Friso hypoallergeen of nutrilon pepti

hoi allemaal,

gister belde de wijkverpleegkundige nog even hoe t met tara ging. wat blijkt nu gaf ik als nog de verkeerde voeding. ik gaf friso hypoallergeen, maar moest dus friso hypoallergeen intensief zijn. wat voelde ik me dom zeg. die hypoallergeen is preventief en die moest ik dus niet hebben. dus ik gister gelijk alle drogisten en apotheek langs. nergens friso hypoallergeen intensief. dus vanmorgen een ander dorp bezocht en echt nergens die voeding. of op of niet in t assortiment. nu konden ze dit wel bestellen, maar dat duurde weer een of twee dagen. en wil voor dat ik maandag naar de kinderarts ga toch wel even die voeding gegeven hebben. dus heb nu nutrilon pepti gekocht. deze is ook voor kindjes met koemelkallergie. kan dit kwaad? is wel een ander merk.weet niet of ik dit nu wel kan geven? toch vraag ik me nog steeds af of t wel koemelkallergie is, maar volgens de wijkverpleegkundige kan ik dit beter wel uitproberen, want de kinderarts zal dit ook gaan adviseren. gisteravond heeft ze van half zeven tot tien liggen mopperen en huilen. zag ze zichtbaar slikken en 2 uur na de voeding kreeg ze de hik. toen heeft ze gelukkig wel van half elf tot half 5 geslapen, want ze was natuurlijk doodop en na de voeding van half vijf geslapen tot 9. nu ligt ze ook weer heerlijk te slapen.ik ga denk ik wel gewoon naar de kinderarts, want t gaat wel iets beter, maar de ene dag gaat heel goed en de andere dag is t weer drama. soms twijfel ik of ik wel moet gaan, omdat t soms wel goed gaat. straks zit ik bij de kinderarts en denkt de arts ook wat doe je hier. ze kunnen wel eens een dag van slag zijn. maar omdat ik haar gister dus wel zichtbaar zag slikken en ze nog steeds gaat mopperen als ik haar plat leg, denk ik toch aan verborgen reflux.

groetjes jolanda

Ik heb geen idee wat het verschil tussen die 2 is maar dylano heeft een paar weken die nutrilon pepti gehad ivm kijken of hij koemelkallergie had. maar ik gebruikte daarvoor de omneo van nutrilon of je zo van een ander merk over kunt stappen weet ik niet misschien mengen?

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Als het kwa doeleinde geen verschil maakt zou ze hooguit wat krampjes extra kunnen krijgen omdat het andere merken zijn.

Groetjes,

Michèle

Rico had eerst kruidvat extra care en nu nutrilon pepti.
in principe maakt het geen barst uit. het enigste puntje is dat als je voorheen normale flesvoeding gaf en nu ineens pepti dat ze het kan “weigeren” omdat de smaak echt muf is. is heel bitter vergeleken bij normale flesvoeding want die is zoet.
en ja zoet en bitter waar zou jij voor kiezen?
maar goed…rico heeft vanaf het begin hypo allergene gehad en die is ook al redelijk bitter dus hij accepteerde het heel goed.
wel een beetje krampjes gehad. maar dat is niet erg
je kunt eigenlijk pas na 6 weken zeggen of het optimaal werkt. omdat huid uitslag rond die koers pas helemaal over kan zijn EN genezen.
Over dat slikken: ik weet niet precies wat de klachten allemaal zijn of wat jou opvalt aan je moppie. Dat slikken vind ik naar reflux klinken.
spuugt ze verder niet? dan zou het idd verborgen reflux kunnen zijn, en dat testen ze meestal WEL in het ziekenhuis dmv een PH meting.
bij normale reflux is dit niet eens nodig omdat de klachten overduidelijk zijn.
Je moet gewoon naar de KA gaan. Hij denkt echt niet waarom jij in hemelsnaam daar bent echt niet meid, geen zorgen over maken, dit is zijn werk, jij bent moeder…en hij snapt dat moeders bezorgd zijn en geloof me, moeder instinct klopt 99% zeker! soms is het misschien een tikkeltje overbezorgdheid, maar dat is normaal dat heeft dnek ik elke moeder wel…ik in ieder geval wel maar liever dat dan dat het me geen barst uitmaakt.
als jij denkt dat er iets niet klopt gewoon voor vechten totdat je ZEKER weet dat je gevoel het misschien mis had. kan natuurlijk altijd, maar als je NIETS doet ga je je echt schuldig voelen als blijkt dat het wel wat was… en dat wil je je kind ook niet aandoen natuurlijk dat je telang hebt gewacht.
gwoon vechten doorgaan aankaarten enz enz enz en op je strepen blijven staan totdat JIJ het weer wel vertrouwd

