Fop speen

Vanmorgen moesten we weer met patrick naar het consultatiebureau.

Alles was goed hij deed het prima. Stiekem voelt dat dan alsof ik een klopje op mijn schouder heb gekregen dat ik een goede moeder ben.

Alleen moest patrick van de fop speen af, Hij heeft een kleine overbeet door de fopspeen. maar hoe moet ik nou een klein mannetje van twee jaar die zijn fopspeen en zijn doekje ziet als zijn vijlige haven, dat in een keer af gaan pakken.
Als patrick verdrietig is of zig niet lekker voelt pakt hij zijn speen en zijn doekje dan voelt hij zich een stuk beter. Als dat toch voor hem een gevoel van vijligheid geeft weet ik niet zeker of ik hem dat moet afpakken.

Weet iemand misschien hoe ik dit het beste aan kan pakken, Ik kan het niet in een keer van hem afpakken zoals zij mij daar verteld hebben. Dat snapt een klein kind toch niet. Dat hij daar slechte tanden van krijgt.

veel liefs mignon

Evianne had dat ding na een jaar, alleen nog maar in bed. Ze heeft verder geen knuffel of lapje wat ze aanbid verder of zo. Aangezien ze hem alleen nog in bed heeft, mag ze hem van mij nu nog een jaar ( tenzij iemand er iets van merkt aan dr gebit ) en probeer ik het om hem volgend jaar in het schoentje te kunnen doen zodat we er een pietenbaby heel blij mee kunnen maken. Zoiets of zo

Jordy heeft hem ook nog steeds ook alleen voor de nacht altijd gedaan, na de feestdagen gaan we er mee stoppen… Nu zijn we al wel een beetje aan het voor bereiden, dat kindjes van 4 jaar geen speen meer hebben en dat we hem straks echt weg gaan doen, dus als ie na de feestdagen stuk gaat gaat ie in de prullenbak, zal een paar dagen vervelend zijn…

Sommige doen het samen met de tandarts, als ze voor controle gaan dat de tandarts ook vertelt dat de tandjes anders stuk gaan en dat het echt niet meer mag,samen met vertellen dat ze nu al zoooo groot zijn enz enz

andere geven hem mee met de sint of piet, (ik zelf niet, want deze tijd is zo spannend dat dan zouden we nu helemaal niet meer slapen ben ik bang)

heel veel succes

Tries

Hoi Mignon,

Ons oudste dochtertje heeft ook sinds een jaar alleen nog maar haar speentje in bed. Overdag mag ze hem van ons niet meer. Zelfs niet als troost.

Verder halen we hem sinds een paar maanden als wij naar bed gaan uit haar bedje en leggen hem op de commode. We wilden gewoon eens testen of ze dat ding nou uit gewoonte de hele nacht in had of dat ze hem echt nodig had.

Gewoonte dus! Want ze roept er de hele nacht niet om.

Ze heeft hem dus nu alleen nog maar om in te slapen en verder niet.

En eigenlijk heeft ze er dus niks van gemerkt dat we heel ver afgebouwd hebben.

Misschien is dit een start om patrick van de speen af te helpen.

Tegen de tijd dat hij hieraan gewend is, is hij weer een paar maanden ouder en dan kun je hem beter uitleggen dat hij helemaal afscheid moet nemen van de speen.

Misschien kun je dan iets vertellen in de richting dat hij een grote jongen is en dat hele kleine kindjes speentjes nodig hebben. Ik weet niet of hij een baby in zijn omgeving heeft bij familie, vrienden, kennissen? Laat hem zijn speen aan het babietje geven omdat het babietje het speentje veel harder nodig heeft.

Dan heeft hij het idee dat hij echt een grote jongen is en dat hij dat babietje een heel groot plezier doet.

Natuurlijk gaat die baby die speen niet echt gebruiken, maar het geeft Patrick een goed gevoel dat hij iemand blij heeft gemaakt met zijn speen en misschien is dan het afscheid makkelijker voor hem.

