Hou je kind goed in de gaten.
Gemiddeld zijn met 6 maanden de darmpjes klaar voor bijvoeding, maar bij jouw kind kan het wel met 4 maanden al zijn. Sommige hongerige kinderen zijn gewoon eerder dan de 6 maanden toe aan bijvoeding. En als er geen allergieen in de familie zitten, zou je het gewoon kunnen proberen. Als Fleur er geen krampjes of ontlastingsproblemen (ze kunnen trouwens wel even gaan huilen omdat ze moeten wennen aan de nieuwe soort ontlasting, maar ik bedoel dus problemen als obstipatie of juist diarree) krijgt, kun je (af en toe) een potje geven.’
Zelf heb ik bij mijn kinderen pas met 6 maanden groenten en fruit geintroduceerd, wegens allergieen en omdat ik het risico niet wilde lopen dat ze er nog niet klaar voor waren en er last van zouden krijgen.
Mijn CB is voorstander van om pas met 6 maanden te beginnen, ongeacht of ze allergieen in de familie hebben of niet en zeggen dat de vermeldng vanaf 4 maanden slechts een verkoopmethodevan de fabrikanten is om meer potjes te kunnen verkopen als je eerder aan bijvoeding begint.
In Belgie heb ik wel eens gehoord dat ze soms wel eens nog eerder dan 4 maanden beginnen.