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Yep vind ik ook, naar de KA, niet luisteren naar CB. Via je huisarts kom je bij bij de KA terecht.
Het cb wilde Femke ook al op Pepti zetten terwijl daar best veel lactose in zit en madam (waarschijnlijk, is nog niet bewezen, a.s. maandag zijn we bij de KA) heeft lactose intolerantie… nou vráág ik je; hoe dom kan je als cb-arts zijn zeg.

Femke zit nu aan de Nutramigen. Is verkrijgbaar bij de apotheek, maar mag alleen in overleg met artsen gebruikt worden.
Nutramigen is koemelkeiwit-, lactose-, en soya-vrij.

Dus hupsakeetje, naar de huisarts voor een verwijsbrief naar de kinderarts.

(sorry dat ik zo anti-cb ben).

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Ik ben ook anti cb dus haha kunnen we elkaar de hand schudden
heb alleen maar problemen door hun gehad…ofja het probleem was er wel maar werd erger door hun.
ze zoeken het daar maar uit ik luister niet meer naar ze.

Rico heeft nu Pepti maar spuugd nog steeds.
heeft wel reflux maar nu ik dit zo bekijk met die lactose… dat zou eht ook kunnen zijn dat spugen natuurlijk.
maarja volgende week vrijdag moeten we weer naar de KA zal het dan eens aankaarten
hadden idd beter nutramigen kunnen gebruiken maar ja dat was trouewns ook 1ste keus van de KA maar ik wist dus niet dat dat wel lactose vrij was.
Maar Wij bestellen zijn voeding bij zorgente (of sorgente weer zo effe niet)
die kregen een indicatie van de KA en nu hebben wij een machtiging tot juli en volgende week wordt hij verlengt tot september…dus misschien dan toch nutramigen proberen ipv pepti.

hoi,
ja ben al bij de huisarts geweest en die vind dat ik eerst naar de kinderarts moet, voordat ik alle voedingen ga uitproberen. het cb daarentegen adviseerde mij om toch alvast te beginnen met andere voeding, omdat volgens hun de kinderarts dit ook zal gaan adviseren.
op den duur weet je gewoon even niet meer naar wie je moet luisteren. ik heb besloten om toch maar even t bezoekje van de kinderarts af te wachten.

vorige week kwam ik niet meer bij, belde ik naar de advies lijn van t cb. verhaal uitgelegd. onrustig slapen, veel slikken etc etc. weet je wat ze zegt. ik weet t ook even niet meer. misschien dan maar video home training, om te kijken waarom ze wakker wordt en hoe ze wakker wordt.want weet niet wat ik je nu moet adviseren.ik had net verteld hoe ze wakker wordt en hoe ik haar aan tref.nou lekker is dat.handig zo een advies lijn. gelukkig is mijn wijkverpleegkundige wel een schat en die belde mij op met de suggestie dat t misschien koemelkallergie is of verborgen reflux.
maar had t een beetje gehad, want die nacht is ze bijna een hele nacht aan t spoken geweest, dus die morgen gelijk huisarts gebeld.
pffff wordt er soms zo onzeker van. het is zo een dropje. maar van die zorgen wordt je zo moe.
zal blij zijn als t maandag is dan mag ik naar de kinderarts. dus ben benieuwd.