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Gewijzigd door - Sje op 23 Nov 2005 21:02:43

Ja vandaag heb ik hem de verdere dag gewoon in mijn bezit gehad. Hij leek hem niet echt te missen.
Pas toen hij ging slapen heeft hij hem terug gekregen. Dat is dan de eerste stap naar het afbouwen.

Toen patrick 6 maanden was hadden we de regel dat hij alleen zijn speen in bed mocht hebben. Maar doordat hij toen erg ziek was geworden is het er weer in geslopen dat hij ook beneden zijn speentje had.
Jammer eigelijk achteraf gezien.
TOen zach ik het kwaat er niet zo van in maar als ik dan hoor dat hij al een kleine overbeet heeft voel ik me enigzins wel schuldig. Maar goed we kunnen het nu stoppen tot het allemaal erger wordt.

Bedankt voor de adviezen ik heb nu veel verschullende methodes om patrick te laten wennen dat het speentje langzamerhand weg moet.

veel liefs mignon

We hebben helemaal geen problemen gehad met de speen zelfs.
Shakira was net 4 maanden, toen taalde ze er niet meer naar…
Fajah was zelfs binnen 2 maanden van de speen af, ze spuugde em gewoon uit

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)

en Fajah (17-11-2004)

Lisa had tot vorig jaar december een speen, welliswaar alleen in bed. En we waren een keer bij de Blokker en toen zag ze een dokterskoffer en zei ze; die wil ik hebben.
Toen heb ik gezegd; dan wil ik je speen.
En die kreeg ik zonder aarzelen.
Ze heeft er nooit meer omgevraagd.
Zelfs Cas zijn speen daar keek ze niet naar om.
Cas heeft ook alleen in bed een speen of als hij heel erg onrustig is dan mag hij 'm ook uit bed, maar als hij een jaar is, is dat ook over.

Spelender wijs
geen drama van maken als het niet lukt
niet boos worden.

Suc6.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

tanja was twee, toen heeft ze hem zelf weg gegooid .want tanja beet er elke keer op dan ging het stuk ,wat dee ik dan een stukje er af geknipt .en zo doene hoefte ze hem niet meer .maar ze heeft wel een kroeleend .succes er mee

groetjes marielle mama van
10-10-01

stefke wil ook nog steeds zijntutje… marielle jij hebt me wel op ideeen gebracht! stefke bijt ze nl ook kapot! en ik ma nieuwe kopen ik ga ook proberen of hij ze zo weg kan late…

liefs jessica, &

gewoon steeds een stukje afknippen jessica .

groetjes marielle mama van
10-10-01

Hoi Mignon,

Heb er ook eentje die niet zonder speen kan en een overbeet heeft. Heb helaas geen tips, maar lees graag mee.

Groetjes,
Anne-Kee

Ja zo heeft ieder kind nattuurlijk wat,

Vandaag weer de hele dag de speen niet gehad. Alleen met het inslapen heeft hij de speen in gehad.
Dus we gaan de goede kan op denk ik. Hij was vandaag wel extreem vervelend hij deed net alsof hij mij niet hoorden. Hij luisterden niet en deed eigelijk alles wat niet mocht. Hij haalden werkelijk het bloed onder mijn nagels vandaan. Denk niet dat het verband heeft met elkaar maar toch dan is het verlijdelijker hem zijn speen te geven zodat hij even lekker kan tutten en gewoon even stil is. Maar gelukkig heb ik niet toegegeven aan dat gevoel en heb ook deze dag weer doorstaan.

Een echte puperende peuter zoals ze op het consulatatiebureau tegen mij zijden.

veel liefs mignon

Leuke tip dat afknippen. Heb ik ook gedaan waardoor de kleine man hysterisch werd en continue riep dat ik hem moest maken. Werkte dus niet echt voor ons
Als ik zeg dat een speen voor babies is zegt is "Valentijn ook baby!"
Ga er maar vanuit dat ie hem voor zijn achttiende heeft laten gaan.

