Fruit en of groentehapje bij 4 maanden

Mijn zoontje, Justin, is volgende week vier maanden oud. Mijn vraag is of er moeders/vaders zijn die inmiddels begonnen zijn met een fruit- of groentehapje. Justin heeft op zich genoeg aan 4 voedingen per dag, maar ik zou wel willen beginnen met een fruit en of groentehapje. Begin je na de vier maanden of zou je nu al kunnen beginnen?

Anna kreeg bij 4 maanden voor het eerst fruithapje. Het beste is om eerst met fruithapje te beginnen en als dat goed gaat verder gaan met groente. Groente vinden ze meestal niet zo lekker, maar als je volhoudt kan komen ze vanzelf bij. Ik ben voor Anna begonnen met banaan en peer. Als groente had ik het eerst worteltjes.

Als er allergiën in de familie voorkomen is het beter om tot zes maanden te wachten.

Hoi,

Inderdaad bij allergieen in de familie wachten verkleint de kans dat je kindje ook een allergie krijgt kleiner. ook als je borstvoeding geeft wordt er aangeraden te wachten. Bv is aders van samenstelling dan fv. Bv is zo samengesteld dat ze er ook geen behoefte aan hebben en vaak kan een bij vroeger beginnen erg veel krampjes veroorzaken.

groetjes

lon106

Mijn zoontje is nu 5 maanden en ben ook begonnen met een fruithap met 4 maanden.
Niet iedere dag hoor maar wanneer het uit kwam. Nu hij 5 maanden is krijgt hij iedere dag fruit en nu ben ik met groente bezig. Dit is niet zo’n zijn favoriet alleen wordteltjes. Wanneer het uitkomt probeer ik een paar hapjes groente totdat hij er eenmaal aan gewend is.

Hoi je kunt al ongeveer na 3,5 maand beginnen met een paar hapjes meestal moeten ze er toch aan wennen de smaak enz groetjes kimberly

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

nee hoor met 4 maanden moet je pas beginnen hoor wij hebben het ook eeerder gedaan op advies van de kinderarts eerder niet

Wij hebben Hylke ook een week voordat hij 4 maanden was z’n eerste fruithapje gegeven.

Geen probleem. De kinderen geven zelf trouwens wel aan dat ze iets
anders willen dan alleen maar melk.
Als ze je het eten van de vork kijken als je zelf aan het eten bent bijvoorbeeld.

Het is echt niet zo dat er met precies 4 maanden een knop om gaat,
waardoor dat lijfje opeens wel iets anders dan melk aan kan.
Dat is een geleidelijk proces dat al een tijdje bezig is.
Het ene kind kan er wat eerder klaar voor zijn dan het andere kind.

Ik zou zeggen: volg je eigen gevoel, en let op de signalen die Justin geeft.
Begin met echt maar een paar lepeltjes.

Vorige week zijn wij begonnen om ook groente te geven.
Fruit gaat er eigenlijk allemaal wel in, maar groente is nog wat onwennig.
En natuurlijk heel anders van smaak.

Zoals in bovenstaande posts al gemeld: als er allergieen in de familie voorkomen, dan in overleg met het cb of kinderarts beginnen.
Waarschijnlijk moet je dan nog even 2 maanden wachten.

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 16 Apr 2008 19:59:38

Hallo ,

Zo zie je maar weer dat ieder CB en ook Kinderarts anders zijn!!
Mijn zoontje Nigel is bijna 4 maanden (11-11) en hij is al een week bezig met zn fruithapje…nadat ie hieraan gewend is mag hij ook volgende week al groentehapje…
Er zijn veel dingen anders in iedere provincie zoals afgekookt water gebruiken…Sommigen moeten dat wel nog ik hoefde dit niet meer te doen bij de jongste bij de eerste wel…Vooral ook op je eigen gevoel afgaan hoor!! Bij de 2e kijk ik anders naar het CB…Ik ga hoofdzakelijk nog maar voor de spuiten…
Nigel heeft nu dit ritme :

08.00 Papfles
12.00 1/2 Fruithapje en fles
16.00 Fles
20.00 laatste papfles

Alles flessen zitten op 180 en hij heeft al dik een maand nog maar 4 flessen…
Hoop dat je er uit komt!
Succes…

xxJoycexx

Ik heb altijd geleerd dat als je borstvoeding geeft je pas vanaf 6 maanden moet beginnen met vast voedsel en water drinken. Dit word volgends mij ook geadviseerd door WHO. Maar denk dat sommige meningen hier over verschillen.

quote:
Mijn zoontje, Justin, is volgende week vier maanden oud. Mijn vraag is of er moeders/vaders zijn die inmiddels begonnen zijn met een fruit- of groentehapje. Justin heeft op zich genoeg aan 4 voedingen per dag, maar ik zou wel willen beginnen met een fruit en of groentehapje. Begin je na de vier maanden of zou je nu al kunnen beginnen?
Bij mij op het consultatiebureau mocht ik beginnen met groentehapje 100 gram p.d 6 dagen achter elkaar het zelfde hapje vanwege allergien. groenten beginnen is beter dan fruit, omdat fruit zoeter is willen ze dadelijk alleen maar zoet ipv. groenten en na een maand begin je gewoon met fruit Ik heb zelf allergie voor fruit dus moest opletten met fruit geven en eerst voorkoken met een appel bijvoorbeeld.

quote:
Bij mij op het consultatiebureau mocht ik beginnen met groentehapje 100 gram p.d 6 dagen achter elkaar het zelfde hapje vanwege allergien. groenten beginnen is beter dan fruit, omdat fruit zoeter is willen ze dadelijk alleen maar zoet ipv. groenten en na een maand begin je gewoon met fruit Ik heb zelf allergie voor fruit dus moest opletten met fruit geven en eerst voorkoken met een appel bijvoorbeeld.

Wanneer merk je aan je baby als die wat anders wil dan de fles ???

want die van mij is 3 maanden en kijkt me het eten uit m’n mond, Plus dat die de 2e fles van de dag dat is tussen 11/12 uur moeilijk drinkt soms de helft soms zelf huilend … net dat ik het erin moet proppen zo voelt het … gerum !

or

Mij is toendertijd ook geadviseerd om te beginnen met groentehapje, ook vanwege dat je dat warm maakt & ze warme melk gewend zijn! Klonk voor mij toen heel logisch!

Ik merkte aan mijn zoontje, dat hij ook smakkende geluidjes maakte met zn mondje als wij zaten te eten & ik ben toen gewoon begonnen om te kijken wat hij er van vond … Het kan nooit kwaad om te proberen, want Nayaro gaf heel goed aan dat hij er nix van wilde weten! Dus toen heb ik gewoon weer even gewacht en 3 weekjes later opnieuw geprobeerd, toen ging het prima & smulde hij bij het leven!!

Nayaro - Danil / 14 September 2008