groetjes jolanda

Als ze wat drukker zijn met getrappel bijv. kunnen ze ook makkelijk spugen he. Ook enige tijd na de voeding.
Oja, van lactose intolerantie ga je niet spugen , Jens deed dat ook wel, maar dat was door z’n drukke temperament.
Lactose Intolerantie herken je aan een bol, opgezet buikje (meer dan een lekker vol buikje van eten), véél gas, alleen maar diarree (echt dun als water, niet zoals dunne babypoep ofzo hoor) en ontiegelijk veel krampen.
Het komt trouwens ook maar bij 4% van de kindjes onder 4jr voor, dus de kans is er wel, maar is vrij klein.

Hoe kan een cb nou weten wat een ka voor gaat schrijven. Snappen die lui dan echt niet dat niet alle kindjes hetzelfde zijn en dat ze eerst bekeken en onderzocht moeten worden voordat er dingen voorgeschreven worden. Trouwens ik denk niet dat je het vergoed krijgt als je zelf gaat proberen op aanraden van een cb. Via de ka krijg je het wel vergoed. Toch Inge?

Groetjes,

Michèle

ja de kinderarts moet een formulier ondertekenen over voedings (dieet) preparaten ofzoiets en dat naar (bijvoorbeeld) zorgente sturen.
je moet even bij cz informeren (of welke ziekefonds je dan ook hebt) welke instantie je kunt bellen die gaat over het versturen van de nutrilon pepti of nutramigen. dan bel je die mensen op en geeft je gegevens door en dat van je kind. je vraagt dan naar een fax nummer en of de kinderarts dan een ondertekend formulier naar hun toe moet sturen.
en welk formulier het precies is (waarschijnlijk degene die ik hierboven benoemde)
zo gauw ze dat binnen hebben laten ze dat weten (of je belt zelf even terug) en dan kun je bestellen voor een maand voeding en als je voor 2 of 3 uur belt heb je het de dag erna al in huis.
ohja en je moet bellen als je nog maar 1 pak hebt dan sturen ze de volgende lading op.
zij regelen de rest met je zorgverzekeraar

oke dus als deze voeding zou helpen, moet ik sowieso naar de kinderarts. want vind t inderdaad erg prijzig om dit zelf te bekostigen. en ben niet voor niets extra aanvullend verzekerd.
dus kom dan niet voor niets bij de kinderarts. vandaag ging t super met haar ze heeft elke keer slaapjes van 3 uur gedaan
ben elke keer gaan kijken want ben dit echt niet gewend. ze werd tussendoor nog wel eens even wakker, maar was ook snel weer stil.lijkt me wel sterk dat die voeding nu al zou helpen.

bedankt voor de tips.
groetjes jolanda

ja weet je wat het is
rico is pas geleden pas aan de pepti gezet,
ik weet niet of de KA dit nu al meteen voorschrijft.
je kunt wel er erg op aandringen dat je hieraan twijfelt en dat je het wil proberen en of je komt gelijk met de deur in huis vallen en vraagt een provocatie/eliminatie test aan.
je zegt wat de redenen zijn of de klachten en dan moet je minimaal 6 weken nutramigen of pepti geven en verder alle potjes die km vrij zijn.
ohja
geef in die tijd ook geen soja (goed kijken) want een soja allergie lijkt erg veel op een kma en kan daar zelfs in overgaan.
kindjes voor 9 mnd en het liefste voor 1 jaar met een kma mogen nog geen soja. en uiteindelijk probeer je dat stapje voor stapje wel. maar dat dan in goed overleg met de KA

Yep idd, soya is een allergeen en kindjes kunnen daar ook een allergie voor ontwikkelen.
Nu begrijp ik eigenlijk dan ook niet waarom er Soya-voeding op de markt is (nutrilon). Maar dat terzijde.

Wij zitten a.s. maandag als femke 10 weken is bij de kinderarts, zij gebruikt dan 8 weken Nutramigen. Ben benieuwd of de KA gelijk wil provoceren of dat ie zegt: okey, hier heb je een formulier voor vergoeding.
Dat wisselt nog wel eens per arts heb ik gemerkt in verhalen van andere mama’s… :S

ja maar als jij de bonnetjes hebt bewaard en het is een bewezen KMA horen ze dat alsnog te vergoeden.
en idd wat je zegt raar dat er dan soja op de markt is
MAAR als ze met een jaar weer tolerant zijn voor soja kun je dat nog geven tot 18 mnd. volgens mij is pepti tenminste tot 18 maanden dus soja misschien ook wel?
ben benieuwd idd wat de kinderarts zegt
de kans is groot hoor dat je dan die provocatie test krijgt.
alhoewel rico die eigenlijk ook gehad zou ehbben al maar hij wil dat rico zeker nog tot zn 1ste jaar doorgaat met de pepti en dan misschien een test krijgt dat weet ik niet horen we vrijdag hoe of wat

ben ook zeer benieuwd wat de kinderarts gaat zeggen. vandaag was t weer drama. iedere keer wakker en slikken etc. vanmorgen wilde ze niet drinken. ze heeft sinds gister ook wat uitslag op haar voorhoofdje. kleine pukkeltjes. nu kan dit natuurlijk altijd,maar heel haar voorhoofdje zit er onder. ben benieuwd waar dat dan weer vandaan komt. misschien wel hormonen gewoon.
ja en voorlopig hoeft ze nog geen potjes enzo. soja beginnen we dan helemaal niet aan.

groetjes jolanda

Aaah gos, 't arme ding.

Ik bewaar de bonnetjes allemaal, maar 't schijnt tegenwoordig geen garantie meer te zijn dat het terug krijgt. Niet alle verzekeraars doen dat kennelijk meer :S. Desalnietteplus kan ik 't anders volgend jaar bij de belastingaangifte aftrekken als de verzekeraar het niet vergoeden wil.
Ik ga er idd ook wel vanuit dat we moeten provoceren, dus ik ben al voorbereid (mentaal dan… haha).
Oja, Soya is idd ook tot 18 mnd ja, maar ja… En idd, wie weet zijn ze er overheen gegroeid met ong. een jaar, maar wil je dat iedere keer proberen… denk ik dan… vind ik zo naar voor de kleine ukkies, iedere x weer provoceren… bah. Gelukkig herinneren ze 't zich over een tijdje niet meer. Maar ja, met KMA blijft dat sowieso hè, dat provoceren. Daar groeien ze toch weer overheen tot ong. hun 4e jaar?
Deze lactose intolerantie wat mijn kiddies hebben, daar zullen ze nooit overheen groeien. 't Is erfelijk bepaald, m’n man en schoonmoeder hebben het ook (nog altijd), niet zo heel heftig ofzo, maar als je volledige dieet uit melk bestaat (bij baby’s dus) is het een drama. Hier is 't zo; hoe minder melkproducten, hoe beter.

Ik hoop dat het met Tara snel weer de goeie kant op gaat!! En ook dat Rico er snel overheen gegroeid mag zijn .

och germ… ik zou toch is laten nakijken, heeft ze verder niet hoge koorts (gehad)??
je hoort over zoveel vlekjes ziekten…

Och hede ja… straks is 't “gewoon” 5e of 6e ziekte, o.i.d… Nou, 't beste er maar mee! Ik hoop op beterschap!

@ och germ… ik zou toch is laten nakijken, heeft ze verder niet hoge koorts (gehad)??
je hoort over zoveel vlekjes ziekten…
nee koorts heeft ze verder niet gehad. wel nu sinds twee dagen drinkt ze s morgens net 60 cc of 80cc. terwijl ze anders altijd haar flesjes netjes leegdronk. vanmorgen weer slecht geslapen nu ligt ze al sinds half een te slapen.
nog even een weekend volhouden.
gister avond is ze in mijn armen in slaap gevallen. ze lag zo te hikken en te slikken. zo sneu.
groetjes