Ja die hoop heb ik ook bij patrick. Voor zijn 18e is die speen wel weg.

Gisteren nacht kwam patrick naar mijn bed en sleurde mij er uit om met hem samen zijn speen te zoeken.
Dus de speen afpakken als hij slaapt is niet echt goed bevallen.

Maar ik ga gewoon door met het langzaam afbouwen en als we weer naar de tandarts moeten zal ik hem ook wel vragen of het ernstig is met zijn overbeet. Want mijn ervaring met het bureau is toch wel dat ze daar erg kunnen overdrijven.

Ik hou jullie op de hoogte.

Trouwens mijn kleine broertje heeft een speen gehad tot zxijn vierde en is niks mis met zijn tanden.
dus er zijn ook goede aflopen met kinderen die verknopt zijn aan zijn speen.

veel liefs mignon

Nou wij hebben ook zo’n speenkind. Aan de ene kant vind ik dat niet erg. Als hij er maar niet mee op straat loopt. Ik duimde vroeger en kon dat ding te pas en te onpas pakken. Waarom een speen niet. Maar ja Kjell wordt nu bijna drie en op het bureau zeg ik gewoon dat hij geen speen heeft. Ze bemoeien zich er al vaak genoeg mee. Wel heb ik nu een afspraak met hem. Als hij z’n floepie (speen) wil dan zeg ik ok maar dan ook naar bed. En dat helpt. Behalve als hij ziek is.

Mijn collega heeft de speen van haar dochter. Samen met haar dochter aan een baby gegeven. De baby had hem nodig. Ze had wel een speen achter de hand hoor. Je weet maar nooit. Nou haar dochter heeft een paar onrustige nachten gehad en nu is het goed. Ze speent niet meer. Maar nu doet haar dochter de duim in de mond. Ziet ze van andere kinderen. En ja wat is dan beter duimen of spenen. Mij lijkt spenen. Een speen kun je nog eens wegleggen. Een duim niet.

Groetjes de mama van Kjell en Lune

Hai,

Onze oudste heeft een maand of 5 een speen gehad, en gig toen over op duimen. (nou ja, hij stopt 2 vingers in zijn mond) Die vingers kun je moeilijk afpakken…Ik denk inderdaad ook dat het beter is om te spenen dan om te duimen. Die spenen zijn tegenwoordig al op bepaalde manieren gevormd. Onze jongste doet allebei! Duimen en spenen. Hij krijgt van mij overdag geen speen meer, van ellende doet hij dan maar zijn vingers in zijn mond!
Ze hebben bij ons allebei trouwens een tu~t doekje. Die mogen alleen in huis. Dus niet mee naar de speelzaal ofzo. (wel als ze gaan logeren hoor…) Wat dat betreft heb ik zoiets van: Laat toch lekker!! Ze mogen toch wel iets! Mijn man is toch ook gek op zijn auto…hahahaha!

Groetjes Charon

Hoi allemaal,

Ik heb vorrige maand dus een speen gekocht die speciaal was voor kinderen die er op beten en goed voor de vorming van de tanden was.
Die speen zou dus niet kapot moeten gaan wanneer kinderen er op zouden bijten.

Binnen twee dagen had patrick die speen door midden, dat heeft hij nog bij geen enkele speen gehad. die spenen zijn volledig gevuld dus geen lucht van binnen. Ik heb echt met verbazing gekeken. Had helaas de bon niet meer anders was ik er mee terug gegaan. Nu heeft hij sonds een maand weer een normale speen en die is nog steeds helemaal heel zelfs geen klein scheurtje te vinden.

Trouwens nu gaat patrick naar de de peuterspeelzaal en heeft hij zij speen alleen nog maar in bed in dus gelukkig is dat toch wel weer een vooruitgang.

veel liefs mignon

wil je de fopspeen afleren? misschien heb je hier iets aan: