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

als ze nog geen kiezen heeft zou ik geen harde fruiten zoals appel geven. ja wel appel geven maar niet in stukjes.
ik zou beginnen met banaan in partjes te snijden. ik heb heel lang banaan gegeven rico luste niks anders.(behalve peer) Nu lust hij alles. dus geef ik ook vanalles en nog wat.
Peer moet ook goed te doen zijn als ze nog geen kiezen hebben maar dan wel zachte peren dus een paar dagen laten liggen totdat hij zacht genoeg is.
dit ging bij Rico ook heel goed toen hij nog geen kiezen had.
Ik snap dat je je rot schrok met dat broodkorstje, ik heb dat met Rico ook meegemaakt en dat is geen pretje! daarom zou ik zeker nog geen appel in stukjes geven, daar was rico namelijk ook bijna in gestikt toen hij nog niet goed kon kauwen en toen had hij al wel kiezen.
hij eet nu sinds 2 maanden appel in stukjes. moet je nagaan

Ik zou gewoon gaan beginnen met kleine stukjes en als het goed gaat maak je ze wat groter.
Ik begrijp je angst voor het verslikken Bart heeft zich 2x flink verslikt in fruit (waarvan 1x dokterspost) Maar het heeft hem wel geholpen om een stuk rustiger te gaan eten. Het proppen was voorbij en hij kauwde veel beter.
De eerste keren heb ik het flink benauwd gehad bang dat het weer zou gebeuren maar hoe langer het goed gaat des te meer dit gevoel verdwijnt.

Het klinkt nu mss een beetje alsof ik er heel makkelijk in ben maar in vond het doodeng maar toch doorgezet. Het eten van stukjes is ook goed voor de ontwinkkeling van de mondspieren en spraak.

Ik heb een keer een tip gehad van een arts. Geef nooit iets ronds dat kan de luchtpijp afsluiten bij verslikking. dus alles wat rond is (plakjes worst ,banaan) door de midden.

Volg je gevoel en succes!!

Babies kauwen met hun kaakjes dus het moet een beetje makkelijk te vermalen zijn. Zoals al geschreven doe ik ook zacht fruit in stukjes maar ik kijk erg goed uit met appel, ananas en al het andere wat “harder” is. Liever in kleinere plakjes/stukjes dan dat je kind bijna stikt, ik moet er niet aan denken. En wat geeft het nou als je sommige dingen nog wat fijn maakt, uiteindelijk gaat het erom dat je kindje juiste en gezonde voeding binnenkrijgt .
groetjes

Lekker met kleine stukjes beginnen en dan als dat goed gaat kun je ze wat groter maken. Ik ben begonnen met banaan en peer. En nu na een paar weken nog steeds. Ze wil niets anders. Ik doe nu s avonds vaak wat kiwi door haar yogurt heen krijgt ze wel iets anders binnen. Maar kiwi en mandarijn stopt ze in de mond dan kijkt ze heel vies en met de tong duwt ze het gelijk eruit.

Ik ga wel eens proberen wat pranger7 zegd en de appel even in de magnetron doen. Want appel vind ze wel lekker maar ze krijgt een stukje niet weg dat is te hard. Dus na een tijdje kouwen komt die er ook weer uit geduwd.