Fruit geven

Ik heb vanmorgen mijn laatste bekertje gepureerd fruit gegeven. Ik gaf haar al een tijdje na het bekertje nog een aantal stukjes banaan maar wil nu eigenlijk alles geven in stukjes. Maar dan sta je daar in de winkel en weet je gewoon niet wat je mee moet nemen. Ik heb een gala appel mee die was zoet stond erbij, een banaan en een mango die al wat zacht was. Maar wat geven jullie nu? En hoe geven jullie het nog? Dus gepureerd of geprakt of al in stukjes? En hoe bewaar je het fruit nu het beste? Wij halen eigenlijk maar 1 keer per week boodschappen maar halverwege de week is het fruit allemaal bruin aan het worden. Ik heb het nu op de keuken tafel staan. Is er een manier om het beter te bewaren of gewoon 2 keer per week halen?

damian eet al zijn fruit in stukjes. Hij eet banaan appel peer en mango. Ik heb toevallig vanmorgen kiwi gehaald. Die hadden we al eens geprobeert maar vond hij toen niet zo lekker maar misschien nu wel. Druiven zijn hier ook een mega succes.

Oh ja druiven daar heb ik niet aan gedacht. Kiwi is hier ook niet zo’n succes en dan zit het nog ergens door heen dus ik denk dat ze die in stukjes ook niet lekker vind. Ze vond nectarines zo lekker en mama ook maar die kan ik niet meer krijgen helaas.
Hoeveel geef je ongeveer? En 1 fruit soort per keer of meerdere dingen?

ik vraag me dat dus ook al tijden af, maar ik prak/pureer nogsteeds alles omdat ik zo bang ben dat ze erin stikt. banaan dat kan ik me nog voorstellen, maar allpel bijvoorbeeld is toch heel hard. Als dat in het keeltje schiet zijn de gevolgen toch niet te overzien? Gaat dat bij jullie allmaal goed? Ik merk hier wel dat ze graag dingen uit het handje wil gaan eten,maar het is meer mama die het niet durft te geven. Laatst verslikte ze zich nog in een stukje brood en toen zat ik al tegen het plafond. Op een of andere manier heb ik daar zo’n schrik voor.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Maar wat gebeurd er dan precies als ze zich verslikt? Muriel heeft het een enkele keer wel eens gehad. Dan hoest ze een paar keer en dan hoest ik even overdreven met haar me en dan moet ze weer heel hard om mij lachen en stoppen we het volgende stukje erin. maar ik heb op zo’n moment niet het idee dat ik haar al op de kop moet houden. maar misschien heeft ze zich wel nooit heel erg verslikt.Of ben ik gewoon echt een nuchtere Fries haha.

Appel lijkt me ook wel wat hard maar ik zag gewoon even niet wat ik dan moest halen maar wil het wel proberen. Vanavond een stukje komkommer gegeven want daar hoor ik mensen ook wel eens over. dat houd ze dan een hele tijd in de mond maar uit eindelijk duwde ze het er met de tong uit dat krijgt ze dus denk toch nog niet weg.

nou, ik moest echt even flink op het rugje kloppen om het eruit te krijgen. schoot echt even verkeerd. ze moest daarna ook heel hard huilen. Moest gelijk aan een eerdere topic van Boukje & Sarah denken, al was dat bij mij dan gelukkig nog niet zo erg, ik had hier al hartkloppingen van pff… wat schrok ik. Ik denk dat ik met de zachtere fruitsoorten ga beginnen en ik ga het ook eens op het bureau vragen.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

een appel doe ik als volgt. ik schil hem. snij hem door de helft en haal het klokhuis eraf. beide helfden snij ik in vieren en die partjes ook nog een in 4 of 5 stukjes. het zijn dus eigenlijk hap klare stukjes maar hij doet het wel zelf. gepureerd wil damien helemaal niets meer hebben en weigert het. ik geef elke dag 1 soort fruit maar wel elke dag een ander soort

@mama1980 oei dat is wel echt verslikken en kan me voorstellen als je dat een paar keer hebt gezien je wel voorzichtiger word.

Appels en peren kun je heel goed bewaren in de groentela van de koelkast.
Dan blijft het een stuk langer goed!

Druiven zijn al genoemd, doen het hier ook goed.
Bananen houden het meestal ook wel een week uit.
Tijd van meloen is nu wel weer voorbij,
dat gaat er ook prima in.

Zometeen komen de mandarijnen en sinasappels weer
(nou ja, in elk geval de lekkere )

Oh, wat appels betreft: beperk je alsjeblieft niet
tot alleen de zoete!
Lekker allemaal soorten door elkaar geven.
Elstar, Jonagold, Gala, Breaburn, Granny Smith:
gaat allemaal prima.

Oh, wij geven appel gewoon in partjes.
Ja, al vanaf dat meneer zelf kan happen.

M.

idd in de groentela van de koelkast. Appels toch wel minimaal twee weken en de rest van de fruit wel tot een week dat het goed blijft, zelfs met raar broeierig weer. Hondsdagen ofzo

Over het algemeen pureer ik het nog, maar ik merk nu zelf ook dat dim er niet meer zo naar taalt. Ik heb afgelopen week een bak nectarines gehaald (Bij de aldi zijn ze iniedergeval nog te krijgen) en daar snoept hij zo een stuk van op. Als ik hem een klein stukje appel geeft gaat hij er ook wel lekker op sappelen en knagen, maar vind het zelf wel doodeng. Hoewel er moet hier wel heelveel gebeuren voor ik hem uit zijn stoel ruk, maar dan alsnog hier is hij er ook nooit echt goed in gestikt (op een keer na dat ik perongeluk een roomboter croissant had gegeven ipv een gewone, kon zo een lange kleffe sliert uit zijn keel trekken).

Ik denk dat vooral zacht fruit het goed doet, zoals dat hierboven al is geopperd: peer, banaan, meloen, pruimen, nectarines etc. en als je harde fruit hebt zoals appels kleine stukjes, kijken wat ze al aankan.

Bij die mandarijntjes trouwens, ontvel je de partjes dan? Want het lijkt mij dat die velletjes in de keel kunnen schieten?

Mama1980, ook hier nog al het fruit gepureerd. Hier eentje die zich snel verslikt. Dus neem nog het zekere voor het onzekere.

Mischien als je appel wilt geven zodat ze zelf hapt en je vindt het te hard, eventjes koken vooraf?

Ik weet het niet hoor. Ik heb er hier eentje die geen banaan lust, dus da’s wel jammer voor uit te proberen.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ik weet dat Seth vorig jaar dol was op mandarijntjes, en ik gaf gewoon een half partje. Nooit problemen mee gehad.

Appel daar en tegen vind hij zelf te hard evenals komkommer.

Wij halen ook maar 1x per week boodschappen/fruit.
Ik haal gewoon: bananen, appels (allebei lang goed evt. in koelkast), mandarijnen, sinaasappels (ook allebei goed te bewaren) kiwi en peer (moeten vaak nog bijna een week zacht worden) en druiven en aardbeien ed eten we gelijk de dag erna op.
Soms haal ik ook nog wel ander fruit.

Hier staat de fruitschaal in de kamer, en blijft het prima goed allemaal.
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hai Muriel, ik leg mijn fruit altijd in de koelkast. Appel is goed, ik pak altijd een wat zachter/kruimiger soort, manderijntjes gewoon in twee delen geven met schilletje want dat is het gezondste gedeelte, banaan (zit wel vet in), druiven zonder pit in stukjes en perzik bijv. maar kiwi… ik weet niet is wel een sterke vrucht met héél veel vitamine bijna overdosis je mag er zelf ook niet meer dan 2 achter elkaar volgensmij. Maar misschien komt dat omdat mijn vader allergisch is voor kiwi`s en schijnbaar meerdere mensen overgevoelig… ik heb het nog niet geprobeerd met Joaquin.

Groetjes! X

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 18 Oct 2010 11:04:16

Ga vanmiddag eens mandarijnen halen. Ik hoop dat ze die wil eten. Heb gister druiven gegeven. Ze vond ze wel lekker maar de velletjes kwamen er weer uit. Ik zal ze morgen dus ontvellen voordat ze ze krijgt. Maar ben erg benieuwd of ze de mandarijnen wil eten. Ik heb haar stukjes banaan, appel en mango gegeven. De mango vond ze na 3 stukjes neit meer lekker. De appel kon ze niet weg krijgen en het waren echt hele kleine stukjes maar ze houd ze in de mond en duwt ze na een tijdje met de tong naar buiten. Banaan ging goed maar dat doen we al een tijdje. Dus ik heb het toen door elkaar geprakt en toen was het zo weg. Nog 2 dagen geprobeerd maar ze luste eht alleen door elkaar geprakt. Heb nu nog meloen en peer liggen maar die moeten nog een beetje rijpen. De druiven vond ze dus wel lekker maar ik weet ook niet precies hoeveel ze er meot hebben. Normaal kocht ik een kilo appels, peren en ander fruit en pureerde alles en dan verdelen over de bekertjes weet dus wel dat ze 200 gr kreeg maar weet niet hoeveel fruit dat is. Hoeveel fruit geven jullie?

quote:
Ga vanmiddag eens mandarijnen halen. Ik hoop dat ze die wil eten. Heb gister druiven gegeven. Ze vond ze wel lekker maar de velletjes kwamen er weer uit. Ik zal ze morgen dus ontvellen voordat ze ze krijgt. Maar ben erg benieuwd of ze de mandarijnen wil eten. Ik heb haar stukjes banaan, appel en mango gegeven. De mango vond ze na 3 stukjes neit meer lekker. De appel kon ze niet weg krijgen en het waren echt hele kleine stukjes maar ze houd ze in de mond en duwt ze na een tijdje met de tong naar buiten. Banaan ging goed maar dat doen we al een tijdje. Dus ik heb het toen door elkaar geprakt en toen was het zo weg. Nog 2 dagen geprobeerd maar ze luste eht alleen door elkaar geprakt. Heb nu nog meloen en peer liggen maar die moeten nog een beetje rijpen. De druiven vond ze dus wel lekker maar ik weet ook niet precies hoeveel ze er meot hebben. Normaal kocht ik een kilo appels, peren en ander fruit en pureerde alles en dan verdelen over de bekertjes weet dus wel dat ze 200 gr kreeg maar weet niet hoeveel fruit dat is. Hoeveel fruit geven jullie?

Ho, laat die velletjes van de druiven maar zitten.
Net als zometeen bij de mandarijnen.
Geen probleem dat ze er weer uit komen,
na een paar keer (kan effe duren ) kan ze ook die de baas.

Hoeveelheid: gewoon zoveel als ze op kan/wil.
Van fruit kun je niet echt te veel geven.

Wel opletten dat teveel banaan stopt
(en veel te veel vooral erg rijpe banaan juist het tegenovergestelde).
andere fruitsoorten weet ik zo niet meer.

M.